Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d/535d kulutus!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #91
    Journey computerin mukaan viimeisen 200km matkalla kulutus 11.2l/100km ja siihen vielä webasto päälle. Pelkkää työajoa (5 valot sekä 6 liikenneympyrää, 2km motaria yht. 13km) sekä lähikaupassa käyntiä webaston lämmittämällä moottorilla. Eli aiwan helevetisti. Laatikko luistattaa aina todella paljon ennenkuin lämpiää ja sitten kulutus tippuu tonne 6-7 litran hujakoille, kunnes taas liikenneympyrän jälkeen poljetaan vauhtia liukkaalla...

    Webasto kun lasketaan mukaan niin päästään sinne vajaaseen 13 l/100km..

    Tuntuu että tuo automaattiloota on se suurin juoppo tässä yhteydessä. Huomenna vaihdetaan päätermari ja katsotaan alkaako lämmöt nousta paremmin-->kulutus ehkä pienenisi ja DPF puhdistus toimisi oikein. Kylmällä padalla ajetut kauppareissut , eli kilsa kauppaan ja takas , niin soppaa menee kyllä todella huikeasti. Samoin ajattelin putsata MAFfin kanssa jos auttaisi vähän. Pitää myös tutkituttaa PA-linjat tankin päältä, haiskahtaa diesel (tuli auto persiiseen tuossa jouluna.. mahdollisesti olisikohan jotain irronnut tankin päältä)

    8.7l/100km on taas tietsikan keskikulutus viimeiselle 2000km jossa on 1400 km matka-ajoa. Luminen tie nostaa kulutusta ainankin litralla.


    En tiedä , vituttaa tuollainen juoppo auto , varsinkin kun luuli ostaneensa edes kohtuullisessa määrin taloudellisen pelin. Mites epäkunnossa oleva turbiini vaikuttaa kulutukseen?
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • WarHead
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 774

      #92
      Originally posted by jaki View Post
      Eli todellinen kulutus reilut 7 l. onkos autossasi DPF (partikkelisuodatin) vai ei?
      Oma vei samalla reissulla TODELLINEN 7,4 l/100km, keskinopeudella 100,3 km/h ja mielestäni on aika paljon. Laitoin rengaspaineet ennen lähtöä kohdilleen.
      Eli ilmeisesti omani ei olekaan rikki. Kulkupuoli on omasta mielestä ihan kunnossa.
      Autoa ei luonnollisestikaan ole lastutetttu.
      Käyrästä savupiipun päistä päätellen ei ole DPF, vaikka tietsikka jostakin suodattimesta mainitsee (raitisilmasuodattimet erikseen).

      Löysin sen hukkuneen nafta-kuitin ja sitä sieltä jakolasku täydennystankkauksen jälkeen paljasti TODELLISEKSI kulutukseksi 6,9l/100km. Autoa on piristetty. Lämmöt huitelee salavalikosta kahta puolta 80 astetta. Ja ajaminen oli talvikeliin nähden hyvinkin paljon "Freude Am Faren", huiput vajaa 2 sataa, kylläkin hetkittäisiä oli noi pyrähdykset.

      Erittäin paskanen moottori-ilman suodatin vaihdettu 20tkm sitte. Välijäähyn puhdistus lähi kuukausina. näilläkin luulis olevan jotain vaikutusta.
      E91 335iAT -08

      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #93
        Originally posted by Ceeray View Post
        Journey computerin mukaan viimeisen 200km matkalla kulutus 11.2l/100km ja siihen vielä webasto päälle. Pelkkää työajoa (5 valot sekä 6 liikenneympyrää, 2km motaria yht. 13km) ...

        Webasto kun lasketaan mukaan niin päästään sinne vajaaseen 13 l/100km..

        ...

        8.7l/100km on taas tietsikan keskikulutus viimeiselle 2000km jossa on 1400 km matka-ajoa. Luminen tie nostaa kulutusta ainankin litralla.


        En tiedä , vituttaa tuollainen juoppo auto , varsinkin kun luuli ostaneensa edes kohtuullisessa määrin taloudellisen pelin.
        Aika vahvoja on noi lukemat...
        Itelle tupsahti seuraavat ajatukset (iha laiskuuttani en viiti lukea koko threadia)
        -Moottori-ilmansuodin?
        -polttoainesuodattimet?
        -vuoto polttoainejärjestelmässä?
        -jonku fiksun mappaama?
        -välijäähy paskanen sisältä, että ulkoa?

