Announcement

Collapse
No announcement yet.

jarrulevyt menee vaihtoon 10tkm välein, normaaliako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pola
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 64
    • Hamina

    #46
    Noitten etupään välyksiä kun lähtee korjaamaan niin nyt on ostoskorissa "repair kit" koiranluille, vakaajan kumeille, reaktiotangoille ja tukivarsille. Tuleeko jotain muuta mieleen mitä laittais samal kun kerran alkaa purkamaan?
    E60 530 xdA -06

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #47
      Originally posted by Hjördis View Post
      Yllä olevasta toisesta lauseesta vaikuttaa kuitenkin siltä että merkkiliikkeessä ollaan taas kerran pihalla perusasioista.
      Juuri ko tapausta kommentoimatta tai tarkoittamatta, merkkiliikkeen toimintamalliin kuuluu ettei asiakkaalle kerrota asioita niiden oikeilla nimillä vaan mieluummin "tuokaa auto meille niin tutkimme asiaa" tyyliin. Merkkiliikkeessä tekeydytään usein aivan syystä "tyhmäksi" kysymyksien alla jotta asiakkaan auto saadaan jälkimarkkinoinnin rahastettavaksi...vai meinaako joku että lakimies, putkimies tms. kertoo puhelimessa tai kotikäynnillä ratkaisevia ohjeita ennenkuin laskutuslupa on annettu ?

      Comment

      • hkroger
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 104
        • Espoo

        #48
        Pari kyssäriä:
        - Jos dynamometri näyttää reilusti heittoa, niin voiko se nyt johtua noista puslista, tukivarsista, nivelista ja semmosista vai onko ne levyt silloin satavarmasti kierot?
        - Jos jarrulevyt menee kieroiksi, niin voiko se johtua muista kuin huonosti asennetuista levyistä, kierosta navasta, paskoista renkaista/vanteista?
        Last edited by hkroger; 08-09-2014, 15:01. Reason: jarrut -> jarrulevyt
        BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

        Comment

        • hkroger
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 104
          • Espoo

          #49
          Originally posted by hkroger View Post
          Pari kyssäriä:
          - Jos dynamometri näyttää reilusti heittoa, niin voiko se nyt johtua noista puslista, tukivarsista, nivelista ja semmosista vai onko ne levyt silloin satavarmasti kierot?
          - Jos jarrulevyt menee kieroiksi, niin voiko se johtua muista kuin huonosti asennetuista levyistä, kierosta navasta, paskoista renkaista/vanteista?
          Ja tähän liittyen vielä. Vanteille tulee paljon jarrupölyä...
          BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

          Comment

          • Pola
            Bimmer Rookie
            • May 2010
            • 64
            • Hamina

            #50
            Tääl tulee kans pölyä, eikä ihme ajon jälkeen kun kokeilee niin jarrulevy ojan puolelta on kuuma, eli laahaa. Tuntuu kans ihan selvästi esimerkiks risteykseen tullessa että "heittää".

            iDrive näyttää jarrupaloille viel 15000 kilsaa, en tiedä mihin perustuu. Eilen kävi siihen malliin rohisemaan toinen etujarru, että tuntuis olevan kitkapinta aika lopussa. Onneks on ens viikon tiistaille varattu aika noitten jarrujen ja etupuslien remppaan, jos vaikka alkais helpottaa.
            E60 530 xdA -06

            Comment

            • hkroger
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 104
              • Espoo

              #51
              Originally posted by hkroger View Post
              Pari kyssäriä:
              - Jos dynamometri näyttää reilusti heittoa, niin voiko se nyt johtua noista puslista, tukivarsista, nivelista ja semmosista vai onko ne levyt silloin satavarmasti kierot?
              - Jos jarrulevyt menee kieroiksi, niin voiko se johtua muista kuin huonosti asennetuista levyistä, kierosta navasta, paskoista renkaista/vanteista?
              Onko tähän jollain viisaammalla jotain näkemystä?
              BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by hkroger View Post
                Onko tähän jollain viisaammalla jotain näkemystä?
                Kysymys on hieman huonosti asetettu, paitsi jos tiedät oikeasti että ne levyt ovat kierot, eikä siis toispuoleisesti lasittuneet?
                Siis mistään nivelistähän se ei johdu jos dynamometrillä mitataan heittoa.

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  #53
                  Ittellä edellisessä mitattiin lopulta navat kun veti levyjä kieroksi. Yksi napa oli sitten kiero, ei se muuta tartte.. Eli sulkekaa sekin optio pois.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • hkroger
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 104
                    • Espoo

                    #54
                    Originally posted by Ceeray View Post
                    Ittellä edellisessä mitattiin lopulta navat kun veti levyjä kieroksi. Yksi napa oli sitten kiero, ei se muuta tartte.. Eli sulkekaa sekin optio pois.
                    Tää on jo pois suljettu.
                    BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

                    Comment

                    • hkroger
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 104
                      • Espoo

                      #55
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Kysymys on hieman huonosti asetettu, paitsi jos tiedät oikeasti että ne levyt ovat kierot, eikä siis toispuoleisesti lasittuneet?
                      Siis mistään nivelistähän se ei johdu jos dynamometrillä mitataan heittoa.
                      No siis ainoa mistä on varmuus on, että dynamometrissä on heittoa. Millä siitä varmistuis, että
                      a) levyt on oikeasti kierot tai suorat?
                      b) pinta lasittunut tai ei lasittunut?

