Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 ruostuminen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

e60 ruostuminen?

Onko täällä havaintoja ruostumisesta ja mikä on BMW:n suhtautuminen mahdollisiin ovisaumojen ruostumisiin?
    Last edited by 205/65-15H; 23-05-2010, 19:59. Reason: typo
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

Originally posted by 205/65-15H View Post
    http://keskustelu.suomi24.fi/node/9074455

Onko täällä havaintoja ruostumisesta ja mikä on BMW:n suhtautuminen mahdollisiin ovisaumojen ruostumisiin?
    Mitenköhän tuo kirjoittaja on onnistunut löytämään alumiinisesta konepellistä ruostetta... Olettaen, että tuo kirjoittaja tosiaan tarkoittaa sitä rusehtavaa hapettumistuotetta jota teräskorisiin autoihin tulee.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

Comment

• joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

Ongelmitta meni takuuseen lähes 6 vuotta vanhana (koritakuu siis 6v). Löytyi siis ovien saumoista ihan rehtiä ruostekukkaa.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

Comment

• fastandfurious
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1731
        • Tampesteri

Näissäkin siis samaa ongelmaa, kuin e46:ssa??
        ---------------------------------------------------
        E91 325d M-Sport
        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

Comment

• sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

Ei ole kyllä tullut vastaan ainuttakaan e6x mallia, jossa olisi ollut liimasaumat ruosteessa kuten 46 ja 39 jne malleissa. Koritakuuhan noissa on 12vuotta.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

Kawasaki zzr1100 fighter

Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

Comment

• Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

Originally posted by sirkus View Post
            Ei ole kyllä tullut vastaan ainuttakaan e6x mallia, jossa olisi ollut liimasaumat ruosteessa kuten 46 ja 39 jne malleissa. Koritakuuhan noissa on 12vuotta.
            Ei ole itse asiassa minullakaan, vaikka aika monet luukut on tullut läpikäytyä?
            Ruostekukkaahan sinkatussa rakenteessa ei voi edes olla, mutta toki tuo sinkin luopumisreaktio epäpuhtaassa luukun puristesaumassa maallikosta näyttää "ruosteelta". Eli se teräspelti siellä on kyllä suojassa sinkin ansiosta, mutta yhtä lailla "kukkaa pukkaa" mikäli sinkki siellä muhii.
            Last edited by Hemi; 24-05-2010, 12:47.

Comment

• joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

Kattokaa tarkemmin, kyllä löytyy aika monestakin mutta vielä aika pientä. Ei ne mullakaan pintapellille asti hyppineet mutta parempi laitta kuntoon ajoissa. Koritakuuhan oli sen 6 vuotta ja mulla jäi viiemeiset kuvaukset muutaman päivän päähän tuosta takuun umpeutumisesta. Senjälkeen kaiketi turha yrittää enää mitään sen piikkiin.
              Minulle maallikolle on ihan sama mitenkä päin tuon asian kääntää mutta ruoste oli se joka näkyville puski, sen tajuaa tyhmempikin kun ottaa silmän käteen ja katsoo. Siis ihan rehtiä ruostetta sieltä saumasta puski. Luukkuja ei vaihdettu vaan saumat avattiin/putsattiin, joten ei liene pitkäaikinen lääke tohon vaivaan mutta ei haittaa mua koska auto tuskin mulla on enää kun seuraavan kerran samoista paikoista puskee ruoste läpi.

Samaan aikaan viereisessä maalauskammiossa oli e39 jossa samaa vaivaa, maalaamon työnjohtajakin ihmetteli kun siihen oli tehtaalta tullut lupa vaihtaa kaikki luukut uusiin ja tuohon uudempaan korimalliin vain vanhojen naamiointia uusiksi.

Mulla siis korjattiin oik. etuovi ja vasen takaovi, yhteensä 4 maalauskertaa ennenkuin kaikki saatiin pois. Puhdistakaa ne saumat huolellisesti rätin kanssa ja tarkistakaa, helppoa kun ei tarvitse kun ajaa merkkiliikkeeseen ja jättää heidän huolekseen jos jotain löytyy.
              W906 319 sprinter - 14

Comment

• Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

Originally posted by joko View Post
                Kattokaa tarkemmin, kyllä löytyy aika monestakin mutta vielä aika pientä. Ei ne mullakaan pintapellille asti hyppineet mutta parempi laitta kuntoon ajoissa. Koritakuuhan oli sen 6 vuotta ja mulla jäi viiemeiset kuvaukset muutaman päivän päähän tuosta takuun umpeutumisesta. Senjälkeen kaiketi turha yrittää enää mitään sen piikkiin.
                Minulle maallikolle on ihan sama mitenkä päin tuon asian kääntää mutta ruoste oli se joka näkyville puski, sen tajuaa tyhmempikin kun ottaa silmän käteen ja katsoo. Siis ihan rehtiä ruostetta sieltä saumasta puski. Luukkuja ei vaihdettu vaan saumat avattiin/putsattiin, joten ei liene pitkäaikinen lääke tohon vaivaan mutta ei haittaa mua koska auto tuskin mulla on enää kun seuraavan kerran samoista paikoista puskee ruoste läpi.

