Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 Mittaria ruuvattu?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    Täältä eräältä kirjoittajalta sain sen verran rakentavaa palautetta yllä olevasta kirjoituksesta, että mielelläni näkisin perusteluita mielipiteistäsi täälläkin, enkä pelkästään yv:llä, jott muutkin foorumin käyttäjät pääsisivät ammentamaan asiantuntemustasi.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by JP-76 View Post
      Valitettavasti, huijatuksi, koska saksalaisten jobbareiden moraali tuntuu olevan hieman löyhemmässä, kuin suomalaisten, yllätys, yllätys. Pääasiallisesti siksi, että jos myyjä tietää että auto viedään ulkomaille, kuinka moni tulee nillittämään jälkikäteen ruuvatuista kilometreistä esim. Suomesta? Ehkä n. prosentti, ja nekin yleensä ovat Saksassa jatkuvasti ravaavia jobbareita. Tosin tuokin nillittäminen on yleensä turhaa.
      Mihin tämä perustuu? Kyllä ne suomalaiset jobbarit huijaa sen mitä ehtivät. Itse en kyllä usko yhtään jobbareiden puheita, ellei niiden tueksi löydy jotain todisteita. Huoltokirjankin äkkiä väärentävät. Tosin BMW:llä tehdyt huollot voi varmistaa marmorilta.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1060
        • Kanta-Häme

        Originally posted by HTK12 View Post
        Mihin tämä perustuu? Kyllä ne suomalaiset jobbarit huijaa sen mitä ehtivät. Itse en kyllä usko yhtään jobbareiden puheita, ellei niiden tueksi löydy jotain todisteita. Huoltokirjankin äkkiä väärentävät. Tosin BMW:llä tehdyt huollot voi varmistaa marmorilta.
        No joo, ehkä tuossa oli kärjistetty, mutta toisaalta riski "kiinnijäämiselle" on aika paljon pienempi saksalaisella myyjällä kuin suomalaisella. Tuossa mun kirjoituksessahan oli nimen omaan mainittu että huoltokirjan löytyminen on yksi isoimmista edellytyksistä, ja sen paikkaansapitävyyden tarkistaminen, päteehän tuo nyt totta kai myös suomalaiseen jobbariin.

        Sen verran vielä noista edellisistä kirjoituksistani, että osa perustuu omiin käsityksiini ja "tietoihin" jota olen vuosien varrella saanut lukea ja kuulla eri tahoilta. Tietenkään en voi faktana kirjoittaa omalta kohdaltani koska en ole henkilökohtaisesti autoa hakenut esim. Saksasta ja se pitäisi aika selvästi käydä ilmi tuosta tekstistä.

        Olen ennenkin sanonut että virheellisiä, ainakin omia kirjoituksiani, pitää oikaista jos jollain on parempaa tietoa, mutta se että joku kirjoittelee yksityisviesteillä "vittu mitä paskaa"-tyyppisiä kommentteja, osoittaa mielestäni tietynlaista luolamiesmäisyyttä.
        Last edited by JP-76; 26-08-2016, 12:22.
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by makkis View Post
          Tässä on kyllä puolet täyttä puppua ja omia ylimielisiä näkemyksiä/olettamuksia asioista joita ei todentamaan oikeaksi tai vääräksi.
          Esittelisitkö sinä sitä parempaa asiantuntemustasi ja valista niin minua kuin muitakin väärien väittämieni suhteen (puolet sitä kuitenkin siis on?)?
          Eli yksilöi nyt hieman mitä tarkoitat ”pupulla ja ylimielisiltä näkemyksiltä”, siis muutakuin ”kaikki on paskaa” teiniheitolta?

          Ymmärrän taas hyvin että kirjoitukseni aiheeseen herättää kovasti näissä ”automiehissä” kuumia tunteita jotka kokevat kirjoituksen osuneen juuri heihin.
          ”HemiontaassitäjaHemiontätä”...ilman että yhtäkään vastavaäitettä ja omaa minun väittämäni vääräksi osoittavaa pointtia itse asiaan nämä ”herrat” vaivautuvat tuomaan esille.
          Tämä toki varmasti menee taas monilla tunteisiin ja pientä itkuntiherrystä näyttää nousevan jo siitä että ....”Hemi ei halua/halunnut leikkiä minun kanssa”...niinpä häntä ei ole olemassakaan ja muuta todella lapsellista paskaa.