        Ite kesällä tongin ilmasuodattimen veks ja kauhistuin kotelosta löytyvää tavara määrää; sieltä löyty iha kaikkea västäräkkiä pienempää.
        Diesel VAG-heebot kertoo tarinaa öljyllä täyttyvistä välijäähyistä; turboakseli valskaa kylmänä? Välijäähyn sais TIS:in mukaan näppärästi puotettuna alakautta irti. Tämä kiinnostas itteeki.
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1399
          • Kuopio

          #94
          Originally posted by WarHead View Post
          Aika vahvoja on noi lukemat...
          Itelle tupsahti seuraavat ajatukset (iha laiskuuttani en viiti lukea koko threadia)
          -Moottori-ilmansuodin?
          -polttoainesuodattimet?
          -vuoto polttoainejärjestelmässä?
          -jonku fiksun mappaama?
          -välijäähy paskanen sisältä, että ulkoa?

          Ite kesällä tongin ilmasuodattimen veks ja kauhistuin kotelosta löytyvää tavara määrää; sieltä löyty iha kaikkea västäräkkiä pienempää.
          Diesel VAG-heebot kertoo tarinaa öljyllä täyttyvistä välijäähyistä; turboakseli valskaa kylmänä? Välijäähyn sais TIS:in mukaan näppärästi puotettuna alakautta irti. Tämä kiinnostas itteeki.
          Ilmansuodatin juuri vaihdettu
          PA suodatin juuri vaihdettu
          vuotoa tutkitaa, tuli peräänajo tässä jouluna--> vähän välillä haiskahtaa..
          uusin moottorisofta on wetterin asentama
          välijäähystä en tiedä, voisihan tuon putsata
          autolla kuitenkin ajettu vasta 65tkm.. saksantuonti merkkiliikkeestä.

          Pitäs varmaan tarkistaa jarrutkin ettei vain laahaa. Välillä vinkuu joku ajonkin aikana, korkea vinkaisu käy. Kuulostaa samalta kuin jarruissa olisi kivi tms. Ellei sitten turbo vingu.

          Noh, Finntakuuta vielä 1.5 vuotta, jos se on joku vakavampi juttu niin kyllä se siihen mennessä porsii..

          Matka-ajossa lämpimänä syö 110km/h keskinopeudella sen 8 litraa.. (kesällä kuopio-hki yöllä..)

          Pitääpä muuten tutkailla onko turbo-cooler-manifold ilmalinjasto kunnossa, jos se vuotaa-->voipi vaikuttaa. Kyllä tuossa silti tuntuisi olevan tehot tallella
          Last edited by Ceeray; 03-03-2009, 03:20.
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #95
            Tulipahan taas testattua...

            Tankkaus ABC -> Hämeenlinnan reissu, josta 15 min kaupunkiajoa -> Takaisin ABC. Cruise koko matkan 90 km/h, paitsi mennen tullen pysähdys Forssassa. 14,7 litraa tankattu samalla pumpulla samassa asennossa (eka klikkaus pistoolista molemmilla kerroilla): 14,38l / 280,0 km = 5,14 l/100 km.

            Ja alla Runflat Hakkapeliitta -nastat, eli nehän vie ainakin 2l/100 km lisää. Lisäksi, jos lastuttaisi ton, niin kulutus kuulemma tippuisi ainakin toiset 2l/100 km. Ja jos jättäisi pysähdykset pois ja tiputtaisi nopeuden 80:iin, niin siitä lähtisi vielä litra pois. Tuloksena voisi siis olla 0,14 l/100 km.

            Täytyykö mun tankata enää koskaan? Jos tosta sais vielä hiukan pihistettyä, niin tankki rupeaa tulvimaan yli
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1399
              • Kuopio

              #96
              Haista huilu..

              Itsellä 1000km lomareissu, takapaksi täynnä (ylläripylläri emäntä otti tavaraa mukaan).
              Webaa käytetty ehkä 2h, matka-ajoa n. 900km tosta.

              OBC ilmoittaa 7,8l/100km, tankkaamalla laskeskelin 8,5l/100km.

              Joku vie nyt kakkua tossa kapistuksessa...

              Heti kun painaa vähänkin kaasua on kulutusmittari tapissaan. Vakkarilla menee 6-6.5 L/100km kulutuksella mittarisatasta, mutta tosiaan pieninkin painasu oikealla jalalla aiheuttaa ihan fyysistä pa-mittarin viisarin laskemista.

              Pitänee tutkailla vaikka pa-vuotoa.. Mutta viimeksi auton alla kun tutkittiin niin ei siellä mitään näkynyt/haissut. Voiko suuttimien ohivuoto tms. aiheuttaa tuota?
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • TROCK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 435
                • Tampere

                #97
                Originally posted by Ceeray View Post
                Joku vie nyt kakkua tossa kapistuksessa...

                Heti kun painaa vähänkin kaasua on kulutusmittari tapissaan. Vakkarilla menee 6-6.5 L/100km kulutuksella mittarisatasta, mutta tosiaan pieninkin painasu oikealla jalalla aiheuttaa ihan fyysistä pa-mittarin viisarin laskemista.

