Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 ruostuminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by TJJ View Post
    Onko tietoa tuon ongelman laajuudesta muualla? Siis onko samaa vikaa myös lämpimissä maissa vai onko tilanne pohjoismaissa selvästi huonompi?

    Ja toinen juttu mikä on minua askarruttanut ja on sinulle kirosana: ruostesuojaus - entäpä jos oven alareunan sisäpuoli/saumat suojataan joustavalla ruostesuoja-aineella, eikö se hidasta tuon ongelman syntymistä?
    On tietoa siinä mielessä että Suomiautoissa näitä luukkuongelmia on keskimäärin selkeästi vähemmän kuin tuontiautoissa.
    Tässä on taustalla kolme syytä/vaikutusmekanismia.
    Eli ensimmäinen syy on se että eurooppalainen ja erityisesti Saksalainen kuluttaja on tietoinen ja tiedostaa ko.ongelman paljon laajemmin ja selvemmin kuin Suomalainen kuluttaja joka helposti ummistaa silmänsä muutamalle pikkupilkulle oven reunassa varsinkin kun on mielletty ostavamme laatuautoa.
    Eli Saksalainen kuluttaja hukkaa e39:n heti kun hän havaitsee koritakuun päättyneen ja pari nuppineulan kokoista pilkkua ilmestyneen oven pieleen.
    No, toki Saksalainen kauppiaskin vaihtoautona tätä ottaessa liikkeeseen sisään osaa ensimmäisenä tarkastaa ko.ongelman olemassaolon ja tämä sitten lopulta näkyy aina enemmän tai vähemmän ko.auton vaihtohinnassa.
    Ok, eli nämä luukkuongelmaiset valikoituu hyvin varhaisessa vaiheessa ongelmakehitysta vaihtoautoriviin ja niin että hintalappu on hieman halvempi kuin muuten täysin identtisen vaihturisisarensa.
    Nyt astuu kehiin Suomalainen ostaja joka hakee aina sitä vaihtoautorivin halvimman kolmanneksen autoa, jolloin hänellä on käsissä lähes aina joko luukkuongelmainen, kolaroitu tai vaihdelaatikon ratasvalon jo kertaallen sytyttänyt vaihdokki.
    Ehkä hän haistaa näistä sen siisteimmän jossa kuitenkin on pari täysin mitätäntä pilkkua konepeiton, parin oven ja takaluukun sisäreunassa, mutta jotka muuten siinä kohtaa eivät tunnu kärpäsen paskaa isommilta ongelmilta ja hän ottaa Suomeen tuotavaksi tämän yksilön.
    Myyntipäätöstä luonnollisesti kovasti edesauttaa myjän tieto siitä että "luukkuongelmainen" oikeasti poistuu tänne kauas susirajalle, jolloin hänen mahdolliset vastuunsa tulee automaattisesti poistumaan jälkipelilistalta.
    Sopivalla alennuksella kaupat siis syntyvät ja auto muhivine luukkuongelmineen rantautuu Suomeen.
    Itse ongelmahan saa vasta esteettisesti sietämättömt mittasuhteet parin/kolmen vuoden kuluttua, joten yksi omistajanvaihdos on jo täälläkin käyty läpi ja luukkuongelma realisoituu.
    Eli, tämä valikoitumisprosessi on varsin tehokas, jolloin näin peltisepän näkökulmasta välillä tuntuu että jokainen tuontiauto sisältää jonkinasteisen luukku tai kolariongelman.
    No, toki on niin että keskisen ja eteläisen euroopan varsin rajut päivälämpötilat auringossa jonkin verran ongelmaa nimenomaan tuon luukkurungon ja pellin pintalämmön välillä, jolloin nopeaa elämistäkin tapahtuu paljon ja nämä elävät limisaumat elävät paljon.
    Itse ongelma on siis täysin sisäsyntyinen ja täysin riippuvainen siitä miten/millä huolellisuudella ko.luukku on aina rakennettu/prosessoitu, eikä siihen voi mitenkään vaikuttaa millään muulla suojausmenetelmällä kuin poistamalla saumaa suojeleva PU-saumaus ja prosessoimalla+pinnoittamalla koko sauma-alue uudelleen(kuten mm.uusiin Focuksiin tehdään Suomessa).
    Käytännössä KAIKKI perinteiset kotelo/suojausmenetelmät itse asiassa hieman nopeuttavat ongelman realisoitumista koska tällöin suljetaan mös koko sauma-alueen itsestään tuulettuva sisäpuoli. Se minkä ko."suojaus" kuitenkin tekee, on se että niille luukunreunoille ei sitten voi tehdä enään mitään muuta oikeaa korjausta kuin pelkän meikkäilun siitä eteenpäin kun ongelmia tulee.
    Itse en tällaisia "suojattuja" luukkuja ja niiden reunoja korjaa lainkaan, vaan ne menee automaattisesti romunkeräyseen ja koko luukku korvataan virheettömällä purkuosalla tai uudella orggisosalla.

