Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauskulmat ja säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minnilii
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 52
    • Kurikka

    #46
    No joo....päätinpä kysellä varmuuden vuoksi hovikorjaamolta (ihan bimmereihin perehtynyt) ja antaa nyt toistaiseksi olla näin ja seurataan tilannetta

    Kiitän silti kaikkia kommentoijia Sain hyvää tietoa teiltä ja olen jälleen himpun verran viisaampi
    X5iA e53 -00
    745iA e65 -03
    525tdsA e39 touring -99
    523iA e39 -96
    520i e39 touring -98
    325tds e36 -97 (projekti)

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by minnilii View Post
      No joo....päätinpä kysellä varmuuden vuoksi hovikorjaamolta (ihan bimmereihin perehtynyt) ja antaa nyt toistaiseksi olla näin ja seurataan tilannetta

      Kiitän silti kaikkia kommentoijia Sain hyvää tietoa teiltä ja olen jälleen himpun verran viisaampi
      "Tilannetta" on nyt ihan turha seurata ainakin renkaiden kulumisen suhteen.
      Eli ainakin se vasen eturengas on alta aikayksikön sisäreunastaan loppu ja tietenkin näin sivusta seuraten olisi toki järkevämpää korjauttaa ko.kulma ennen uuden renkaan tilaamista(kokonaisuutena varmasti halvempaa, kuin "katsoa"...kun lopputulos on 100% varma).

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #48
        Mitkä on sopivat camberit taakse madallettuun Z4:ään 255/30-19 renkaille?

        Vein auton suuntaukseen ja pyysin säätämään takarenkaat niin pystyyn kuin riittää säätövaroja. Toinen puoli oli ollut juuri maksimi rajoilla ja toinen puoli vähän yli, niin säätäjä oli laittanut vaan sen toisenkin juuri ja juuri rajojen sisälle. Helvetti että pitää mennä sieltä mistä aita on matalin, vaikka vielä varta vasten pyysin säätämään sinne niin vähän cambereja kuin mahdollista. Kehtasi vielä pyytää 30e lisää, jos varataan uusi aika takacamberien uudelleen säätöön

        Edit: niin ja ennen säätöä camberit oli 2.56`ja 2.28` säädön jälkeen 2.28` ja 2.26` :think
        Last edited by bemu2000; 17-08-2013, 00:28.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #49
          Huhuhuhuu, aika makiasti taitaa maistua sisäreunat Bemmille noilla kulmilla 19" pyörillä. Aste sais kait olla pienempi kulma?

          Olipas kerrassaan hienoa palvelua! Ite en menis uudestaan
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #50
            Originally posted by bemu2000 View Post
            Mitkä on sopivat camberit taakse madallettuun Z4:ään 255/30-19 renkaille?

            Vein auton suuntaukseen ja pyysin säätämään takarenkaat niin pystyyn kuin riittää säätövaroja. Toinen puoli oli ollut juuri maksimi rajoilla ja toinen puoli vähän yli, niin säätäjä oli laittanut vaan sen toisenkin juuri ja juuri rajojen sisälle. Helvetti että pitää mennä sieltä mistä aita on matalin, vaikka vielä varta vasten pyysin säätämään sinne niin vähän cambereja kuin mahdollista. Kehtasi vielä pyytää 30e lisää, jos varataan uusi aika takacamberien uudelleen säätöön

            Edit: niin ja ennen säätöä camberit oli 2.56`ja 2.28` säädön jälkeen 2.28` ja 2.26` :think
            Olisiko siellä sitten ollut vielä varaa säädöissä?

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #51
              Originally posted by Micce///M View Post
              Olisiko siellä sitten ollut vielä varaa säädöissä?

