Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n takakaarien maalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #31
    Originally posted by jukkae View Post
    Mites kun melkein jokaisessa E39 touringissa on takaluukku enemmän tai vähemmän mätä niin eikö sitä ole ollenkaan tehtaalla sinkitty? Harvassa on ehjät..
    Eiköhän se ole ryssitty jo tehtaalla, saumaus epäonnistunut yms...

    Miten takalasin reuna kannattaa korjata, sitä tuskin on sinkattu?

    Comment

    • Micce///M
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2008
      • 3552
      • Hämeenlinna

      #32
      Sinkki on sinänsä aika mielenkiintoinen tapa pinnoittaa terästä, voi kestää tai olla kestämättäkin. Kuten esimerkiksi E39:n kohdalla nähdään, kyllä ne ruostuu. Joskaan ei ihan silmissä kuten moni muu samaa ikäpolvea oleva pirssi.

      Tässä "omasta" tutkimuksesta vähän kuvasatoa, lähtökohtana on siis 3kpl peltinippua eri paksuisina liuskoina. Kaikki oleskelleet 101% samoissa olosuhteissa ja heitetty siis pihalle ruostumaan vuonna -85 tai -86, kerran vuodessa tutkittu vahinkoja.

      Vasemmalta oikealle: sähkösinkitty, kuumasinkitty, pinnoittamaton sama materiaali.



      Mustalla langalla migillä tulppahitsattu reikä kuumasinkittyyn (ei ruosteessa):



      Ja sama reikä sähkösinkittyyn (ei ruosteessa, mutta varsin ihmeellisen näköinen):




      Sitten rälläkällä hiontalaikalla pyyhkäisty reilulla kädellä sinkki pinnasta pois (ennen pihalle heittoa tietenkin..)

      Kuumasinkitty:



      Sähkösinkitty:

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #33
        Pultit/mutterit:

        Sinkitty markettipultti kuumasinkityssä:



        Musta pultti kuumasinkityssä (ehkä vielä ehjänä avattavissa) :



        Musta sekä sinkitty markettipultti mustassa levyssä (ei osaa sanoa kumpi on kumpi, molemmat vastaavassa kunnossa tällä hetkellä) :

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Eiköhän se ole ryssitty jo tehtaalla, saumaus epäonnistunut yms...

          Miten takalasin reuna kannattaa korjata, sitä tuskin on sinkattu?
          Tottakai sekin on sinkattu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by TJJ View Post
            Entä mitä laittaisit pohjille jos kyseessä olisi takaluukun reuna (josta sinkki on "nerokkaasti" jo hiottu pois) johon pitäisi tietysti saada pintaan myös metallinhohtomaali ja lakka? Aineiden tarkat tuotenimet kiinnostaisi myös, siis sellaiset kamat, että niiden puolesta homma onnistuu eikä tarvitsisi arpoa kuin oman osaamattomuuden kanssa.

            Ja vastaavasti mitä tekisit jos pellissä näkyy ns. kupla ja sitä ei pää kestä katsoa vaan pitäisi tehdä sille jotain? Mikä olisi oikea korjaustapa?
            Näissä "etätöinä tehtävissä" sinkkikoristen autojen korjauksissa on se ongelma, että ne melkein pitäisi aina nähdä ennen kuin ihan täysin varman korjaustavan voi määritellä.
            Eli esim.ne luukun reunat sisäpuolelta on aivan eri juttu, kuin luukun pintapuolen vastaava alue jne,jne.
            Lisäksi, kun tuossa ongelmakohdan avauksessa pitäisi pystyä määrittelemään
            kuinka moni "seppä" on jo aiemmin samaa aluetta kaivanut, niin sitä ei oikein näe näin etätyönä edes ammattilainen(amatööri ei varmasti edes livenä).
            Peruspointti on kuitenkin se että ymmärretään että kyseessä on nimenomaan sinkattu rakenne, jota ei todellakaan kosketa samat lainalaisuudet kuin sinkkaamattomassa rakenteessa.
            Eli mikäli ei osaa erottaa ihan oikeaa klassista teräspeltiä syövää ruostumista tästä sinkin oksidoitumisesta, olen itse sitä mieltä että homma pitää jättää joko ammattilaiselle tai jättää kokonaan tekemättä.
            Pääsääntöisesti nämä amatöörien tekemät "ruostekorkaukset" sinkatuissa korirakenteissa nimenomaan nopeuttaa ja pahentaa rakenteita pehmittäviä vaurioita ja parasta olisi että ne jätettäisiin kokonaan tekemättä.
            Ok, onhan se ikävää ja erityisen ikävän näköistä kun sinkki sitten reagoi maalipinnan vauriosta johtuvaan "ulkoilman hyökkäykseen", mutta kuten aiemmin totesin, sinkityssä rakenteessa vaurio EI ruoki itse itseänsä, eli se ei juurikaan vaurioalueen ulkopuolelle leviä.
            Noista Micce///M:n postaamista kuvista näkee hyvin mistä on kyse siinäkin tapauksessa että joltakin alueelta sinkki on pyyhkäisty kokonaan pois.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Ruoste/sinkkivaurion korjaaminen todellakin on rakettitiedettä. Jatkan siis Noveroxin sutimista ja paukkusprayn laittamista.
              E39 528iA

