Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d/535d kulutus!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #76
    Tuossa tuli mieleen että autossa on todennäköisesti vielä orkkis ilmanputsaripatruuna, jo 4 v paikoillaan..

    Huolla(ta)n auton ja katsotaan mitä sitten tapahtuu kulutukselle kun kaikki suodattimet on vaihdettu autosta sekä EGR putsattu.

    Noh, kesä tulee kohta, se lämmittää..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • WarHead
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 774

      #77
      Originally posted by Ceeray View Post
      Tuossa tuli mieleen että autossa on todennäköisesti vielä orkkis ilmanputsaripatruuna, jo 4 v paikoillaan..

      Huolla(ta)n auton ja katsotaan mitä sitten tapahtuu kulutukselle kun kaikki suodattimet on vaihdettu autosta sekä EGR putsattu.

      Noh, kesä tulee kohta, se lämmittää..
      Se auton huollatus ei välttämättä ole autuutta; Ite ostin alle 100tkm ajetun MERKKILIIKE-leimatun (huom! SUOMIAUTO) auton ja auton oston jälkeen mielenkiinnosta temmoin moottorin ilmansuodattimen esille (ompa muute työlästä verrattuna E39:iin) ja suodatin ja sen päällä oleva sukka aivan älyttömässä muhnassa. Itse kotelosta poistien kaikkea västäräkkiä pienempää kourakaupalla. Suodattimen vaihto on vissi ollu liia haastellista huollossa; tuskin laskua kirjoittaessa. Toisaalta, liekkä kuulunu vielä ees huolto-ohjelmaan?
      Muutosta tehoihin/ kulutukseen en huomannu, mutta sen huomaa ku ilman lämmitystä talvella pistää käyntiin ja kurvaa pikku mutkaa kaupungissa, että soppa kelpaa. Mutta ei silti ole vielä yli kymppiä satkulle temponut...
      E91 335iAT -08

      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3102

        #78
        Originally posted by WarHead View Post
        Se auton huollatus ei välttämättä ole autuutta; Ite ostin alle 100tkm ajetun MERKKILIIKE-leimatun (huom! SUOMIAUTO) auton ja auton oston jälkeen mielenkiinnosta temmoin moottorin ilmansuodattimen esille (ompa muute työlästä verrattuna E39:iin) ja suodatin ja sen päällä oleva sukka aivan älyttömässä muhnassa. Itse kotelosta poistien kaikkea västäräkkiä pienempää kourakaupalla. Suodattimen vaihto on vissi ollu liia haastellista huollossa; tuskin laskua kirjoittaessa. Toisaalta, liekkä kuulunu vielä ees huolto-ohjelmaan?
        Muutosta tehoihin/ kulutukseen en huomannu, mutta sen huomaa ku ilman lämmitystä talvella pistää käyntiin ja kurvaa pikku mutkaa kaupungissa, että soppa kelpaa. Mutta ei silti ole vielä yli kymppiä satkulle temponut...
        Oliko huoltokirjassa ruksattu ilmansuotimen kohdalle ruksi kyllä kohtaan minkään huollon yhteydessä? Muistaakseni joka kolmannen öljynvaihdon yhteydessä tulisi suosituksen mukaan ilmansuodinkin vaihtaa.
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • WarHead
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 774

          #79
          Originally posted by poke View Post
          Oliko huoltokirjassa ruksattu ilmansuotimen kohdalle ruksi kyllä kohtaan minkään huollon yhteydessä? Muistaakseni joka kolmannen öljynvaihdon yhteydessä tulisi suosituksen mukaan ilmansuodinkin vaihtaa.
          Nojoo, huoltokirjan kävin läpi, ja eipä ollu mainintaa suodattimen vaihdosta... Outoa. Autolla kuitenki rullattu vasta reipas 100tkm. Liekkö sitte unohtunu vaihtaa vai eikö oo kuulunu vielä huolto-ohjelmaan. Kyllä ennen vanhaan moottorin ilmansuodatin on vaihdettu muutamaan kertaan 100tkm aikana...
          E91 335iAT -08