                Pitänee tutkailla vaikka pa-vuotoa.. Mutta viimeksi auton alla kun tutkittiin niin ei siellä mitään näkynyt/haissut. Voiko suuttimien ohivuoto tms. aiheuttaa tuota?
                Enpä usko vuotoihin. Diesel on kyllä sen verran hyvää haiskahtamaan, että eipä sitä juuri tartte arvailla vuotaako vaiko ei. Muuten en valitettavasti osaa auttaa, mutta mielenkiinnolla odotan viisaampien kommentteja.
                - - - - - - -
                F10 520dA
                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                Comment

                • peeämvee
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 283
                  • Taivalkoski

                  #98
                  Originally posted by Ceeray View Post
                  Haista huilu..

                  Itsellä 1000km lomareissu, takapaksi täynnä (ylläripylläri emäntä otti tavaraa mukaan).
                  Webaa käytetty ehkä 2h, matka-ajoa n. 900km tosta.

                  OBC ilmoittaa 7,8l/100km, tankkaamalla laskeskelin 8,5l/100km.

                  Joku vie nyt kakkua tossa kapistuksessa...

                  Heti kun painaa vähänkin kaasua on kulutusmittari tapissaan. Vakkarilla menee 6-6.5 L/100km kulutuksella mittarisatasta, mutta tosiaan pieninkin painasu oikealla jalalla aiheuttaa ihan fyysistä pa-mittarin viisarin laskemista.

                  Pitänee tutkailla vaikka pa-vuotoa.. Mutta viimeksi auton alla kun tutkittiin niin ei siellä mitään näkynyt/haissut. Voiko suuttimien ohivuoto tms. aiheuttaa tuota?
                  Viallinen ilmamäärämittari aiheuttaa myös kulutuksen järjetöntä nousua. Kokeile ajella ilmamäärämittarin piuha irti muuttuuko kulutuslukemat vielä suuremmiksi. Mulla hajosi tuo ilmamäärämittari, jouduin ajelemaan piuha irti pari viikkoa ja kulutus tienpäällä oli juurikin tuon mainitsemasi 8-9l/100km.
                  Miten turbiini, pysyykö lukossa jos vedättää vakkari päällä 6-vaihteella 110km/h loivaan ylämäkeen, Jos luistaa on kulutus varmasti tapissa.

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    #99
                    Laitetaan omatkin kokemukset..
                    Normi ajossa maaseutupyöritystä keskikulutus n 8,2l\100 km
                    matkassa tuolla pääsee 6,3-7,5\100 km riippuen ajotavasta\nopeudesta.

                    Eilen tuli käytyä ruotsissa mutka telikuomukärry perässä,mennessä tyhjänä tullessa 32 kpl renkaita ja katolla tuli vielä ruotsista suksiboxi ja se tuli täyteen tavaraa samoin peräkontti täynnä ja mukana 3 lähes 100 kiloista miestä ja vauhtia 90-120 riippuen tiestä.
                    Keskikulutus aika lailla tasan 9l\100km ja matkaa tuli 800 km..
                    Mun mielestä tuo menee ihan sopivalla määrällä soppaa
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      Originally posted by peeämvee View Post
                      Viallinen ilmamäärämittari aiheuttaa myös kulutuksen järjetöntä nousua. Kokeile ajella ilmamäärämittarin piuha irti muuttuuko kulutuslukemat vielä suuremmiksi. Mulla hajosi tuo ilmamäärämittari, jouduin ajelemaan piuha irti pari viikkoa ja kulutus tienpäällä oli juurikin tuon mainitsemasi 8-9l/100km.
                      Miten turbiini, pysyykö lukossa jos vedättää vakkari päällä 6-vaihteella 110km/h loivaan ylämäkeen, Jos luistaa on kulutus varmasti tapissa.
                      Tuota turbiinia pitää testata parin viikon päästä. Mutta mielestäni kyllä se on lukossa pysyny, kierrokset kyllä vähän nousee ylämäkeen mentäessä mutta eikös tuo ole normaalia..

                      Putsasin ton ilmamäärämittarin ja ei tunnu olevan vaikutusta suuntaan taikka toiseen.
                      Kesällä 120km/h + nopeudella oli keskikulutus tyhjällä autolla 8.2l/100km, hki-lusi...

                      Onneksi on takuuta 1.5v jäljellä (Finntakuu.. )
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        Tuli kans maantieajoa ajeltua liki 400km, kulutusmittarin mukaan 6.1l Ja mittaamalla n.6,3l l, eli ei paha kulutus 3l koneelle. Mutta heti jos joutuu ajamaan kylmänä pätkäajoa niin keskikulutus nousee ~8.4l paikkeille mittarin mukaan. Tuossa 400km matkassa ei kaupunkiajoa ollut, muutama pysähdys ja yks startti kylmästä.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • _Dexi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 769
                          • Vihti

                          Wanha topikki mutta jatketaanpa tähän.