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #32
      Tässä TM:n jutussa on kuva ruosteisesta takaluukun saumasta. http://tmnet.fi/autot/pistokoeajot/b...arja-2003-2009

      Comment

      • Tuiske
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1441
        • Lempäälä

        #33
        Originally posted by juster View Post
        Tässä TM:n jutussa on kuva ruosteisesta takaluukun saumasta. http://tmnet.fi/autot/pistokoeajot/b...arja-2003-2009
        Kyllä tuo on mielestäni niin ruostetta kuin vain voi olla. Vaikka olisikin sähkösinkittyä peltiä joka ei ruostu niin nopeasti niin kyllä itseäni v*tuttaisi suunnattomasti tuommoiset saumat omassa autossani. Vaikea olisi kuvitella että tuon näköisessä saumassa sinkki on "pysäyttänyt" ruostumisen etenemisen eikä se tuosta enää huononisi.

        Miten Hemi kommentoit TM:n kuvassa olevaa ruosteista saumaa?


        Tässä vielä kyseinen kuva TM:stä:

        Corvette C4 LT4 TURBO
        Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #34
          Onko tuo takaluukku ylipäätään sinkitty? (en todella tiedä tuon E60:n rakenteesta tätä asiaa).
          Ja mikä tuon takaluukun rakenne on, eli jos pintapelti onkin sinkitty, niin onko tuossa rungossa sinkkiä? Tai päinvastoin?
          Mikä on tuon saumakohdan rakenne?

          Alustastahan tuossa toki todettiin, että siellä ei ole ruosteenalkuja eikä mitään muutakaan epämiellyttävää.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by Tuiske View Post
            Kyllä tuo on mielestäni niin ruostetta kuin vain voi olla. Vaikka olisikin sähkösinkittyä peltiä joka ei ruostu niin nopeasti niin kyllä itseäni v*tuttaisi suunnattomasti tuommoiset saumat omassa autossani. Vaikea olisi kuvitella että tuon näköisessä saumassa sinkki on "pysäyttänyt" ruostumisen etenemisen eikä se tuosta enää huononisi.

            Miten Hemi kommentoit TM:n kuvassa olevaa ruosteista saumaa?


            Tässä vielä kyseinen kuva TM:stä:

