E61 level control system failure

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tonukka
    replied
    Mites ne letkut, ilmeisesti mulla on ainakin yksi letku rikki (se mikä yleensä menee rikki ja imaisee hiekat kompuraan), tartteenko semmosen ostaa/tilata?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Tonukka View Post
    Ja meikäläinen meni tilaamaan (tulee maanantaina) tämän: http://www.air-suspension-shop.com/B...3710-6-793-778

    Mitäs ne joutuu nyt tilailemaan sit sieltä ruottista?
    Tuosta puuttuu lähdön solenoidiventtiilit. Niitähän ei merkkiorganisaatiosta saa erikseen. Voi alkuun vaihtaa vanhasta ja sitten tarvittaessa hommaa tuolta samasta putiikista solenoidipaketin, jos siinä ongelmaa.

    Leave a comment:


  • Tonukka
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tuosta koko paketti. KLIK
    Ja meikäläinen meni tilaamaan (tulee maanantaina) tämän: http://www.air-suspension-shop.com/B...3710-6-793-778

    Mitäs ne joutuu nyt tilailemaan sit sieltä ruottista?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Tuosta koko paketti. KLIK

    Leave a comment:


  • Tonukka
    replied
    Kompuran vaihdossa tarvittavat letkut ja liittimet yms. //KIIRE!

    Terve,
    ensi viikolla menossa E61 kompuran vaihtoon paikalliseen merkkiliikkeeseen. Tartteis nyt nopeesti tietää mitä tarvikkeita vaihdossa tarttee? Letkut ja liittimet voisi vaihtaa samantien hieman järeämpiin, kuin ne bemarin omat.

    Eli apua tartteis nyt ja nopeesti, muuten menee ruottista tilailus merkkiliikkeen mukaan.

    Leave a comment:


  • Koala
    replied
    Ei pitäs jäädä mitään. Mullakaan ei herjannut mitään kun ajelin muutavan viikon ilman kompuraa. Ostin letkua, haaran ja muutaman pikaliittimen. Sitten vaan paineilmapistoolilla perä haluttuun korkeuteen. Hyvin toimii

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by JNG View Post
    Osaako joku vielä sanoa, että onkohan muisti täynnä vikakoodeja sen jälkeen, kun kompressori on ollut irti?
    ei tule mitään koodeja tuosta toimenpiteestä, eikä siis tarvi käyttää piuhan nokassa

    EDIT:
    Originally posted by Koala View Post
    Asentaja kyllä väitti että oli joutunut käyttämään piuhan perässä, koska perä oli käynyt niin alhaalla että oli mennyt joku modeista päälle. Tiedä sitten oliko näin.
    no joo, voi olla että jos ihan kenttään perä laskee niin joku vikatila tms. tohon tulee. Itelläni joskus perää roplatessa on juminu ala-asentoon vaikka kompura on huutanu punasena. Lähtenyt sitten toimimaan tuo säätö tunkkaamalla molempia puolia ylös alas. Jossain vaiheessa sitten aina on perä herännyt. Useimmiten kuitenkin perä nousee ongelmitta ja asettuu vaateriin ilman tunkkausherkutteluakin.

    Tiedä sitten mistä johtunee tuo jumiminen rempatessa? Tuon voinee "korjata" myös piuhan nokassa pakottamalla?
    Last edited by Pex; 11-11-2013, 18:50.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by JNG View Post
    Jos hinta on kohtuullinen, niin kiinnostaa. En pystynyt laittamaan sulle yksityisviestiä. Herjaa, että tila on täynnä.
    Soittele ensi viikolla. Puhelin soi välillä ihan hulluna, mutta koitan vastailla. Yksi kaveri kulkee Turku-Salo väliä päivittäin, eli hyvällä tuurilla saattaa kulkeutua sen mukana.

    Leave a comment:


  • JNG
    replied
    Originally posted by Bullitt View Post
    Mulla on korjaamolla romukompuroita muutama. Voin myydä varaosiksi, jos sattuu kiinnostamaan.

    Jos hinta on kohtuullinen, niin kiinnostaa. En pystynyt laittamaan sulle yksityisviestiä. Herjaa, että tila on täynnä.

    Leave a comment:


  • Koala
    replied
    Mullakun veteli kompura viimisiään ja lopulta hiljeni, niin asennettuani uuden tilalle jouduin käyttämään Autosalvassa koneen perässä. Kompura ei lähenyt pelittämään.

    Autoa hakiessani selvisikin että kompuran sulake oli pamahtanu viimisen nostoyrityksen aikana. Asentaja kyllä väitti että oli joutunut käyttämään piuhan perässä, koska perä oli käynyt niin alhaalla että oli mennyt joku modeista päälle. Tiedä sitten oliko näin.

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Originally posted by JNG View Post

    Osaako joku vielä sanoa, että onkohan muisti täynnä vikakoodeja sen jälkeen, kun kompressori on ollut irti?
    Kyllähän se piuhan päässä pitää hyvin todennäkösesti käyttää.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Mulla on korjaamolla romukompuroita muutama. Voin myydä varaosiksi, jos sattuu kiinnostamaan.

