Etkös sä vähän joka ketjussa oo haukkunu bemarit aivan paskoiksi autoiksi kun on ollut vähän vastoinkäymisiä oman kanssa. Alkaa olemaan vähän kulunut juttu jo..
Nyt menee Martit sekaisin Eikä ollut vähää määrää vastoinkäymisiä erityisesti E61:n kanssa.
Toivottavasti tämä keissi päättyy onnellisesti ja saadaan ilmaiseksi uusi moottori.
Pystyykö joku käsi sydämellä sanomaan, että tällaiset toimenpiteet tulee suoritettua kun vaihdetaan käytettyyn autoon käytetty moottori?
Toivotaan tätä tosiaan.
Jos itse laittaisin monta tuhatta uuteen käytettyyn moottoriin niin aivan satavarmasti katsoisin kaikki tuon listan kohdat läpi. Miksi ihmeessä sitä ei tehtäisi jos ne kerran on takuuehtoja???
Jos itse laittaisin monta tuhatta uuteen käytettyyn moottoriin niin aivan satavarmasti katsoisin kaikki tuon listan kohdat läpi. Miksi ihmeessä sitä ei tehtäisi jos ne kerran on takuuehtoja???
No tässä pari poimintaa mitä ei varmasti tule normaalilla korjaamolla tehtyä.
"Tulostakaa ennen viallisen moottorin irroitusta moottorin
ohjainlaitteen päivitysversio ja vikakoodit. Nämä tulosteet tulee liittää takuutodistuksen yhteyteen. Takuu ei ole voimassa ilman näitä dokumentteja, joilla voidaan varmentaa, että ajoneuvossa ei ole viritysohjelmaa."
Onko topicin auton omistajalla tai moottorin vaihtaneella taholla tällaiset tulosteet?
"Takuu ei ole voimassa,
jos moottori asennetaan käytetyllä jakohihnalla tai -ketjulla."
Onko moottorissa uusi ketju? Ja heti perään tämä "sääntö":
"Takuu raukeaa jos moottoria on avattu, purettu tai korjattu asennuksen yhteydessä tai takuuaikana ilman tavarantoimittajan kirjallista
lupaa."
Eli saako siihen moottoriin edes laittaa jakopäätä uusiksi ilman kirjalista lupaa?
"Moottoripesu, esim. Forte-käsittely tulee tehdä. Venttiilikoneistossa saattaa olla varastoinnista johtuvaa jumittumista, joka aukeaa
sisäisellä moottoripesulla. Säästä pesuainekuitti takuuehtokansion takakannessa."
Löytyykö kuitti?
Ja asennusohjeista vielä nämä "ihan perus jutut"
VIKAKOODIT SEKÄ MOOTTORINOHJAINLAITTEEN PÄIVITYSVERSIO KYLLÄ EI
TULOSTETTU ENNEN ASENNUSTÖIDEN ALOITTAMISTA:
VIKAKOODIT SEKÄ MOOTTORINOHJAINLAITTEEN PÄIVITYSVERSIO KYLLÄ EI
TULOSTETTU MOOTTORIN ASENNUSTÖIDEN JÄLKEEN
MOOTTORIN ASENNUKSEN JÄLKEEN TULOSTETTU PÄÄSTÖMITTAUS KYLLÄ EI
Minun mielestä noihin takuuehtoihin on joku juristi käyttänyt oikeasti aikaa ja voin sanoa, että harvassa on ne korjaamot jotka ihan oikeassa elämässä noudattavat jokaista tuolla sivuilla olevaa ohjetta. Kyseisestä firmasta minulla siis ei ole mitään kokemusta, mutta haiskahtaa aika vaikealta kun pitäisi sopia takuuhommia...
Eihän tietysti nuo jakopäät tai ohjelmistonumerot vaikuta mitään öljynpaineeseen, mutta yleisellä tasolla aika paljon takuuehtoja missä helposti jää joku pikkuhomma tekemättä mihin voivat sitten vedota todisteen puuttuessa.
Toivottavasti olen väärässä ja tämä vielä päättyy onnellisesti.
Olen samaa mieltä siitä, että Suomessa kun ollaan niin mitä vaan takuuehtojen noudattamista ei voi vaatia asiakkaalta.
Mielenkiintoiseksi vääntämiseksi voisi mennä jos takuuehtojen laatija vetäisi sitten mukaan tämän moottorin vaihtaneen tahon. Oletan nyt että moottori olisi vaihdettu jossain ulkopuolisessa yrityksessä.
Kuka on vastuussa mistäkin takuuehdon täyttymisestä?
Yksityinen ihminen ostaa Suomessa yritykseltä 1 tuotteen, tässä on kuluttajansuoja mukana.
