memebuy23buy

e60 ohjauksen ääntely

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kupla69
    Newbiemmer
    • May 2010
    • 23
    • somero

    #31
    Eilen illalla revittiin pohjapanssarit pois ja yritettiin etsiä kolahtelun lähdettä. Ristinivel se ei ollut. Muovit oli rasvattu ohjeen mukaan jossain vaiheessa. Tänään aattelin vaihtaa ATF:t CHF:ään (Febi S6161). Auto on Saksantuonti ja huollot tehty Metro-autossa Tampereella ensimmäistä Sakulan huoltoa lukuunottamatta. Sanoivat metrosta että ovat lisänneet sitä mikä korkki sanoo erittelemättä että mitä ATF-öljyä. Ihmetyttää kun nesteet kylmänä ei kolahda, oiskohan ölppä menettänyt pelin iän myötä :think:think
    _____________________
    BMW 520i E60 -03
    BMW 520i E39 -99 Ex

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by kupla69 View Post
      Tänään aattelin vaihtaa ATF:t CHF:ään (Febi S6161).
      Ei kannata vaihtaa, huonolla tuurilla tulee vaan lisää ongelmia eli tuo kitisevä sivuääni.
      E39 528iA

      Comment

      • kupla69
        Newbiemmer
        • May 2010
        • 23
        • somero

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Ei kannata vaihtaa, huonolla tuurilla tulee vaan lisää ongelmia eli tuo kitisevä sivuääni.
        Oolrait! Taidan huuhdella ATF:llä järjestelmää ja katsoa miten käy. Uskallatko suositella jotain Motonetin öljyä vai tarviskohan sitä poiketa marmoritiskillä?

        ajatuksena oli tehdä näin.
        1. Säiliön korkki auki
        2. Pumpun päästä paluuputken banjoliitin auki ja kääntää ratti muutaman kerran ääriasentoihin ilman että moottori pyörii.
        3. Banjoliitin kiinni ja uutta ölppää säiliön maximitasoon.
        4. käynnistys ja ohjauksen pyöritys.
        5. lisätään öljyä ja toistetaan kohta 4 niin kauan ettei öljynpinta laske tai tule ilmaa.

        Vapaasti muunneltu muutamasta lukemastani DIY:sta
        _____________________
        BMW 520i E60 -03
        BMW 520i E39 -99 Ex

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by kupla69 View Post
          Oolrait! Taidan huuhdella ATF:llä järjestelmää ja katsoa miten käy. Uskallatko suositella jotain Motonetin öljyä vai tarviskohan sitä poiketa marmoritiskillä?
          Tuota Mobil 1 täyssynteettistä ATF:ää voisin suositella, saa myös Motonetistä.
          E39 528iA

          Comment

          • kupla69
            Newbiemmer
            • May 2010
            • 23
            • somero

            #35
            Originally posted by TJJ View Post
            Tuota Mobil 1 täyssynteettistä ATF:ää voisin suositella, saa myös Motonetistä.
            http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-0215
            Oli muutenkin asiaa marmorille ja varaosamyyjä kertoili että Dexron 2 vaatimuksen täyttävää pistävät ATF-tehostimiin. Jos oikein käsitin niin Dexron 2 on mineraali ja "kolmonen" synteettistä, Menikö pieleen? Huikkasin Motonetin kautta ja ostin Mobilin ATF 220 Dexron 2 ja pistin lisäten ylärajaan koska on hiponut minimiä ostosta lähtien. Tilasin samalla banjoliittimen tiivisteet ja perjantaina huuhtelen tuolla Dexron 2 omaavalla koko järjestelmän.
            Mites ATF mineraali/synteettinen sekoitus keskenään, meneekö rosvosektorille samalla tavalla kuin ATF:n sekoitus CHF:ään? Mielellään otan oikaisuja vastaan koska edellisen E39:n aikana ei tullut kyseisiä ongelmia vastaan.
            _____________________
            BMW 520i E60 -03
            BMW 520i E39 -99 Ex

            Comment

            • kupla69
              Newbiemmer
              • May 2010
              • 23
              • somero

              #36
              Päivitystä.

