Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d vedot loppui! Turboko? -> Ei ilmeisesti -> Ratkaistu... toivottavasti!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    E60 530d vedot loppui! Turboko? -> Ei ilmeisesti -> Ratkaistu... toivottavasti!

    No näitähän vastaavia kysymyksiä on jo pilvin pimein niin ei yksi lisää pahaa tee....

    Eli äsken tuossa maantiellä lähdin kiihdyttämään niin 3000rpm kohdalla vedot loppui täysin, eikä nosta kierroksia kunnolla 2000rpm yli enää. Veto loppui ihan tykkänään, ei ahda.

    Pimeässä en nähnyt tuleeko savua normaalia enemmän, eikä pellin alta kuulu mitään poikkeavaa. Vapaalla ollessa kiertää tietysti ihan normaalisti, eikä turbo ujella sen enempää kuin aiemminkaan. Auto on siis manuaali.

    Autolla ajettu 114000km ja turbolla 89000km. Ensimmäisellä omistajalla ollessa BMW oli halunnut vaihtaa autoon turbon ja pakosarjan, vaikka niissä ei mitään oireita ollut ollutkaan, kuulemma.

    Vissiin piuhan päähän näin ekana, mutta mitäs muita vaihtoehtoja tässä olisi kuin turbo? MAF? Hiukkassuodatin?

    - Antti -
    Last edited by Anzafin; 01-03-2010, 20:34.
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    #2
    Mitä kannattaisi ensimmäisenä katsella ennen kuin pääsen lukulaitteelle?

    En pahemmin turbotekniikkaa tunne, joten apuja kaipaisin.
    Letkut varmaankin kannattaa katsella läpi. Mitenkäs nämä turbolle menevät alipaineletkut? Olen jonkun joskus kuullut sanovan että voivat hinkkautua rikki.
    Pääsisikö noita helpommin ylä- vai alakautta tutkailemaan?



    Kaikki alkoi siis ihan yhtäkkiä, mitään oireita ei ole ollut...

    - Antti -

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      #3
      Oliko tuossa hukkaportin ohjaus alipaineella?
      Jos on, kannattanee katsoa ne alipaineletkut...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Anzafin
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 3747
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Oliko tuossa hukkaportin ohjaus alipaineella?
        Jos on, kannattanee katsoa ne alipaineletkut...
        Enpä osaa sanoa...
        Alakautta ilmeisesti helpoiten pääsee ahtimelle?

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Anzafin View Post
          Enpä osaa sanoa...
          Alakautta ilmeisesti helpoiten pääsee ahtimelle?
          Joo ainakin E39:ssä alakautta näki paaljon paremmin,pidetään peukkuja ettei ole mitään vakavaa.
          Varmasti piuhan päähän pitää autosi saada jotta on vian paikallistaminen helpompaa.
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • sauli
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 51
            • Lahti

            #6
            Faijalla teki diiselivolvo samaa, ja oli vaan yks ahtimen letku irronnu ku oli klemmari löystyny.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by Anzafin View Post
              Pääsisikö noita helpommin ylä- vai alakautta tutkailemaan?
              535d:ssä nuo ovat liki järkiään turbon kohdalta rikki/hapertuneet,
              ja siitä ne saa näkyviin koneen suojamuovin irroittamalla.

              530d:ssä on turbo vissiin vähän alempana,
              mutta siitäkin oleellisinta lienee tarkistaa pakosarjan/turbon tienoilta niiden putkien kunto, jos ei sieltä ole rikki niin tuskin muualtakaan...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #8
                Minkä vuotinen auto kyseessä? Onko DPF? Jos ei niin sillon sulla on alipaine ohjattu ahdin. Konehuoneesta näkee alipaine letkut aika hyvin ja myös ton kuvassa näkyvän mustan alipaine pöntön.
                Onko ahtopaine anturi viä paikallaan imusarjassa? Näkee koneen suojamuovin pois oton jälkeen.
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • Anzafin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 3747
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Lallevihtinen View Post
                  Minkä vuotinen auto kyseessä? Onko DPF? Jos ei niin sillon sulla on alipaine ohjattu ahdin. Konehuoneesta näkee alipaine letkut aika hyvin ja myös ton kuvassa näkyvän mustan alipaine pöntön.
                  Onko ahtopaine anturi viä paikallaan imusarjassa? Näkee koneen suojamuovin pois oton jälkeen.
                  Auto on 2004 ja on DPF. Ja ilmeisestikin turbo on sähköisesti ohjattu...