              Olis ollut kuulemma. Löytyi netistä tietoa että 19" vanteilla ja sport alustalla Z4 E89:n ohjearvot on 1.54`-2.48`

              Täytyy viedä auto takas ja sanoa että pyrkii sitten tuohon minimiin vaikka, jos pitää ohjearvoissa pysyä.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • minnilii
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 52
                • Kurikka

                #52
                Originally posted by Hemi View Post
                "Tilannetta" on nyt ihan turha seurata ainakin renkaiden kulumisen suhteen.
                Eli ainakin se vasen eturengas on alta aikayksikön sisäreunastaan loppu ja tietenkin näin sivusta seuraten olisi toki järkevämpää korjauttaa ko.kulma ennen uuden renkaan tilaamista(kokonaisuutena varmasti halvempaa, kuin "katsoa"...kun lopputulos on 100% varma).
                Tää on samaa vääntöä kun minkä tahansa asian kanssa....eli yhtä monta tapaa kuin tekijää. Eipä tässä ole hirveesti vaihtoehtoja kun puolet sanoo toisin ja puolet toisin tämän suhteen niin meikäläinen nyt valitsee seuraamisen.
                Kiitos silti kommenteista.
                X5iA e53 -00
                745iA e65 -03
                525tdsA e39 touring -99
                523iA e39 -96
                520i e39 touring -98
                325tds e36 -97 (projekti)

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Originally posted by minnilii View Post
                  Tää on samaa vääntöä kun minkä tahansa asian kanssa....eli yhtä monta tapaa kuin tekijää. Eipä tässä ole hirveesti vaihtoehtoja kun puolet sanoo toisin ja puolet toisin tämän suhteen niin meikäläinen nyt valitsee seuraamisen.
                  Kiitos silti kommenteista.
                  Ei tässä nyt ole mitään "tapaa ja tekijää", eikä siis kyse ole mistään "väännettävästä" mielipideasiasta.
                  Kyse ihan siitä faktasta että mikäli siellä edessä on toisella puolella 18" renkaalla aste negatiivista, kuluu se eturengas loppuun alle kesän ajoilla.
                  Lisäksi, siellä on nyt tehtaan antamia ohjearvoja suuremmat poikkeamat eri puolilla, joten myös se on fakta että ajettavuus ja varsinkin äärikäytös eri suuntiin on jotakin ihan muuta kuin miten taehdas on ko.auton suunnitellut käyttäytyvän.
                  Nyt äärikäytäs on oikealle käännettäessä rajun yliohjaavaa, kun taas vasemmalle käännettäessä aliohjaavaa.
                  ko.auton etupää on siis tällä hetkellä viallinen, eikä se "katselemalla" siitä korjaannu.
                  Eikä tämä ole mikään "tapa" eikä "mielipide"...vaan taivahan tosi.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #54
                    Originally posted by Hemi View Post
                    ...Nyt äärikäytäs on oikealle käännettäessä rajun yliohjaavaa, kun taas vasemmalle käännettäessä aliohjaavaa.
                    ko.auton etupää on siis tällä hetkellä viallinen...vaan taivahan tosi.
                    Hemille tyypillistä USA seikkailuelokuvista opeteltua asioiden dramatisointia ja tarpeetonta liioittelua heti kun herran ylimielisen itsekeskeisiä mielipiteitä uskalletaan vähänkään kritisoida

                    Vai että 'rajun yliohjaava... etupää viallinen' Itkettäis jos ei naurattais
                    Last edited by Havis; 17-08-2013, 19:23.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by Havis View Post
                      Hemille tyypillistä USA seikkailuelokuvista opeteltua asioiden dramatisointia ja tarpeetonta liioittelua heti kun herran ylimielisen itsekeskeisiä mielipiteitä uskalletaan vähänkään kritisoida

                      Vai että 'rajun yliohjaava... etupää viallinen' Itkettäis jos ei naurattais
                      Kukahan se tässä on taas "draamakuningatar"...herra ylimielinen.

