Eilen illalla revittiin pohjapanssarit pois ja yritettiin etsiä kolahtelun lähdettä. Ristinivel se ei ollut. Muovit oli rasvattu ohjeen mukaan jossain vaiheessa. Tänään aattelin vaihtaa ATF:t CHF:ään (Febi S6161). Auto on Saksantuonti ja huollot tehty Metro-autossa Tampereella ensimmäistä Sakulan huoltoa lukuunottamatta. Sanoivat metrosta että ovat lisänneet sitä mikä korkki sanoo erittelemättä että mitä ATF-öljyä. Ihmetyttää kun nesteet kylmänä ei kolahda, oiskohan ölppä menettänyt pelin iän myötä :think:think
e60 ohjauksen ääntely
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostEi kannata vaihtaa, huonolla tuurilla tulee vaan lisää ongelmia eli tuo kitisevä sivuääni.
ajatuksena oli tehdä näin.
1. Säiliön korkki auki
2. Pumpun päästä paluuputken banjoliitin auki ja kääntää ratti muutaman kerran ääriasentoihin ilman että moottori pyörii.
3. Banjoliitin kiinni ja uutta ölppää säiliön maximitasoon.
4. käynnistys ja ohjauksen pyöritys.
5. lisätään öljyä ja toistetaan kohta 4 niin kauan ettei öljynpinta laske tai tule ilmaa.
Vapaasti muunneltu muutamasta lukemastani DIY:sta_____________________
BMW 520i E60 -03
BMW 520i E39 -99 Ex
Comment
-
-
Originally posted by kupla69 View PostOolrait! Taidan huuhdella ATF:llä järjestelmää ja katsoa miten käy. Uskallatko suositella jotain Motonetin öljyä vai tarviskohan sitä poiketa marmoritiskillä?
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTuota Mobil 1 täyssynteettistä ATF:ää voisin suositella, saa myös Motonetistä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-0215
Mites ATF mineraali/synteettinen sekoitus keskenään, meneekö rosvosektorille samalla tavalla kuin ATF:n sekoitus CHF:ään? Mielellään otan oikaisuja vastaan koska edellisen E39:n aikana ei tullut kyseisiä ongelmia vastaan._____________________
BMW 520i E60 -03
BMW 520i E39 -99 Ex
Comment
-
-
Originally posted by kupla69 View PostNesteet vaihdettu, ei vaikutusta. Irroitettiin raidetangon päät ja välystä ei tuntunut. Luovutan. Mites muilla, onko kolahdukset olleet riesana kauankin ja onko tullut "hintavaa" raidetangon vaihtoa eteen iän myötä.
Comment
-
-
Nyt on tutkittu ja hammastankohan se kolisee. Keskiasennossa ei mitään ongelmaa, mutta jos kääntää ratin yhden kierroksen vasemmalle, sammuttaa moottorin ja heiluttaa rattia, niin kuuluu selvä kolina ja se kuuluu hammastangon sisältä.
Kiristin sitten tuota ihmemutteria mikä on hammastangon päällä ja kolina hävisi. Ei sitä paljon tarvinnut kääntää, jos käänsi liikaa, muuttui ohjaus jäykemmäksi.
Tiedä sitten onko tämä lainkaan sama kolina kuin kupla69:llä. Kyse siis tuosta mutterista johon nuoli osoittaa: http://img121.imageshack.us/img121/7453/ohjaus.jpgLast edited by TJJ; 11-04-2012, 16:53.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostNyt on tutkittu ja hammastankohan se kolisee. Keskiasennossa ei mitään ongelmaa, mutta jos kääntää ratin yhden kierroksen vasemmalle, sammuttaa moottorin ja heiluttaa rattia, niin kuuluu selvä kolina ja se kuuluu hammastangon sisältä.
Kiristin sitten tuota ihmemutteria mikä on hammastangon päällä ja kolina hävisi. Ei sitä paljon tarvinnut kääntää, jos käänsi liikaa, muuttui ohjaus jäykemmäksi.
