Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E61 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gabrield
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 29
    • Kirkkonummi

    #61
    Originally posted by gabrield View Post
    Mites ne venttiilit saa sähköisesti auki?
    Sainkin ne auki, kun vähän inpalla ronkki. Perä nousi mukavasti normikompurall... nyt hommaamaan uutta kompuraa.

    Comment

    • gabrield
      Newbiemmer
      • Jan 2012
      • 29
      • Kirkkonummi

      #62
      Tasonsäädön anturi

      Ogelmasta seuraavaan.. Tasonsäätö ilmoittaa oikealle puolelle korkeudeksi 90 ja vasemmalle -32. Vasen pitää paikkansa, mutta oikea ei. Perä on samalla korkeudella molemmilta puolin. Manuaalisesti kun perää nostaa ja laskee INPAlla niin oikean puolen lukema ei muutu miksikään, vasen muuttuu. Onko kenties anturi paskana ja missä se anturi on. Onko kellään kuvia. Jonkun anturin löysin, mutta ilmeisesti se on jokin valojen säätöanturi, tähän lopputulokeen olen tullut kun olen etsinyt vastaavaannäköistä anturia netistä. Valonsäädön anturi perässä WTF?

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #63
        Originally posted by gabrield View Post
        Ogelmasta seuraavaan.. Tasonsäätö ilmoittaa oikealle puolelle korkeudeksi 90 ja vasemmalle -32. Vasen pitää paikkansa, mutta oikea ei. Perä on samalla korkeudella molemmilta puolin. Manuaalisesti kun perää nostaa ja laskee INPAlla niin oikean puolen lukema ei muutu miksikään, vasen muuttuu. Onko kenties anturi paskana ja missä se anturi on. Onko kellään kuvia. Jonkun anturin löysin, mutta ilmeisesti se on jokin valojen säätöanturi, tähän lopputulokeen olen tullut kun olen etsinyt vastaavaannäköistä anturia netistä. Valonsäädön anturi perässä WTF?
        Samaa anturia ne minun käsittääkseni käyttää,
        molemmilla puolilla on omansa...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • gabrield
          Newbiemmer
          • Jan 2012
          • 29
          • Kirkkonummi

          #64
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Samaa anturia ne minun käsittääkseni käyttää,
          molemmilla puolilla on omansa...
          Eli sama anturi on tuohon valojen säätöön kuin perän säätöönkin? No kokeilin huvikseni pyöritellä sitä akselia anturissa kun siinä oli piuhat kiinni. Kattelin samalla INPAsta muuttuuko tuo oikeanpuolen korkeusarvo miksikään... ei muuttunut. Onkohan tuo anturi sitten paskana?

          Comment

          • gabrield
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 29
            • Kirkkonummi

            #65
            Ei siinä anturissa mitään vikkaa ole, koska valojen säätö lakkaa toimimasta kun ottaa sen irti. Ilmeisesti tasonsäätö pitää kalibroida uudelleen...

            Comment

            • Kilpuri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 831
              • Tampere

              #66
              Tarvitseeko letkun vaihdossa auto jotenkin tukea tai vast.? Ts. pääseekö paineet systeemistä pois jos ennakoivasti potentiaalista haperoletkua vaihtelee?

              Auto 2009 LCi 525xd.
              Now: 525xd -09
              Ex: 330d -07
              Ex: 328i -96

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7524
                • Jyväshyvä

                #67
                Originally posted by Kilpuri View Post
                Tarvitseeko letkun vaihdossa auto jotenkin tukea tai vast.? Ts. pääseekö paineet systeemistä pois jos ennakoivasti potentiaalista haperoletkua vaihtelee?

                Auto 2009 LCi 525xd.
                Ei pääse jos imuletkua olet vaihtamassa.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • sahauta
                  Newbiemmer
                  • Apr 2016
                  • 1
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Autona E61 530D 2004vm

                  Mikähän mahtaa olla vikana, kompura ei puhu mitään ja antaa vikakoodin 5f9a regulation time lifting. vaihdettu uusi kompura ja rele, ei vaikutusta. Inpalla kun tutkii niin tuli vastaan tämä:



                  Ja kun inpalla yrittää ajaa perää ylös, rele naksuu mutta mitäänei tapahdu
                  Takakontti ei ole märkä ja kompressorin ohjainlaiteessa ei näy hapettumaa ja se näyttää päällisin puolin tarkasteltuna muutenkin normaalilta
                  Last edited by sahauta; 08-04-2016, 20:08. Reason: unohtu auton malli

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9156
                    • Oulu

                    #69
                    Jos rele vetää, niin tarkista tuleeko sinne kompuralle jännite. Onko syötön sulake ehjä?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • JiiOo-
                      Newbiemmer
                      • Nov 2015
                      • 2
                      • Sjoki

