Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 Mittaria ruuvattu?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10058
    • KVLA

    #91
    Originally posted by Jani_88 View Post
    Te ketkä näitten kanssa päivittäin ootte tekemisissä, mitkä on räikeimmät mittarin ruuvailut mitä tiedätte?
    MB Sprinter paku. Mittarissa n.300tkm,oikea ajomäärä yli 900tkm. Autoon vaihdettu kopista "kaikki" kuluva ja maalattu uudelleen. Yllättäen Saksan tuonti.

    MB 300D. Mittarissa n.180tkm. Todellisuus yli 600tkm. Ollut jopa Ruotsissa taksina...

    Löytyyhän näitä. Tässä vain pari esimerkkiä.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7531
      • Jyväshyvä

      #92
      Yleensä ruuvataan joko loppupäästä siten että vastaa merkin historiaa ja ajomäärä esim. viimeisen kahden vuoden aikana on tyyliin 10 tkm vuosi,
      vaikka oikesti on vedetty se 50 tkm/vuosi, ts. mittarista häviää 80 tkm.

      Sitten tulee vastaan välillä sellaisia että autoa on ruuvattu useampaan kertaan.
      Yleensä ekan omistajan aikana kilometrit on OK,
      sen jälkeen ruuvataan ja pahimmillaan 2. omistajankin jälkeen ruuvataan,
      yksi E61 2008 oli myyynnissä 150 tkm lukemalla,
      sitä oli ruuvattu kahdesti ja todellinen ajomäärä oli vähintään 360 tkm.
      En käynyt paikalla ja myyjä Saksassa antoi vasta todellisen suosittelu jälkeen valmistenumero joten taatusti tiesi asiasta.

      Yleensä kun arvoidaan että paljonko on ruuvattu niin pystytään samomaan vain se lukema mitä autolla on vähintään ajettu,
      todellisuuttahan ei tiedä kukaan, itse kyllä laskeskelen että ajomäärä on suunnilleen sama kuin samalla omistajalla aiemminkin...

      Ehkä joka 4. E6x jota nykyisin Saksasta kyselee osoittautuu historialtaan sellaiseksi että sitä ei uskalla ostaa...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #93
        Originally posted by MajorDrake View Post

        Ehkä joka 4. E6x jota nykyisin Saksasta kyselee osoittautuu historialtaan sellaiseksi että sitä ei uskalla ostaa...
        Sinullakin on taatusti "silmä" kohdillaan joten kyseltävät on karkean seulan läpäisseet. Meille tunareille jää sitten ne eniten ruuvatut helmet

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          #94
          Originally posted by nullzwei View Post
          Sinullakin on taatusti "silmä" kohdillaan joten kyseltävät on karkean seulan läpäisseet. Meille tunareille jää sitten ne eniten ruuvatut helmet
          Totta tuokin. En edes selvitä historiaa jos huoltokirja puuttuu,
          auto menee automaattisesti kirjan puuttuessa hylkyyn,
          jos tuon ottaa huomioon niin kyllä se hylkäysprosentti nousee yli 50%...
          Historia selvitetään vain niistä mitä ollaan oikeasti ostamassa joten siihen mennessä
          muuten epämääräiset yksilöt ovat jo karsiutuneet joukosta...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • walde
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 947
            • Melkein Espoo

            #95
            Originally posted by suppari View Post
            Tuohon autologicin paskaan ei kyllä kannata nojata. Melko varmasti tuo on nuo vitosella alkavat luvut keksinyt itse. Laitteella ei saa kuin auton sekaisin.
            Tiedän, ettei sovellu tähän topikkiin, mutta saisiko tähän vähän tarkennusta?
            Menneisyyden E60 CAN- ja LIN-verkkojen "reverse engineering" projektissa / oman testerin rakennusprojektissa kun tuli aika aktiivisestikin tutkittua ko. testerin toimintaa väyläanalysaattorilla, eikä kovin suuria poikkeamia löytynyt ISTA:an tai useampaan ihan pätevään monimerkkitesteriin verrattuna. Vaikuttaisi, että ostavat toiminnot suoraan valmistajilta, kuten monet muutkin testerivalmistajat.
            Last edited by walde; 24-08-2016, 00:22.
            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              #96
              Originally posted by walde View Post
              Tiedän, ettei sovellu tähän topikkiin, mutta saisiko tähän vähän tarkennusta?
              Menneisyyden E60 CAN- ja LIN-verkkojen "reverse engineering" projektissa / oman testerin rakennusprojektissa kun tuli aika aktiivisestikin tutkittua ko. testerin toimintaa väyläanalysaattorilla, eikä kovin suuria poikkeamia löytynyt ISTA:an tai useampaan ihan pätevään monimerkkitesteriin verrattuna. Vaikuttaisi, että ostavat toiminnot suoraan valmistajilta, kuten monet muutkin testerivalmistajat.
              Sotkee toisinaan hyvin tehokkaasti auton varustelistan tai ZCS:n.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #97
                Jos mittarilukema vikakoodille on tuo 524280 km, on se ns vakiolukema, joka tulee aina, jos ohjaisyksikkö ei tallenna kilometrilukemaa. Joskus tulee 0km. itselle ei tuo logiikka ole valjennut, miksi vaihtelee. Joka tapauksessa tuo 524.. on täyttä tuubaa. Näen melkein joka päivä tuota lukemaa, siis BMW:n virallisella testerilläkin.