          Topikin aihe oli edelleen E60/61 mittarin ruuvaus ja minä nyt toin KYSYTTÄESSÄ erään autokaupalla elantonsa saaneen näkemyksen tähän liittyen(väitän että joku sai kyllä edes jokusen uuden pointin/näkökulman).

          Nämä hemin perään itkeskelevät pikkutytöthän voivat lievittää tuskaansa vaikka ihan keskenään privassa tai perustaa ihan oman vertaistukiryhmänsä....”Hemin hylkäämät”... tai : ...”hemieihalualeikkiämunkanssani.fi

          Tasan tästä eteenpäin minä vain itse topikin aiheesta.

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            ihan pikkusen lähtenyt jutut rönsyilemään alkuperäisestä aiheesta... jaksa edes lukea noita.

            Mutta varsinaiseen aiheeseen liittyen:
            - uudempienkin bemarien mittarilukemaa voi muuttaa
            - on toditettuja tapauksia joissa näin on tapahtunut
            - helpoin todentaa, jos autoa on huollettu merkkiliikkeessä, jolloin ihan menemällä merkkarin huoltotiskille ja kysymällä avaintietohistoriaa voidaan setviä iso osa tapauksista
            - mikäli autoa ei ole merkkarilla huollettu, tilanne on haasteellisempi, mutta esim akkuvaihtohistroiasta voi saada osviittaa (näin esimerkkinä).
            - jos olet ostanut auton esim 92tkm ajettuna, ja se paljastuu eism yli 200tkm ajetuksi, niin olet oikeutettu joko hinnanalennukseen tai kaupan purkuun (kun puhutaan yksityisen-yrityksen välisestä kaupasta). Yksityisten väliseen kauppaan en tässä ota kantaa.
            - lopullisessa hyvityksessä/kaupan purussa otetaan huomioon myös ostajan autosta jo saama hyöty (käytännössä ajetut kilometrit), ja ko. hyöty vähennetään kaupanpurkusummasta.
            - vastaavasti kaupanpurkusummassa/hyvityksessä voidaan ottaa huomioon sellaiset korjaukset/varustelisäykset, jotka ovat
            A: poikkeuksellisia oletettuihin kilometreihin nähden (esim 100tkm ajetuksi oletetusta laukeaa kansi)
            B: ovat lisänneet auton arvoa/hyötyä, esim jälkikäteen asennettu vetokoukku tms.

            Valitettavasti hyvin harvoin näissä päästään autokaupan kanssa suoraan sopuun, vaan ne menee joko kuluttajaviranomaisen tai oikeusasteen kautta. Nämä tiet on kuitenkin pitkiä (1-2 vuotta), ja esim itsellä ongelma-auto oli puoli vuotta seisonnassa, koska sillä ajamisessa olisi ollut kaksi riskiä:
            - auto menee rikki, jolloin alkaa debatointi että kenen vastuulla sen korjaus on, kuka sen maksaa jne
            - autoon olisi tullut lisää kilometrejä joka taas olisi vähentänyt kaupanpurkusummaa

            Lisäksi tulee esim asianajokulut, jotka on heti tuhansia ja ne lankeaa helposti osapuolille itselleen. Jos ei satu olemaan oikeusturvavakuutusta autovakuutuksessa, niin silloin ne on itsellä maksettavana noin lähtökohtaisesti, jos niitä ei saa kaupanpurkuasiaan sisällytettyä.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by JP-76 View Post
              No joo, ehkä tuossa oli kärjistetty, mutta toisaalta riski "kiinnijäämiselle" on aika paljon pienempi saksalaisella myyjällä kuin suomalaisella. Tuossa mun kirjoituksessahan oli nimen omaan mainittu että huoltokirjan löytyminen on yksi isoimmista edellytyksistä, ja sen paikkaansapitävyyden tarkistaminen, päteehän tuo nyt totta kai myös suomalaiseen jobbariin.

              Sen verran vielä noista edellisistä kirjoituksistani, että osa perustuu omiin käsityksiini ja "tietoihin" jota olen vuosien varrella saanut lukea ja kuulla eri tahoilta. Tietenkään en voi faktana kirjoittaa omalta kohdaltani koska en ole henkilökohtaisesti autoa hakenut esim. Saksasta ja se pitäisi aika selvästi käydä ilmi tuosta tekstistä.