          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3102

            #80
            Originally posted by WarHead View Post
            Nojoo, huoltokirjan kävin läpi, ja eipä ollu mainintaa suodattimen vaihdosta... Outoa. Autolla kuitenki rullattu vasta reipas 100tkm. Liekkö sitte unohtunu vaihtaa vai eikö oo kuulunu vielä huolto-ohjelmaan. Kyllä ennen vanhaan moottorin ilmansuodatin on vaihdettu muutamaan kertaan 100tkm aikana...
            Luin jostain, että joka kolmannen öljynvaihdon yhteydessä kuuluisi vaihtaa ilmansuodatinkin tai useammin erityisen likaisissa oloissa.

            Suurin syy voisi olla se, että pelkän ilmansuodattimen vuoksi joutuu autoa purkamaan jonkun verran, niin saattaa olla sen verran hinnakasta, että moni jättää vaihdattamatta, varsinkin jos tietää ettei aio autollansa ajaa 100tkm enenmpää.

            No nytpä vaihtelen tiuhempaan samoin kuin öljyjäkin. Ei anna luonne ajaa 30tkm samoilla öljyillä, kun välillä on pakkasta ja välillä hellettä. Matka-ajossa tuo 30tkm vieläpä ylittyy varmasti, ennenkuin pyytää huoltoa.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              #81
              Huomasimpa "kivan" ominaisuuden t uosta E60 -06:sta:
              Salavalikon avulla pystyy calibroimaan ajotietokoneen kulutuksen.

              Eli kohdaasta 20.0 näkee "kertoimen" joka oletuksena on 1000
              20.1 valikosta lähtee ykköset juoksemaan 0->1... ->9>0
              20.2 lähtee kympit 00->10... ->90 ->00
              20.3 lähtee sataset (1000 -> 1100... -> 1300 -> 700 ->800 jne...)

              Eli näpytä haluamasi numerot tauluun (arvo jää talteen kun siirryt lyhyellä painalluksella seuraavaan valikkoon).
              Tarkista lopuksi että 20.0 valikossa on haluamasi arvo.

              Mulla 1040 näyttää aikalailla oikein parin tankillisen perusteella.
              Arvonhan voi laskea mittaamalla kulutuksen tankkauksen perusteella.
              Oikea tapa mitata kulutus:

              Trippi ja kulutusmittari nollataan kun tankataan tankki täyteen.
              Katkaise esim. ensimmäisestä napsauksesta.
              Tankatessa katsotaan että auto on tasaisella alustalla ja
              tankki ennestään oli kohtuu tyhjä, dieselin vaahtoamisen takia.

              Ajetaan tankki taas liki tyhjäksi ja tankataan mieluiten samalta asemalta tai vähintään samalta ketjulta, diesel kun vaahtoaa eri merkeillä erilailla...

              Lasketaan kulutus (tankatut litrat / km / 100).

              Jos kulutusmittarin lukema poikkeaa, laske oikea kerroin:

              Kerroin (oletus 1000) / ajotietokoneen kulutus * mitattu kulutus = uusi kerroin.

              Antoisia kulutustietoja ;-)

              Ps. Keskikuluts 6.8 530dTA:lla...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • WarHead
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 774

                #82
                M57N reipas 1000km tempaisu

                Yllämainittu kulutuksen säätäminen tietsikalle voisi olla aiheellista, mutta tässäpä tulosta:

                N. 1100 km lenkki tunturissa käyty, matka sisälsi hyvinkin paljon "ajamisen iloa", keskinopeus 99,6km/h, kulutus 6.6l/100km. Kyydissä peräkontillinen virvokkeita, normi määrä reppuja, laukkuja ja pari lievästi ylipainoista "äidinpikkuylpeydenaihetta" hymyilemässä, kokoajan säätämässä mankkaa ja nauttimassa virvokkeita. Tarjolla vain ns. jäykkää (nimimoi kusitauot).

                Em tulokset siis tietsikan näytöltä.

