E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pemaristiE60
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Vaimon kulkineesta on vesiventtiilin tiiviste ollut reilun vuoden pois, ei mitään negatiivisiä havaintoja. Aika vauhdikkaasti lämpenee edelleen sisätilat, tosin kovat pakkaset on apinakehän sisällä harvinaisia.

    No hyvä kun muila toimii mikähän lie vaan tuossa omassa taas sattunu just meikäläiselle, aina tuppaa olemaan tuota huonoa tuuria, ihan kun moottori ei nyt älyis että nesteet onki lämpimät kun käynistää siksi jotenki väärillä seoksilla yrittää startata, mutta edelleen käynistättekö te auton webaston ollessa päällä vai sammuksissa, kumpi se oikea tapa on kun tulee molempaa tietoa

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Vaimon kulkineesta on vesiventtiilin tiiviste ollut reilun vuoden pois, ei mitään negatiivisiä havaintoja. Aika vauhdikkaasti lämpenee edelleen sisätilat, tosin kovat pakkaset on apinakehän sisällä harvinaisia.

    Leave a comment:


  • pemaristiE60
    replied
    Originally posted by pemaristiE60 View Post
    Vielä nostan asian esille jos jollain joka on tiivisteen pois oton tehnyt olisi käynyt samalla tavalla eli: auton kun käynistää nykysin webaston päällä olon jälkeen kaksi ensimmäistä käynistystä ei onnistu vaan näyttöön tulee teksti "ingnation swidshed on" ei ehkä ihan oikein kirjoitettu, kolmennella kerralla tuo häviää ja auto lähtee normaalisti käyntiin. Tätä ei tapahtunut ennen tiivisteen ottoa ja eikä myöskään sillon kun en ole nyt käyttänyt webastoa eli kylmänä ja jo moottorin ollessa lämmin, onkohan vain sattumaa vai miten.

    Itelle neuvottiin että kun tuo webasto on päällä niin se pitäisi sammuttaa ennen käynistystä, näin olen siis tehnyt että johtuuko siitäkin, ootteko te käynistäny vaan normaalisti auton vaikka webastossa on lämmitysaikaa ollut jäljellä vaikka 10min?
    Elikkä vastaan tähän nyt itse, ihmettelin miksi kyseisestä ei jää vikakoodia, mutta sitten suomentamisen jälkeen tajusin että tämä "ignition swidshed on" tarkoittaa sitä että virta on päällä, koska auto on sammunut itsestään, eli tuosta tekstistä ei tarvitse välittää vaan ongelmana on enää se että kun webasto on ollut päällä auto ei enää nykysin lähe käyntiin 1 eikä 2 yrittämällä vaan rytkyttää vähän aikaa ja ei vastaa kaasuun sitten sammuu, lopulta käynistyy normaalisti, tätä ei ollut ennen vesiventtiilin tiivisteen poistoa. Eikö kone tunnista nyt sitä että moottorin nesteet on lämmennyt? vai mikä mahtaa olla..
    autona 525i -06 :think ..ja muuten kylmänä ja ajon jälkeen uudelleen käynistäessä lähtee hyvin käyntiin

    Leave a comment:


  • pemaristiE60
    replied
    Vielä nostan asian esille jos jollain joka on tiivisteen pois oton tehnyt olisi käynyt samalla tavalla eli: auton kun käynistää nykysin webaston päällä olon jälkeen kaksi ensimmäistä käynistystä ei onnistu vaan näyttöön tulee teksti "ingnation swidshed on" ei ehkä ihan oikein kirjoitettu, kolmennella kerralla tuo häviää ja auto lähtee normaalisti käyntiin. Tätä ei tapahtunut ennen tiivisteen ottoa ja eikä myöskään sillon kun en ole nyt käyttänyt webastoa eli kylmänä ja jo moottorin ollessa lämmin, onkohan vain sattumaa vai miten.

    Itelle neuvottiin että kun tuo webasto on päällä niin se pitäisi sammuttaa ennen käynistystä, näin olen siis tehnyt että johtuuko siitäkin, ootteko te käynistäny vaan normaalisti auton vaikka webastossa on lämmitysaikaa ollut jäljellä vaikka 10min?

