Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauskulmat ja säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minnilii
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 52
    • Kurikka

    Ohjauskulmat ja säädöt

    Ihan mielenkiinnosta kyselen kun auto menossa säätöön...

    Korjaaja puhui jotain sellaista, että jos ei normisäädöillä saada säädettyä niin sitten on kalliimpaa.
    Nyt sitten olen miettinyt pienen pääni puhki, että saako tuon 523:n säädettyä ihan normisti vai onko yleistäkin, että pitää säädellä muualta alempaa? :think

    Kokemuksia täältä varmaan teiltä löytyy

    Kiittää hän
    X5iA e53 -00
    745iA e65 -03
    525tdsA e39 touring -99
    523iA e39 -96
    520i e39 touring -98
    325tds e36 -97 (projekti)
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by minnilii View Post
    Ihan mielenkiinnosta kyselen kun auto menossa säätöön...

    Korjaaja puhui jotain sellaista, että jos ei normisäädöillä saada säädettyä niin sitten on kalliimpaa.
    Nyt sitten olen miettinyt pienen pääni puhki, että saako tuon 523:n säädettyä ihan normisti vai onko yleistäkin, että pitää säädellä muualta alempaa? :think

    Kokemuksia täältä varmaan teiltä löytyy

    Kiittää hän
    Uskoisin että jos kyse on ihan perus alustasta, niin nuo ongelmat on melko harvinaisia. Enempi taitaa koskea madallettuja alustoja ja yli 17" vanteita, jos niitä cambereita halutaan tehdastoleranssien pystyrajoille.

    Tokihan aina joku säätö saattaa olla tiukassa mutta sitähän ei saa selville ennenkuin käy säädättämässä.
    Last edited by Havis; 11-08-2013, 12:29.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • minnilii
      Bimmer Rookie
      • Jun 2013
      • 52
      • Kurikka

      #3
      Eli kun autossa on alustasarja ja 18" vanteet niin rahaa voi palaa
      X5iA e53 -00
      745iA e65 -03
      525tdsA e39 touring -99
      523iA e39 -96
      520i e39 touring -98
      325tds e36 -97 (projekti)

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #4
        Originally posted by minnilii View Post
        Eli kun autossa on alustasarja ja 18" vanteet niin rahaa voi palaa
        Mistä päin olet ja missä säädätät?
        Ainakin täälläpäin, kun joutuu säätämään, niin ei se hinta ole kun ~80€:think
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • minnilii
          Bimmer Rookie
          • Jun 2013
          • 52
          • Kurikka

          #5
          Työ kun kuljettaa Jjärven suuntaan niin sinne pakko viedä. 80€ etupää pelkästään ja 90€ neljä pyörää....kun kyselin.
          Mutta kuulemma hinta kovempi jos ei perussäädöillä päästä. En tiedä sitten, mikä on "kovempi hinta".
          X5iA e53 -00
          745iA e65 -03
          525tdsA e39 touring -99
          523iA e39 -96
          520i e39 touring -98
          325tds e36 -97 (projekti)

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #6
            Originally posted by minnilii View Post
            Työ kun kuljettaa Jjärven suuntaan niin sinne pakko viedä. 80€ etupää pelkästään ja 90€ neljä pyörää....kun kyselin.
            Mutta kuulemma hinta kovempi jos ei perussäädöillä päästä. En tiedä sitten, mikä on "kovempi hinta".
            Ok. Laitatko tänne renkaittesi malli/tiedot/koko ja onko alustassasi madallusjouset/säädettävät? Onko sinulla renkaat kuluneet epätasaisesti vai kulkeeko auto jotenkin "kummallisesti" että tarvetta on säätää jonkun erityisen asian vuoksi!? Tiedätkö onko autoosi vaihdettu alustaan mitään osia lähiaikoina? Tuossa vähän kysymyksiä, joiden peruteella täällä pystytään auttamaan ja informoida sinua, ettei taas joku "ammatti" suuntaaja kerro kuinka e39 pitäisi säätää... kuten täällä on monet kerrat todettu. Eli, olisi hyvä että itse tiedät sanoa minkalaiset kulmat laitetaan tai mihin pyritään.
            Last edited by janke; 11-08-2013, 13:53.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • minnilii
              Bimmer Rookie
              • Jun 2013
              • 52
              • Kurikka

              #7
              Originally posted by janke View Post
              Ok. Laitatko tänne renkaittesi malli/tiedot/koko ja onko alustassasi madallusjouset/säädettävät? Onko sinulla renkaat kuluneet epätasaisesti vai kulkeeko auto jotenkin "kummallisesti" että tarvetta on säätää jonkun erityisen asian vuoksi!? Tiedätkö onko autoosi vaihdettu alustaan mitään osia lähiaikoina? Tuossa vähän kysymyksiä, joiden peruteella täällä pystytään auttamaan ja informoida sinua, ettei taas joku "ammatti" suuntaaja kerro kuinka e39 pitäisi säätää... kuten täällä on monet kerrat todettu. Eli, olisi hyvä että itse tiedät sanoa minkalaiset kulmat laitetaan tai mihin pyritään.
              leveästi ja kiittää!!

