Announcement

Collapse
No announcement yet.

sinun E61 525/530dA pohjaton rahareikäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #61
    Originally posted by Juppe View Post
    Olihan 406 diesel pösöjäkin paljon takseina vaikka oli aivan läpensä paska auto
    Ja tämä mutu perustuu mihin? Suvussa ja itelläkin on ollut 2-autona 406 HDI
    ja suvussa on useampia liki puolimiljoonaa ajettuja.
    Yksi varmmimista vehkeistä jos vain ei satu sähkövikaista yksilöä...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #62
      Originally posted by b mutteri kasa View Post
      Juurikin tästä syystä...dieselissä suppea kierrosalue.
      Täytyy muistaa että on ihan sama miltä kierrosluvulta
      se 300 hp löytyy. Mitä alempaa maksimiteho löytyy,
      sen vähemmän tarvitaan sitä kierrosaluetta.

      Ts. jyrkästä piikkihuipusta ei ole kauheasti iloa,
      jos vaihdeväli on ~500 rpm ja huipputehon ympärillä on 20% vähemmän tehoa...

      Esim. 335d ja Rica:
      Krijg tot 30% meer vermogen! Rica Engineering levert de beste in-house ontwikkelde chiptuning software voor alle merken en modellen. www.rica.nl/rica-locaties.

      90% lastutetun tehosta on käytettävissä ~3500-4400 rpm.
      Eli ~41% käytettävissä olevalla kierrosalueella.

      335i:ssä
      Krijg tot 30% meer vermogen! Rica Engineering levert de beste in-house ontwikkelde chiptuning software voor alle merken en modellen. www.rica.nl/rica-locaties.

      90% lastutetun tehosta on käytettävissä ~4800-6600 rpm.
      Eli ~32% käytettävissä olevalla kierrosalueella.

      Eli jos puhutaan
      a) käytttävyydestä, dieselissä on suhteellisesti enemmän tehoa saatavissa käytettävissä olevalla kierrosalueella.
      b) maksimisurituskyvystä niin tällöin välityksillä on merkittävä osa.
      Dieseli ei ole niin nirso niille välityksille, jyrkän tehohuipun omaava bensa on.
      Tosin 335i on tästä huono esimerkki kun sen tehokäyrä on dieselmäinen
      ja se lienee yksi parhaista bensakoneista ;-)
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #63
        Käytännön suorituskyky..? Mielestäni siihen kuuluu myös risteyksistä liikkeellelähtö, ohituksiin kiihdyttäminen jne. Noissa puuhissa kun bensakone on mennyt jo siinä vaiheessa kun M57N2 alkaa nostella ahtopainetta.. Tuo viive on bensakoneella jonkin aikaa ajetun jälkeen todella rasittava. Moni ohituspaikka ehtii mennä umpeen kun unohtaa laittaa kaasun pohjaan monta sekuntia ennen varsinaista tarvetta.

        Onko 1800 rpm laaja kierrosalue Jo on aikoihin eletty!

        Minulla bensakoneessa saman verran vääntöä kuin Matsonilla. Tosin minulla 4500 rpm kierroslukualueella, Matsonilla 1800 rpm alueella. Tämä teho tulee viiveettömästi ja kierrosherkkyys on jotain ihan muuta kuin M57N:ssa.. Joo ei ole BMW eikä kuluta kaupunkiajossa alle 10 l/100 km.. Se siitä provoilusta osaltani.
        ---

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #64
          Ja tämä mutu perustuu mihin? Suvussa ja itelläkin on ollut 2-autona 406 HDI
          ja suvussa on useampia liki puolimiljoonaa ajettuja.
          Yksi varmmimista vehkeistä jos vain ei satu sähkövikaista yksilöä...
          Itse sen jo vastasit. Pösöissä hyvän yksilön saaminen on saaminen on ässäarvan päävoiton kanssa samaa luokkaa. On aivan liikaa omia kokemuksia menneiltä vuosilta. Noista katkeili itsestään mottorin johtosarjat, sähköt juuri sellaiset, kuin ranskalaiselta voi odottaa ja kyllä noista meni koneita. Etenkin turbodieseleitä. Yllättäen oli huohotusongelmiakin ja huohottimet jäätyivät. Eipä siinä isännät valitelleet, kun uusi laitettiin paiklle hyvin kohtuullisella hinnalla.

