Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 ruostuminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #61
    Tää keskustelu ei johda yhtään mihinkään. Ensin vaaditaan tieteellisempää lähestymistä metallien hapettumiseen ja sitten kun se tekee, niin sille viitataan kintaalla ja todetaan sen olevan "saivartelua".
    Tosiasia on, että jos se on punaista hapettumaa, niin silloin se rauta on ruostunut. Jos se on valkoista hapettumaa, niin se on sinkkioksidia.
    Jos siinä konepellissä/takaluukussa/ovessa/missä-ikinä on punaista hapettumaa, niin se nyt vaan on raudan ruostumista. Piste. Sille tosiasialle ei mahda kukaan yhtään mitään, koska sinkki ei voi oksidoitua punaiseksi, se nyt vaan on fyysinen mahdottomuus (ja termi on oikein, vaikka reaktio onkin kemiallinen). Onko se sitten läpireikä vai vasta pintaruostetta, sillä ei ole mitään merkitystä, se kaikki on ihan yhtälailla raudan ruostumista. Ja koko tässä topicissa on kyse siitä, että ruostuuko uusissa autoissa pellit vai ei.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Dandy
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1438
      • ....

      #62
      Originally posted by Hemi View Post
      Tässä voidaan saivarrella maailman tappiin siitä miten sinkaut rakenteet kosteassa, happosateissa, tiesuolassa, kolhittaessamjne kymmeniä vuosia, voi toki käydä kukin tutkimassa ihan vaikka etsimällä lähimmän sinkatun mutta maalaamattoman peräkärryn:

      Tilanne olisi varsin toisen näköinen mikäli tuon sinkkipinnan päälle olisi vedetty maalikerros, jolloin jokainen vaurioalue toki kukkisi ja kuplisi kun sinkki tekisi maalipinnan alla sitä työtään mitävarten se siellä on, mutta rakenteen kokonaiselinkaareen sillä ei olisi vaikutusta.
      Viime syksynä käytiin ostattelemassa 6 vuotta vanhaa sinkittyä peräkärryä, jossa oli ihan oikeata ruostetta vähän siellä sun täällä ja kyse ei ollut mistään pintaruosteesta. En sitten tiedä mistä johtuu. Ei varmaan ole tasaisesti sinkitty pinta ollut, mutta ainakaan ei ole vesisateessa seisomista kestänyt kovin montaa vuotta ja pitäisi olla kuitenkin suomalainen "laatuvalmistaja" kyseessä. Näyttää se paksumpikin sinkkikerros siis vain antautuvan yllättävän nopeasti Suomen oloissa...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #63
        Originally posted by Dandy View Post
        Viime syksynä käytiin ostattelemassa 6 vuotta vanhaa sinkittyä peräkärryä, jossa oli ihan oikeata ruostetta vähän siellä sun täällä ja kyse ei ollut mistään pintaruosteesta. En sitten tiedä mistä johtuu. Ei varmaan ole tasaisesti sinkitty pinta ollut, mutta ainakaan ei ole vesisateessa seisomista kestänyt kovin montaa vuotta ja pitäisi olla kuitenkin suomalainen "laatuvalmistaja" kyseessä. Näyttää se paksumpikin sinkkikerros siis vain antautuvan yllättävän nopeasti Suomen oloissa...
        Kuten totesin, netti on siitä ihmeellinen paikka että AINA löytyy joku ja tälle Essolta kaveri joilla asiasta on omia vastakkaisia kokemuksia.
        Mitenkähän se sinkkikerroksen "antautuminen" ja ruostuminen tässä on tapahtunut?
        Sinkin tehtävähän EI OLE pitää pintaa virheettömänä vaan sen kuuluukin reagoida "ruostumalla" siihen kohdistuneelta ulkoiselta hyökkäykseltä.
        Se että sinkkiperäkärry hieman punertaa ja kukkii, ei todellakaan tarkoita samaa asiaa kuin jos sinkittämätön kärry punertaa ja kukkii.
        Eli kullä, sen sinkitynkin kärryn pintaan varmasti ajan saatossa tulee paikallisia pilkkuja+kukkasia ihan niin kuin kuuluukin, mutta ne ovat tasan varmasti vain pinnallisia ja/tai hyvin paikallisia jolloin itse kärryn kokonaisrakenteellinen lujuus+ominaisuudet eivät muutu miksikään.
        Mikäli tarkastellaan vastaavaa sinkitöntä kärryä 20-vuoden kuluttua esim.rakenteiden sisäpuolelta, ovat "maisemat" täydellisesti erilaiset kuin vastaavissa sinkityissä joissa putkien/palkkien sisäpuoli on edelleen kuin uusi.
        Kovin, kovin mielelläni haluaisin todellakin nähdä oikeasti "ruostuneen" sinkityn peräkärryn???