              Nesteet vaihdettu, ei vaikutusta. Irroitettiin raidetangon päät ja välystä ei tuntunut. Luovutan. Mites muilla, onko kolahdukset olleet riesana kauankin ja onko tullut "hintavaa" raidetangon vaihtoa eteen iän myötä.
              _____________________
              BMW 520i E60 -03
              BMW 520i E39 -99 Ex

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by kupla69 View Post
                Nesteet vaihdettu, ei vaikutusta. Irroitettiin raidetangon päät ja välystä ei tuntunut. Luovutan. Mites muilla, onko kolahdukset olleet riesana kauankin ja onko tullut "hintavaa" raidetangon vaihtoa eteen iän myötä.
                Nyt sitten minulla on myös alkanut kolisemaan jokin vasemmalla puolella. Taitaa olla ihan sama ilmiö kuin sinulla vaikka auto nyt onkin E39. Täytyy tänään tutkia onko vika raidetangon sisemmässä nivelessä vai itse hammastangossa. Kaikki muut osat on vaihdettu ja vika on selvästi tuossa.
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Nyt on tutkittu ja hammastankohan se kolisee. Keskiasennossa ei mitään ongelmaa, mutta jos kääntää ratin yhden kierroksen vasemmalle, sammuttaa moottorin ja heiluttaa rattia, niin kuuluu selvä kolina ja se kuuluu hammastangon sisältä.

                  Kiristin sitten tuota ihmemutteria mikä on hammastangon päällä ja kolina hävisi. Ei sitä paljon tarvinnut kääntää, jos käänsi liikaa, muuttui ohjaus jäykemmäksi.

                  Tiedä sitten onko tämä lainkaan sama kolina kuin kupla69:llä. Kyse siis tuosta mutterista johon nuoli osoittaa: http://img121.imageshack.us/img121/7453/ohjaus.jpg
                  Last edited by TJJ; 11-04-2012, 16:53.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Nyt on tutkittu ja hammastankohan se kolisee. Keskiasennossa ei mitään ongelmaa, mutta jos kääntää ratin yhden kierroksen vasemmalle, sammuttaa moottorin ja heiluttaa rattia, niin kuuluu selvä kolina ja se kuuluu hammastangon sisältä.

                    Kiristin sitten tuota ihmemutteria mikä on hammastangon päällä ja kolina hävisi. Ei sitä paljon tarvinnut kääntää, jos käänsi liikaa, muuttui ohjaus jäykemmäksi.

                    Tiedä sitten onko tämä lainkaan sama kolina kuin kupla69:llä. Kyse siis tuosta mutterista johon nuoli osoittaa: http://a.imageshack.us/img530/6384/img0926n.jpg
                    Hyvä tieto, että tuota saa siis vähän kiristettyä, kokeilin omaan e46 kahta eriä hammastankoa ja kaikki kolahtelee enemmän tai vähemmän kun auto sammuksissa vispaa rattia. nopeasti edes takas. Yhdessäkään ei kyllä auto käynnissä ole mitään oireita.

                    Comment

                    • kupla69
                      Newbiemmer
                      • May 2010
                      • 23
                      • somero

                      #40
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Nyt on tutkittu ja hammastankohan se kolisee. Keskiasennossa ei mitään ongelmaa, mutta jos kääntää ratin yhden kierroksen vasemmalle, sammuttaa moottorin ja heiluttaa rattia, niin kuuluu selvä kolina ja se kuuluu hammastangon sisältä.

                      Kiristin sitten tuota ihmemutteria mikä on hammastangon päällä ja kolina hävisi. Ei sitä paljon tarvinnut kääntää, jos käänsi liikaa, muuttui ohjaus jäykemmäksi.

                      Tiedä sitten onko tämä lainkaan sama kolina kuin kupla69:llä. Kyse siis tuosta mutterista johon nuoli osoittaa: http://a.imageshack.us/img530/6384/img0926n.jpg
                      Samaan tyyliin tehtiin isäpappan kanssa testi. Painoin raidetangon sisemmästä päästä ja kolina vaimeni rattia heiluttaessa. Kävin samantien Realoem:ssä kattomassa kuvan ja käsikopelolla hiplasin imusarjan ja lokarin välistä et kyllä siellä tuntuis samanlainen taikamutteri olevan. Huomenna yritetään samaa temppua.