          Comment

          • uijui
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 172
            • suomi

            #65
            Originally posted by Juppe View Post
            Itse sen jo vastasit. Pösöissä hyvän yksilön saaminen on saaminen on ässäarvan päävoiton kanssa samaa luokkaa. On aivan liikaa omia kokemuksia menneiltä vuosilta. Noista katkeili itsestään mottorin johtosarjat, sähköt juuri sellaiset, kuin ranskalaiselta voi odottaa ja kyllä noista meni koneita. Etenkin turbodieseleitä. Yllättäen oli huohotusongelmiakin ja huohottimet jäätyivät. Eipä siinä isännät valitelleet, kun uusi laitettiin paiklle hyvin kohtuullisella hinnalla.
            Eipä nämä sähköhommelit nyt paljoo paremmin näytä bemareissa olevan. Ihan hyvin tehty jossakin kohtaa, toisaalla johdot roikkuu paljaana ja boxit vesisuihkussa.

            HDI koneisissa menee moottorinohjaukset johdot poikki jossain kohtaa (250-700tkm välillä yleensä) jos ajelee moottorin alakannatin rikki. HDI:t ei jäädy edes isännillä, eikä ne tarvitse huohottimen eristystä. Ja tässä puhutaan 406:sen HDI moottorista, ei uudemmista.

            Toisena käyttöautona on 406 HDI, ajettu yli puolmiljoonaa. Koneeseen vaihdettu laturi, railipaineanturi, kytkin ja hukkaportin kello. Vähän veikkaan ettei tuo E91 318d kulje ihan samalla huollolla +500tkm.

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #66
              Originally posted by uijui View Post
              Eipä nämä sähköhommelit nyt paljoo paremmin näytä bemareissa olevan. Ihan hyvin tehty jossakin kohtaa, toisaalla johdot roikkuu paljaana ja boxit vesisuihkussa.

              HDI koneisissa menee moottorinohjaukset johdot poikki jossain kohtaa (250-700tkm välillä yleensä) jos ajelee moottorin alakannatin rikki. HDI:t ei jäädy edes isännillä, eikä ne tarvitse huohottimen eristystä. Ja tässä puhutaan 406:sen HDI moottorista, ei uudemmista.

              Toisena käyttöautona on 406 HDI, ajettu yli puolmiljoonaa. Koneeseen vaihdettu laturi, railipaineanturi, kytkin ja hukkaportin kello. Vähän veikkaan ettei tuo E91 318d kulje ihan samalla huollolla +500tkm.
              Tämä on nyt vähän niin ja näin vieraan merkin arvostelu toisella merkkifoorumilla, mutta kuitenkin oma kokemus:

              406 hdi ex. taksi Helsingistä
              tullessa 320 tkm lähtiessä 490 tkm

              -kampiakseli hihnapyörä, kumivulganointi irtosi
              -starttimoottori
              -laturi
              -polttoainepumppu tankista
              -muutama hehku uusittu
              -paljon kallistuksenvakaajan tankoja
              + normaalit huollot (jakohihnoja)

              Alkuperäiset vetoakselit, turbo, moottori, kytkin, ei erityisiä sähkövikoja
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • arska86
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 309
                • Helsinki

                #67
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Täytyy muistaa että on ihan sama miltä kierrosluvulta
                se 300 hp löytyy. Mitä alempaa maksimiteho löytyy,
                sen vähemmän tarvitaan sitä kierrosaluetta.

                Ts. jyrkästä piikkihuipusta ei ole kauheasti iloa,
                jos vaihdeväli on ~500 rpm ja huipputehon ympärillä on 20% vähemmän tehoa...

                Esim. 335d ja Rica:
                Krijg tot 30% meer vermogen! Rica Engineering levert de beste in-house ontwikkelde chiptuning software voor alle merken en modellen. www.rica.nl/rica-locaties.

                90% lastutetun tehosta on käytettävissä ~3500-4400 rpm.
                Eli ~41% käytettävissä olevalla kierrosalueella.

