Mikä ihmeen väli sillä on mitä se ruskea siellä on.... Vituttaa varmasti ihan samanlailla jos näyttää "maallikon" silmin ruosteelta....
Niinpä ja voihan se olla jo tehtaalta tulleessaan, että joku auto saanut vähän huonomma "käsittelyn" jäänyt vähän paskaa johonki tai robotti vaikka "tiltannut" tai jotain...
Pikkasen menee oftopikiksi, mutta silti sivuaa teemaa turhan hyvin;
Ohessa ote automerkin X korikäsittelystä:
"24-vaiheinen maalaus ja korin suojausprosessi, johon sisältyy kaikkien ulkopintojen esipinnoitus sinkillä, optimoitu fosfaattiruiskutus, elektroforeettinen korroosiosuoja, pohjaväri ja pintaväri. Lisäksi suojaus kattaa koteloiden vaharuiskutuksen ja alustan PVC-ruiskutuksen ja kiveniskusuojauksen"
Saavutettu kokonaiskalvonpaksuus on <200um, kun kottikärryssä voi olla pelkästään sinkkiä >500um.
niinpä ja voi olla etä joskus ei ole jossain kohtaa kuin 100um paksuus...
Tuli vaan mieleen ku joskus kaverin autoa kolhastiin ja vakutusyhtiö korvas vahingon, niin huvikseen mitattiin "maalinpaksuusmittarilla" maalin paksuus niin oli puolet ohuempi kuin alkuperänen ja eikun valittamaan ni joutuvat pojat uudestaan korjaamaan/maalaamaan..
Last edited by riuska; 27-05-2010, 20:05.
Reason: lisäys
Minulle ainakin yks lysti onko tuo luukun "ruostuminen" oikeaa ruostumista vai vaikka liimaan muuttumista hiivaksi muta lopputuos on se että sauma kupruilee ja maalin alla on ruskeaa mätää joka on pellissä kiinni.
Kuinka moni haluaa tuollaista muutaman vuoden ikäiseen autoon jossa on uutena ollut hintalappu siellä 100ke tuntumassa?
Ja täsmälleen samaa ongelmaa on meillä volkkarin takaluukussa, menee ilmeisesti myös takuuseen.
En väitä etteikö nuo hemin teoria ja fysiikan lait ole totta, mutta lopputulokseen sillä ei ole mitään merkitystä.
Tuollainen esim. e39 tai e60 varsinainen kori kyllä varmasti kestää puhkiruostumattomana hyvinkin sen 50 vuotta vaikkapa, mutta kylä mua ainakin häiritsee kun "ruoste" puskee luukkujen reunasta.
Melkoisen haperoja e39 konepellinetureunoja ja ovia olen nähnyt, jännä että ne kaikki on olleet sitten ympäriajeetuja siten että on mennyt konepelli ja ovet vaihtoon mutta muu auto selvinnyt alkuperäisellä maalilla....
Mistähän pellistä/automerkistä7mallista onkaan ollut kyse?
Ilmeisesti näissä on myös varma tieto siitä että missään vaiheessa konepeittoa ei ole vaihdettu tarvikkeeseen, eikä siis "korjattu" myöskään aiemmin? Onko kuvia?
Kaksi e46 sedania 2000 luvun taitteesta ja yksi vm 2002 coupe. Tuskin metro tarvikekonepeltiä olis uuteen alkuperäiseen vaihtanut. Kahdessa muussa oli tullut 5v jo täyteen ja jäi sitten muuten hoidettavaksi.
Tää ei ollut edes paha. Muista ei oo enää tallessa kuvia. Ihan pehka toikin oli maalin ja sauman alta.
jepjep. eli;
"Syöpymistuotteet voivat toimia suojana metallin ja ympäristön välillä hidastaen siten tehokkaasti syöpymisen nopeutta. Tämä ilmiö havaitaan tavanomaisesti metallien syöpyessä ilmassa ja prosessia kutsutaan "kuivaksi korroosioksi". Suojauksen ei voi edellyttää toimivan, jos korroosiotuotteet ovat liukenevia ja syöpyminen tapahtuu vettä sisältävissä olosuhteissa, ts. "märkänä korroosiona". Kuivissa olosuhteissa esimerkiksi: Sinkki + Happi ® Sinkkioksidi + Vesi + Happi Tästä ei seuraa sen enempää ! Mutta jos lisätään ilman happamuudesta aiheutuvaa kondensaatiota (tavallinen tilanne teollisuusilmassa):Sinkkioksidi + Rikkihappo ® Sinkkisulfaatti + Vesi ® Liukenee pois, paljastaen sinkin." (http://www.terasrakenneyhdistys.fi/E...TML/WG4AL1.htm)
"Märkä korroosio" kehittyy olosuhteissa, joissa suhteellinen kosteus on suurempi kuin 60 %. Olosuhteet voivat olla neutraaleja, happamia tai emäksisiä.
