Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530iA vs 530dA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1010
    • Vantaa

    E60 530iA vs 530dA

    Olen nyt painiskellut parin viikon ajan kumpaanko E60:seen kallistuisi, 530iA vai 530dA? Vuosimallit sattuisi omaan budjettiin n.2003-2005.

    Olen kahlannut kaikki tämän clubin aiheet läpi mutta silti jää ristiriitaiset tunteet että kumpiko!

    Kilometrejä tulee vuodessa n.20tkm, harrasteautoksi jää E31 850iA jolla varmaankin tulee ajettua enää muutama tuhat vuoteen.

    Diesel vero taitaa olla n.550-600e tohon E60:piin joten noilla mun kilometreillä eroa ei tulisi kauheasti dieselin ja bensan välillä. Bensa taitaisi olla huolettomampi mitä olen täältä lukenut mutta tollaista dieseliä ajaneena suorituskyky kyllä pistää hymyn huulille

    Sakasasta auton hommaisin ja verot on aika samat molempiin ja hinnat myös Saksassa suht samat.

    Joten mitä tehdä, yksi bensasyöppö jo löytyy tallista joten dieseli siinä mielessä kiehtoisi, 530d:n keskikulutus taitaa jäädä n.7l/100km ja 530i:n jonnekkin 10l/100km vai onko noin...?

    Mihin itse päästyisitte, nyt ääniä kehiin kun kerta en itse osaa päättää!
    Kiitos!
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.
  • MYM5
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1141
    • Joensuu

    #2
    Molemmat vaihtoehdot itse omistaneena päätyisin 530i. 530d on kyllä mukava, mutta monien kalliiden tyyppivikojen vuoksi kääntyisin tuohon bensaversioon. Keskikulutus mulla 530iassa 9,1l/100km ja 530dssä noin 7,5.
    Ajamisen iloa vuoden jokaisena päivänä.

    Comment

    • Anzafin
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 3747
      • Kajaani

      #3
      No minä sanoisin näin, että ainahan autoissa vikoja on, niin diisseleissä kun bensoissakin. Etukäteen ei voi yksilöstä ennustaa miten käy.

      Jos diesel himottaisi ominaisuuksien vuoksi enemmän niin sitten ehdottomasti se. Tai toisinpäin. Mutta osta joka tapauksessa se, kumpi himottaisi enemmän.

      Minulla on nyt aika lailla tasan 4 vuotta ollut 530d, ja oikeastaan ainoa ongelma jonka kanssa olen paininut, on tukkeutunut DPF, ja siitä olen selvinnyt ihan omin kätösin pesemällä pöntön. Pitää koputtaa puuta nyt tietenkin.

      Imusarjan läpistä ei tullut ongelmaa kun poistin ne.

      Että näin.

      - Antti -

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17515
        • Turku

        #4
        Noilla kilometreillä valitsisin 530i:n. Kokemusta on sigun vastaavasta moottorista ja edellinen käyttikseni oli E39 530i. Bensa on huoltovapaampi ja tulee varmasti halvemmaksi pitkässä juoksussa.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1199
          • Tyrnävä

          #5
          Täältä myös ääni 530i:lle, painin saman 'ongelman' kanssa 3kk sitten ja päädyin bensaan, juurikin edellä mainittujen seikkojen vuoksi eli arviolta huolettomampi ja enempi mieltä kuumottavampi sekä loppujen lopuksi käyttökuluiltaan edullisempi (veikkaus ). Kulutuskin, varsinkin matka-ajossa (7,5l sataselle), hyvin kohtuullinen, joten 30tkm:n vuosiajollakaan ei järin suurta eroa tule. Minulla tosin ehtona oli manuaalilaatikko, mutta pätenee automaateissa samat.
          I01 i3s 94

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1399
            • Kuopio

            #6
            Ota bensa. Pikkasen nurkka-ajoa kylmässä kelissä dieselillä niin menee se 10l/100km kakkua kuitenkin.

            Itse voisin reilun 20tkm vuosiajoilla nykyisin vaihtaa bensaan, ihan vain ominaisuuksien vuoksi.

            Tuskin enää dieseliä otan, mulla tietysti on tällainen maanantaiyksilö muutenkin..
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • Hirviger
              Newbiemmer
              • Jan 2009
              • 24
              • Finland

              #7
              Diiiiiin se vääntö ja alhaiset kierrokset matka-ajossa, nam nam. Jälleenmyynnin kannalta sit aikanaan...Mis on ne bensamallit?