              Olen ennenkin sanonut että virheellisiä, ainakin omia kirjoituksiani, pitää oikaista jos jollain on parempaa tietoa, mutta se että joku kirjoittelee yksityisviesteillä "vittu mitä paskaa"-tyyppisiä kommentteja, osoittaa mielestäni tietynlaista luolamiesmäisyyttä.
              Taas kuitenkin puhutaan ”huijaamisesta” kun puhutaan Saksanpään myyjistä ja/tai Suomalaisista välittäjistä, vaikka jos kyse on oikeasti ”huijaamisesta”, hommat loppuu kyllä oikeasti todella pian kummassakin tapauksessa.

              Kuitenkin tässäkin asiassa itse asiakkaan pitää myös katsoa peiliin ja ymmärtää jo ostopäätöstä harkitessa että varsinkaan autokaupassa ei ilmaisia aterioita ole olemassakaan, eikä se että ne omat ruusuiset täysin epärealistiset oletuksiin perustuvat pilvilinnat/vaatimukset ei toteudukkaan, ei tee myyjästä/välittäjästä ”huijaria”.
              Mitä enemmän toimijoita, vielä vähemmän ilmaisia aterioita, koska kyse on elinkeinosta ei hyväntekeväisyydestä(vaikka moni kuluttaja oikeastaan tätä edellyttäisi = jos kuitenkin elätät itsesi = ”Jobbari”).

              Useimmiten on kuitenkin niin, että kun Saksasta ollaan joko lähdössä itse ostamaan ”uutta” autoa tai sen ostamiseen annetaan Suomalaiselle välittäjälle toimeksianto, lähtökohta on aina ”mahdollisimman hyvät kaupat”.
              No, tämä tarkoittaa suomeksi sitä että käytössä olevalla pääomalla pitää saada mahdollisimman paljon, uutta ja mahdollisimman pitkä lisävarusteluettelo ja värinkin pitäisi olla joku tietty.
              Välittäjillä on toki luonnollisesti paine päällä löytää yksilö joka ”antaa mahdollisimman paljon” jotta asiakas kokisi tehneensä hyvät kaupat/diilin ja mikäli huoltokirja on toivelistalla numero 11, sitä ei usein myöskään hanskalokerosta löydy kun auto rantautuu suomeen.
              Tällöin siin nimenomaan helposti käy juuri niin että auto ostetaan ilman papereita ”kunnon mukaan” joka samalla täyttää asiakkaan kriteerit, mutta eihän tästä voi välittäjää syyttää ”huijariksi”, mikäli täyttä luotettavaa huoltohistoriaa ei olla laitettu sen tärkeyslistan kärkeen.
              Tiedän useita tapauksia kun välittäjälle on kerrottu että se ja se lisävaruste on tärkeämpi kuin täysi huoltokirja ja sitten vuoden korjaamisen jälkeen täällä huudellaan mittarilukemien perään ja kertoillaan välittäjän olevan ”huijari”?
              Tällaisessa tapauksessa tarkasti ottaen ostaja itse on ”huijari”, koska hän on se osapuoli joka ei pysy ennakkoon sovituissa ehdoissa.

              Kukaan....siis KUKAAN välittäjäkään ei ole kuin ihminen, joka tarkoittaa myös sitä että hän ei omaa röntgenkatsetta, eikä ennustuspalloa josta ne kilometrit voisi täällä suomessa tarkistaa, jos se selvitettävissä oleva historia/huoltokirjat eivät olleet toivelistalla lainkaan, eikä niistä siis haluttu ostotilanteessa maksaa(välittäjä EI OSTA paperitonta autoa jos toive=vaatimuslistalla on täysi huoltohistoria ja sitä kautta takuukilometrit).
              Saksassakin kuitenkin luotettavan huoltohistorian omaava autoyksilö on AINA kalliimpi kuin vastaava paperiton.
              Sille paperittomuudelle on aina jokin syy, eli jossain kohtaa myyntiketjua jonkun on täytynyt hyväksyä auton paperittomuus ja se tarkoittaa aina selkeästi halvempaa ostohintaa. Ne paperit on sielläkin silkkaa paperirahaa ja ne ei todellakaan vain ”huku” tai ”unohdu” mihinkään, vaan taustalla on AINA jokin muu syy, joka sekin on toki tarvittaessa selvitettävissä.