    Leave a comment:


  • samppa...
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    ...Ja laitetaan vielä tänään tehdyt mittaukset. Eli tehty pelkkä vastusviritys 33ohm/25W -vastuksella ym. viestin mukaisesti:

    LÄHTÖTILANNE (Vuorokauden paikallaan seisomisen jälkeen):
    Auton korimalli: Sedan
    Ulkolämpötila -8C
    Sisälämpötila -7C

    Lämpömittari sisälle, webasto pöhisemään ja kello käyntiiin:
    - 15 minuutin kohdalla sisälämpötila +4 astetta
    - 20 minuutin kohdalla sisälämpötila +9 astetta
    - 30 minuutin kohdalla sisälämpötila +13 astetta
    - 30 minuutin kohdalla moottorin lämmöt +33 astetta

    Lämpömittarin anturi oli sijoitettu jotakuinkin kuljettajan pään kohdalle.

    Moottorin käynnistyksen jälkeen sisälämpötila putosi hetkellisesti +7 asteeseen, mutta oli jo viiden minuutin ajon jälkeen +21 astetta.

    Kymmenen minuutin ajon jälkeen moottorin lämmöt olivat +90.

    Toimiva ratkaisu ja tyydyttää minua. Vaikuttaa äkkiseltään paremmalta kuin aikaisemman autoni tapauksessa tehty tiivisteen poisto. Silloin jäi sisätilat ehkä vähän viileämmäksi. Toisaalta se olikin farkku, jossa on suurempi lämmitettävä tila.

    Omat mittaukset tältä aamulta,auto farkku 530d jossa tuo letku muutos ja vastus paikallaan.
    Lähtötilanne:
    Ulko lämpötila -23c
    Auto sisältä -22c
    Nesteet -15

    Puolentunnin webaston käytön jälkeen:
    Jäähynesteet +23c
    Sisällä+5,mitattu keskeltä autoa.

    20min ajon jälkeen nesteet 90c ja sisällä +23c

    Viime talvi mentiin tuolla tiivisteen poistolla ja on kyllä melko ryssä viritys.Lämpenee paljon huonommin,kun nyt.Jos sen tiivisteen kehtaa sieltä ropata pois niin samalla vaivalla sen tekee tuon letku muutoksen ja venttiilin poiston.

    Leave a comment:


  • zanta
    replied
    Originally posted by zanta View Post
    Tuli äsken laitettua tuo vastus, mutta ekalla yrityksellä iDrivestä menee hetkeksi päälle ja ruksi poistuu sekä punanen rupelivalo sammuu, sen jälkeen kuitenkin reilun minuutin verran pöhinää webastolta kuului(pumppu?), jännitettä mitatessa johtoja varmistellessa mittarilla oli n. 10.3v... liian alhainen jännite akulla?
    Parina päivänä ei ole muutenkaan ollut sisätilat lämpimänä vaikka kakella weban oon käynnistänyt, akku on orkkis eli ikää on jo 4-5 vuotta(en ole valmistuspäivää tarkistellut)
    No eipä se ollutkaan jännitteestä kiinni, apina(minä) juotteli vastuksen vääriin karvoihin ensin... eikun irti ja laittamaan niihin toisiin jotka aluksi jäi "tyhjiksi"
    Nyt pelaa!

    Ja tältä se nyt näyttää N53B30 konehuoneessa.


    Last edited by zanta; 04-12-2012, 23:16.

    Leave a comment:


  • pemaristiE60
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Monasti tuppaa ne vesiventtiiln torxi ruuvit katkeilemaan
    kun ovat ruostuneet,
    onkohan ne sulla kunnolla kiinni muttei poikki.

    Ruuvit ihmekyllä jäi ehjäksi ja rako meni umpeen mistä liitin aukaisiin mut eihän se vesi taia isoo rakoo tarvita, toki letkutki jouduttiin irrottamaan nii täytyy niidenki klemmarit tarkastaa, jospa selviis kun loppuviikosta saa nosturille..

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Monasti tuppaa ne vesiventtiiln torxi ruuvit katkeilemaan
    kun ovat ruostuneet,
    onkohan ne sulla kunnolla kiinni muttei poikki.

    Leave a comment:


  • pemaristiE60
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei pitäisi tiputella.
    Kertyykö sulle painetta järjestelmään,
    ts. jos avaat lämpimänä korkin (varovasti)
    niin suhataako?