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Originally posted by BeamR View Post
          Tää keskustelu ei johda yhtään mihinkään. Ensin vaaditaan tieteellisempää lähestymistä metallien hapettumiseen ja sitten kun se tekee, niin sille viitataan kintaalla ja todetaan sen olevan "saivartelua".
          Tosiasia on, että jos se on punaista hapettumaa, niin silloin se rauta on ruostunut. Jos se on valkoista hapettumaa, niin se on sinkkioksidia.
          Jos siinä konepellissä/takaluukussa/ovessa/missä-ikinä on punaista hapettumaa, niin se nyt vaan on raudan ruostumista. Piste. Sille tosiasialle ei mahda kukaan yhtään mitään, koska sinkki ei voi oksidoitua punaiseksi, se nyt vaan on fyysinen mahdottomuus (ja termi on oikein, vaikka reaktio onkin kemiallinen). Onko se sitten läpireikä vai vasta pintaruostetta, sillä ei ole mitään merkitystä, se kaikki on ihan yhtälailla raudan ruostumista. Ja koko tässä topicissa on kyse siitä, että ruostuuko uusissa autoissa pellit vai ei.
          Se vain ei mene noin.
          Eli siitä on nyt kuitenkin lähdettävä että ko.teräsrakenteet ovat pinnoitettu atomitasolla epäjalommalla sinkillä, on se sinkki AINA ensimmäinen joka rakenteessa luopuu/syöpyy/hapettuu.
          Se että valkoisen oksidoituneen sinkin pintaan nousee hieman ruskeaa, ei suinkaan tarkoita sitä että itse teräsrakenne "ruostuu".
          Sinkin ja teräksen rajapinta on kytkoksissä atomitasolla, jolloin rajapinnassa on sekaisin sinkki ja rauta-atomeja, jolloin sinkin luopuessa pinnan sulkevassa "kukkasessa" on toki myös muutama rauta-atomi, sekä niitä epäpuhtauksia+metalleja joita esim..ko.rakenteen pinnoittavassa pohjamaalissa on, tai sitten itse sinkin luopumisen aloittaneessa itse ongelmassa on(mm.suoloja).
          Tämän tajuaa toki käytännön tasolla heti kun näitä pahoinkin "kukkineita" alueita soodapuhaltaa puhtaaksi. Alta löytyy kuitenkin normaali ehjä rakenneteräs joka on pinnasta hieman toki karhentunut, mutta mistään perinteisestä rakennetta syövästä ruostumisesta ei hyvällä tahdollakaan voi tosiaankiaan puhua.
          Eli se että luopuvan sinkin mukana tulee muutama rauta-atomi mukana, ei ainakaan ammatillisesta näkökulmasta todellakaan tarkoita että rakenne "ruostuu", koska tällöin kyseessä on aivan eri asia ja tällöin mm.korjauksiin suhtaudutaan tyystin erilailla kuin vastaaviin sinkattuihin rakenteisiin.
          Eli mikäli kaikki "kukkiminen" olisi vain "ruostumista", olisi esim.eri korjaukset täysin mahdottomia.
          Sinkatussa rakenteessa siis AINA ja 100% varmuudella tapahtuu tuo sinkin luopumisprosessi, ennen kuin minkäänlainen ruostuminen on mitenkään mahdollista. Eli ENSIN on rakenteessa käytävä tätä prosessia pitkään läpi ennen kuin minkäänlaista itse rakenteen ruostumista voi olla.
          On huomioitava että myös rakenteen toinen puoli on sinkattu, joten puhkiruostuminen voi oikeastaan käytännössä tapahtua vain mikäli sinkkiä ei jostain syystä itse rakenteessa ole lainkaan.
          Ok, esim.BMW:n yhdellä luukkujen alihankkijalla oli 2000-luvun alkupuolella vaikeuksia saada luukkujen sisäkanttauksiin sinkkiä juuri lainkaan, lisättynä heikkoon huuhteluun, jolloin mm.tuo Jupen postaama luukun kuvan tyyppiset "kukkakedot" yleensäkkin mahdollistuivat.
          Näissä parina vuotena sinkkipintaa ei käytännössä ollut lainkaan reunojen sisäkanteissa pellin toisella puolella, mutta koska toisella puolella oli, ei läpireikiä sentään syntynyt ja homma periaatteessa oli vielä soodapuhalluksella ja uudelleen pinnoituksi+saumauksin oli/on pelastettavissa(mikäli luukkua ei ole jälkikäteen "suojattu").
          Vika on siis kuitenkin tässäkin sisäsyntyinen ja ainoa varma korjauskeino on/oli vaihtaa tilalle uudempi tai eri alihankkijan kunnolla sinkattu luukku joka sitten on käytännössä ikuinen.
          Mutta....jos nyt joku haluaa mieltää nämä ongelmat oikeaksi "ruostumiseksi" niin se on toki ihan hänen asiansa ja mielipiteensä.
          Me autopeltisepät JOUDUMME kuitenkin asiaan suhtautumaan hieman erilailla, eikä meillä autojen "ruostevikoja" ole käytännön taslla korjattu enään kohta 15-vuoteen, vaikka kansan suussa meneekin vielä vuosia ennen kuin tuolle "ruostuminen" sanalle sisältyy uusi merkitys.
          Eli minun osaltani tämä on tässä ja odotellaan nyt vain sitä kun esim.ensimmäinen e60:n konepeitto on "ruosteessa".

