Originally posted by TJJ
View Post
Tässä on taustalla kolme syytä/vaikutusmekanismia.
Eli ensimmäinen syy on se että eurooppalainen ja erityisesti Saksalainen kuluttaja on tietoinen ja tiedostaa ko.ongelman paljon laajemmin ja selvemmin kuin Suomalainen kuluttaja joka helposti ummistaa silmänsä muutamalle pikkupilkulle oven reunassa varsinkin kun on mielletty ostavamme laatuautoa.
Eli Saksalainen kuluttaja hukkaa e39:n heti kun hän havaitsee koritakuun päättyneen ja pari nuppineulan kokoista pilkkua ilmestyneen oven pieleen.
No, toki Saksalainen kauppiaskin vaihtoautona tätä ottaessa liikkeeseen sisään osaa ensimmäisenä tarkastaa ko.ongelman olemassaolon ja tämä sitten lopulta näkyy aina enemmän tai vähemmän ko.auton vaihtohinnassa.
Ok, eli nämä luukkuongelmaiset valikoituu hyvin varhaisessa vaiheessa ongelmakehitysta vaihtoautoriviin ja niin että hintalappu on hieman halvempi kuin muuten täysin identtisen vaihturisisarensa.
Nyt astuu kehiin Suomalainen ostaja joka hakee aina sitä vaihtoautorivin halvimman kolmanneksen autoa, jolloin hänellä on käsissä lähes aina joko luukkuongelmainen, kolaroitu tai vaihdelaatikon ratasvalon jo kertaallen sytyttänyt vaihdokki.
Ehkä hän haistaa näistä sen siisteimmän jossa kuitenkin on pari täysin mitätäntä pilkkua konepeiton, parin oven ja takaluukun sisäreunassa, mutta jotka muuten siinä kohtaa eivät tunnu kärpäsen paskaa isommilta ongelmilta ja hän ottaa Suomeen tuotavaksi tämän yksilön.
Myyntipäätöstä luonnollisesti kovasti edesauttaa myjän tieto siitä että "luukkuongelmainen" oikeasti poistuu tänne kauas susirajalle, jolloin hänen mahdolliset vastuunsa tulee automaattisesti poistumaan jälkipelilistalta.
Sopivalla alennuksella kaupat siis syntyvät ja auto muhivine luukkuongelmineen rantautuu Suomeen.
Itse ongelmahan saa vasta esteettisesti sietämättömt mittasuhteet parin/kolmen vuoden kuluttua, joten yksi omistajanvaihdos on jo täälläkin käyty läpi ja luukkuongelma realisoituu.
Eli, tämä valikoitumisprosessi on varsin tehokas, jolloin näin peltisepän näkökulmasta välillä tuntuu että jokainen tuontiauto sisältää jonkinasteisen luukku tai kolariongelman.
No, toki on niin että keskisen ja eteläisen euroopan varsin rajut päivälämpötilat auringossa jonkin verran ongelmaa nimenomaan tuon luukkurungon ja pellin pintalämmön välillä, jolloin nopeaa elämistäkin tapahtuu paljon ja nämä elävät limisaumat elävät paljon.
Itse ongelma on siis täysin sisäsyntyinen ja täysin riippuvainen siitä miten/millä huolellisuudella ko.luukku on aina rakennettu/prosessoitu, eikä siihen voi mitenkään vaikuttaa millään muulla suojausmenetelmällä kuin poistamalla saumaa suojeleva PU-saumaus ja prosessoimalla+pinnoittamalla koko sauma-alue uudelleen(kuten mm.uusiin Focuksiin tehdään Suomessa).
Käytännössä KAIKKI perinteiset kotelo/suojausmenetelmät itse asiassa hieman nopeuttavat ongelman realisoitumista koska tällöin suljetaan mös koko sauma-alueen itsestään tuulettuva sisäpuoli. Se minkä ko."suojaus" kuitenkin tekee, on se että niille luukunreunoille ei sitten voi tehdä enään mitään muuta oikeaa korjausta kuin pelkän meikkäilun siitä eteenpäin kun ongelmia tulee.
Itse en tällaisia "suojattuja" luukkuja ja niiden reunoja korjaa lainkaan, vaan ne menee automaattisesti romunkeräyseen ja koko luukku korvataan virheettömällä purkuosalla tai uudella orggisosalla.
Comment