Metalli voi syöpyä tasaisesti, esimerkiksi hapettumalla, tai paikallisesti, ts. syväsyöpymisenä tai jännityskorroosiona. Syöpyminen voi keskittyä jalomman metallin viereisiin alueisiin tai kohtiin, joissa hapen saanti on rajallista.Märkä korroosio on elektrolyyttistä. Kun metalli upotetaan sähköä johtavaan nesteeseen (rikkiyhdisteitä sisältävä vesi teollisuusympäristöissä tai suolainen merivesi), metallin eri kohdissa on erisuuret sähkövastukset (kuva 1). Positiivinen sähkövirta kulkee negatiivisesta (-) anodista positiiviseen (+) katodiin ja tästä seuraa anodin massan vähenemistä tai korroosiota (kuva 2). Tämä tarkoittaa sitä, että "korroosioparisto" toimii samalla periaatteella kuin auton akku. (sama lähde)
Elektrolyyttinen korroosio voi keskittyä joihinkin pisteisiin. Jos tällaista tapahtuu, syöpyminen jo vähintään 1 % kokonaispinnasta voi tuhota teräsvalmisteen käyttökelpoisuuden. Paikallisen korroosion keskittymiseen on olemassa monia syitä: •..... • Kylmämuovaus, hitsaus, jne. voivat tuottaa suuria jäännösjännityksiä, joiden vaikutusalueiden reunoilla on anodisia (-) ja katodisia (+) osia (kuva 4). • Rakokorroosiota esiintyy syöpymisparin matalahappisissa kohdissa (kuva 5). (katso alla seuraava lainaus, toim. huom.) • Myös kylmämuovatussa teräksessä on anodisia ja katodisia kohtia, joissa muodostuu elektrolyyttistä syöpymistä (kuva 6). (edelleen sama lähde)
"Paikallisparien synty * vaatii kostean ympäristön * syynä esim. seuraavat tekijät 1. Kahden eri metallin rajapinta (epäjalompi syöpyy) 2. Liuoksen väkevyyserot metallin pinnalla (metalli syöpyy laimeamman liuoksen kohdalla) 3. Veden happipitoisuuserot metallin 4. Metalliseoksen heterogeenisuus
Esimerkkejä:
Eri metallien liitoksia kosteissa oloissa ei tulisi käyttää.
Maantiesuolan roiskuminen auton helmapellille saattaa johtaa pareihin, koska suolaliuoksen väkevyys vaihtelee eri paikoissa peltiä.
Mm.kapeissa raoissa (auton oven raot) saattaa veden happipitoisuus olla
pienempi , josta johtuen korroosio alkaa sieltä. pinnalla (metalli syöpyy vähähappisemmasta kohdasta)"
(http://ta.ramk.fi/~jouko.teeriaho/kemia5.pdf )
Toisin sanoen: kuten jo aikaisemmin esitin, niin mm saumakohdat ovat otollisia hapettumisen aloittajia, ja etenkin paikat, jotka ovat
- jatkuvasti kosteudelle alttiita
- ahtaita rakoja (esim ovien ja luukkujen saumat)
VOIVAT ruostua paikallisesti, vaikka suojaava sinkkikerros olisi vielä olemassa muualla kyseisessä osassa.
Lisäksi, mikäli maalipinta/PVC pinnoite tms (post coat) rikkoutuu, niin sinkki syöpyy tiettyyn pisteeseen saakka, mutta jatkuva kosteus ja etenkin suolaliuos (jota nykyään käytetään teiden suolaamiseen) saattavat aiheuttaa sen, että ehjän maalipinnan alla oleva sinkkikerros EI kykene suojaamaan peltiä, joka on jo paljaana tästä rikkoutuneesta pinnasta.
Ja kun puhutaan siitä oksidoitumisesta, niin hapot/suolat jne yhdessä veden kanssa aiheuttavat oksidin liukenemisen (kuten yllä todetaan). Kuivissa olosuhteissa ko oksidi ei liukenisi mihinkään, vaan tosiaan suojaisi jatkosyöpymiseltä.
Pyysit Hemi tieteellisempää lähestymistä tuohon sinkittyjen auton pintojen paikalliseen ruostumiseen, kelpaako tämä?
Ja omana empiirisenä kokemuksena: esim väyrysmersuissa (jotka nyt on jo hyvän matkaa yli kymmenenvuotiaita) tyypillinen puhkiruostumisen kohde on mm takaluukun lukon ympärys. On useammassa taksimursussa ihmetelty sitä ominaisuutta.