              Eli tämäkin on taas aivan sama asia kuin että automaalarille tuodaan auto tai auton osia ”omilla hyvillä pohjilla” vain ylivetoon ja sitten jos sen virheen teet että vedät niille asiakkaan ”hyville” pohjille, kuulet hyvin pian kylillä/somessa kuinka paska maalari olet kun kyljet peilaa pelkkää perunapeltoa...sille ei kannata viedä...

              Se vain on niin että Saksasta saa kyllä 100% luotettavilla kilometreillä olevia autoja ja sellaisen löytäminen suomalaisille välittäjille ei todellakaan ole mikään ongelma. Se vain aina maksaa ja jos=kun raha on rajallista, niistä joistain muista omista vaatimuksista pitää silloin tinkiä.
              Saksastakin saat juuri sellaisen auton kuin sinulla on varaa maksaa ja mikäli se auto on rivistön halvin, siihenkin on 100% varmuudella jokin syy.
              Monelle kuitenkin ostokiimassa on paljon tärkeämpää ratin muistitoiminnot kuin huoltokirja ja sitten kun todellinen ajosuorite on +450tkm ja mittarissa se klassinen 170tk ja remonttia tulee remontin perään, saksalainen automyyjä on ”turkkilainen” ja auton välittäjä on ”huijari”?

              Kyllä, Suomeen valikoituu varsin paljon tuontiautoja joiden historiasta löytyy isompi kolarointi tai mittarin ruuvaus, mutta syy ei todellakaan ole suomalaisissa ”jobbareissa” ja vielä vähemmän Saksalaisessa autokaupassa.
              Syy löytyy niistä epärealistisista romanttisista kuvitelmista siitä että ...”vain kunto merkitsee”... ja siitä että ”Pentti Perusautoilija” oikeasti kuvittelee saavansa ilmaisia aterioita Saksalaisesta autokaupasta...joka on ehkä koko maailmassa se viimeinen paikka josta niitä saa. Kaikelle on AINA syynsä ja hintansa.
              Last edited by Hemi; 26-08-2016, 13:27.

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                Näkee niitä kilsoja varmaan vähän Trafinkin tiedoista kun kerran vuoteen joutuu ainakin nämä persaukisten katiskat katsastamaan? Omista autoista loppuu merkkarihistoriikki siihen kohtaan kun ne talouteen tulee. Huollot hoituu autotallissa niin noista ei sitten allekirjoittaneelta ainakaan kummempia kumileimoja mihinkään jää.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by JP-76 View Post
                  No joo, ehkä tuossa oli kärjistetty, mutta toisaalta riski "kiinnijäämiselle" on aika paljon pienempi saksalaisella myyjällä kuin suomalaisella. Tuossa mun kirjoituksessahan oli nimen omaan mainittu että huoltokirjan löytyminen on yksi isoimmista edellytyksistä, ja sen paikkaansapitävyyden tarkistaminen, päteehän tuo nyt totta kai myös suomalaiseen jobbariin.

                  Sen verran vielä noista edellisistä kirjoituksistani, että osa perustuu omiin käsityksiini ja "tietoihin" jota olen vuosien varrella saanut lukea ja kuulla eri tahoilta. Tietenkään en voi faktana kirjoittaa omalta kohdaltani koska en ole henkilökohtaisesti autoa hakenut esim. Saksasta ja se pitäisi aika selvästi käydä ilmi tuosta tekstistä.