Yksityinen ihminen tilaa Suomessa yritykseltä 2 palvelun tuotteen asennukselle, tässäkin on kuluttajansuoja mukana.
Noudattaako yritys 2 yrityksen 1 ylitiukkoja vaatimuksia, ei kuluttajansuojaa.
Jos taas asiakas on nimenomaan vaatinut yritystä 2 noudattamaan yrityksen 1 tiukkoja ohjeita, niin äkkiä se kiepsahtaa jonkun riitalautakunnan tädin mielestä yrityksen 2 vastuulle.
Tällaiset keissit saattavat olla todella vaikeita ja aikaa vieviä selvitellä.
Kuten jo muutamaan kertaan minäkin olen todennut niin toivotaan että tässä nyt on kyseessä rehti yritys jossa virhe myönnetään, eikä aleta vänkäämään päivän selvästä asiasta.
Varaosia.com ilmoittaa nettisivuillaan, että toimii vain välittäjänä. Ostavat ulkomailta varaosia ja välittävät niitä tarvitsijoille Suomeen. Moottoreilla tai laatikoilla ei ole palautus- tai kaupanperuutusoikeutta.
Onhan nuo takuuehdot melko erikoiset mutta kyseessä onkin vain käytettyjen moottoreiden välitys, ei korjattujen. Ehkä noita ei ole vielä ponnistettu riita-asialla mutta voihan olla ettei sinne tarvi mennäkään.
Tuo palveluhan taitaa olla vain korvaavan moottorin hankintaa helpottamaan. Ne ilmeisesti testaa vain että moottori pyörii eli ei ole leikannut kiinni pyörittämällä sitä n. 5 sekuntia.
Takuuehdoissakin lukee, ettei öljynkiertohäiriöistä tulleita mekaanisia vaurioita kateta.
Myyjä voi olla pelkkä välittäjä (niinhän se maahantuoja usein on), ja takuuehdoissakin voi olla rajoituksia. Silti se on velvollinen noudattamaan lakia virhevastuusta. Sitä ei voi kiertää millään takuurajoituksilla, tms.
Toivotaan, että selviää ilman riitelyä. Jos ei, niin seuraava askel on kuluttajariitalautakunta ja sitä seuraava käräjäoikeus.
tässähän myyjä on pelkkä välittäjä ja olen näistä takuuehdoista kysellyt esim pakokaasutesti,kysyin,käydäänkö moottori tosiaan ryntäyttään ilman öljynpainetta,vastaus oliettä ei tietenkään järki käteen.tänään on moottori nostettu pois autosta ja ei hyvältä näytä.n 20min käytetyt öljyt on hienon kimaltavat,ei ole rautaa ku ei tartu magneettiin,mutta messinkiä vois olla laakerimetallia?toinen jännä löytö öli ylävesiletkussa kun moottori oli kannen sisältä oksentanut kohtuullisen kokoisen palan kangasta,nyt epäilen,että tätä kangasta on myös jäänyt moottorin sisälle tukkien jotain esim öljyn imupuolen.otettiin valokuvatkin kankaanpalasta jonka kansi oli oksentanut.moottoria ei tietenkään voi purkaa ilma valmistajan lupaa,vaikka kiinnostus ois kova..kangaspala n20x20cm.
ja vieläkin on pakko tilittää.tänään kun hain lisää työkaluja paikallisesta autohuoltoliikkeestä ja tuli myyjän kanssa puhetta että miten moottoriprojekti etenee,niin myyjä näytti huoltoon hinatun bmw 530d vm -10 ajettu 104tkm josta yllättäin jakoketju poikki ja bmw suomi oli sanonut että takuu on 2vuotta ei voi mitään.eli en ole ainut kellä vastustaa.
ja vieläkin on pakko tilittää.tänään kun hain lisää työkaluja paikallisesta autohuoltoliikkeestä ja tuli myyjän kanssa puhetta että miten moottoriprojekti etenee,niin myyjä näytti huoltoon hinatun bmw 530d vm -10 ajettu 104tkm josta yllättäin jakoketju poikki ja bmw suomi oli sanonut että takuu on 2vuotta ei voi mitään.eli en ole ainut kellä vastustaa.
juu en kahtonut kyllä yhtään vakka myyjä viitilöi siihen suuntaan.10.000e ku panee moottorinvaihtoon ja taas on käsissä mootorivikainen bmw niin ei kyllä kiinnosta bmw.t vähääkään.
ei pysty sanoo paljo pelkkä ketjuremppa vie aikaa,kaverilla käytettiin kansi pois jotta nähtiin mitä läppien syönti on aiheuttanut,niin meni n.12 h,mutta ei pelkkä ketjuremppa taida viedä yhtäpaljon,vaatii muuten ajoitustyökalut,jotka löytyy täältä kaikiin diesel malleihin.
Comment