              Eturenkaat kuluivat sisäreunalta (kuskinpuolimmainen kului enemmän kuin oikea) tämän kesän aikana ihan sileiksi :(
              Ostin auton viime syksynä ja silloin siinä oli jo alustasarja.

              Silloiset renkaat ja vanteet tulivat tietty mukana ja tosiaankin tämän kesän aikana menneet ihan sikahuonoon kuntoon nuo eturenkaat. Näin "aikuisena naisena" ei tule edes reviteltyä autolla mitenkään (mut ei kyllä olla tien tukkokaan), et ihme on miks ne just nyt alkoi kulumaan noin epätasapainoisesti :think

              Alle tulee halvat renkaat . Tiedot: Sunny SN3970 235/40ZR18 95W XL

              Ainoot mitä on vaihdettu lähiaikoina (1.3.2013) on takimmaiset alatukivarret molemmille puolille ja vasemman puoleinen vakaajan tukitanko.

              Tällä huoltoherralla tuskin on mitään kummempaa kokemusta bimmerien säädöistä....tää vain minun epäilys

              Mutta kiitän jo suuresti etukäteen....
              X5iA e53 -00
              745iA e65 -03
              525tdsA e39 touring -99
              523iA e39 -96
              520i e39 touring -98
              325tds e36 -97 (projekti)

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by minnilii View Post
                ...Eturenkaat kuluivat sisäreunalta (kuskinpuolimmainen kului enemmän kuin oikea) tämän kesän aikana ihan sileiksi :(
                Ostin auton viime syksynä ja silloin siinä oli jo alustasarja.

                Silloiset renkaat ja vanteet tulivat tietty mukana ja tosiaankin tämän kesän aikana menneet ihan sikahuonoon kuntoon nuo eturenkaat. Näin "aikuisena naisena" ei tule edes reviteltyä autolla mitenkään (mut ei kyllä olla tien tukkokaan), et ihme on miks ne just nyt alkoi kulumaan noin epätasapainoisesti :think

                Alle tulee halvat renkaat . Tiedot: Sunny SN3970 235/40ZR18 95W XL

                Ainoot mitä on vaihdettu lähiaikoina (1.3.2013) on takimmaiset alatukivarret molemmille puolille ja vasemman puoleinen vakaajan tukitanko.

                Tällä huoltoherralla tuskin on mitään kummempaa kokemusta bimmerien säädöistä....tää vain minun epäilys

                Mutta kiitän jo suuresti etukäteen....
                Vakaajan tukitanko, eli se ns. koiranluu ei ole vaikuttanut pyöränkulmiin, mutta noiden tukivarsien vaihto mahdollisesti kyllä.

                Olettaen ettei alustassa ole enää mitään väljää, kuulostaa suuntauksen tarkistus kyllä aiheelliselta. Mutta välyksiä ei tietty saa olla, ne ois korjattava ensin pois.

                Itse ainakin sulkisin E39:n alta pois noi ihan halvimmat rengasmerkit, ja lähtisin liikkeelle jostain Hankook / Kumho tasosta. Eikä esim vaikka GoodYear Asymmetric2 mikään sikakallis ole. Ei kannata tinkiä renkaissa ellei sitten auto ole menossa kiertoon.
                Last edited by Havis; 11-08-2013, 14:40.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • minnilii
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2013
                  • 52
                  • Kurikka

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Vakaajan tukitanko, eli se ns. koiranluu ei ole vaikuttanut pyöränkulmiin, mutta noiden tukivarsien vaihto mahdollisesti kyllä.

                  Olettaen ettei alustassa ole enää mitään väljää, kuulostaa suuntauksen tarkistus kyllä aiheelliselta. Mutta välyksiä ei tietty saa olla, ne ois korjattava ensin pois.

                  Itse ainakin sulkisin E39:n alta pois noi ihan halvimmat rengasmerkit, ja lähtisin liikkeelle jostain Hankook / Kumho tasosta. Eikä esim vaikka GoodYear Asymmetric2 mikään sikakallis ole. Ei kannata tinkiä renkaissa ellei sitten auto ole menossa kiertoon.

                  Juu, tiiän ettei oo viisas veto ehkä nuo renkaat....mutta niin kauan kun tää opiskelu kestää niin ei vaan riitä raha kaikkeen Jostain piti tinkiä tässä vaihees...