Ja muistutuksena: mikäli rakenne kuivuu kunnolla säännöllisesti, sillä on hapettumista MERKITTÄVÄSTI hidastava vaikutus. Ulkosäilytys, suolatut tiet jne aiheuttaa tuskaa metallirakenteille. Lisäksi rikkoutunut pinta tulisi mahdollisimman pian korjata.
Minulle ainakin yks lysti onko tuo luukun "ruostuminen" oikeaa ruostumista vai vaikka liimaan muuttumista hiivaksi muta lopputuos on se että sauma kupruilee ja maalin alla on ruskeaa mätää joka on pellissä kiinni.
Kuinka moni haluaa tuollaista muutaman vuoden ikäiseen autoon jossa on uutena ollut hintalappu siellä 100ke tuntumassa?
Ja täsmälleen samaa ongelmaa on meillä volkkarin takaluukussa, menee ilmeisesti myös takuuseen.
En väitä etteikö nuo hemin teoria ja fysiikan lait ole totta, mutta lopputulokseen sillä ei ole mitään merkitystä.
Tuollainen esim. e39 tai e60 varsinainen kori kyllä varmasti kestää puhkiruostumattomana hyvinkin sen 50 vuotta vaikkapa, mutta kylä mua ainakin häiritsee kun "ruoste" puskee luukkujen reunasta.
Melkoisen haperoja e39 konepellinetureunoja ja ovia olen nähnyt, jännä että ne kaikki on olleet sitten ympäriajeetuja siten että on mennyt konepelli ja ovet vaihtoon mutta muu auto selvinnyt alkuperäisellä maalilla....
No mutta on siinä nyt kuitenkin aikamoinen ero että ruostuuko se kori täysin puhki 20v vai 50v aikana.. Rako- & jännityskorroosion vuoksi mahdollinen ruostuminen keskittyy vain ja ainoastaan tuollaisiin ahtaisiin saumoihin / kantteihin kuten juuri luukkujen reunat, joten minkäänmoista rakenteellista ongelmaa siitä ei aiheudu, kosmeettisia haittoja toki ajan myötä.
Tämmöisestä "oikeasta ruostumisesta" kun ei missään nimessä ole kyse;
Tässä onkin hyvä topikki linkitettäväksi uudempien sinkittyjen autojen myynti-ilmoituksiin. Ei tartte selitellä enää "ruosteita" maallikoille, kun autot eivät kerta voi ruostua
No mutta on siinä nyt kuitenkin aikamoinen ero että ruostuuko se kori täysin puhki 20v vai 50v aikana.. Rako- & jännityskorroosion vuoksi mahdollinen ruostuminen keskittyy vain ja ainoastaan tuollaisiin ahtaisiin saumoihin / kantteihin kuten juuri luukkujen reunat, joten minkäänmoista rakenteellista ongelmaa siitä ei aiheudu, kosmeettisia haittoja toki ajan myötä.
Tämmöisestä "oikeasta ruostumisesta" kun ei missään nimessä ole kyse;
Nimenomaan. Eli nyt jos=kun oikeasti sekotetaan kuvan perinteinen ruostuminen tähän maalipinnan alla tapahtuvaan sinkin luopumiseen, ollaan heti jo lähtökohtaisesti metsässä sen suhteen miten milloinkin ko.ilmiöön pitäisi reagoida, miten siltä vältytään(oikeat syntymekanismit) ja miten sitä pitäisi korjata.
Pentti Perusautoilijan silmin kun kerran nykyinenkin ongelma on "ruostumista",
ei ko.ongelmaan voida millään tasolla suhtautua oikein, vaan taas lähdetään "tervaamaan lasikuituvenettä".
Toki kun näitä tännekkin postattuja "kauhukuvia" Pentti Perusautoilijat yhdessä kauhistelevat ilman että oikeasti olisivat esim.nähneet soodapuhallettuina näitä "oikeasti ruostuneita" ja sisäsyntyisistä syistä sinkin luopumisesta johtuvia tapauksia, on se toki ymmärrettävää että jokainen pellin kulmaan ilmestyvä patti on ruostumista ja se samalla vaatii aina nimenomaan "ruostetta" vastaan käytävät keinot.
Vaikka esim. Juppe tuossa ansiokkaasti postasi kuvaa e46 takaluukun kannesta joka kuulemma oli vieläpä näiden SINKKIOKSIDISTA syntyneiden pattien/kukinnan alta "pehkua", ei se edelleenkään muuta sitä tosiasiaa yhtään miksikään että tuo maalipinnan alla tapahtuva kukinta EI OLE ruostumista, vaan sinkin oksidoitumista.