                          Edellinen 530D E60 '03 oli tuossa toissakesänä alla, ja vei tankkauksista laskettuna keskikulutus 7.0-7.2litraa maantiepainotteisessa ajossa, mittarilla pääsi jopa 5.9-6.0 tienoille maantiellä mitaten. Tämä auto oli ilman DPF:ää ja webastoa ei ollut.


                          Nyt on '04 mallin samanlainen DPF ja webaston kera. Molemmat siis automaatteja.

                          Kulutus nyt mitattuna 9.06L / 100km ja ajotietokoneen mukaan 9.3L / 100km, keskinopeuden ollessa 46,5km/h eli aikalailla 50/50 maantie/taajama ajoa.

                          Maantielläkään mitattuna alle 7.8-8 litran ei saa kirveelläkään ja yksi ohitus nostaa arvon selvästi yli 8 litran heti.

                          Vikakoodit puhtaat, karalan softa laitettu ei vaikuttanut asiaan, 148tkm ajettu.

                          Mistähän tuota lähtis purkamaan, periaatteesta tahtosin pienemmällä tuon menemään kun tiedän että sen pienemmällä pitäis kyllä mennä. Kaupungissa ~9 litraa on vielä ihan ok mutta eniten hämmentää että maantielläkään sitä ei saa edes vahingossa 6 alkaville tuota kulutusmittaria vaikka näin pitäisi mennä.


                          Tuo kulutus aina laskee selvästi ajon loppua kohden vähän mutta kylmänä kun lähtee liikenteeseen niin kulutusmittari menee heittämällä 9.5-10 litran välille vaikka ei olisi aikoihin nollattu, eli viileällä koneella tuntuu menevän ihan satumaisia määriä soppaa.


                          Huomenna pitää tutkia se koneen lämpötila jos saan sen piilovalikon näkymään, että nouseeko auton käyntilämpötila sinne 85-90 välille kuten kuuluisi vai pitäisikö termari kenties vaihtaa.

                          Toinen ajatus on sitten DPF että jos se olisi tukkoinen, mutta paha sanoa kuinka usein se sitä puhdistaa tms. kun en ole kertaakaan vielä huomannut moista toimenpidettä? Näkeekö sitä kenties piilovalikosta jostain kun toiminto aktivoituu?

                          Kolmas ajatus on webasto, voiko tuo käyttää webastoa jollain tapaa ajonaikasesti vaikka ulkolämpötilat on nyt vielä +15 astetta, ja siten soppaa menisi liiaksi, en ole valikoista mistään löytänyt webaston mitään asetuksia mutta kaukosäädin on.
                          **********
                          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                          (ex. E60 530Da '04)
                          (ex. E39 M5 Facelift '99)
                          (ex. E39 540i '98)
                          *

                          Comment

                          • MakeH
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1170
                            • Vantaa

                            Onko renkaat kuinka isot ja leveät? Itsellä E39:ssä oli todella iso merkitys 16" 225 talvirenkaiden ja 18" 235/265 kesärenkaiden välillä.
                            Last edited by MakeH; 11-09-2009, 14:27.

                            Comment

                            • Exami
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 986
                              • Hyvinkää, Tuusula

                              Heitetään nyt kiusaksi vertailu arvona E39:sin kulutuksia ~54L tankkaus väli.. ja kilometrejä kertyy sen aikalailla 700.. eli 7.7L keskikulutus pk-seudun(Helsinki, Vantaa, Espoo, Hyvinkää, Tuusula) pikku päristelyä työmatkaa ja kaupunkiajoa.. keskinopeudesta ei tietoa.. ja renkaina pyörii 235/40R18 & 265/35R18 Falkenit.. suht paljon tulee painettua kaasua eikä seurattua kulutusta juurikaan.. Kilsoja mittarissa 182tkm ja piristetty ohjelmallisesti ja EGR poistettu käytöstä.. välijäähdyttimen putsaus jne käyny mielessä tai vaihto parempaan samankokoiseen
                              sigpic
                              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                              Comment

                              • tinke76
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2008
                                • 285
                                • Lempäälä

                                Ei mikään naftapihi ole myöskään e61 525dA -06 eli automaatti DPF:llä. Maantiekulutus Tre-Sotkamo-Tre mitattu kulutus 6,1L ja normaalissa sekalaisessa ajossa noin 70% moottoritietä + loput taajama/kaupunkiajoa 7,8-8L, tietokone näyttää jostain syystä 0,3-0,4L todellista kulutusta enemmän. Rengastus 245 40 18".



                                F11 525 dA M-sport & F45 218iA& Corvette C5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