                      TJJ:lle kiitos jo etukäteen. Annoit rutkasti toivoa
                      _____________________
                      BMW 520i E60 -03
                      BMW 520i E39 -99 Ex

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by kupla69 View Post
                        Samaan tyyliin tehtiin isäpappan kanssa testi. Painoin raidetangon sisemmästä päästä ja kolina vaimeni rattia heiluttaessa. Kävin samantien Realoem:ssä kattomassa kuvan ja käsikopelolla hiplasin imusarjan ja lokarin välistä et kyllä siellä tuntuis samanlainen taikamutteri olevan. Huomenna yritetään samaa temppua.

                        TJJ:lle kiitos jo etukäteen. Annoit rutkasti toivoa
                        Ilmotteleppa sitten onnistuko.

                        Comment

                        • kupla69
                          Newbiemmer
                          • May 2010
                          • 23
                          • somero

                          #42
                          Ei oikein löytynyt järkevää kohtaa säädössä. Äänen kadotessa ohjaus muuttui mielestäni tahmeaksi. Käänsin hyvin vähän kerrallaan, mutta melko nopeasti muuttui hiukan liian kulmikkaaksi. Taidanpa antaa kolahdella
                          _____________________
                          BMW 520i E60 -03
                          BMW 520i E39 -99 Ex

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by kupla69 View Post
                            Ei oikein löytynyt järkevää kohtaa säädössä. Äänen kadotessa ohjaus muuttui mielestäni tahmeaksi. Käänsin hyvin vähän kerrallaan, mutta melko nopeasti muuttui hiukan liian kulmikkaaksi. Taidanpa antaa kolahdella
                            Sinulla taitaa olla hammastanko jo liikaa kulunut. Hammastangon puslien/holkkien kuluminen näyttäisi vaikuttavan ensin ratin ääriasentoihin ja sitten kun niistä kiristää kolinat pois, voi keskialue ollakin tahmea koska kuluminen ei vielä vaikuta siihen.

                            Minulla säätö taisi vielä riittää, mutta saas nähdä kauan menee ennen kuin kolinat palaa. Täytyypä kirjoittaa tuon romun myyjälle ja kysyä asiaa. Tuolla minun peruskorjatulla hammastangolla on nyt ajettu alle 20tkm, ei sen nyt noin äkkiä pitäisi kypsyä. Mutta onhan sillä vielä takuuta jäljellä...

                            Tuolla on selitys ja kuva tuosta säädöstä, yoke on se säädön/keskittimen nimi:

                            Aika ihmeellinen viritys... Voisit vielä kokeilla avata tuon mutterin kokonaan ja tutkia onko hammastangon akselissa rasvaa tuolla kohdalla. Ilman rasvaahan ohjaus varmaan tulee aika kulmikkaaksi jos tuota mutteria säätää sisäänpäin.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              #44
                              Ilmeneekö teillä pelkästään kolinaa vai vaikuttaako myös ajotuntumaan?

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by Antsah View Post
                                Ilmeneekö teillä pelkästään kolinaa vai vaikuttaako myös ajotuntumaan?
                                En huomannut eroa ajotuntumassa (muutos tulee pikkuhiljaa joten sitä ei tajua) mutta nyt säädön jälkeen on tilanne tämä:

                                Vaikka keskialueella ei ollut kolinaa tai ainakaan selvää väljyyttä (olen sellaisenkin servotronicin kokeillut), niin mielestäni ohjaus on nyt kuitenkin jotenkin tarkemman tuntuinen. Ohjaus tuntuu jotenkin tukevammalta ja pienikin ratin liike tuntuu vaikuttavan selvemmin auton suuntaan.

                                Kun ratti oli käännetty kierroksen vasemmalle ja tutkin kolinaa, niin etupyörä ei liikkunut ihan ratin mukaisesti vaan pienellä viiveellä kolinan kera. Sitten kun kolinan sääti pois, alkoi etupyöräkin liikkumaan heti. Joten ei tuo keskialueen tarkkuuden lisääntyminen taida olla kuvittelua.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X