Olen vastaavia luukkuja puhaltanut jokusiakin soodalla puhtaaksi ja saman näköisiä luukkuja esim.näistä sinkittömistä 60-luvun Ameriikan autoista ja voin todellakin luvata että maalin alta löytyy "hieman" erilainen lopputulos.
Eli niin kauan jos/kun siinä rakenteessa on sinkkiä, se luopuu 100% varmuudella AINA ENNEN RAUTAA, jolloin toki luopuessaan se muodostaa kukkasia/patteja ihan siinä missä perinteinen ruostuminenkin.
Se mikä milloinkin ko.sinkin luopumisen aiheuttaa, on toki korjausyritysten suhteen ensiarvoisen tärkeätä....paitsi tietenkin silloin kun sen kuvitellaan olevan perinteistä "ruostumista".
Tässä voidaan saivarrella maailman tappiin siitä miten sinkaut rakenteet kosteassa, happosateissa, tiesuolassa, kolhittaessamjne kymmeniä vuosia, voi toki käydä kukin tutkimassa ihan vaikka etsimällä lähimmän sinkatun mutta maalaamattoman peräkärryn:
Tilanne olisi varsin toisen näköinen mikäli tuon sinkkipinnan päälle olisi vedetty maalikerros, jolloin jokainen vaurioalue toki kukkisi ja kuplisi kun sinkki tekisi maalipinnan alla sitä työtään mitävarten se siellä on, mutta rakenteen kokonaiselinkaareen sillä ei olisi vaikutusta.
ja edelleen; se auton sähkösinkitty 8-20um kerros on aivan eri asia kuin peräkärryn 150um kuumasinkitty pelti. prosessit täysin erilaiset, kestävyys täysin erilainen ja peräkärryt ei saa jatkuvaa suolasuihkua puolet vuodesta. ne kestää sen 20 vuotta, josta 19 1/2 vuotta makaavat pihan perällä käyttämättömänä.
ja toisaalta aivan oikein; nykyautot EI ruostu samalla tavalla kuin autot ennen 90-lukua. mutta silti ne ruostuu.
ja edelleen; se auton sähkösinkitty 8-20um kerros on aivan eri asia kuin peräkärryn 150um kuumasinkitty pelti. prosessit täysin erilaiset, kestävyys täysin erilainen ja peräkärryt ei saa jatkuvaa suolasuihkua puolet vuodesta. ne kestää sen 20 vuotta, josta 19 1/2 vuotta makaavat pihan perällä käyttämättömänä.
ja toisaalta aivan oikein; nykyautot EI ruostu samalla tavalla kuin autot ennen 90-lukua. mutta silti ne ruostuu.
Siinä peräkärryssä ei vain ole sinkin päällä yhtäkään pohjaväri, väri eikä
PU-suojakerrosta, jolloin 99.99% pintaa kuluttavista vaurioista kohdistuisi pelkkään maali/suojapintaan.
Se sinkkihän on siellä vasta sitä tilannetta varten että koko muu pinnoitus puhkeaa vaurion takia peltiin asti(kaikki nyt nähdyt/kuvatut ongelmat ovat tehtaalla "sisäänrakennettuja" laatuongelmia).
Lisäksi voin luvata että ihan kaikki peräkärryt eivät suinkaan makaa happoisessa vesisateessa pihan perällä, vaan kulkevat ne talvet samassa suolavedessä kuin niitä vetävät autotkin.
Mutta mikä on sitten paras korjaustapa näille kukkiville takakonteille ja oville. Hankkiako uutta peltiä vai vanhan putsaus/maalaus?
....mutta jos kerran kyse tosiaan on "ruostumisesta", niin koritakuun ulkopuolella "Pentit" sen kun vain vaihtaa uutta pelliä ja hitsillä kiinni.
Päälle Ferrex ja ei kun tiikerisutimassaa päälle....eli ihan niin kuin isoisakin teki 50-luvulla Popedan helmaan...
Edelleen on ihan yhdentekevää mitä kuppaa sieltä maalin alta puskee, mutta sellaista ei meidän autoista löydy, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Oli se sitten ruostetta tai "ruostetta". Ja mua ei kamalasti kiinnosta että kori on puhkiruostumaton 20v päästä a) auto ei ole taatusti enää minulla silloin b) tuolla elektroniikan määrällä ja teknisillä ratkaisulla taitanee tuo e60 olla jo paalissa tuolla ikää
Minua siis kiinnostaa vain se että kohtuullisen tuore auto minulle ei ole samannäköinen kuin naapurin -88 mallinen sunny oven alareunoistaan. Kuitenkin ostettaessa ikää oli autolla alle 5 vuotta ja mätäneminen tai miksi sitä ikinä haluaakin haukkua oli kahden oven osalta jo melko pitkällä.
Comment