              Comment

              • riuska
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1148
                • Lahti

                #37
                Ei muutakuin pellit pellille ja sit happo, hinkkaväri, värimassa ja lakka...

                noverox on myös ihan käypää tavaraa.
                Last edited by riuska; 06-09-2013, 19:04. Reason: lisäys
                F30 320d
                F30 320i
                E46 320i
                E36 325i
                E30 316

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ruoste/sinkkivaurion korjaaminen todellakin on rakettitiedettä. Jatkan siis Noveroxin sutimista ja paukkusprayn laittamista.
                  Ei se todellakaan mitään "rakettitiedettä" ole, mutta ongelman tunnistus/oikea analysointi ei väin näin netin välityksellä oikein onnistu.
                  Eli tuossa kaksi "ruostunutta" teräsputkea, joista toinen itse asiassa on tullut entistä kestävämmäksi korroosiota vastaan(tunnistaako amatööri kummasta olisi kyse ilman alimman kuvan putkeen tullutta reikää:

                  Sinkitty teräsputki jonka käyttöikä on vielä +50vuotta ja jossa EI ole "ruostetta":


                  Perus sinkkaamaton rautaputki, joka ei pinnasta ole sen kummempi, mutta joka on oikeasti ruostunut puhki:


                  No, Lähtisin kuitenkin tuossa sinun ongelmassa samalla polyuretaanipohjamaalilla, mutta jos peltiä on jo useasti korjailtu(sinkki hiottu pois ja pistesyöpymää), täytyisi pohja käsitellä ensin fosforihapolla, eli kansan kielellä "ruosteen syöjällä"(tuo mastonin tavara toimii):

                  Ruosteensyöjän päälle suoraan 3-tunnin kuluttua ilman välihiontaa/karhennusta tuo ruosteenestopigmentoitu polyuretaanipohjamaali ja tämän päälle "märkää" märälle" hiontaväri, hionta, maalaus ja lakkaus.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by riuska View Post
                    Ei muutakuin pellit pellille ja sit happo, hinkkaväri, värimassa ja lakka...
                    Siis jos vaurioalueella ei selkeästi ole syöpymää, vaikka pinta onkin värjääntynyt, niin pintaa ei missään tapauksessa pidä mennä hiomaan "pellille" ja lähteä poistamaan aluetta oikeasti suojaavaa sinkkiä.
                    Nimittäin mikäli samalle alueelle sinkistä kokonaan poistetulle alueelle kohdistuu yksikin uusi lapitunkeutuva vaurio, se oikeasti tahtoo levitä ja syö rakennetta(mm.ne farkun takaluukun lasikulmat).
                    Tarkoitan nyt tällaisia tapauksia kuin topikin aloittajan kuvissa, joissa näkyvä "ruoste" on oikeasti rautaoksidoitunutta/värjääntynyttä sinkkiä ja ihan tänälläänkin erittäin paljon paremmin suojaava kuin jos ko.alue hiotaan sinkittömäksi ja lähdetään pelkällä hapolla liikkeelle.
                    Ok, sekin riittää yhditsettynä epoksiin ja hiontaväriin, mutta fakta on se että suuri osa suojauksesta on menetetty.
                    Tästä eteenpäin vain virheetön pohja ja virheettömänä/ehjänä pysyvä suojaava pinta pitää rakennetta syövän oikean ruosteen poissa(ok, onneksi se pellin takapuolella oleva sinkki pitää galvaanisesti kuitenkin ruostetta hieman kurissa).
                    Nämä kaikki pohjille tungetut halpahallien 1K sotkut ovat oikeasti humpuukia tässä kohtaa ja amatöörillä nuo monikerrosratkaisutkin tahtoo kovin helposti mennä jossain kohtaa munilleen.
                    Eli tästä syystä suosittelen tuota "helpointa" ratkaisua, eli Teknodur 3430 polyuretaanipohjaa, jossa samalla saa amatöörikin käsittämättömän hyvän mekaanisen kestävyyden.
                    Tätä kun voi lisäksi käyttää hiomavärinä, tämän päälle voi kitata ilman pelkoa että hiottaessa happopohja paljastuisi(kitti ei tartu näiltä osin) ja vetää sen päälle oikeastaan ihan mitä tahansa, epäonnistumisen riski on lähes minimaalinen.