                      Jos oikein hankalaksi menee, niin tottakai siinä voi olla vähän molempia.
                      BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

                      Comment

                      • Janne S
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 437
                        • Keminmaa

                        #56


                        Siitä opiskeleen.
                        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                        Comment

                        • hkroger
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2012
                          • 104
                          • Espoo

                          #57
                          Originally posted by Janne S View Post
                          Ihan mielenkiintoista tavaraa. Ootteko te ruukannu tehdä tuota jarrupalojen ja -levyjen sisäänajoa, mistä tuo mainitsee? Eli about satasen vauhdista reiluhko jarrutus (ei ihan abs:lle asti) n. 10km/h ja sitten taas normaali kiihdytys kymmenen kertaa?
                          BMW X5 4.4i E53 vm. 2001

                          Comment

                          • Pretoriaani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 3842
                            • Hyvinkää, Finland

                            #58
                            Originally posted by hkroger View Post
                            Ihan mielenkiintoista tavaraa. Ootteko te ruukannu tehdä tuota jarrupalojen ja -levyjen sisäänajoa, mistä tuo mainitsee? Eli about satasen vauhdista reiluhko jarrutus (ei ihan abs:lle asti) n. 10km/h ja sitten taas normaali kiihdytys kymmenen kertaa?
                            En oo ikinä tehny eikä ikinä oo minkäänlaisia ongelmia tullu.
                            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                            Comment

                            • Aski
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2013
                              • 93
                              • Finland

                              #59
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Kannattaa niitä jarrumäntiä herkistellä ihan suosiolla myös, tuntuvat jumittavan helposti "kuivuessaan". Motonetin levyjä ja paloja olen useassa autossa käyttänyt ja ratakäytössäkin kestäneet mainiosti ilman kieroutumisia tms. ongelmia.
                              Moi,
                              Miten tämä jarrumäntien herkistely kuuluu tehdä? Mielestäni sain satulat kaavittua puhtaaksi, liukutapit hoonattua ja vielä rasvat päälle mutta tuo herkistely on vielä kysymysmerkkinä. Pari kertaa painoin männän mäntätyökalulla sisään, poljin hieman ulos ja sinnekin huulille rasvaa sutasin mutta ei se käsipelillä kyllä mihinkään liikkunut. Jarrunestesäiliön korkki oli auki.

                              Toinen kysymys liittyy jarrusatulan ja -letkun vaihtoon. En turatessa huommannut katsoa, millaisella kelmmarilla letku on satulassa kiinni ja minne tuo letku johtaa. Eli mikä osa letkusta menee vaihtoon, valutetaanko järjestelmä nesteistä tyhjäksi satula ja letku vaihdettaessa vai voiko letkupihdit nappasta kiinni johonkin kohtaan ja hoitaa satulan ja letkun vaihdon "kuivana"?

                              Koitin satulanvaihdosta ettiä juttua mutta heikoin tuloksin. Putsauksesta löytyy kyllä videoita.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #60
                                Originally posted by Aski View Post
                                Moi,
                                Miten tämä jarrumäntien herkistely kuuluu tehdä? Mielestäni sain satulat kaavittua puhtaaksi, liukutapit hoonattua ja vielä rasvat päälle mutta tuo herkistely on vielä kysymysmerkkinä. Pari kertaa painoin männän mäntätyökalulla sisään, poljin hieman ulos ja sinnekin huulille rasvaa sutasin mutta ei se käsipelillä kyllä mihinkään liikkunut. Jarrunestesäiliön korkki oli auki.

                                Toinen kysymys liittyy jarrusatulan ja -letkun vaihtoon. En turatessa huommannut katsoa, millaisella kelmmarilla letku on satulassa kiinni ja minne tuo letku johtaa. Eli mikä osa letkusta menee vaihtoon, valutetaanko järjestelmä nesteistä tyhjäksi satula ja letku vaihdettaessa vai voiko letkupihdit nappasta kiinni johonkin kohtaan ja hoitaa satulan ja letkun vaihdon "kuivana"?

                                Koitin satulanvaihdosta ettiä juttua mutta heikoin tuloksin. Putsauksesta löytyy kyllä videoita.

                                Herkistely tarkoittaa juurikin liukupintojen puhdistusta ja mäntien sisään/ulos liikuttelua, olisi hyvä jos mäntää pystyisi pyöräyttämään vähän.

                                Oikein kunnolla jos tekisi niin ottaisi männät pöydälle ja puhdistaisi jollain paritonnisella vesihiomapaperilla...itse en purkuhommiin ole vielä alkanut.

                                Ei minullakaan niin herkät ole männät että näppivoimin menisi sisään ulkoasennosta mutta työkaluilla ilman ihmeempiä voiman käyttöjä kylläkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