Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d/535d kulutus!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    Kokemusta vko 37

    Hii-o-hoi.

    Reipas 1000km lenkki keskinopeudella 98km/h muutaman laukun kuormalla:
    tietsikka näytti 6,4l/100km ja tankkaus nostatti jakolaskun 6,67l/100km. Rengastuksena 70%:set 245/40R18 misukat, nyt 140tkm rullattu. Termarilämmöt kahtapuolta +90-astetta.
    Ruvennu kesän aikana antamaan savua. Live-data tsekkaamatta, mutta koska ahtaa normaalisti, niin pääepäilty om MAF. Tehoja ja vääntöjä nostettu. Onko MAFfin puhdistuksesta ollu kellään iloa?

    Loppuvkosta lenkki tunturiin (reipas 1000km) ja sitten jatkamme raportointia. Matka ylämäkeä ja liikennettä vähempi, joten keskinopeuden pitäs ainakin nousta...
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      Originally posted by MarttiKK View Post
      Ajappa se tankki tyhjäksi pariin otteeseen ja mittaa keskikulutus, siis tankkauksen yhteydessä mitattu ja ilmoittele siten lukemat

      Luonnollisesti näin teen, mutta viestissä mainittu anto jo aika hyviä viitteitä siitä että nyt ollaan järkevämmillä kulutuslukemilla selvästi, jos auton oma mittari vetää ~2 litraa pienempiä lukemia järjestään.

      EDIT: Ilmanputsari pitää vielä tänään pistää uusiksi, käsittämätöntä että boxi oli täynnä lehtiä, ötököitä, töhnää, hiekanmurua... Ei ollut ihan "tuoreen" näkönen filsu. Eikö niiden olis pitäny jossain noista määräaikaishuolloista tuo vaihtaa vai onko bemarin huoltomiestä (taas) laiskottanut...? :o Täytyy vissiin varmuuden vuoks samalla sitten mm. naftafiltterikin pistää...
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • Lallevihtinen
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 690
        • Tampere

        Originally posted by _Dexi View Post
        Eikö niiden olis pitäny jossain noista määräaikaishuolloista tuo vaihtaa vai onko bemarin huoltomiestä (taas) laiskottanut...? :o Täytyy vissiin varmuuden vuoks samalla sitten mm. naftafiltterikin pistää...
        Joka kolmannessa öljynvaihdossa ilmanputsari, diesel suodatin ja öljynerotin uusiks bemarin mukaan.
        sigpic
        BMW E93 335i & BMW M550Dx
        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          Originally posted by Lallevihtinen View Post
          Joka kolmannessa öljynvaihdossa ilmanputsari, diesel suodatin ja öljynerotin uusiks bemarin mukaan.
          Niinhän ne pitäisi, mutta tuo ilmanputsari on sen näkönen että on jätetty väliin. Tuohan olis kuitenki pitäny jossain 80-90tkm kohdilla sitten viimeistään mennä uusiksi tuo ilmansuodatin.

          Öljynerotin... missäs tämä pömpeli jos vaihtaisi senkin?
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            Venttiilikopassa, 5-6 suuttimien ja ilmanputsarin välissä, samalla vaihtuu helposti kun ilmansuodatin.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              Originally posted by Lallevihtinen View Post
              Venttiilikopassa, 5-6 suuttimien ja ilmanputsarin välissä, samalla vaihtuu helposti kun ilmansuodatin.
              Täytyypä metsästää moinen, ei tarvikeliikkeestä saanut niin täytyy hakea bemarilta kun kerkiää.

              Ilmeisesti siis toimenaan erottaa öljyn huohotusilmasta joka palaa turbolle, vai? Eli tuon tukkeuduttua turbolle pukkaa huohotinöljyä?
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                Originally posted by _Dexi View Post
                Täytyypä metsästää moinen, ei tarvikeliikkeestä saanut niin täytyy hakea bemarilta kun kerkiää.

                Ilmeisesti siis toimenaan erottaa öljyn huohotusilmasta joka palaa turbolle, vai? Eli tuon tukkeuduttua turbolle pukkaa huohotinöljyä?
                Jep, erottaa öljyn huohotusilmasta ja ilma ohjataan turbolle MAF:n jälkeen sitä MAF:n alla kulkevaa letkua pitkin.

                Tuossa ohjeistusta M57:aan, perushilppeet identtiset. KLIK
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Jep, erottaa öljyn huohotusilmasta ja ilma ohjataan turbolle MAF:n jälkeen sitä MAF:n alla kulkevaa letkua pitkin.

                  Tuossa ohjeistusta M57:aan, perushilppeet identtiset. KLIK
                  Hyvä linkki. Täytyy tuo imusarjan uittaminenkin joku kaunis päivä tehdä, ja työntää jonnekin bensa-sammioon likomaan yöksi. Oli sekin sen verran täynnä ryönää
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • uppopallo
                    Newbiemmer
                    • Sep 2009
                    • 14
                    • Helsinki

                    Kerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7524
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by uppopallo View Post
                      Kerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.
                      Putsasin omasta autosta EGR-termarin,
                      ennen putsausta lämmöt oli 70-80 välillä,
                      nyt 80-85 astetta, satunnaisesti 87 ja välillä 78...

                      Egr:n tarmarin neula (70-asteisen osan) oli osittain jumissa...

                      Pähkäilin tässä vain että pitäskö vielä tuo varsinainenkin termari putsata, mutta en tiedä jaksaako, varsinaista kulutusongelmaa ei ole ollut,
                      mulla tosin LCI koneella...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Lallevihtinen
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 690
                        • Tampere

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Putsasin omasta autosta EGR-termarin,
                        ennen putsausta lämmöt oli 70-80 välillä,
                        nyt 80-85 astetta, satunnaisesti 87 ja välillä 78...