                335i:ssä
                Krijg tot 30% meer vermogen! Rica Engineering levert de beste in-house ontwikkelde chiptuning software voor alle merken en modellen. www.rica.nl/rica-locaties.

                90% lastutetun tehosta on käytettävissä ~4800-6600 rpm.
                Eli ~32% käytettävissä olevalla kierrosalueella.

                Eli jos puhutaan
                a) käytttävyydestä, dieselissä on suhteellisesti enemmän tehoa saatavissa käytettävissä olevalla kierrosalueella.
                b) maksimisurituskyvystä niin tällöin välityksillä on merkittävä osa.
                Dieseli ei ole niin nirso niille välityksille, jyrkän tehohuipun omaava bensa on.
                Tosin 335i on tästä huono esimerkki kun sen tehokäyrä on dieselmäinen
                ja se lienee yksi parhaista bensakoneista ;-)

                Eli toisinsanoen esimerkin bensakoneella on tehokkaita kierroksia 100% enemmän kiihdytettäessä yhdellä vaihteella käytössä, kuin esimerkin dieselillä. 900rpm vs 1800rpm. Tilastot ovat siitä kivoja, että kuvaajasta voi poimia juuri haluamansa numerot..

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7431
                  • Oulu

                  #68
                  Originally posted by arska86 View Post
                  Eli toisinsanoen esimerkin bensakoneella on tehokkaita kierroksia 100% enemmän kiihdytettäessä yhdellä vaihteella käytössä, kuin esimerkin dieselillä. 900rpm vs 1800rpm. Tilastot ovat siitä kivoja, että kuvaajasta voi poimia juuri haluamansa numerot..
                  Eipä tuolla ylä- ja alarajan kierrosten erotuksella ole väliä, vaan enemmänkin sillä että bensassa yhdellä vaihdeella voi nopeutta nostaa huipputehon alueella 1,38x kun taas dieselillä vain 1,26x. Mutta toki tämänkin edun vaikutus riippuu ihan siitä miten välitykset on porrastettu ja tietysti myös siitä miten paljon teho tippuu tuon huipputehoalueen ulkopuolella jos sinne kuintenkin joutuu jossain vaiheessa haluttua kiihdytystä menemään.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #69
                    Tästähän saatiin erittäin hyvä topic! Ranskalaisia grilliltä ja bensaa suoniin! Pysytääs nyt aiheessa.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2324
                      • Uusimaa

                      #70
                      Originally posted by Esal View Post
                      Tämä on nyt vähän niin ja näin vieraan merkin arvostelu toisella merkkifoorumilla, mutta kuitenkin oma kokemus:

                      406 hdi ex. taksi Helsingistä
                      tullessa 320 tkm lähtiessä 490 tkm

                      -kampiakseli hihnapyörä, kumivulganointi irtosi
                      -starttimoottori
                      -laturi
                      -polttoainepumppu tankista
                      -muutama hehku uusittu
                      -paljon kallistuksenvakaajan tankoja
                      + normaalit huollot (jakohihnoja)

                      Alkuperäiset vetoakselit, turbo, moottori, kytkin, ei erityisiä sähkövikoja
                      Jaa... itselläni oli aikoinaan kolme erilaista 406:sta, ja jokainen toimi niin hyvin kuin ihmisen suunnittelemalta autolta uskaltaa vain toivoa. Ja eivät olleet mitään vähän ajettuja yksilöitä nämäkään. Vastaavasti noiden pösöjen jälkeisten Bemareiden vikaluetteloja ei kehtaa edes luetella. Yksilöitähän nämä on, mutta omien ja tuttavien kokemusten perusteella en pitäisi vikaantumisen osalta 406:sta ainakaan pahempana kuin vastaavanikäistä BMW:tä. Ja varsinkin kilomterin hinta suhteessa kyydin laatuun on 406:sen juttu. Ajamisen ilo taitaa olla sitten kokonaan toinen luku....
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        #71
                        E61 530DA, 3/2005 M-sport aikasta hyvillä kilkkeillä. Nyt 100tkm mittarissa, ostin 55tkm ajettuna Saksan merkkiliikkeestä tuotuna.