          Comment

          • Dandy
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1438
            • ....

            #65
            Originally posted by Hemi View Post
            Kovin, kovin mielelläni haluaisin todellakin nähdä oikeasti "ruostuneen" sinkityn peräkärryn???
            Sääli kun ei tullut kuvia otettua kyseisestä kärristä. Uskomattomalta tuntui itsestäkin, mutta sinkitty pinta oli rikki ihan kunnolla ja kyseessä oli ihan perinteistä ruostetta, ei mitään täplää pinnassa. Paikkana siis tuo lavan reuna aisan puoleisessa päässä, jota kautta vesi aina valuu ja lumet sulavat. Oliko syynä sitten valmistusvirhe vai mikä, mutta tuo vain esimerkkinä siitä, että ruostuvat ne sinkitytkin kärrit ja vieläpä yllättävän nopeasti.

            Lopetan juupas/eipäs väittelyn tähän. Itselläkin vain e46:n kontti ollut ruosteessa ja tuo kärri toisena esimerkkinä. Vaikka virhe olisi valmistusprosessissa, niin ei silloin voi sanoa etteikö koskaan, ikinä ruostuisi.

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1968
              • Seinäjoki

              #66
              Edellisen e39 oven ruostekukan alla oli joo todellakin ehjä rakenne, paskat siellä ei ollut yhtään mitään. En tiedä miksi se on niin vaikea toisille myöntää että myös nämä sinkityt laatutuotteen ruostuu tai "ruostuu".

              eikös muuten e60 etulokarit ja konepelti ole alumiiniä?
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #67
                Jaa, tuli mieleen että tässä on iso ero sillä, että miten itse kukin ymmärtää käsitteen ruostuminen.
                Joillekin se tarkoittaa pinnan kuplimista (jonka alla voi olla vasta sinkin oksidoituminen tai sitten raudan oksidoituminen
                Toisille se tarkoittaa punaisen oksidin tulemista esiin (jota käytännössä voidaan kuvata vaikka termillä pintaruoste).
                Kolmansille se tarkoittaa raudan läpiruostumista, jolloin rakenteellisesti materiaali on jo kadonnut.

                Ruostuminen käsitteenä kun ei ole kovin tieteellinen termi, niin se aiheuttaa eri ihmisillä eri käsityksiä. Itse käsittelen tätä termiä "ruostuminen" niin, että jos punainen oksidi tulee esiin, niin ko materiaali on silloin ruosteessa.
                Jos ruostumisella käsitetään yleisesti metallin hapettumista (eli siis ihan minkä tahansa metallin, sinkkikin on metalli), niin silloin jo tuo sinkin oksidoituminen on ihan yhtä lailla ruostumista.
                molemmissa tapauksissa alkuperäinen pelti on vielä pelastettavissa, ja minulle nyt muodostunut kuva on se, että peltialan ammattilaiset eivät vielä pidä tätä oksidoitumisen vaihetta edes oikeastaan ruostumisena, koska siitä selvitään varmasti useimmissa tapauksissa sillä soodapuhalluksella ja pintakäsittelyillä.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • maXmauku
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 847
                  • hki