                      Rajuna yliohjaamisena pidän itse sitä että ääritilanteessa ajokäytös on yleensäkkin arkiautossa selkeän yliohjaava(tällaiseksi sitä ei kuitenkaan ole suunniteltu).
                      Eli tässä tapauksessa oikealle käännettäessä perän pito irtoaa ja sivuluisto alkaa kauan ennen etupäätä.
                      Nyt toki rajuus riippuu ihan siitä mitkä camberarvot on takana, mutta pahimmassa tapauksessa mikäli ne sattuukin olemaan -1.20" tietämissä, voidaan yliohjaamista pitää jo rajuna ja ennen kaikkea niin että pidon ja luiston raja on todella "hätäinen".
                      Taasen vasemmalle kääntäen auton käytös on puskeva, eli aliohjaava.
                      Takapään kulmista riippuen, enemmän tai vähemmän.

                      Comment

                      • Masatus
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 867
                        • Haukipudas

                        #56
                        Originally posted by janke View Post
                        Niinpä.:think uusi holkki on jo hankittu, mutta en ole saanut sitä vielä vaihdettua. Mä en tiedä, että mitä sille on tapahtunut, kun vaihdoin viimekesänä tarvikkeen, niin luulin että sen tukivarren nivel oli ohkasempi joten tuossa taannoin laitoin sitten Oem varren, mutta sama siinäkin:think
                        Mistä holkista tässä puhutaan kun en ole sellaista löytävinäni varaosaluettelosta?

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by Masatus View Post
                          Mistä holkista tässä puhutaan kun en ole sellaista löytävinäni varaosaluettelosta?
                          Se holkki joka yleensä irtoaa mukana jos tukivarren pallonivelen kartioliitos on täysin jumissa ja hakkaa sen irti. Ei sitä saa erikseen varaosana, pitää purkaa jostain vanhasta tai ostaa koko napa.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #58
                            Originally posted by Masatus View Post
                            Mistä holkista tässä puhutaan kun en ole sellaista löytävinäni varaosaluettelosta?
                            Joo, niissä tukivarsien kiinnitys kohdissa on tuollanen metallinen holkki joka ilmeisesti kuluu myöskin suomen olosuhteissa ja tietenkin paljon ajetuissa... luonnollisesti. Eli, jos on ongelmia etu-cambereiden kanssa ja tukivarret ovat kirrattu ilman momenttia, niin noissa holkeissa saattaa olla yksi syy liialliseen negatiiviseen camberiin.
                            Last edited by janke; 22-08-2013, 02:20.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #59
                              Originally posted by janke View Post
                              Joo, niissä tukivarsien kiinnitys kohdissa on tuollanen metallinen holkki joka ilmeisesti kuuluu myöskin suomen olosuhteissa ja tietenkin paljon ajetuissa... luonnollisesti. Eli, jos on ongelmia etu-cambereiden kanssa ja tukivarret ovat kirrattu ilman momenttia, niin noissa holkeissa saattaa olla yksi syy liialliseen negatiiviseen camberiin.
                              Miten meinaat että se camber ongelma niistä syntyis? :think
                              Mietin vaan kun kattelin omaa säätölappua, siinä oli etupään camberit tyyliin 14 ja 53 minuuttia...

                              Mutta jos noi holkit ois jotenkin "ketuillaan", niin luulis sitten olevan väljää myös ja kolinaa? Vai kiristyiskö ne niin lujaa napaan sitte sen prikan kanssa, että välykset poistuisi, mutta elämisvara vois holkissa olla, jolloin kulmat voi muuttua aina kun käyttää auki etupäätä... :think

                              Hirvittää, tänää oli vas. raidentangonpää irti ku yläpäätä vaihdoin.

                              Arvatkaas himottaisko tilata jotain tällasta....

                              (Mut mikäs näis estää käyttämästä tavallisen iskarin kanssa? :think )


                              Hassua, puolassa osat, mutta ei lähteä suomeen, vaan jenkkeihin?
                              Last edited by Bmw Dreamer; 21-08-2013, 21:23.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                #60
                                Ei sitten vasenta taka-camberia millään lähelle -1.30 astetta vaan jää noin -2,10 josta johtuu renkaan sisäreunan kuluminen. Narina lähes uusi, mutta vaikuttaako "bumerangi" sitten jos se on päässyt väljähtämään noin paljon? Oikealla on tuo -1.30 ja olisi vielä varaakin kääntää:think
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