                  Olen ennenkin sanonut että virheellisiä, ainakin omia kirjoituksiani, pitää oikaista jos jollain on parempaa tietoa, mutta se että joku kirjoittelee yksityisviesteillä "vittu mitä paskaa"-tyyppisiä kommentteja, osoittaa mielestäni tietynlaista luolamiesmäisyyttä.
                  En minä nyt tässä mitenkään varsinaisesti oikaisemaan halunnut lähteä, lähinnä kysymään, että millä perusteella saksassa ovat epärehellisempiä. Omat kokemukset autonmyyjistä ovat kyllä sellaiset, että n.90% (luultavasti melkein kaikki) suomalaisista käytettyjen auton myyjistä huijaa enemmän tai vähemmän asiakasta. Aivan sama onko kyseessä merkkiliike vai ei. Merkkiliikkeellähän autot ovat yleensä kuntotarkastettuja ym. Silti niistä on vaan ostamisen jälkeen löytynyt monia vikoja, jotka kyllä varmasti ovat huomanneet, mutta näistä ei silti sanota mitään. Toivotaan vain, että asiakas ei huomaa tai jaksa niistä valittaa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • E39Fin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2013
                    • 1761
                    • HKI/Orimattila

                    Nyt täytyy sanoa, että Hemi puhuu kyllä asiaa. Itse näkisin asian niin, että ennemmin se huoltohistoriallinen ja paperillinen +100tkm enemmän ajettu kun samanhintanen paperiton jossa samat ominaisuudet ja paperit hävinneet.. Tai sitten säästää lisää niitä tonneja että voi saavuttaa oikesti sen mitä lähti hakemaan. :think
                    Viatonta autoa ei saa olettaakkaan saavansa, käytetyissä kun alkaa osin iän ja osin kilometrien seurauksena aina jotain hajoamaan. Isommilla kilsoilla luonnollisesti enemmän, varsinkin jos autolle ei ole tehty matkan varrella tarvittavia toimenpiteitä vaan pitkitetty huoltoja yms.
                    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                    E39 523iA Oxfordgreen

                    Comment

                    • JP-76
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 1060
                      • Kanta-Häme

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      En minä nyt tässä mitenkään varsinaisesti oikaisemaan halunnut lähteä, lähinnä kysymään, että millä perusteella saksassa ovat epärehellisempiä. Omat kokemukset autonmyyjistä ovat kyllä sellaiset, että n.90% (luultavasti melkein kaikki) suomalaisista käytettyjen auton myyjistä huijaa enemmän tai vähemmän asiakasta. Aivan sama onko kyseessä merkkiliike vai ei. Merkkiliikkeellähän autot ovat yleensä kuntotarkastettuja ym. Silti niistä on vaan ostamisen jälkeen löytynyt monia vikoja, jotka kyllä varmasti ovat huomanneet, mutta näistä ei silti sanota mitään. Toivotaan vain, että asiakas ei huomaa tai jaksa niistä valittaa.
                      En kritiikkinä ottanutkaan tuota, vaan halusin vaan samassa postauksessa selventää omia kirjoituksiani kun sattui liippaamaan niin läheltä.

                      Valitettavasti tuo viimeinen kohta pätee myös autoaan vaihtoon tuoviin yksityisiin henkilöihin, kuten hemi kirjoitti aiemmin, mutta en lähtisi yleistämään kumpaakaan osapuolta.

                      Jokaisesta yhteiskuntaluokasta, rodusta, toimeentulosta tai kansailuudesta riippumatta, löytyy epärehellisiä ihmisiä, se on vaan valitettava fakta. Elämä olisi varmaan paljon ihanampaa siellä Shangri La:ssa...
                      Kalusto:
                      BMW 550i xDrive -14
                      BMW S1000R -17
                      Toyota Proace -15

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Niin siis tarkennan taas sen verran että ei nyt taas ymmärrettäisi tahallaan väärin.
                        Eli se että autosta puuttuu mittariruuvauksen tai kolaroinnin vuoksi huoltokirja/historia, EI TEE SIITÄ ROMUA, eikä sinällään mitenkään epäkelpoa.
                        Tässäkin pointti oli se että niiden todellisten realiteettien tunnustaminen, kuin että kuvitellaan että nyt on saatu oikeasti täysin ilmaisia aterioita ja sitten kun tämä kuvitelma ei toteudukkaan, syytellään muita huijareiksi?

                        Se että auto on paperiton, sille on syynsä ja mikäli se myös näkyy hinnassa pienempänä sijoitettuna pääomana, kauppa voi toki olla ihan yhtä hyvä kuin paperillisenkin auton osto.
                        Riippuen tietenkin pitkälti siitä minkä hintaiseksi mahdollinen hieman suurempi vikatiheys tulevaisuudessa muodostuu?
                        Jos pystyy tekemään pienemmät ja vähän isommatkin remontit itse ja marmorista kaukana, niin paperiton/historiaton ostos voi olla hyväkin ostos.
                        Auton kolarointi ja ammattitaitoinen korjaus ei tee siitä millään tasolla epäkelpoa ja mikäli ostat se ”rehellisesti” kolariautoksi/paperittomaksi kolariautoksi hinnoiteltuna, ostos on pääsääntöisesti jopa hyvä(varsinkin jos ajaa paljon=oma kilometrikertymä oston ja myynnin välillä iso).