            Se Tekniikan Maailmakaan EI voi muuttaa fysiikan lakeja, vaikka niin kovin moni välillä tuntuu uskovankin.
            Olen sen jo usean kerran todennut että tämä sinkin reagointi/luopuminen varsinkin näissä luukkujen puristesaumoissa toki NÄYTTÄÄ maallikon mielestä ihan tavalliselta "ruostumiselta", vaikka teknisesti siitä ei todellakaan ole kyse.
            Eli kyseisessä kuvassa luukun puristesauman saumaus on tehty selkeästi silloin kun luukku ei ole täysin vielä huuhteluvaiheen jälkeen kuivunut ja ko.saumapalon alle on jäänyt kosteutta/epäpuhtauksia.
            Nyt, mikäli rakenne ei olisi sinkattu, olisi koko luukun alareuna hapero/ruosteen puhkiraiskaama jo parissa-kolmessa vuodessa.
            Kuitenkin kun se luukku kerran on sinkattu, ei ongelma tästä enään juurikaan pahene, eikä mitään rakennetta pehmittävää, eikä puhkisyöpyvää korroosiota voi tapahtua, vaan ongelma on käytännössä vain ja ainoastaan kosmeettinen ja vain pinnallinen.
            Ok, se toki on kuluttajalle yhtä iso ongelma kuin että reuna aidosti ruostuisi, mutta edelleenkään perinteisestä "ruostumisesta" EI OLE KYSE.
            Vastaavaa ruskeaksi oksidoitunutta sinkkipintaa löytyy käytännössä uusistakin autoista lähes jokaisesta saumatusta tai pistehitsatusta saumasta, mutta nimenomaan silloin sinkki on tehnyt tehtävänsä ja ko.sauma pysyy virheettömänä Suomenkin olosuhteissa useita kymmeniä vuosia.
            Kyseessä on siis pelkästään rakenteen pinnalle syntyvä ruskea, kova, happea läpäisemätön oksidikerros(oksidirupi) joka sulkee alleen/sisälleen itse ongelma-alueen pysäyttäen sen etenemisen lopullisesti. Itse teräsrakenne ei käytännössä juuri pientä pintakarheutta lukuunottamatta syövy, eikä pehmene yhtään.
            Senkin jo aiemmin totesin, että netti on kyllä todella ihmeellinen paikka etsiä "tietoa" tästäkin asiasta, vaikka jo pelkkä yläasteen fysiikan kirjan avaaminen pitäisi riittää kertomaan mistä oikeasti on kyse.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Tuiske View Post
              .
              Miten Hemi kommentoit TM:n kuvassa olevaa ruosteista saumaa?
              Eli nyt kun oikein tarkasti tarkastelet kuvan saumaa(ilman ruotepeikon hysterian luomia mielikuvia), huomaat kyllä itsekkin kuinka pinnallinen ongelma on kyseessä.
              Eli luukun reunassa on vaaleita puhtaan sinkkioksidin muodostamia laikkuja joiden keskellä on se varsinainen ongelman/prosessin aloittanut prosessiliemipisara tai sen kuivumisesta jäänyt "suolakide", jota nyt merkkaa ruskea oksisdi pilkku/kukka, jossa on tuon sinkkioksidin seassa muutama prosentti rautaoksidia, josta syntynyt ruskea väri.
              Eli tuo ruskea pilkku/alue on aina hieman isomman kiiltävämmän alueen keskellä, joka nimenomaan on sitä sinkkiä.
              Eli nyt pentti peruskuluttaja luonnollisesti kuvittelee että kyseessä on syntyvän prosessin lähtölaukaus jonka päätepisteessä on pitsimäiseksi hapertunut luukunreuna.
              Todellisuudessa kyseessä on prosessin maalipään tilanne, jossa sinkki on prosessoinut tämän sisäsyntyisen ongelman ja sulkenut sen kovan "ruven" alle pysäyttäen ko.prosessin lopullisesti.
              Ok, kuluttajalle ongelma tässä kohtaa on ylitsepääsemätön puhtaasti esteettisistä syistä(+mielikuvasyistä), mutta mitään pelkoa itse rakenteen puhkisyöpymisestä ja sen heikkenemisestä ei ole.
              Samaa siis tapahtuu kaikkialla nykyautojen korirakenteissa, auton parin/kolmen ensimmäisen elinkaaren vuoden aikana, mutta onneksi kuluttajan ja TM:n katseilta piilossa, jolloin prosessi saa rauhassa edetä juuri niin kuin on suunniteltukin, tehden korirakenteesta x2-x3 sen luonnollisen elinkaaren kestoisen.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #37
                Ymmärrän kyllä hemin pointin, mutta mitäs tässä hiuksia halkiomaan. Mulle se on ruostumista, kun maalia katoaa ja alta löytyy ruosteista peltiä. Se mitä se on kemiallisesti, on mulle yks lysti. Ruoste on ruskeaa ja siinä ei pysy maali kii. Mikä siinä on niin pirun vaikeaa myöntää, että kyllä ne bemarin luukut vaan ruostuu. Mun e46 coupen konepellin etureunasta lähti maalit. Rapsuttelin vähän ja totesin, että peltihän on ihan haperoa. Tökkäsin siihen vähän ruuvarilla ja se perkele meni läpi. Kyllä toi mun käsityksen mukaan on ihan samaa mätänemistä, kuin kaikki muukin ruostuminen. Olkoon vaikka raudan muuttumista ruosteiseksi hiekaksi.

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #38
                  2000-luvun BMW:t kyllä ihan oikeasti nyt vaan ruostuu.
                  Omassa 2002 e39:ssä konepellin etureuna/yläpinta munuaisten päällä ja vierellä täynnä kupruja ja kukkia, on siellä yksi rehti reikäkin.
                  Ja ihan rehellisesti keskeltä peltiä, ei saumasta.

                  Comment

                  • riuska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1160
                    • Lahti

                    #39
                    Ruoste kun ruoste...
                    F30 320d
                    F30 320i
                    E46 320i
                    E36 325i
                    E30 316

                    Comment

                    • Tuiske
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1441
                      • Lempäälä

                      #40
                      Originally posted by Hemi View Post
                      .....
                      Kyllähän tuo myös paikkaansa pitää mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri että ongelma on todellinen ja ruostetta siinä näkyy. Rautaoksidi on punaisen ruskeaa.