    Jos ei suhahda niin vuotaa, tällöin joutut korjaamaan.

    Joo eihän se hyvä oo tiputtelu, tänään kokeilin tuota korkkia aukasin ajon jälkeen niin suhahti kyllä että vuoto on vissiin aika pieni, mut mitä mieltä ootte jos siihen vesiventtiilin saumaan laittas jotain tiivistemassaa päälle, voiko siitä haittaa olla. saa nähä oliko tuo tiivisterenkaan otto sen arvosta että kannatti purkaa

    Leave a comment:


  • zanta
    replied
    Tuli äsken laitettua tuo vastus, mutta ekalla yrityksellä iDrivestä menee hetkeksi päälle ja ruksi poistuu sekä punanen rupelivalo sammuu, sen jälkeen kuitenkin reilun minuutin verran pöhinää webastolta kuului(pumppu?), jännitettä mitatessa johtoja varmistellessa mittarilla oli n. 10.3v... liian alhainen jännite akulla?
    Parina päivänä ei ole muutenkaan ollut sisätilat lämpimänä vaikka kakella weban oon käynnistänyt, akku on orkkis eli ikää on jo 4-5 vuotta(en ole valmistuspäivää tarkistellut)

    Mikä se mahtaa olla vaadittu akun jännite webaston toimimiselle?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Ei pitäisi tiputella.
    Kertyykö sulle painetta järjestelmään,
    ts. jos avaat lämpimänä korkin (varovasti)
    niin suhataako?

    Jos ei suhahda niin vuotaa, tällöin joutut korjaamaan.

    Leave a comment:


  • pemaristiE60
    replied
    Vielä lisänä edelliseen auto nyt päivän seissyt pihassa ja alle on tippunut kaks 4cm halkasijaltaan olevaa neste laikkua venttiilin alapuolelle kuskin puolen eturenkaan taa, kannattaako tuota hätäillä vai haittaako tuommoinen tihkuttaminen? Miten muilla jotka on vesiventtiiliä sorkkinu onko jääny tiputtelemaan? Ja jos vuoto on venttiilin saumasta mistä se pohja irroitettiin voiko sauman päälle laittaa jotain mönjää jotta vuoto loppuu?

    Leave a comment:


  • pemaristiE60
    replied
    eilen tuli tehtyä tuo tiivisterenkaan pois otto tuolta vesiventtiilistä, oli kolmen tunnin homma meikäläisellä, ongelmia tuli koko ajan vastaan ihan renkaan irrottamisesta asti ja lopulta koko liitin piti ottaa irti kun ei tahtonu ruuvit puristaa enää sitä venttiilin alaosaa tiiviisti kiini, mut nyt ainkin rako on ummessa siinä venttiilissä ja ei taida vuotaakkaan ainakaan lätäköksi asti.. ..mut aamulla -20 rapsakka keli ja 25min lämmitin päälä ei oo laseja kunnolla sulattanu ja kiekkamittarista kun katso niitä pykäliä (vissiin moottorin lämpö?) viivat oli 5 ja 6 puolivälissä josta aika nopeesti alko laskemaan alle kuuteen, mutta autoa kun yritti käynistää kahdella ekalla yrittämällä ei lähteny käyntiin ja ruudussa luki joku tämän tapanen ingnation swished on? ei ehkä oo ihan kirjotettu oikein, kolmannella kerralla lähti käyntiin toimii kai normaalisti.. voiko tuommonen johtua tästä operaatiosta?

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Originally posted by heiskate View Post
    Kukas tekis tuon vastusmodauksen meikäläisen E65 730da -05:een? Tässä Hyrylän lähistöllä tai tästä ylös päin, Hyvinkää, Riihimäki, Loppi, Tammela- matkalla.

    Korvausta vastaan tietty.
    Ainahan voit teettää ilmaiseksi jollakin kuvalliset ohjeet....

    Leave a comment:


  • heiskate
    replied
    Kukas tekis tuon vastusmodauksen meikäläisen E65 730da -05:een? Tässä Hyrylän lähistöllä tai tästä ylös päin, Hyvinkää, Riihimäki, Loppi, Tammela- matkalla.

    Korvausta vastaan tietty.

    Leave a comment:

Working...
X