                  On se sitte jännä, ettei vaikuttanu talvirenkaisiin mitenkään tuo tuki tukitanko....hmm... Tuli meinaan ostettua viime talvena uudet talvikummit ja ne oli ku uuret kun kesäpallot laitettiin alle.

                  Sitten seuraava kysymys lienee.....edellinen omistaja on vaihtanut autoon Motonetista hommatut pyöränlaakerit. Autolla ei oo tuhottomasti vuodessa ajettu, mutta mutta....välystä ei pyörissä tunnu, mutta voisko nuo silti olla syylliset?? Meinaan, että kestääkö nuo Motonetin laakerit miten?? :think
                  X5iA e53 -00
                  745iA e65 -03
                  525tdsA e39 touring -99
                  523iA e39 -96
                  520i e39 touring -98
                  325tds e36 -97 (projekti)

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by minnilii View Post
                    leveästi ja kiittää!!

                    Eturenkaat kuluivat sisäreunalta (kuskinpuolimmainen kului enemmän kuin oikea) tämän kesän aikana ihan sileiksi :(
                    Ostin auton viime syksynä ja silloin siinä oli jo alustasarja.

                    Silloiset renkaat ja vanteet tulivat tietty mukana ja tosiaankin tämän kesän aikana menneet ihan sikahuonoon kuntoon nuo eturenkaat. Näin "aikuisena naisena" ei tule edes reviteltyä autolla mitenkään (mut ei kyllä olla tien tukkokaan), et ihme on miks ne just nyt alkoi kulumaan noin epätasapainoisesti :think

                    Alle tulee halvat renkaat . Tiedot: Sunny SN3970 235/40ZR18 95W XL

                    Ainoot mitä on vaihdettu lähiaikoina (1.3.2013) on takimmaiset alatukivarret molemmille puolille ja vasemman puoleinen vakaajan tukitanko.

                    Tällä huoltoherralla tuskin on mitään kummempaa kokemusta bimmerien säädöistä....tää vain minun epäilys

                    Mutta kiitän jo suuresti etukäteen....
                    Edessähän ei ole valmiita säätöjä camberille joka tarkoittaa renkaan pystykallistusta! Näin lonkalta voisin heittää, että toi camberi on autossasi edessä liikaa negatiivisella puolella joka aiheuttaa juurikin tuota renkaan sisäsyrjän kulumista.:think Eli, jos ei eturenkaita saada "tehdas arvojen" sisälle sinun rengastuksella, niin uudetkin renkaat kuluvat nopeasti samallalailla sisäsyrjältä. Perus suuntaus ei auta tuohon eturenkaiden kulumiseen, koska tosiaankaan ei saada renkaita pystynpään edessä. Takana saa taas vastaavasti säädettyä camberia, mutta edellyttää säätöpulttien hyvää kuntoa!

                    Jotain siellä autosi etupäässä on väljänä olisiko tukivarret?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by minnilii View Post
                      Juu, tiiän ettei oo viisas veto ehkä nuo renkaat....mutta niin kauan kun tää opiskelu kestää niin ei vaan riitä raha kaikkeen Jostain piti tinkiä tässä vaihees...

                      On se sitte jännä, ettei vaikuttanu talvirenkaisiin mitenkään tuo tuki tukitanko....hmm... Tuli meinaan ostettua viime talvena uudet talvikummit ja ne oli ku uuret kun kesäpallot laitettiin alle.

                      Sitten seuraava kysymys lienee.....edellinen omistaja on vaihtanut autoon Motonetista hommatut pyöränlaakerit. Autolla ei oo tuhottomasti vuodessa ajettu, mutta mutta....välystä ei pyörissä tunnu, mutta voisko nuo silti olla syylliset?? Meinaan, että kestääkö nuo Motonetin laakerit miten?? :think
                      Täytyy sanoa, että tervetuloa bmw e39 ihmeelliseen ja mutkikkaaseen maailmaan.

                      Minäkokoiset talvirenkaat? Nastat vai kitkat? Kyllä ne Motonetin laakerit pitäisi kestää muutaman vuoden
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Onko talvirenkaat mitä kokoa? Jos vanteen halkaisija on oleellisesti pienempi, rengas joustaa niin paljon enemmän kuin matala ja leveä rengas, jolloin se antaa anteeksi enemmän vääriä pyöränkulmia. Mulla tosin heitti peräpään auraus ja camber niin paljon, että söi jo 15" talvikumitkin...

                        Uskoisin et suurin syy eturenkaiden sisäreunojen kulumiseen on suurehko haritus etupäässä, se syö sisäreunat, ja vielä jos madallus on korostanu camber kulmaa, niin soppa on valmis.