                        Se mitä ainakin pitäisi Pentti Peruskuluttajan siis välttää, on omien täysin vailla realismia olevien pilvilinnojen rakentelu ja kuvitella että myyntiketjun muut osapuolet tinkivät omastaan ihan vain sinun hyväksesi.
                        Eli että ilmaisia aterioita oikeasti on tarjolla vain jos sinä ”hyvänä jätkänä” olet ostamassa itsellesi käytettyä autoa.
                        Jos +450tkm oikeasti ajetun auton ylläpito on sinulle ylivoimaista(mittarilukema se 170tkm), silloin autoa EI OSTETA KUNNON PERUSTEELLA, vaan nimenomaan todellisella+todennettavalla kilometrilukemalla joka suhteutetaan siihen selvitystyöhön minkälaiset ovat halutun auton tyyppiviat missäkin kohtaa sen elinkaarta(nykyään varsin helppoa näiden eri merkkisaittien kautta, kunhan ei lueta kuin piru raamattua).
                        Se mikä pitää kuitenkin pitää visusti mielessä näitä vikatopikkejaa lukiessa, on se että kaikki viat kumuloituu somessa.
                        Eli aika harvoin näkee topikkeja joissa kertoillaan niistä ajopäivistä kun autot toimii moitteetta, jolloin helposti saa kuvan merkistä kuin merkistä, että se on pelkkä vikapesä.
                        Tarvittaessa ihan oikea automies poikkeaa takuupurkaamoketjun tiskillä ja sieltä pikku kysyminen avaa aihetta enemmän kuin mikään muu tässä maassa, eli siellä on se oikea puolueeton tieto siitä mitä osaa menee mihinkin malliin ja missä kohtaa. Mikä moottori on ikiliikkuja ja mikä täysi pommi, mikä laatikko ikiliikkuja ja mikä rahareikä, mitä voi odottaa pettävän 170tkm:ssä, joutuuko poikkeamaan marmorilla jonkin osan vuoksi, jne,jne.
                        Eli jos tässä maassa on jollakin ihan oikeita ”ennustajan kykyjä” jokin auton vikatiheyden/kertymän, niin se on niillä äijillä jotka istuu takuupurkamoiden tiskien takana.
                        Ok, sehän ei taas toimi suoraviivaisesti jos on ostettu auto jonka mittarissa on se 170tkm ja todellinen ajomäärä on +400tkm, mutta siinäkin tapauksessa sieltä löytyy tieto mitkä ovat niitä potentiaalisimpia pettämiskohtia missäkin merkissä/mallissa.

                        Tarkoitan siis sitä että vaikkapa BTCF:n GM diesel laatikoista lukiessa vanhoja juttua(nythän nämä eivät juuri enään petä), saa helposti vahvan mielikuvan siitä että kaikki ko.laatikot paukkuu 100tkm:n välein, vaikka oikea todellisuus varsinkin tänä päivänä on aivan toinen(eli paradoksaalisesti kun laatikoilla alkaa olemaan ikää, joka taas kertoo tuontiautojen valikoitumisprosessista suomeen).

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by JP-76 View Post
                          Jokaisesta yhteiskuntaluokasta, rodusta, toimeentulosta tai kansailuudesta riippumatta, löytyy epärehellisiä ihmisiä, se on vaan valitettava fakta. Elämä olisi varmaan paljon ihanampaa siellä Shangri La:ssa...
                          Se ”epärehellisuus”...niin kauan kun puhutaan ihmisistä eikä roboteista, on aina erilaisen tulkinnan tulos, riippuen ihan siitä kumpaa osapuolta kulloinkin edustat.
                          Jokainen maailman ihminen on jostain näkökulmasta ”epärehellinen” ja jokainen ”epärehellisyyttä” tulkitseva määritelmä jo itsessään ”epärehellinen”.
                          Me itse edellytämme kaikilta muilta automaattisesti aina 100% rehellisyyttä, koska kuvittelemme itse olevamme huomattavasti rehellisempi kuin Äiti Teresa tai Maria Magdalena.
                          Ihminen on kuitenkin aina eläin joka jo alitajuisesti pyrkii kaikessa toimimaan omaksi edukseen ja tällöin ”rehellisyyden käsite” jo itsessään on oikeastaan mahdoton.
                          Eli se mikä jonkun mielestä on ”epärehellistä”, on jonkun mielestä omien etujensa kiinni pitämisestä, riippuen ihan siitä mistä suunnasta asiaa halutaan tulkita.