                        Egr:n tarmarin neula (70-asteisen osan) oli osittain jumissa...

                        Pähkäilin tässä vain että pitäskö vielä tuo varsinainenkin termari putsata, mutta en tiedä jaksaako, varsinaista kulutusongelmaa ei ole ollut,
                        mulla tosin LCI koneella...
                        Taitaa kylmänä käydä viäkin sulla, jos ei LCI konetta ole tehty coolimmaksi. Talvi tulossa...
                        sigpic
                        BMW E93 335i & BMW M550Dx
                        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                        Comment

                        • _Dexi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 769
                          • Vihti

                          Originally posted by uppopallo View Post
                          Kerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.
                          Joo vaihtoon molemmat. Tuskin ottavat lisähintaa siitä EGR termarista koska se on siinä heti koneen muovisuojan alla kahdella pultilla kiinni, ja äärimmäisen helppo vaihtaa. Tosin toinen pulteista on ikävästi sen alipaine vai liekö öljyletkun alla, mutta tuossa termarin vaihdon yhteydessä anyways sujuu kivasti kun EGR paketti irrotetaan kuitenkin.

                          Mutta ei se oo yhtään mahdoton homma tosiaan itsekään jos työkalut pysyy kädessä.... Ilmaa vaan ohjeitten mukasesti (eli käyttelee lämmöt kaakossa korkki auki jne kuten ohjeet sanoo).

                          Kulutukset tippu lämpimällä koneella selvästi, mutta kylmänä tuo imee aivan mielettömiä määriä.

                          Nimittäin kun ajoin tästä ekasta rempan jälkeisestä täydestä tankista puolet enempi maantieajoa, pyöri kulutus siellä 7 ja 7.5litran hujakoilla, sittemmin muutama kauppareissu tohon 2-3km päähän kylälle että kone ei ehdi kunnolla lämmetä niin koko tankin kulutus kiipes yhteensä 8.6litraan eli aika lähelle niitä lukemia ennen remppaa - auton mittari näyttää jopa 9,4litraa. (tuntuu näyttävän sitä enempi liikaa, mitä enempi pätkäajoa on ajettu)

                          Sen huomaa aina kun jos on ajanu vaikka 200km maantietä ja kulutus on 7,1 niin ei tarvitse kuin kerran polkasta kauppaan viileellä koneella ja sieltä sama pätkä kotiin, niin ollaan jossain 8.5-9litran tuntumassa.

                          Eli tää kone tuntuu olevan sitä sorttia, että maantiellä mennään erittäin pienellä, mutta pätkäajossa mennään sitten sitä suuremmalla.

                          Eli loppujen lopuksi, lämpimällä koneella kulutus tippui radikaalisti - luonnollisesti kun kone ei ennen lämmennyt kokonaan. Mutta keskikulutukseen tekee isoa lovea kaikki hetket mitä koneella ajaa kun se on viileä, ja se näkyy heti jos ajaa lyhyempää ajoa.

                          Mutta E60 530D pre-LCI ja LCI kuuluu käydä 91-93C välillä täysin lämpimänä ja pysyä siellä oli auto liikkeessä tai ei, muutoin on termarit jumissa.

                          Niin, ja tämä rassihan on siis myös lastutettu, jos sitä ottaa huomioon lukemien vertailussa suuntaan tai toiseen.
                          Last edited by _Dexi; 22-09-2009, 00:30.
                          **********
                          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                          (ex. E60 530Da '04)
                          (ex. E39 M5 Facelift '99)
                          (ex. E39 540i '98)
                          *

                          Comment

                          • PeSe
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 116
                            • Vlk

                            Itsellä on kuluttanu 530da -04 keskikulutuksena 6,8l/100km, mitattu.

                            Iso osa on matka ajoa, mutta siitäkin suurin osa moottoritietä ja kyllähän tuolla kaupungissakin tulee välillä pyörittyä ja alla on vielä 20" vanteet.
                            Että yllättävän pienellä menee vaikka ajaminen ei mitään hissuttelua ole ollu. Nätisti matkaa (n.140km) ajettaessa kesällä mittailin 5,7l/100km, moottoritietä siinäkin 30km pätkä.
                            Ei ole viritelty ja imusarjanläpät on poistettu.

                            Diesel suutin puhdistus aineen laitoin n.5000km sitten. Onko muut käyttäny tai huomannu hyötyä/haittaa? merkki oli liqui moly diesel purge, purkista löyty bmw hyväksyntä niin uskalsin testata. Itse en huomannu kulutuksessa enkä muussakaan eroa entiseen, mutta eipä vikoja ollutkaan.
                            Last edited by PeSe; 22-09-2009, 02:09.
                            E70 X5 30d -07
                            E60 520i -03

                            Comment

                            • PeSe
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 116
                              • Vlk

                              Voisin myös huomenna katsoa mitä lämpötiloja salavalikosta löytyy, kun en ole koskaan kurkannut. Uudet jäähdytinnesteet odottelee jo hyllyssä niin olen miettinyt, että kannattaisiko termarit varmuuden vuoksi uusia samalla.
                              E70 X5 30d -07
                              E60 520i -03

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7524
                                • Jyväshyvä

                                Paljonko jäähdytysnestettä "hukkuu" varsinaisen termarin vaihdossa?
                                Vai pitääkö kaikki nesteet laskea alas enennkuin irroittaa termarin?
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