                  #68
                  Originally posted by 174000 View Post
                  Mutta mikä on sitten paras korjaustapa näille kukkiville takakonteille ja oville. Hankkiako uutta peltiä vai vanhan putsaus/maalaus?
                  Minuakin kiinnostaisi tämä. On menossa auto maalarille kohtapuoliin kun on kontin reunassa tätä "ruostetta" Syynä ulkoinen vaurio, joka rikkonut maalipinnan ja mennyt ruskeaksi. Eli haluaisin sen siistimmäksi, niin onko se nyt vaarallista jos maalari hioo sen sinkin pois tai jotain. Perunko koko maalarin ja töpötän korjausmaalia päälle? Hemi?
                  sigpic
                  Flickr
                  MatiasJurvanenPhotography Facebook page

                  Kesä >E30 Cab 320i -89
                  Talvi >Jeep Cherokee -03
                  ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89

                  Comment

                  • fastandfurious
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1731
                    • Tampesteri

                    #69
                    Originally posted by maXmauku View Post
                    Minuakin kiinnostaisi tämä. On menossa auto maalarille kohtapuoliin kun on kontin reunassa tätä "ruostetta" Syynä ulkoinen vaurio, joka rikkonut maalipinnan ja mennyt ruskeaksi. Eli haluaisin sen siistimmäksi, niin onko se nyt vaarallista jos maalari hioo sen sinkin pois tai jotain. Perunko koko maalarin ja töpötän korjausmaalia päälle? Hemi?
                    Täällä yksi kiinnostunut lisää. Itsellä vastaavaa ongelmaa konepeitossa. Muutama pikkukupla siinä ihan lähtösin sieltä saumasta. Miten toi kannattaa korjata?? Tai kytään, että mikä on OIKEA tapa?:think
                    ---------------------------------------------------
                    E91 325d M-Sport
                    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                    Comment

                    • riuska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1160
                      • Lahti

                      #70
                      Miten muuten takuu suhtautuu noihin "ruoste" vaurioihin?? Onko aina joku selitys että ei tarvi korvata??
                      F30 320d
                      F30 320i
                      E46 320i
                      E36 325i
                      E30 316

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #71
                        Originally posted by riuska View Post
                        Miten muuten takuu suhtautuu noihin "ruoste" vaurioihin?? Onko aina joku selitys että ei tarvi korvata??
                        hehee...Miksi näitä 20v puhkiruostumattomuustakuita muuten annettaisiin? Vaurion pitää alkaa sisäisesti ja valon paistaa läpi. Tämmöisiä ei varmasti ole, joten takuutakaan ei tarvita.

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #72
                          Originally posted by maXmauku View Post
                          Minuakin kiinnostaisi tämä. On menossa auto maalarille kohtapuoliin kun on kontin reunassa tätä "ruostetta" Syynä ulkoinen vaurio, joka rikkonut maalipinnan ja mennyt ruskeaksi. Eli haluaisin sen siistimmäksi, niin onko se nyt vaarallista jos maalari hioo sen sinkin pois tai jotain. Perunko koko maalarin ja töpötän korjausmaalia päälle? Hemi?
                          Originally posted by fastandfurious View Post
                          Täällä yksi kiinnostunut lisää. Itsellä vastaavaa ongelmaa konepeitossa. Muutama pikkukupla siinä ihan lähtösin sieltä saumasta. Miten toi kannattaa korjata?? Tai kytään, että mikä on OIKEA tapa?:think
                          Täällä olisi samaa kiinnostusta kyseiseen asiaan. Auto olisi menossa aikanaan maalariin, kun konepellissä on pari ilkeää kivenosumaa, repsikan takaoven reunassa on "ruostetta" ja takaluukussa on pari pistemäistä läikkää. Mikä olisi siis oikea lähestymistapa maalauksen suhteen?

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1204
                            • GrassLake

                            #73
                            Originally posted by riuska View Post
                            Miten muuten takuu suhtautuu noihin "ruoste" vaurioihin?? Onko aina joku selitys että ei tarvi korvata??
                            6v on takuu maalipinnalla, eli ei e39:ssä enää voimassa...

                            Korvasi kyllä saumaongelmat ja pintaruosteet, 98% mukisematta.
                            Liike ottaa kuvat, lähettää tehtaalle, ja saa sieltä luvan korjata.

                            EI siis tarkoita puhkiruostumattomuustakuuta.

                            Comment

                            • Jesper
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1448

                              #74
                              Työkseni myyn kastosinkittyjä tuotteita ja ainakin meillä kaikki sinkkifirmat antavat ohjesäännön, että max 20 vuoden päästä ulkoilmassa olevat tuotteet tarvitsee ilman muuta uusia.

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1968
                                • Seinäjoki

                                #75
                                Ei ollut mitään epäselvää etteikö vaurioita olis korjattu takuuseen eli senpuolesta ei valittamista.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