                Harmi vaan ku oli takas tullessa sen verta lyhyt varikkopysähdys Ranualla, ettei jääny kuittia kouraan välitankkauksesta, mutta epäilen (ainakin tankinmittarin viisarin perusteella), ettei tankillisella olisi päässyt tuhatta kilometriä. Tankkihan kooltaan 70l. Normitilanteessa naputtelen lukemat aina laskimeen oikeaa kulutusta etsiessä tankkauksen jälkeen.

                Sinänsä, vaikkei polttoaineen kulutus kiinnosta muussa mielessä ku kertomaan koneen kunnosta, kuinkaha kovaa tulis ajaa, että sais ton syömaan keittoa yli 10l/100km? Meikäläisellä tiestöllä tuskin onnistuu muuten ku peräkärryä vedettäessä.
                E91 335iAT -08

                -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                Comment

                • touring39
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 3901
                  • Kaarina

                  #83
                  Originally posted by TROCK View Post
                  Mutta mutta... Tuo keskinopeus on kyllä niin korkea, että puhutaan puhtaan matka-ajon keskikulutuksesta. Kukaan tällä palstalla ei ole tainnut valitellakaan matka-ajon kulutuksesta lämpimällä koneella vaan juuri tuon pätkäajon suuresta kulutuksesta.

                  Itsellä ajo monena päivänä melko epäedullista eli 7km työmatka-ajoa ja tuollaisessa ajossa nämä kyllä kyllä vievät ihan kiitettävästi. Helposti saa menemään 12 litraa satasella, kun vehkeetkään ei ehdi edes lämmetä kunnolla. Keskinopeuskin on tosin jotain vähän muuta kuin 68km/h... olisko 20 jotain?!
                  Nonii, nyt tuli testattua pätkäajon kulutusta LCI-koneella.

                  Viimeisen 2,5 viikon aikana ei tullut juuri yhtään maantiekilometriä talvilomien aikaan, ja satunnaisesti kaupassakäyntien, työpaikallakäyntien & muun turhan ajon aikana moottori ei ehtinyt edes kunnolla lämmetä. Muutama pakkaskäynnistyskin ilman lohkolämmitintä kuului kuvioon. Viimeisen 10 tunnin keskinopeus näytti olevan 41,2.

                  Tulos 476 km, ja tankkiin meni 41,25 litraa, eli 8,67 l/100km. Eli niinkuin WarHead tossa totesi, varmaan tarttis vetää kärryä vielä perässä, että ton saisi imemään yli 10 litraa satasella.
                  Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                  Ex:
                  e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                  Comment

                  • KATKU
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 230
                    • Vaasa

                    #84
                    Originally posted by touring39 View Post
                    Nonii, nyt tuli testattua pätkäajon kulutusta LCI-koneella.

                    Viimeisen 2,5 viikon aikana ei tullut juuri yhtään maantiekilometriä talvilomien aikaan, ja satunnaisesti kaupassakäyntien, työpaikallakäyntien & muun turhan ajon aikana moottori ei ehtinyt edes kunnolla lämmetä. Muutama pakkaskäynnistyskin ilman lohkolämmitintä kuului kuvioon. Viimeisen 10 tunnin keskinopeus näytti olevan 41,2.

                    Tulos 476 km, ja tankkiin meni 41,25 litraa, eli 8,67 l/100km. Eli niinkuin WarHead tossa totesi, varmaan tarttis vetää kärryä vielä perässä, että ton saisi imemään yli 10 litraa satasella.

                    Paljonko oli keskinopeus ?

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      #85
                      Originally posted by KATKU View Post
                      Paljonko oli keskinopeus ?
                      Tuolla näyttäisi olevan sulle sopivaa palvelua tarjolla:

                      http://www.instru.com/

                      Eli se on tuo viestissäni ollut ~41 km/h
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1637

                        #86
                        Originally posted by touring39 View Post
                        Nonii, nyt tuli testattua pätkäajon kulutusta LCI-koneella.