    Leave a comment:


  • JNG
    replied
    Onkohan kompressoriin saatavana mistään varaosia, vai onko uusittava aina koko kompressori?
    Minulla on tullut tuo failure tauluun muutaman kerran, kun on ollut enemmän painoa autossa, mutta en ole aiemmin tehnyt muuta kuin tarkistanut tuloletkun kunnon. Tällä viikolla tuli failure, ja lähti myös ilmat palkeista. Vaikka kompressori kävi, auto ei noussut yhtään.
    Irroitin kopressorilta jakoventtiilille/solenoidille lähtevän letkun, ja syötin siitä paineilmapistoolilla ilmaa palkeille samalla syöttäen jännitteen irtoakusta jakoventtiilille. Perä nousi, ja paineet myös pysyi. Minulla ei ole Inpaa tai muuta laitetta, jolla voisi tutkia enemmän, niin revin kompressorin irti, ja syötin akusta virtaa kompressorille. Kompressori puhalsi ilmaa tulo/poistopuolelta, eikä tilanne muuttunut syötti jännitettä poistoventtiilin solenoidille tai ei. Palkeet ei tietenkään olleet voineet täyttyä, kun ilma meni vain toiseen suuntaan.
    Kun purin kompressorin, männän alaosasta löytyi pieni pellinpala, joka oli lohjennut spiraalista, joka toimii ilmeisesti jonkinlaisena venttiilinä. Samanlaisia spiraaleja näytti olevan kaksi myös männän yläosassa, mutta ne oli ehjät.

    En tiedä jaksoiko kukaan lukea tätä tarinaa, mutta, kysymys kuitenkin olisi, että tietääkö kukaan onko mistään saatavana osia kompressoriin, tai onko kenelläkään jäänyt viallista kompressoria, jossa olisi mäntä ehjä?

    Osaako joku vielä sanoa, että onkohan muisti täynnä vikakoodeja sen jälkeen, kun kompressori on ollut irti?

    Kommentoikaa myös, jos olen ymmärtänyt kompressorin toiminnan aivan väärin. Ekaa kertaa asialla nääs.

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    laukesi kompuran solenoidiventtiilin letkuliitin. Oireena aluksi vasemman pussin hidas tyhjeneminen ~12h aikana ihan alas. Muutamassa päivässä vuoto paheni niin, että tuli alas 4-5h:ssa. Lopulta ei kauaa enää pysyny ylhäällä.

    Kirjaillaanpa tähän yksi tapa miten nuo liittimet voi helposti ja halvalla korjata. Jos olis jollekin apua.

    Solenoidiventtiililtä lähtee ulkohalkaisijaltaan 4mm kovat paineilmaletkut sekä vasemmalla että oikealle pussille. Molemmille siis omat lähdöt ja letkut. Venttiilin muovirungossa on kierteet, johon metallikierteinen letkuliitin tulee kiinni. Tuota liitosta kun muutaman kerran aukoo niin melko varmasti nuo muovikierteet korkkaa. Ovat sen verran haprasta tavaraa. Näin kävi itsellekin. Sama juttu kävi aikoinaan kompuran kuivaimelta lähtevälle letkulle, jossa sama metalli/muovi-liitinpaketti.

    Olen korvannut nyt nuo kaikki alkuperäiset aukikierrettävät liittimet kuvan mukaisilla paineilmaletkuliittimillä. Ensimmäisessä kuvassa siis vasemmalla uusi ja oikealla alkuperäinen liitin katkaistun letkunpätkän kanssa. Solenoidille suorat liittimet ja kuivaimelta lähtevään kulmaliitin. Eli ekaksi pyöräytetään muoviin uudet jengat, jonka jälkeen väännetään nuo uudet liittimet paikoilleen. Letku liitetään noihin liittimiin yksinkertaisesti vain painamalla. Letkun irrottaminen liittimestä myös helppoa. Eli kun tuollaiset laittaa niin itse liitintä ei tarvi noista muovikierteistä enää koskaan irrottaa jos ja kun kompuraa tarvii irrotella remppaamista varten. Kierteet ei näin ollen korkkaa todennäköisesti enää koskaan, jos niitä ei huvikseen ala pyörittelemään.

    Kuvassa näkyy myös nuo solenoidin onnettomat muovikierteet. On siinä taas kyllä säästetty Saksassa ainakin penni kun ei häävimpää ole keksineet.

    Hintaa noilla painettavilla liittimillä 3 eur/kpl.
    Attached Files
    Last edited by Pex; 21-10-2013, 22:08.

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Olikos siellä Oulussa ihan hyllytavarana jossain noita silica kikkareita? Olisi parikin kompuraa tuossa joka huutaa uusia palleroita ja joihin tuota korjausta voisi koittaa.
    en laittanu uutta massaa kun ei siihen hätään ollu saatavilla. Pesin vanhat pallerot isopropanolilla ja asetonilla, jonka jälkeen kuivattelin yön yli lämpimässä pannuhuoneessa. Varmaankin pelkkä kuivaus olis ajanut saman asian. Pesin noilla kemikaaleilla sen takia kun olin aikoinaan ruutannut CRC-aseöljyä kompuran tulopuolen letkuun ja massa tuntui aavistuksen öljyiseltä.

    Leave a comment:

Working...
X