Samaan aikaan viereisessä maalauskammiossa oli e39 jossa samaa vaivaa, maalaamon työnjohtajakin ihmetteli kun siihen oli tehtaalta tullut lupa vaihtaa kaikki luukut uusiin ja tuohon uudempaan korimalliin vain vanhojen naamiointia uusiksi.

Mulla siis korjattiin oik. etuovi ja vasen takaovi, yhteensä 4 maalauskertaa ennenkuin kaikki saatiin pois. Puhdistakaa ne saumat huolellisesti rätin kanssa ja tarkistakaa, helppoa kun ei tarvitse kun ajaa merkkiliikkeeseen ja jättää heidän huolekseen jos jotain löytyy.
                Siihen "ruosteeseen" siis palatakseni.
                Eli, kerrotko miten on mahdollista että perinteistä raudan ruostumista voi tapahtua rakenteessa joka on epäjalommalla metallilla pinnoitettu, eli sinkattu? Siis ihan fysiikan lakeja kunnioittaen?
                Last edited by Hemi; 24-05-2010, 13:38.

Comment

• Pex
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 353
                  • Kuusamo

minä huomasin omassa e61:ssa kesällä -09 kunnon ruostekuplat takaluukussa, heti siinä avattavan takaikkunan alapuolella olevassa raossa. Tuossa kohdassa kaikki paska kyllä muhii mukavasti..Autolla tuossa vaiheessa ikää 2,5v. Ulospäin ruoste ei näkynyt ellei ikkuna auki. Oli ruosteessa ihan sitten kunnolla. Kupli jo kunnolla ainakin 5 cm matkalta. Maali oli ihan haprasta ja lähti kynnellä raaputtamalla veks.
                  Ajoin paikalliseen merkkihuoltoon Wetterille, jossa totesivat että edellinenkin korimalli ruostui just tuosta ja että tämä minun kiesi oli eka e61, jossa törmäävät samaan ongelmaan. Ottivat kuvat ja lähettivät maahantuojalla, joka totesi, että takuuseen menee.

Wetterin miehet sanoivat, että heidän tietojen mukaan tehtaalla maalauslaite ei kuulemma sitä lasinalustaa kunnolla saa maalattua. Käsitin, että ongelma nimenomaan siinä alemmassa kerroksessa...onko se sitten sinkitystä vai mitä?? Sanoivat että eivätpä näköjään ole saaneet sakemannit sitä tässäkään korimallissa kondikseen.

Ei tarvinnut tapella meneekö takuuseen vai ei. En tiedä sitten, jos en olisi käyttänyt merkkihuollossa säntillisesti. Syynäsivät sen verran tarkkaan huoltokirjan leimat...toisaalta tuo ruoste oli varmasti jo pitkällä edellisessä huollossa paria kuukautta aikaisemmin kun käytin perushuollossa. Eivätpä olleet silloin sitä huomanneet.
                  Nykyään mennään Volkkarilla

Ex. E61 520dA 2006

Comment

• Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

Originally posted by Hemi View Post
                    Siihen "ruosteeseen" siis palatakseni.
                    Eli, kerrotko miten on mahdollista että perinteistä raudan ruostumista voi tapahtua rakenteessa joka on epäjalommalla metallilla pinnoitettu, eli sinkattu? Siis ihan fysiikan lakeja kunnioittaen?
                    Kaikki ei aina mee kuin elokuvissa. Omassa e39:ssä pukkaa takapaksinkannesta muutamasta kohtaa ruostekuplaa keskeltä maalipintaa eikä oo edes maali rikki ja käsittääkseni sinkki alla. Ei kai toi nyt voi olla kenellekään yllätys et sinkittykin pelli voi ruostua..? Hitaammin se ruoste toki leviää kuin non-sinkityssä.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