                      Kyllä bemarilla laadussa olisi tuon asian suhteen parannettavaa. Vaikka 90-luvun pösöistä vois ottaa mallia. Yhteen 90-luvun alkupuolen 405:seen olen joutunut jokunen vuosi takaperin tutustumaan, mittarissa oli yli 400tkm eikä vastaavia saumojen kukkimisia ollut havaittavissa.
                      Corvette C4 LT4 TURBO
                      Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by Risto113 View Post
                        2000-luvun BMW:t kyllä ihan oikeasti nyt vaan ruostuu.
                        Omassa 2002 e39:ssä konepellin etureuna/yläpinta munuaisten päällä ja vierellä täynnä kupruja ja kukkia, on siellä yksi rehti reikäkin.
                        Ja ihan rehellisesti keskeltä peltiä, ei saumasta.
                        Niin....näitähän toki aina varsinkin esson baarissa kulluissa jutuissa, sitä en toki kiellä. Varmasti näitä jopa reikähavaintojakin on aitojakin, mutta voin luvata itse nähneeni ja työstäneeni enemmän mm.näitä vikaisia luukkuja kuin mitä tämän topikin ruosteuskovaiset tulevat yhdessäkään edes näkemään.
                        Kyllä, olen nähnyt minäkin muutaman läpireijän sinkatuissa konepeitoissa ja luukuissakin, mutta AINA taustalla on ollut jokin muu "kummitus" kuin se että fysiikan lakeja olisi kumottu.
                        Eli väärin ja muutamaan eri otteeseen korjattuja kiveniskemiä, luukunreunojen "omakorjauksia", väärin tehtyjä kolarikorjauksia, jne. joista sinkkaus on hiottu laajoilta alueilta pois ja samalla pellin rakennevahvuus hiottu puoleen.
                        Eli AINA löytyy Pentti Peruskuluttaja jonka sinkkikoppaisessa autossa on "ruostetta", reikiä ja muuta jota löyty jo isoisän autosta 50-luvulta.
                        Kun tässä nyt vielä vähän aikaa päivänselvää asiaa väännetään, niin löytyy 100% varmuudella joku jonka e60:n konepeitostakin on löytynyt ruostereikä.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #42
                          Voi tsiisus. Kyllä ne vaan ruostuu. Omalta kohdalta voi kertoa kolmesta korjaamattomasta ja kolaroimattomasta konepellistä, jotka ovat ihan itsestään ruostuneet todella heikkoon kuntoon. Ei siinä sinkit ole auttaneet paskaakaan. Koko liimapalko lähti pellin sisäpuolelta irti kun vähän nyppi ja alla oli aivan mädäntynyttä peltiä. Mädäntynyttä, eli rusehtavaa peltiä, josta teräsharjalla rapsutellesta irtoaa ihan rehellistä ruostetta. Siis sellaista, että kun sen raapii pois, on siinä kemiallisen ihmekäsittelyn saaneessa metalliosassa ihan rehti reikä. Ei pysty hiomaan kirkkaaksi, koska materiaali loppuu, ennen kuin pelti on kirkasta.

                          Comment

                          • Armas P
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2008
                            • 74

                            #43
                            Pikkasen menee oftopikiksi, mutta silti sivuaa teemaa turhan hyvin;

                            Ohessa ote automerkin X korikäsittelystä:

                            "24-vaiheinen maalaus ja korin suojausprosessi, johon sisältyy kaikkien ulkopintojen esipinnoitus sinkillä, optimoitu fosfaattiruiskutus, elektroforeettinen korroosiosuoja, pohjaväri ja pintaväri. Lisäksi suojaus kattaa koteloiden vaharuiskutuksen ja alustan PVC-ruiskutuksen ja kiveniskusuojauksen"

                            Saavutettu kokonaiskalvonpaksuus on <200um, kun kottikärryssä voi olla pelkästään sinkkiä >500um.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by Juppe View Post
                              Voi tsiisus. Kyllä ne vaan ruostuu. Omalta kohdalta voi kertoa kolmesta korjaamattomasta ja kolaroimattomasta konepellistä, jotka ovat ihan itsestään ruostuneet todella heikkoon kuntoon. Ei siinä sinkit ole auttaneet paskaakaan. Koko liimapalko lähti pellin sisäpuolelta irti kun vähän nyppi ja alla oli aivan mädäntynyttä peltiä. Mädäntynyttä, eli rusehtavaa peltiä, josta teräsharjalla rapsutellesta irtoaa ihan rehellistä ruostetta. Siis sellaista, että kun sen raapii pois, on siinä kemiallisen ihmekäsittelyn saaneessa metalliosassa ihan rehti reikä. Ei pysty hiomaan kirkkaaksi, koska materiaali loppuu, ennen kuin pelti on kirkasta.
                              Mistähän pellistä/automerkistä7mallista onkaan ollut kyse?
                              Ilmeisesti näissä on myös varma tieto siitä että missään vaiheessa konepeittoa ei ole vaihdettu tarvikkeeseen, eikä siis "korjattu" myöskään aiemmin? Onko kuvia?

                              Comment

                              • Miku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 2624
                                • Kajaani

                                #45
                                Mikä ihmeen väli sillä on mitä se ruskea siellä on.... Vituttaa varmasti ihan samanlailla jos näyttää "maallikon" silmin ruosteelta....
                                TEAM "Peli Menetetty"
                                Nyt:
                                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                                E30 320i 2d m20b27 tic project
                                E38 728ia
                                E46 316i sedan
                                Ex:
                                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