                          Se että autokauppias myy 10-vuotta vanhaa autoa jonka tietää lämmityslaitteen moottorin pitävän pientä kitinää -30-asteen pakkasessa ja jättää sen vaihtamatta tietäen että se kyllä muuten kestää vielä 5-10-vuotta....onko kyseessä ”epärehellisyys” vai omien etujen ajaminen?
                          Pitääkö siis 10-vuotta vanhan auton olla ”uusi” edes autoliikkeessä ja jos se ei sitä ole, voiko joidenkin kuluttajien päinvastaiset kuvitelmat tehdä myyjästä ”epärehellisen” ja jopa ”huijarin”?
                          Kuluttaja ei kuitenkaan ole valmis maksamaan niitä vaihtoautohintoja jotka muodostuisivat niiden uudelsi saattamisesta(eli taas usein kuluttaja kuvittelee autokaupan olevan puhdasta hyväntekeväisyyttä, ja mikäli sen huomaakin elinkeinoksi, on kyse helposti heti ”epärehellisyydestä” huijauksesta?

                          Entä jos sen pakkasessa kitinävikaisen puhallinmoottorin auton liikkeeseen kuitenkin toi vaihdokkina toinen yksityinen kuluttaja kesähelteillä...onko hän ”epärehellinen” vai ajoiko hän vain omia etujaan?
                          Entä jos kauppias jolle auto tuli kesällä, lähti syksyllä ja "vika" paljastui talvella ilman että kauppias kuitenkaan tiesi siitä?
                          Hän on kuitenkin ostajan näkökulmasta se tarinan ”epärehellinen” ja somessa jopa huijari, mutta kuka oikeasti on tarinan konna ja mistä näkökulmasta?
                          Eikö kuitenkin silloinkin kyseessä ole ”epärehellisyys” mikäli kuvittelet käytettyä autoa ostaessasi sen olevan uusi vain siksi että ostat sen autoliikkeestä ja kuvitellulla uuden auton omaavalla vikatiheydellä ja mikäli se ei sitä sitten luonnollisestikkaan ole, syytät muita ”huijareiksi”?
                          Last edited by Hemi; 26-08-2016, 15:18.

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            Mulle tuli fiilis että tiedän kuka toi Hemi on.
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • JP-76
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 1060
                              • Kanta-Häme

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Se ”epärehellisuus”...niin kauan kun puhutaan ihmisistä eikä roboteista, on aina erilaisen tulkinnan tulos, riippuen ihan siitä kumpaa osapuolta kulloinkin edustat.
                              Jokainen maailman ihminen on jostain näkökulmasta ”epärehellinen” ja jokainen ”epärehellisyyttä” tulkitseva määritelmä jo itsessään ”epärehellinen”.
                              Me itse edellytämme kaikilta muilta automaattisesti aina 100% rehellisyyttä, koska kuvittelemme itse olevamme huomattavasti rehellisempi kuin Äiti Teresa tai Maria Magdalena.
                              Ihminen on kuitenkin aina eläin joka jo alitajuisesti pyrkii kaikessa toimimaan omaksi edukseen ja tällöin ”rehellisyyden käsite” jo itsessään on oikeastaan mahdoton.
                              Eli se mikä jonkun mielestä on ”epärehellistä”, on jonkun mielestä omien etujensa kiinni pitämisestä, riippuen ihan siitä mistä suunnasta asiaa halutaan tulkita.