                    Comment

                    • riuska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1148
                      • Lahti

                      #40
                      Juu ei testasin vain... sinulta ja "rokkarilta" oppinut maalaus asioissa eniten
                      F30 320d
                      F30 320i
                      E46 320i
                      E36 325i
                      E30 316

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by riuska View Post
                        Juu ei testasin vain... sinulta ja "rokkarilta" oppinut maalaus asioissa eniten
                        Siis pyrin tässä nyt kuitenkin yksinkertaistamaan hommaa niin paljon kuin se vain on käytännössä mahdollista, jotta homma olisi mahdollisuuksien rajoissa tehdä onnistuneesti myös kotikonstein.
                        Mehän näissä hommissa käytetään paljon muutakin niin materiaali kuin menetelmäpuolellakin, mutta niihin nyt on ihan turha mennä, koska ne nyt ovat kotikorjaajien mahdollisuuksien ulkopuolella.
                        Kuitenkin nuo nykyiset yksikerros polyuretaanipohjamaalit(=yhdessä
                        2-komponenttisessa tavarassa kaikki monikerroksisen ominaisuudet), ovat tavaraa jolla kotikorjaankin on ainakin mahdollista saada korjaus oikeasti onnistumaan, koska kymmentä virheen mahdollisuutta ei ole.
                        Sen voi lisäksi vetää pohjille vaikka sutilla(kun vetää pariin kertaan), eikä tarvitse tosiaan myöhemmin pelätä eri kerrosten puhkeamisesta johtuvia tartuntaongelmia.
                        Lisäksi se että sen voi vetää suoraan ruosteensyöjän mustuttaman pellin päälle, on jumalaton etu ja samalla se ruosteensyöjä toimii pohjalla yhtenä "happoelementtinä"(eikä näiden alta nouse enään uudelleen mitään koska tuo uretaanimaali myös sulkee pinnan/ei hengitä enään läpi).
                        Tuon ruskean oksidoituneen sinkkipinnan päälle voi itse asiassa vetää ihan suoraa tuon ko.pohjamaalin ja näin saavutetaan itse asiassa paras mahdollinen=vähintään alkuperäinen suojaustaso...niin ihmeelliseltä kuin se voi kuulostaakkin...jättää "ruostetta" maalin alle(ok, nyt pitää tunnistaa oksidoituneen sinkkipinnan ja oikean ruosteen ero)?

                        Comment

                        • riuska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1148
                          • Lahti

                          #42
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Siis pyrin tässä nyt kuitenkin yksinkertaistamaan hommaa niin paljon kuin se vain on käytännössä mahdollista, jotta homma olisi mahdollisuuksien rajoissa tehdä onnistuneesti myös kotikonstein.
                          Mehän näissä hommissa käytetään paljon muutakin niin materiaali kuin menetelmäpuolellakin, mutta niihin nyt on ihan turha mennä, koska ne nyt ovat kotikorjaajien mahdollisuuksien ulkopuolella.
                          Kuitenkin nuo nykyiset yksikerros polyuretaanipohjamaalit(=yhdessä
                          2-komponenttisessa tavarassa kaikki monikerroksisen ominaisuudet), ovat tavaraa jolla kotikorjaankin on ainakin mahdollista saada korjaus oikeasti onnistumaan, koska kymmentä virheen mahdollisuutta ei ole.
                          Sen voi lisäksi vetää pohjille vaikka sutilla(kun vetää pariin kertaan), eikä tarvitse tosiaan myöhemmin pelätä eri kerrosten puhkeamisesta johtuvia tartuntaongelmia.
                          Lisäksi se että sen voi vetää suoraan ruosteensyöjän mustuttaman pellin päälle, on jumalaton etu ja samalla se ruosteensyöjä toimii pohjalla yhtenä "happoelementtinä"(eikä näiden alta nouse enään uudelleen mitään koska tuo uretaanimaali myös sulkee pinnan/ei hengitä enään läpi).
                          Tuon ruskean oksidoituneen sinkkipinnan päälle voi itse asiassa vetää ihan suoraa tuon ko.pohjamaalin ja näin saavutetaan itse asiassa paras mahdollinen=vähintään alkuperäinen suojaustaso...niin ihmeelliseltä kuin se voi kuulostaakkin...jättää "ruostetta" maalin alle(ok, nyt pitää tunnistaa oksidoituneen sinkkipinnan ja oikean ruosteen ero)?
                          Siis tä... miksi suosittelet jotain 1k kamaa? eihän se kuivu "koskaan" kun ei tule erillistä kovettajaa?
                          F30 320d
                          F30 320i
                          E46 320i
                          E36 325i
                          E30 316

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #43
                            Originally posted by riuska View Post
                            Siis tä... miksi suosittelet jotain 1k kamaa? eihän se kuivu "koskaan" kun ei tule erillistä kovettajaa?
                            Tarkoittaa yksi kerros, ei yksi komponentti.

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1148
                              • Lahti

                              #44
                              niinpä oliki
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Ruosteensyöjän päälle suoraan 3-tunnin kuluttua ilman välihiontaa/karhennusta tuo ruosteenestopigmentoitu polyuretaanipohjamaali ja tämän päälle "märkää" märälle" hiontaväri, hionta, maalaus ja lakkaus.
                                Kiitokset neuvoista. Kerro vielä mitä hiontaväriä tuossa kannattaisi käyttää? Minulle kun on epäselvää mikä on pohjamaalin ja hiontavärin ero...

                                Maalaus sitten ilmeisesti vesiohenteisella metallivärillä (sitä ostin jo joskus, on tainnut kuivua jo ajat sitten) ja 2K lakkaa päälle? Onko lakan suhteen suosituksia?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