                ...ennätyskilsat. Minulle tulee jatkuvasti selvityspyyntöjä autoista. Ennätys taitaa olla:
                - auto ehta Ruotsi auto, 78 tkm
                > oikeasti auto Italiassa ensimmäisen kerran rekisteröity, kilsoja ainakin 280 tkm

                Se E61 mistä kirjoitin aikoinaan Bemaristii on ainoa josta epäilen, että kilsoja oli ruuvattu ylöspäin:
                > auton kunto erityisesti alusta, siistimisen jälkeen verrattuna kilsoihin
                > auto oli viety Hollantiin vuosia aikaisemmin. Siellähän on myös autovero, joka muistini mukaa perustui silloin osittain myös kilometreihin
                > huoltohistoria, autoon ilmestyi lyhyessä ajassa n 50 tkm (en muista tarkkaan enää lukemaa) LISÄÄ juuri ennen, kun se oli ensimmäisen kerran merkkihuollossa Hollannissa
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • ///-M3
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 304
                  • lahti

                  #98
                  [QUOTE=Heguli 31;3783577]MB Sprinter paku. Mittarissa n.300tkm,oikea ajomäärä yli 900tkm. Autoon vaihdettu kopista "kaikki" kuluva ja maalattu uudelleen. Yllättäen Saksan tuonti.





                  AHAHAHAHAH vähä toho vittu hajois ku kuulis joo milli täl on vedetty..
                  S54B32

                  Comment

                  • Jani_88
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 367
                    • jkl

                    #99
                    Tätäkin ketjua kun lukee niin tulee väkisinkin mieleen esim näissä e6x sarjan autoissa mitä ihmeellisimmät viat ~200tkm ajettuina, niin onko ne sit oikeestikaan loppupeleissä ihan vaan 200tkm ajettuja :think

                    Comment

                    • pexodus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1577
                      • Leppävirta/Oravikoski

                      Originally posted by Jani_88 View Post
                      Tätäkin ketjua kun lukee niin tulee väkisinkin mieleen esim näissä e6x sarjan autoissa mitä ihmeellisimmät viat ~200tkm ajettuina, niin onko ne sit oikeestikaan loppupeleissä ihan vaan 200tkm ajettuja :think
                      Tuskin ovat, kyllä muilla merkeillä samat viat tulee vasta 400tkm jälkeen. Toki E6x on todella huono auto pre-lci:nä ja vähän niitä on taksissa tms. Kovassa ajossa, mutta siitä huolimatta epäilyttävän nopeasti ne paskoontuu.

                      Mutta, ei tästä ole kuin parivuotta niin vielä oli ostoilmoja alle 200tkm ajetuista E39:stä, tuollaista ole ollut enää vuosiin kuin todella harvassa, mutta jos se omistaja siitä tyydytyksen saa että mittarissa seisoo jokin tietty lukema niin se hänelle suotakoon.

                      Itselleni ei mitään väliä metreillä, kunto ratkaisee

                      Toki se täytyy hinnassa huomioida esim ruuvaustapauksissa jne...
                      BMW F11 LCI 530da x-drive
                      Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by pexodus View Post
                        Itselleni ei mitään väliä metreillä, kunto ratkaisee
                        Miten määrittelet ”kunnon” 100tkm ja 500tkm ajetuista autoista?
                        Siis esim.todellisen mekaanisen kunnon moottori+voimalinjasta tai vaikkapa siitä missä kohtaa elektroniikassa alkaa tapahtumaan ”kypsymimistä” käyttötuntien myötä?

                        Comment

                        • pexodus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 1577
                          • Leppävirta/Oravikoski

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Miten määrittelet ”kunnon” 100tkm ja 500tkm ajetuista autoista?
                          Siis esim.todellisen mekaanisen kunnon moottori+voimalinjasta tai vaikkapa siitä missä kohtaa elektroniikassa alkaa tapahtumaan ”kypsymimistä” käyttötuntien myötä?
                          Ei tapahdu omien kokemusten mukaan mitään kypsymistä tuntien myötä, vain kokonaisikä ratkaisee sähköissä. Moottori kestää kyllä ainakin mersussa ja bemarissa ihan mitä vaan kun sen huoltaa ajallaan ja vaihtaa ketjut sun muut kun tarvetta on.