                              Se että autokauppias myy 10-vuotta vanhaa autoa jonka tietää lämmityslaitteen moottorin pitävän pientä kitinää -30-asteen pakkasessa ja jättää sen vaihtamatta tietäen että se kyllä muuten kestää vielä 5-10-vuotta....onko kyseessä ”epärehellisyys” vai omien etujen ajaminen?
                              Pitääkö siis 10-vuotta vanhan auton olla ”uusi” edes autoliikkeessä ja jos se ei sitä ole, voiko joidenkin kuluttajien päinvastaiset kuvitelmat tehdä myyjästä ”epärehellisen” ja jopa ”huijarin”?
                              Kuluttaja ei kuitenkaan ole valmis maksamaan niitä vaihtoautohintoja jotka muodostuisivat niiden uudelsi saattamisesta(eli taas usein kuluttaja kuvittelee autokaupan olevan puhdasta hyväntekeväisyyttä, ja mikäli sen huomaakin elinkeinoksi, on kyse helposti heti ”epärehellisyydestä” huijauksesta?

                              Entä jos sen pakkasessa kitinävikaisen puhallinmoottorin auton liikkeeseen kuitenkin toi vaihdokkina toinen yksityinen kuluttaja kesähelteillä...onko hän ”epärehellinen” vai ajoiko hän vain omia etujaan?
                              Entä jos kauppias jolle auto tuli kesällä, lähti syksyllä ja "vika" paljastui talvella ilman että kauppias kuitenkaan tiesi siitä?
                              Hän on kuitenkin ostajan näkökulmasta se tarinan ”epärehellinen” ja somessa jopa huijari, mutta kuka oikeasti on tarinan konna ja mistä näkökulmasta?
                              Eikö kuitenkin silloinkin kyseessä ole ”epärehellisyys” mikäli kuvittelet käytettyä autoa ostaessasi sen olevan uusi vain siksi että ostat sen autoliikkeestä ja kuvitellulla uuden auton omaavalla vikatiheydellä ja mikäli se ei sitä sitten luonnollisestikkaan ole, syytät muita ”huijareiksi”?


                              Originally posted by JP-76 View Post

                              Valitettavasti tuo viimeinen kohta pätee myös autoaan vaihtoon tuoviin yksityisiin henkilöihin, kuten hemi kirjoitti aiemmin, mutta en lähtisi yleistämään kumpaakaan osapuolta.
                              Eikö tässä lauseessa tuo sama asia tavallaan tullut vähän tiivistettynä?

                              En ole itse joutunut koskaan tämän koko ketjun käsittelemiin tilanteisiin, minua ei ole autokauppias huijannut, tai ei ole siitä ainakaan jäänyt kiinni , enkä ole väittänyt ettei tahattomia "huijauksia" olisi olemassa.

                              Olen itsekin myynyt autoja joissa on ilmennyt vikoja kaupan jälkeen joista en ole ollut tietoinen, yleensä asiat on saatu sovituksi. Esim. yksi auto josta hävisi kaikki virrat kesken ajon, ja taas auto toimi kuukauden. Merkkiliike ei löytänyt vikaa. Asia saatiin sovittua hinnan alennuksella koska uusi omistaja halusi pitää auton. Lopulta syyksi paljastui viallinen sulakeboxin liitäntä.
                              Kalusto:
                              BMW 550i xDrive -14
                              BMW S1000R -17
                              Toyota Proace -15

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by revote View Post
                                Mulle tuli fiilis että tiedän kuka toi Hemi on.
                                Kohta tulee uusi threadi "tunnista Hemi". Siitä spinoffina "Hemi Go" -appsi, jossa etsitään Hervannan livemaisemissa Hemi-stoppeja ja ultraharvinaista Hemi-olentoa. Tampereen suunnalla poliisi tulee antamaan tiedotteen josaa ihmismassoja pyydetään lopettamaan Hemi-olennon etsimisen koska kaikki kylkimyyryä viallisten pyöränkulmien takia kulkevat karjalalippiscoupet tukkii liikenteen ja tekee käsittämättömiä batman-käännöksiä vaarantaen liikenneturvallisuutta. Hemi-olennon tiedetään pesivän design-huonekalujen läheisyydessä ja korjaavan kaikki eteläsaksalaiset moottorit uusien imuletkujen avulla. Hemi-maassa ei myöskään ole ruosteisia bemareita, ja Hemi-olennon löytäjän autosta korjaantuu heti kaikki edellämainitut viat.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