Tiedä sitten onko tämä lainkaan sama kolina kuin kupla69:llä. Kyse siis tuosta mutterista johon nuoli osoittaa: http://a.imageshack.us/img530/6384/img0926n.jpg
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostNyt on tutkittu ja hammastankohan se kolisee. Keskiasennossa ei mitään ongelmaa, mutta jos kääntää ratin yhden kierroksen vasemmalle, sammuttaa moottorin ja heiluttaa rattia, niin kuuluu selvä kolina ja se kuuluu hammastangon sisältä.
Kiristin sitten tuota ihmemutteria mikä on hammastangon päällä ja kolina hävisi. Ei sitä paljon tarvinnut kääntää, jos käänsi liikaa, muuttui ohjaus jäykemmäksi.
Tiedä sitten onko tämä lainkaan sama kolina kuin kupla69:llä. Kyse siis tuosta mutterista johon nuoli osoittaa: http://a.imageshack.us/img530/6384/img0926n.jpg
TJJ:lle kiitos jo etukäteen. Annoit rutkasti toivoa_____________________
BMW 520i E60 -03
BMW 520i E39 -99 Ex
Comment
-
-
Originally posted by kupla69 View PostSamaan tyyliin tehtiin isäpappan kanssa testi. Painoin raidetangon sisemmästä päästä ja kolina vaimeni rattia heiluttaessa. Kävin samantien Realoem:ssä kattomassa kuvan ja käsikopelolla hiplasin imusarjan ja lokarin välistä et kyllä siellä tuntuis samanlainen taikamutteri olevan. Huomenna yritetään samaa temppua.
TJJ:lle kiitos jo etukäteen. Annoit rutkasti toivoa
Comment
-
-
Originally posted by kupla69 View PostEi oikein löytynyt järkevää kohtaa säädössä. Äänen kadotessa ohjaus muuttui mielestäni tahmeaksi. Käänsin hyvin vähän kerrallaan, mutta melko nopeasti muuttui hiukan liian kulmikkaaksi. Taidanpa antaa kolahdella
Minulla säätö taisi vielä riittää, mutta saas nähdä kauan menee ennen kuin kolinat palaa. Täytyypä kirjoittaa tuon romun myyjälle ja kysyä asiaa. Tuolla minun peruskorjatulla hammastangolla on nyt ajettu alle 20tkm, ei sen nyt noin äkkiä pitäisi kypsyä. Mutta onhan sillä vielä takuuta jäljellä...
Tuolla on selitys ja kuva tuosta säädöstä, yoke on se säädön/keskittimen nimi:
Aika ihmeellinen viritys... Voisit vielä kokeilla avata tuon mutterin kokonaan ja tutkia onko hammastangon akselissa rasvaa tuolla kohdalla. Ilman rasvaahan ohjaus varmaan tulee aika kulmikkaaksi jos tuota mutteria säätää sisäänpäin.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostIlmeneekö teillä pelkästään kolinaa vai vaikuttaako myös ajotuntumaan?
Vaikka keskialueella ei ollut kolinaa tai ainakaan selvää väljyyttä (olen sellaisenkin servotronicin kokeillut), niin mielestäni ohjaus on nyt kuitenkin jotenkin tarkemman tuntuinen. Ohjaus tuntuu jotenkin tukevammalta ja pienikin ratin liike tuntuu vaikuttavan selvemmin auton suuntaan.
Kun ratti oli käännetty kierroksen vasemmalle ja tutkin kolinaa, niin etupyörä ei liikkunut ihan ratin mukaisesti vaan pienellä viiveellä kolinan kera. Sitten kun kolinan sääti pois, alkoi etupyöräkin liikkumaan heti. Joten ei tuo keskialueen tarkkuuden lisääntyminen taida olla kuvittelua.
Comment
-
Comment