                          Toki jos sitä rallatusta kaksilitraisessa kuuntelee ja aikanaan sen katkaisee niin minkä piikkiin se nyt sitten menee, mutta jos sen vaihtaa kun aihetta on niin varmasti kestää ajaa pitkälle yli 500tkm, en ymmärrä miksi ei kestäisi? Ainakin jos sen ajaa 200-700km päivässä matka-ajona, ei silloin kulu oikein mikään muukaan autossa.

                          Joku taksi pohjoisesta on yleensä uskomattoman hyvässä kunnossa vaikka olisi 600tkm ajettu, eikä ole tuskin tehty koneellekaan mitään.
                          BMW F11 LCI 530da x-drive
                          Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                          Comment

                          • Timelord
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 504
                            • Loimaa

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Ehkä joka 4. E6x jota nykyisin Saksasta kyselee osoittautuu historialtaan sellaiseksi että sitä ei uskalla ostaa...
                            Onko teoreettisesti ajateltuna mahdollista että esim saksasta käytettynä tuodun, kymmenen vuotiaan auton huoltokirja täsmäisi, virallisine leimoineen, kuitenkin oikeasti niin että käytännössä sillä olisi ajettu tuplaten, huollattamalla se liikkeessä "vain joka toinen kerta" ja aina ennen virallista huoltoa käyty rukkaamassa kilsoja esim 15t pois? Eli omistaja olisi (tai sitten ei) huoltanut autonsa itse ja jättänyt merkkaamatta. Toivottavasti ymmärsitte...

                            Ilmeisesti saksanmaalla tuo kilsojen muuttaminen ei ole, ainakaan joskus muinoin, pariakymppiä enempää kustantanut.
                            Nykyisin on vissiin laitonta.

                            Omaani joskus epäilin voiko joku ajaa noin vähän kymmenessä vuodessa mutta kaikki on kyllä "kulunut" just niin kuin noilla kilsoilla autossa ruukaa olemaan eli 170tkm nykyään. Hankittaessa oli 107tkm ja inpalla kaikki kilsat näyttävät purkit näyttivät samaa mitä mittariston kilsatkin.
                            Ja nuo nappa- comfortitkin on aikast virheettömät, vieläkin.
                            W201 2,5D
                            W123 280ce
                            E21 316
                            ex-E60 530ia
                            ex-E53 4,4i
                            ex-E39 523i
                            ex-E34 520ia
                            ex-E21 318i

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2732
                              • Tampere

                              Originally posted by Timelord View Post
                              Onko teoreettisesti ajateltuna mahdollista että esim saksasta käytettynä tuodun, kymmenen vuotiaan auton huoltokirja täsmäisi, virallisine leimoineen, kuitenkin oikeasti niin että käytännössä sillä olisi ajettu tuplaten, huollattamalla se liikkeessä "vain joka toinen kerta" ja aina ennen virallista huoltoa käyty rukkaamassa kilsoja esim 15t pois? Eli omistaja olisi (tai sitten ei) huoltanut autonsa itse ja jättänyt merkkaamatta. Toivottavasti ymmärsitte...
                              Esittämäsi malli lienee ainakin mittarilukeman muokkaamisen ja huoltokirjaan ajokilometrien merkitsemisen osalta ihan mahdollinen. Toisaalta näissä E6x -sarjalaisissahan on huoltotarpeen ilmaisin toteutettu Condition Based Service -periaatteella, joten näiden huoltojen ja Vehicle Check -tarkastusten huomioiminen vaatii hieman suunnittelua. Asiasta enemmän tietävät osaavat varmaan kommentoida?
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Timelord View Post
                                Onko teoreettisesti ajateltuna mahdollista että esim saksasta käytettynä tuodun, kymmenen vuotiaan auton huoltokirja täsmäisi, virallisine leimoineen, kuitenkin oikeasti niin että käytännössä sillä olisi ajettu tuplaten, huollattamalla se liikkeessä "vain joka toinen kerta" ja aina ennen virallista huoltoa käyty rukkaamassa kilsoja esim 15t pois? Eli omistaja olisi (tai sitten ei) huoltanut autonsa itse ja jättänyt merkkaamatta. Toivottavasti ymmärsitte...
                                Kaikki on mahdollista, mutta kyllä samalla kannattaa väsätä itselleen foliohattu ainakin salamaniskua varten jos oikeasti kuvittelee tällaisen tapauksen löytävänsä edes Saksasta.
                                Varsinkin niin että mittarilukema ja todellinen ajomäärä olisi merkittävästi eri.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