Comment

• Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

Originally posted by Thuppu View Post
                      Kaikki ei aina mee kuin elokuvissa. Omassa e39:ssä pukkaa takapaksinkannesta muutamasta kohtaa ruostekuplaa keskeltä maalipintaa eikä oo edes maali rikki ja käsittääkseni sinkki alla. Ei kai toi nyt voi olla kenellekään yllätys et sinkittykin pelli voi ruostua..? Hitaammin se ruoste toki leviää kuin non-sinkityssä.
                      Edelleen. Mikäli siellä vain on koriterästä=rautaa epäjalompaa sinkkiä, ei ruostumista voi tapahtua. Se mitä siellä tapahtuu, on epäjalomman sinkin luopumista/oksidoitumista, joka toki muistuttaa ruostumista kehittäessään saman tyyppisiä "kukkasia" kuin sen raudankin oksidoituessä/ruostiuessa.
                      Erona tässä vain on se että sinkatussa rakenteessa vaurioalue ei laajene vauriota laajemmalle, eikä sen teräspellin puhkiruostumista tapahdu.
                      Eli sinkatussa rakenteessa ko."sinkkioksidikukkaset" ovat pelkästään esteettinen ongelma, ei rakenteellinen kuten silloin kun kyse on sinkittömän rakenteen puhtaasta ruostumisesta.
                      Käytännössä aina kun ongelmia nykyisen kaltaisissa sinkatuissa rakenteissa ilmenee, on se aina ns.sisäsyntyistä, eli esim.suolainen peukalonjälki pohjamaalikerroksen alla tai liian nopeat prosessit tai epäpuhtaat huuhtelu/rasvanpoistoliemet luukkuja pestessä/pinnoitettaessa.

Comment

• joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

Mites se suolainen peukalon jälki osuu sitten juuri ovien saumoihin ja takaluukun kanteen? Eikä milloinkaan esim. kattoon tai takakylkiin?
                        Eiköhän se ruostuminen tapahdu sitten kun se sinkitys siitä pinnasta katoaa? Ihan selvää ruskeaa ruoste rupea mun auton luukuissa ainaskin oli. Siinä ei tarvittu sen kummepian laitteita tai fysiikan lakeja sitä todistamaan. Samaa ongelmaa on monessa nykyautossa, tosin haitta on kyllä lähinnä kosmeettinen mutta ainakaan minä en halua että kovalla rahalla ostetussa autossa on ruostetta tai "ruostetta" yhtään missään näkyvällä paikalla.

Juuri tänään käytin muuten meidän 3c -06 passattia myös kuvattavana, sama ongelma siinäkin. Maalipinta kupruilee takaluukusta ja luukun reuna on selvästi ruosteessa.
                        W906 319 sprinter - 14

Comment

• Armas P
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 74

Autoissa tuo maalipinta on lähinnä esteettinen, ei mekaanisesti/anodisesti suojaava. Autojen pohjakäsittely tehdään elektroforeettisesti ja kokonais(maali)kalvonpaksuus on <200um, josta pohjamaalauksen osuus on noin 10%. Suomeksi sanottuna sinkkiä on niin vähän, ettei se suomen oloissa riitä yksinään suojaamaan. Näitä "sinkittyjä" autoja kun ruostuu myös. Ja malmi palaa lopulta vain alkuperäiseen olomuotoonsa, kun potentiaalienergia poistuu. Ennemmin tai myöhemmin, kyse on vain ajasta, ei muusta.

En siis kyseenalaista sinkin tuomaa korroosiosuojaa, väittäisin vaan, että hapettuu ne sinkitytkin autot. Aikanaan.

P.S elektroforeettisesti maalataan kahdessa paikassa suomenmaassa, ei ole aivan tusinahommaa.

Comment

• Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

Mites se suolainen peukalon jälki osuu sitten juuri ovien saumoihin ja takaluukun kanteen? Eikä milloinkaan esim. kattoon tai takakylkiin?
                            Eiköhän se ruostuminen tapahdu sitten kun se sinkitys siitä pinnasta katoaa? Ihan selvää ruskeaa ruoste rupea mun auton luukuissa ainaskin oli. Siinä ei tarvittu sen kummepian laitteita tai fysiikan lakeja sitä todistamaan. Samaa ongelmaa on monessa nykyautossa, tosin haitta on kyllä lähinnä kosmeettinen mutta ainakaan minä en halua että kovalla rahalla ostetussa autossa on ruostetta tai "ruostetta" yhtään missään näkyvällä paikalla.