                        -Hehkut uusittu
                        -läpät poistettu
                        -ohjelmat uusittu englannin kielelle
                        -takaluukun johtosarja korjattu
                        -pakosarja vaihdettu
                        -turbo vaihdettu
                        -kaikki termarit vaihdettu
                        -nykimisen takia lootan ölkät ja pohja vaihdettu, EGR putsaus lopulta auttoi.

                        Pajalla käyty muutenkin vain niinkuin pikkujuttuja metsästelemässä ja tietty päälle vielä normijutut kuten jarrupalat , suodattimet , ölkät jne. kuluva tavara.

                        Nyt täristää ajettaessa, kurveissa tuntuu enemmän kun suoralla, mistäs vikaa sit etsitään?

                        Ilman FinnTakuuta olisin varmaan paalannut tuon vehkeen.. nyt ei mennyt kuin muutama tonni "omaa" rahaa..

                        Eka ja varmaankin vika dieseli..
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • Bemminen
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 18
                          • N/A

                          #72
                          ---------
                          Last edited by Bemminen; 28-03-2011, 20:56. Reason: -

                          Comment

                          • Vesper
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 240
                            • Vantaa

                            #73
                            Originally posted by Bemminen View Post
                            Yritän kiteyttää vielä loppuun:
                            Mielestäni olisi ihan normaalia että autolla pääsisi vaikkapa kaksi vuotta ja 60tkm ilman remonttia. Ihan vain huoltamalla autoa. E60/61 dieselin omistajana se ei ole mahdollista.
                            Edelleen, eivät kaikki nuo niin susia ole. Kuten jo aiemmin mainitsin,
                            omalla vuoden 2008 E60:llä ajettu nyt 106tkm eikä ole tarvinnut
                            tehdä mitään muuta kuin normaalit huollot. Muutaman kerran vilahtanut joitain
                            häiriövaloja, mutta ei mitään muuta. Niistäkään ei ole jäänyt vikamuistiin mitään dataa.

                            Comment

                            • Tomppa80
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 2088
                              • Raahe

                              #74
                              Voiko olla näin. Kannattaa harkita bensakäyttöistä e60 diisselin sijaan, jos välttämättä haluaa e60 bmw:een Vikoja vähemmän, eli halvempaa ylläpitää.
                              Mercedes Benz E -07
                              BMW 523i -96
                              Volvo v70t5 -99
                              Harley Davidson Electra Glide -00
                              Solifer SM -75

                              Comment

                              • LeMansBlau
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1060
                                • Insomniac

                                #75
                                Originally posted by Tomppa80 View Post
                                Voiko olla näin. Kannattaa harkita bensakäyttöistä e60 diisselin sijaan, jos välttämättä haluaa e60 bmw:een Vikoja vähemmän, eli halvempaa ylläpitää.
                                No jos kaiken lietsonnan haluaa imee itseensä, niin sillonhan sen on näin oltava. Mutta eiköhän noita (tyyppi)vikoja ole ihan yhtä paljon kaikissa nykypäivän bmw:ssä. Dieseleitä kun on suuhteessa reilusti enemmän ja niillä myös ajetaan reilusti enemmän, niin niistä riittää myös reilusti enemmän kirjoiteltavaa ja tietämystä näistä tyyppi"ominaisuuksista".

                                Jos taas haluaa halpaa ylläpitoa olevan auton, niin jättää bmw:n ostamatta. Asia on yksinkertaisesti näin!

                                Jos taas on yhtään halua myös vähän itse pitää huolta omastaan ja avata joskus oikein konepeltiäkin, sekä sijoittaa myös sen kulkineen kunnossapitoon, niin silloin voi jo alkaa harkitsemaan jotain tarjolla olevista saksalaisvalmisteisista laatuautoista.

                                Pelkkää ajoa ja ainoastaan merkkiliikkeissä ja ainoastaan öljynvaihto ajankohtina vieraileville on japanilaisvalmiste VARMASTI se "laadukkain" ja varmin ratkaisu.
                                ///MADE IN FINLAND

                                sigpic

                                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                                F32 COUPE PERFORMANCE
                                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