                  Mutta mutta, vaivaa on nyt tutkittu seuraavalla tavalla/havainnoilla:
                  - Tutkin ahtoputket, ei vuotoja silmämääräisesti ja käsikopelolla etsimällä
                  - Ajelin Hartikaiselle ja poleksin, ei savuhavaintoja, ei ujella
                  - Vikakoodien luku;
                  * Muutamia herjoja tukkeutuneesta DPF:stä
                  * Putkiston paineet liian korkeat ennen DPF:ää
                  ---> ja tähän väliin todettakoon että DPF-poltto ei viime aikoina olekaan lähtenyt käyntiin kun ei lämmöt ole nousseet sinne vaadittuun 75°C asteeseen. Uusi EGR-termari odottaakin vaihtoa tuossa...
                  - Sitten mekaanikko halusi tarkistaa ahtoilman lämpötila-anturin, sillä hän kertoi että eräällä toisella asiakkaalla oli ollut vastaava vika. Todettiinkin, että ahtoilman lämpötila-anturi (siis välijäähdyttimen jälkeen ennen imusarjaa) näyttää 89°C! Kädellä kokeilemalla putki ei kuitankaan ole paljon 30°C lämpimämpi. Eli onko nyt niin että kone ei anna ahtimen ahtaa kun ahdetun/jäähdytetyn ilman lämpötila näyttää päin persiettä. Anturi tilaukseen, vikakoodien nollaus, liikenteeseen ja vika olikin poissa. Mutta noin 5km jälkeen palasi...

                  Vaikuttaisi nyt siis siltä että turbon voi sulkea pois laskuista...:think

                  - Antti -

                  ps. Osa numero 10:

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    No ahtoputkethan ei lämpiä kyllä kovin selvästi, että kädellä koittamalla ei välttämättä kerro totuutta. Näyttikö anturi kylmänä/sammuksissa oikein?

                    Veikkaan melkeinpä että ongelma on nyt DPF:ään liittyvä.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3747
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      No ahtoputkethan ei lämpiä kyllä kovin selvästi, että kädellä koittamalla ei välttämättä kerro totuutta. Näyttikö anturi kylmänä/sammuksissa oikein?

                      Veikkaan melkeinpä että ongelma on nyt DPF:ään liittyvä.
                      Ei näyttänyt oikein sammuksissakaan se anturi, ja mekaanikko kyllä totesi melko varman oloisesti että se nyt ainakin on rikki. DPF:llä varmasti oma osansa kuitenkin sopassa on.

                      Ja vaikka täydessä rasituksessa mittaisi tuon ahtoilman niin ei kai se pitäisi/saisi olla noin kuumaa imusarjaan mennessään?
                      Last edited by Anzafin; 15-02-2010, 13:52.

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        #12
                        En tiedä liittyneekö tähän mutta imusarjan takapäässä oleva ilmeisesti ahtopaineen tunnistin anturin piuhan kun nappaa irti niin auto ei vedä ja kierrokset ei oikein nouse. Yhdestä autosta jäi tuo irti kun läpät otettiin pois, siispä oli helppo tutkia missä oli vika. Liitinhän siellä oli irti ja tosiaan oireet oli pitkälti tuon kaltaiset
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by joko View Post
                          En tiedä liittyneekö tähän mutta imusarjan takapäässä oleva ilmeisesti ahtopaineen tunnistin anturin piuhan kun nappaa irti niin auto ei vedä ja kierrokset ei oikein nouse. Yhdestä autosta jäi tuo irti kun läpät otettiin pois, siispä oli helppo tutkia missä oli vika. Liitinhän siellä oli irti ja tosiaan oireet oli pitkälti tuon kaltaiset
                          Kiitos vinkistä... Pitänee tarkastaa tämäkin.

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1964
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by Lallevihtinen View Post
                            Onko ahtopaine anturi viä paikallaan imusarjassa? Näkee koneen suojamuovin pois oton jälkeen.
                            Tuota onko noilla tapana lähteä irti vai eikö nuota ole sitten kaikissa vuosimalleissa? Jossain koneen takapäässä se anturi oli imusarjassa kiinni minkä vuoksi tuo yks auto teki juuri tuonkaltaista kiusaa. Paikallaan kiersi ihan ok. mut vetäny ei yhtään. Hädintuskin sillä satasta pääsi...
                            Voihan tuo olla karstan kyllästämänä myös kaiketi tukossa tai muutenvain hajalla?
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • Anzafin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 3747
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by joko View Post
                              Tuota onko noilla tapana lähteä irti vai eikö nuota ole sitten kaikissa vuosimalleissa? Jossain koneen takapäässä se anturi oli imusarjassa kiinni minkä vuoksi tuo yks auto teki juuri tuonkaltaista kiusaa. Paikallaan kiersi ihan ok. mut vetäny ei yhtään. Hädintuskin sillä satasta pääsi...
                              Voihan tuo olla karstan kyllästämänä myös kaiketi tukossa tai muutenvain hajalla?
                              Mitäs kaikkia perkeleen antureita tässä nyt on niin osaa etsiä niitä ?
                              Voiko niitä mitenkään herätellä? Putsailla?

                              edit: En tiedä voiko liittyä asiaan millään tavalla, mutta pesin auton eilen muutamaa tuntia ennen vikaa. Lämpimässä tilassa pesin, ja annoin kyllä kuivua useamman tunnin, mutta olisiko silti jotenkin ihmeen kaupalla päässyt kosteutta anturiin tai lähinnä liitoskohtaan... Enpä tiedä...
                              Last edited by Anzafin; 15-02-2010, 17:14.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