Juuri tänään käytin muuten meidän 3c -06 passattia myös kuvattavana, sama ongelma siinäkin. Maalipinta kupruilee takaluukusta ja luukun reuna on selvästi ruosteessa.
                            Huohh.....
                            Ne luukkujen puristesaumaliitokset kukkivat niihin jääneiden epäpuhtaiden prosessiliemien vuoksi. Eli siksi että allasupotuksen huuhteluvaiheessa huuhteluliemet eivät ole lleet enään riittävän puhtaita tai/ja siksi että
                            ko.puristesaumat eivät ole täydellisesti kuivuneet ennen PU-saumausta, jolloin huuhtelu/pesuprosessiliemiä on jäänyt sulkuun ko.saumoihin.
                            Kuten len monasti todennut, maallikon silmissä tämä sinkin reagointi=luopuminen maalipinnan ja tuon PU-saumauksen alla toki NÄYTTÄÄ ihan perinteiseltä ruostumiselta ja sitä ruskeaa "ruostepölyä" siellä kukkasen sisällä on, mutta sinkatussa rakenteessa kyse EI OLE perinteisestä ruostumisesta jossa rauta-atomi yhtyy happeen, vaan siellä nimenomaan epäjalompi sinkkiatomi yhtyy happeen.
                            Lopputulos visuaalisesti maallikolle on toki ihan sama, mutta näin autopeltisepän näkökulmasta varsinkin jos/kun niitä joutuu korjaamaan, puhutaan aivan eri asiasta.
                            Sinkkipinnanhan tuossa autokorissa ei tarvitse kerrosvahvuudeltaan olla vahva, koska sen suojauksellinen teho ei perustu itse kerrosvahvuuden suojaavaan elementtiin, vaan sinkin katodiseen suojauskykyyn.
                            Eli kunhan itse auton korissa on riittävästi sinkkiä, riittää se pitämään paikalliset vauriot paikallisna, eikä puhkiruostumista tapahdu.
                            Siis esim.laivojen rungothan suojataan sen laipioihin useiden metrien välein pultattavin sinkkianodein, riittää ne pitämään itse rungon suogassa läpiruostuttavalta korroosiolta, koska ko.sinkkianodien on ihan fysiikan lakien mukaan luovuttava ENNEN terästä.
                            Pinnallisia vaurioita toki tulee, jolloin vaurioalueelle syntyy ruskea kova vauriota lopulta suojaava ja sen sulkeva oksidikerros, estäen samalla itse teräsrakenteen syöpymisen.
                            Juuri näin tapahtuu myös auton sinkatussa korissa, jossa joko ulko tai sitten nämä sisäsyntyiset vauriot aiheuttavat sinkin luopumisreaktion, mutta puhkiruostumista EI VOI tapahtua, eikä vaurioalue leviä mihinkään perinteisen korroosion tapaan.

Eiköhän se ruostuminen tapahdu sitten kun se sinkitys siitä pinnasta katoaa? Ihan selvää ruskeaa ruoste rupea mun auton luukuissa ainaskin oli. Siinä ei tarvittu sen kummepian laitteita tai fysiikan lakeja sitä todistamaan...
                            Kuten edellä jo totesin, sillä ei ole merkitystä "katoaako" se sinkki pinnasta, koska niin kauan kun itse korirakenteessa sinkkiä riittävästi on, ei itse raudan korroosioreaktiota voi tapahtua kuin hyvin keskitetysti, hyvin lyhyen aikaa, estäen näin vaurioiden leviämisen.
                            Fysiikan lakien ei tarvitse todistaa yhtään mitään koska kaikki olemassaoleva on yhtä kuin fysiikan laki. Kannattaa varmasti avata se yläasteen fysiikan kirja uudelleen ja mikäli vieläkin askarruttaa niin sen jälkeen se kemian kirja ja tutkia mitä oikeasti se "ruostekukkanen" siellä luukun saumassa oikein on.
                            Itse voin ehdoitta luvata että se ruskea rupi EI OLE merkki perinteisestä ruostumisesta jossa rauta-atomi yhtyy happeen(=ruostumisesta), vaan kyse nimenomaan on sinkin reaktiosta/luopumisesta.
                            Lisäksi on niin että sinkatussa rakenteessa se "sinkkirup"i toimii tismalleen samalla tavalla kuin haavan päälle syntynyt "rupi" toimii ihmisen iholla.
                            Eli näin sinkki pyrkii muodostamaan vaurioalueelle kovan happea läpäisemattömän oksidikerroksen, stabilisoiden/sinetöiden sen niin että itse teräsrakenne on suojassa puhkisyövyttävältä ja etenevältä korroosiolta.
                            Eli mikäli aihe edelleen askarruttaa ja epäilyttääkin, kannattaa ihan tosissaan hieman perehtyä tähän perusfysiikkaan ja eri metallien ominaisuuksiin/käyttäytymiseen eri pinnoitus ja suojausmenetelmissä.
                            Ilman tätä epäjaloa sinkkiä ei tässä maailmassa kulkisi yksikään suolaisen meren teräsrunkoinen valtamerialus paria vuotta pidempään, talojen katoilla ei teräskatto olisi vuosikymmenten sijoitus, sähkölinjoja ei rakennettaisi muutaman vuoden välein vaihdettaviin teräspylväisiin....eikä mökin kaivolla se teräksinen ämpäri kestäisi kaivorenkaiden ja happaman veden jatkuvaa vaikutusta yli sata vuotta....

Comment

• -TM-
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 208
                              • Nurmes

kyllähän se on tosi kuin vesi ettei ole autoa joka ei ruostuisi.Joka muuta väittää niin kannattisi alkaa valmistaa niitä ruostumattomia autoja.voisi jopa hyvän tilin tehdä.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