                      #70
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Jos rele vetää, niin tarkista tuleeko sinne kompuralle jännite. Onko syötön sulake ehjä?
                      Moro! Kaveri puolestani kyseli ennemmin. Eli kompuralle tulee jännite, kaikki sulakkeet kävin läpi ja ehjiä ovat. Ihmetyttää nuo inpan näyttämät lukemat, mitä käytännössä ovat? :think

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7524
                        • Jyväshyvä

                        #71
                        Originally posted by JiiOo- View Post
                        Moro! Kaveri puolestani kyseli ennemmin. Eli kompuralle tulee jännite, kaikki sulakkeet kävin läpi ja ehjiä ovat. Ihmetyttää nuo inpan näyttämät lukemat, mitä käytännössä ovat? :think
                        Mutta tuleeko maa? Rele katkoo maata...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Mutta tuleeko maa? Rele katkoo maata...
                          Kyllä se rele ohjaa sulakkeelta tulevaa jännitettä, eikä maadoitusta.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • JiiOo-
                            Newbiemmer
                            • Nov 2015
                            • 2
                            • Sjoki

                            #73
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Mutta tuleeko maa? Rele katkoo maata...
                            Tarkistin ja maatakin se saa.

                            Comment

                            • penax
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2014
                              • 48
                              • Pohjanmaa

                              #74
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              ...

                              Tuon kompuran kampikammio on heti sen imuyhteen takana. Letku kun menee poikki tai siihen tulee reikä, pääsee kaikki lika suoraan kampikammioon josta se tippuu suoraan pikkumännän alle ja hankautuu alumiinisylinteriin. Sylinteriin tulee naarmuja eikä tefloniset männänrenkaat enää ole tarpeeksi tiiviitä jotta paine nousisi riittävän nopeasti tai ollenkaan tietyn painetason yläpuolella.

                              Konstruktio on hassu kun siinä on järeän sähkömoottorin päässä epäkesko ja vastapainolimppu jotka pyörittävät hitonmoista vauhtia kiertokankea jonka kummassakin päässä on mäntä. Toinen mäntä (ylempi) on halkaisijaltaan noin 40 mm ja toinen noin 10 mm. Kummankin männän läpi kulkee ilmakanava sylinteristä toiseen kiertokangen läpi ja ilman kulku väärään suuntaan on estetty mäntään kiinnitetyillä ohuilla pelleillä jotka tiivistyvät ilmareikiin paineen alla. Pikkumännän takaa tehty paine pääsee kuivaimeen jonka jälkeen joko lepuutusventtiilin kautta takaisin kampikammioon tai eteenpäin palkeille jos niiden linjoissa olevat venttiilit sen mahdollistavat.

                              Systeemissä ei ole minkäänlaista voitelua. Pöly tuhoaa tehokkaasti sylinterit. Ne ovat pehmeää alumiinia ja tiivisteet "permaseal"-tyyppisiä ptfe-renkaita. Jos letkun vaihtaa ajoissa, se ei varmaan anna lopullista rauhaa kompuran suhteen. Osat ovat sen verran heppoisia ajatellen pitkää ikää..
                              Mulla on just toi malli, eikä tasonsäätö pelaa. Löysin netistä Repair Kitin, jossa pussillinen erilaisia kikkareita, tiivisteitä ym.
                              Moottori on laakeroitu ihan kunnollisen näköisellä, suojatulla kuulalaakerilla, samoin epäkesko kiertokankeen.En saanut moottoria irti, ainakaan hierojan käytettävissä olevilla työkaluilla. Yritettiin lyömällä, mutta ei uskaltanut kopata kovin kovasti.

                              Millaisia temppuja hommaan tarvitaan? Prässi? Lievää törkeämpää väkivaltaa?

                              penax
                              - penax -
                              ______________________________
                              BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                              Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                              Comment

                              • penax
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2014
                                • 48
                                • Pohjanmaa

                                #75
                                Originally posted by ptikkala View Post
                                Nonii... Nyt tuossa kesärenkaiden vaihdon yhteydessä otin ja putsailin niitä prkleen hienoja muovisia antureiden tappeja niin loppui se turhanpäiväinen level control pimputtelu. Kompura välillä ääntää mutta tuntuisi olevan vähenemäänpäin sekin. Toisessa tapauksessa vika on seurattu siihen että kuskinpuolen solenoidi jumittelee ja piipittää, itse kompura kun pelaa hienosti toisessa yksilössä.
                                Tarkoitatko tasonsäädön antureita? Missä moiset sijaitsee?
                                - penax -
                                ______________________________
                                BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                                Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