                        Viimeisen 2,5 viikon aikana ei tullut juuri yhtään maantiekilometriä talvilomien aikaan, ja satunnaisesti kaupassakäyntien, työpaikallakäyntien & muun turhan ajon aikana moottori ei ehtinyt edes kunnolla lämmetä. Muutama pakkaskäynnistyskin ilman lohkolämmitintä kuului kuvioon. Viimeisen 10 tunnin keskinopeus näytti olevan 41,2.

                        Tulos 476 km, ja tankkiin meni 41,25 litraa, eli 8,67 l/100km. Eli niinkuin WarHead tossa totesi, varmaan tarttis vetää kärryä vielä perässä, että ton saisi imemään yli 10 litraa satasella.
                        Keskinopeus (jos se on tuo 41,2) on vieläkin aika korkea eikä vastaa kaupunkikulutusta ihan täysin. Ilmeisesti tuo 476 km keskinopeus on vielä suurempi ellet sitten ajanut sitä tuon 10h aikana?

                        Eli kertauksen vuoksi oma -04 530dta syö noin 10-11L satasella (33km/h) ja samassa ajossa 520dta -08 LCI oli 8.0L

                        Comment

                        • KATKU
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 230
                          • Vaasa

                          #87
                          Originally posted by touring39 View Post
                          Tuolla näyttäisi olevan sulle sopivaa palvelua tarjolla:

                          http://www.instru.com/

                          Eli se on tuo viestissäni ollut ~41 km/h
                          Katos. Luin näköjään huolimattomasti.

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #88
                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            Keskinopeus (jos se on tuo 41,2) on vieläkin aika korkea eikä vastaa kaupunkikulutusta ihan täysin. Ilmeisesti tuo 476 km keskinopeus on vielä suurempi ellet sitten ajanut sitä tuon 10h aikana?

                            Eli kertauksen vuoksi oma -04 530dta syö noin 10-11L satasella (33km/h) ja samassa ajossa 520dta -08 LCI oli 8.0L
                            Joo, nyt kun mainitsit, en muista tarkalleen, koska nollasin tuon keskinopeuden mittaamisen.

                            Täällä meilläpäin ei noin pientä keskinopeutta saa aikaan kuin tahallisesti hidastelemalla, paitsi jos pyörii Turun toria vastapäivään...

                            Eli se "todellinen" kaupunkikulutus taitaa jäädä mulle sitten arvoitukseksi.

                            Tosin täytyy sanoa, että aika paljon on tullut nautiskeltua liukkailla kunnon liikennevalolähdöistä
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • kokjo1
                              Newbiemmer
                              • Aug 2005
                              • 10

                              #89
                              Mulla on 530 d -05 touring M-sport manuaalina. Testasin hiihtolomareissulla kulutuksen maantieajossa: auto täynnä kamaa, iso suksiboxi, 4 hlöä ja koira -> keskikulutus 6,4 l cruiserilla. Normaali talviajo pääkaupugin ympäristössä vie n. 7,6 l. Aika kohtuullista kulutusta. Pääsin vanhalla E39 520d maantieajossa 5,9l, mutta siinä olikin teholastu.

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                #90
                                Originally posted by WarHead View Post
                                N. 1100 km lenkki tunturissa käyty, matka sisälsi hyvinkin paljon "ajamisen iloa", keskinopeus 99,6km/h, kulutus 6.6l/100km. Kyydissä peräkontillinen

                                Em tulokset siis tietsikan näytöltä.
                                Eli todellinen kulutus reilut 7 l. onkos autossasi DPF (partikkelisuodatin) vai ei?
                                Oma vei samalla reissulla TODELLINEN 7,4 l/100km, keskinopeudella 100,3 km/h ja mielestäni on aika paljon. Laitoin rengaspaineet ennen lähtöä kohdilleen.
                                Eli ilmeisesti omani ei olekaan rikki. Kulkupuoli on omasta mielestä ihan kunnossa.
                                Autoa ei luonnollisestikaan ole lastutetttu.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