Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    Active steering hammastangon korjaus menossa ja nyt ihmetyttää miten tuon planeetta hässäkän voitelu on toteutettu. Sinne ei pitäisi päästä öljyä mistään eli mielestäni se on vain voideltu rasvalla, mutta kun purin planeetta kotelon siellä oli öljyä jonkin verran. Yläpuolen stefan ei pitäisi päästää planeetta koteloon öljyä, mutta ilmeisesti vanhuuttaan on vähän päästänyt. Sitten minkälaista rasvaa tuohon hammastankoon pitäisi laittaa? Bemarilla näyttää olevan oikein omaa rasvaa tuohon (https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/...3-23-2-208-093, mutta toimisiko joku perus rasva tuolla kuitenkin, ettei tarttis tilailla rasvaa? Tossa kohtaa rasvalla ei varmaankaan ole mitään erikoisia vaatumuksia kunhan pysyisi hyvin siellä missä pitää.

    Sitten tuntuu vähän haastavavalta saada ohjaustehostin osan hammaspyörä sujahtamaan planeetan sisälle uusilla laakereilla. Supalla tais olla samoja haasteita. Onko mitään vinkkiä miten tuon saisi paikoillee hajottamatta mitään ja ilman isompia perkelöintiä? Välyksenpoisto ratasta kokeilin työntää meisselillä ulos päin, mutta ei ainakaan heti mennyt paikoillee. Pitää mennä kokeileen kohta uudestaan.

    Joku minitsi, että planeetan rattaiden laakerit olisi jossain mallissa neulalaareilla, oikeasti? Olisko kuvaa näistä?
    Last edited by MakeJ; 02-05-2021, 17:45.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"

    Comment

    • MakeJ
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 324
      • Hml

      No niin, nyt on vihdoin korjattu välykset ohjauksesta .

      Eihän tähän mennyt kuin 4 vuotta . On se mahtavaa kun ei tunnu välystä yhtään edes moottori sammutettuna. Akttiviohjaus tuntuisi toimiva normaalisti ja ohjaus on selvästi tarkempi ajossa. Jännä nähdä miten toimii motarilla isommissa nopeuksissa. Rattikin tuli suoraan ohjauksen kalibroinnin jälkeen. Pientä öljyvuotoa oli aluksi tankoon tulevassa banjoliittimessä vaikka laitoin uudet kupariset tiiviste prikat. Pienellä kiristyksellä ja kuumaksi ajamalla tihkuminen näyttäisi hävinneen. Ihmettelen vähän, että tangon korjaussarjassa ei tullut mukana näitä tiivistealuslevyjä.

      Vaihto ei ole mikää miellyttävä homma pukkien päällä. Dynamic drive toi myös oma lisänsä apurungon laskemisessa. Nosturin hommaus on nyt entistä lähempänä.
      E60 535dA LCI -07 M-sport
      E39 530dAT -99 "M-sport"

      Comment

      • ripee78
        Newbiemmer
        • Aug 2021
        • 6
        • Nokia

        huomasin kanssa kuskinpuolella hammastangossa välystä
        liitteenä pieni klippi



        mulla taitaa olla ihan karvalakki hammastanko
        optioissa ei ollut mainintaa active steeringistä
        auto on E60 520D vm2009 aj 330tkm

        minkälainen korjaus setti tuohon kannattaa ostaa?
        käsittääkseni tuo karvalakkimalli on vähä sipposempi kooltaan
        että olisi helpompi irroittaa

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          Pieni räikkä käy myös 17 hylsyllä, sekä piippuavain ja veikkaisin että silmukka-avaimella onnistuu myös ja jopa jollain kiintoavaimella, jossa lenkki puoli ns. syvä. Että ihan turhaa tuo jatkovarsihässäkkäviritys! Eli etummaninen pohjamuovi pois vaan ja mutteriin kiinni.



          Originally posted by MakeJ View Post
          Kuvassa olevalla avaimella sain käännettyä taikamutteria. Tällä avaimella hylsyä täytyy pitää paikallaan taikamutterissa auton alla samalla kun toinen kääntää moottoritilan puolelta. Omassa vessassa ei alapuolelta pääse mitenkään kääntämään mutteria suoraan. Riippuu varmaa varusteista miten taikamutterin ympäristössä on tilaa.
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