                        Motonetin laakereista ei voi sanoa varmasti mitään, mulla on GSP merkkinen pyöriny jo 47tkm mutkitta edessä. Mutta esim Mapco (jos niitä saa tälläseen) voi olla vaikka kuin nopeesti vainaa, tai voi toki GSP:kin kait olla, eiköhän noitten halpamerkkien toleranssit ole niin suuria, että voi saada joko hyvän tai todella huonon laakerin...
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • minnilii
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2013
                          • 52
                          • Kurikka

                          #13
                          Originally posted by janke View Post
                          Edessähän ei ole valmiita säätöjä camberille joka tarkoittaa renkaan pystykallistusta! Näin lonkalta voisin heittää, että toi camberi on autossasi edessä liikaa negatiivisella puolella joka aiheuttaa juurikin tuota renkaan sisäsyrjän kulumista.:think Eli, jos ei eturenkaita saada "tehdas arvojen" sisälle sinun rengastuksella, niin uudetkin renkaat kuluvat nopeasti samallalailla sisäsyrjältä. Perus suuntaus ei auta tuohon eturenkaiden kulumiseen, koska tosiaankaan ei saada renkaita pystynpään edessä. Takana saa taas vastaavasti säädettyä camberia, mutta edellyttää säätöpulttien hyvää kuntoa!

                          Jotain siellä autosi etupäässä on väljänä olisiko tukivarret?
                          Kiittää taas

                          Tukivarret ok....ne katsoi juurikin bemujen päälle ymmärtävä huolto Seinäjoella (enkä tarkoita merkkihuoltoa)
                          X5iA e53 -00
                          745iA e65 -03
                          525tdsA e39 touring -99
                          523iA e39 -96
                          520i e39 touring -98
                          325tds e36 -97 (projekti)

                          Comment

                          • minnilii
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2013
                            • 52
                            • Kurikka

                            #14
                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Onko talvirenkaat mitä kokoa? Jos vanteen halkaisija on oleellisesti pienempi, rengas joustaa niin paljon enemmän kuin matala ja leveä rengas, jolloin se antaa anteeksi enemmän vääriä pyöränkulmia. Mulla tosin heitti peräpään auraus ja camber niin paljon, että söi jo 15" talvikumitkin...

                            Uskoisin et suurin syy eturenkaiden sisäreunojen kulumiseen on suurehko haritus etupäässä, se syö sisäreunat, ja vielä jos madallus on korostanu camber kulmaa, niin soppa on valmis.

                            Motonetin laakereista ei voi sanoa varmasti mitään, mulla on GSP merkkinen pyöriny jo 47tkm mutkitta edessä. Mutta esim Mapco (jos niitä saa tälläseen) voi olla vaikka kuin nopeesti vainaa, tai voi toki GSP:kin kait olla, eiköhän noitten halpamerkkien toleranssit ole niin suuria, että voi saada joko hyvän tai todella huonon laakerin...
                            Talvirenkaat on bemun orkkisvanteella ja normaali korkeet, leveys 205 muistaakseni....

                            Nuo kesäpallojen vanteet & renkaat oli autossa kun ostin sen eli takana on viel 255/35 18. Ite en niin hirveesti perusta noin leveille palloille kun tuo hakeminen maantiellä urissa on mitä on...

                            Jälleen kiittää
                            X5iA e53 -00
                            745iA e65 -03
                            525tdsA e39 touring -99
                            523iA e39 -96
                            520i e39 touring -98
                            325tds e36 -97 (projekti)

                            Comment

                            • minnilii
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2013
                              • 52
                              • Kurikka

                              #15
                              Originally posted by janke View Post
                              Täytyy sanoa, että tervetuloa bmw e39 ihmeelliseen ja mutkikkaaseen maailmaan.

                              Minäkokoiset talvirenkaat? Nastat vai kitkat? Kyllä ne Motonetin laakerit pitäisi kestää muutaman vuoden
                              Juu täytyy sanoa, et tää on oma pieni & ihmeellinen maailmansa tuon bemun kanssa....kun on tottunut noihin suoriin kaurakutosiin niin molemmat yhtä mutkikkaita

                              Talvipallot on nastat (kiertää kitkat kaukaa) Ja koko oli todellakin (MUISTAAKSENI) 205/35 ja bemun orkkisvanteilla siis...onko ne sitte 15"?

                              Ei niissä laakereissa kyl välystä ollu, mut kehuhan se katsastussetä jarrujaki vaik levyt oli iha final

                              Mitä heevattoa meikäläinen on säätänyt noitten kokojen kanssa......nastat on siis kokoa 205/65-15....keles...
                              Last edited by minnilii; 11-08-2013, 15:51.
                              X5iA e53 -00
                              745iA e65 -03
                              525tdsA e39 touring -99
                              523iA e39 -96
                              520i e39 touring -98
                              325tds e36 -97 (projekti)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