              Bemmin omistajana lompsa joutuu koetukselle in any case. Onnea vaan jo etukäteen
              E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2319
                • Uusimaa

                #8
                Molemmilla jonkinverran ajaneena sanoisin, että 530i:ssä on selkeästi rehellisempi bemarin tuntu ja on muutenkin fiilikseltään aito herrasmiesbemari. Suorassa bensakuutosessa on vain jokin siisti juttu. Vaikka dieselissä onkin alavääntöä vähän paksummin, on bensaversion hiljaisuudessa ja koneen soundeissa jotain erityisen maagista. 530d tuntuu kaikesta näennäisestä hiljaisuudestaan ja väännöstään huolimatta työkoneelta ja vähemmän innostavalta. Ja omien diesel-bemu-kokemuksieni perusteella tämä tuntemus yleensä vain voimistuu ajan myötä... 530i kantaa pidemmälle

                Itselläni on pykälää pienemmän (ja vanhemman) sukupolven 330xdA ja kesäautona 3,2 litrainen bensabaijerilainen. Ja aina tällä bensaversiolla liikenteeseen lähteminen aiheuttaa selvää lapsenomaista intoa. Jota taas tämä diesel-versio ei aiheuta. Se tuntuu vain käyttöautolta. Paitsi tietysti pahimmassa lumimyräkässä...
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • AndyM
                  Newbiemmer
                  • Aug 2005
                  • 25
                  • Helsinki

                  #9
                  Osta vähimmillä kilsoilla oleva, jonka saat käytössä olevalla rahalla. Tietenkin sillä lähtökohdalla, että varustelutaso miellyttää. Takuusta en itse tinkisi.
                  F10 520dA 2013

                  Comment

                  • RS9
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 65
                    • Finland

                    #10
                    Noi kilometrit on kyllä just siinä rajoilla että saatko dieselin kanssa säästöä :think
                    Autothan on yksilöitä että sen kannalta ei ehkä kannata ruveta päätöstä tekemään että kummassa versiossa on enemmän vikoja.

                    Itse ei tartte pähkäillä tälläisen ongelman kanssa, kilsoja tulee reippaat 50 000 vuodessa eli diesel alkaa olla jo perusteltu

                    (PS. Ota se Diesel)

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      #11
                      Ilmanmuuta bensa. Noilla kilometreillä varsinkin, äkkiä tulee diesel kalliimmaksi. Vielä kun otat kunnon varusteilla, esim M-Sporttina niin myymisen kanssa ei ole vaikeuksia. Noita neljännesmiljoonan ajettuja pöllö-öljyjä on nettiauto täynnä mutta hyvinvarusteltuja bensoja saa etsiä. Ja todellakaan kaikki eivät sitä dieseliä halua.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • kvt
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 236
                        • Satakunta

                        #12
                        Itse olen muuten kyllä tuon dieselin kannalla, kun siitä saa niin paljon tehoa ulos ohjelmoinnilla. Mutta jos tuota tehon lisäystä ei arvosta, niin jälleenmyynnin kannalta tuo 530i on kyllä varmaan helpompi, kun noita 530d:tä on aivan helvetisti myynnissä. Nytkin pari tuttua haluais ostaa 530i:n, mutta niitä on älyttömän vähän järkevän hintaisia myynnissä Suomessa, että pakko varmaan hommata Saksasta.
                        -12 F11 530Da

                        Comment

                        • Ovlov
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 171
                          • Tre/Jvi

                          #13
                          Tuolla ajomäärällä tulee jo dieselvero maksettua helposti ja vielä jää ylikin. Erotus vielä korostuu, jos vähän antaa lenkkaria autolle. Silloin bensa hörppää varmasti suhteessa enemmän kuin diesel. Itse olen ajellut 530da:lla tuonne 7 pintaa ja välillä alle. Siis laskettu todellinen keskikulutus tankillisella ja siihen on vielä annettu lenkkaria aina välillä. 530ia:n kulutuksesta ei ole omakohtaisi kokemuksia.

                          Huoltohintoja ei pysty vertaamaan. Riippuu minkälaisen yksilön saa. Lisäksi E10 puoltaa dieseliä. Vielä ei ole tarkasti tiedossa mitä se aiheuttaa koneessa ja paljonko sitä kuluu pitemmän päälle. Siitä syystä laskelmat on tehty käyttäen 98, koska siinä on maksimissaa 5 % sitä kuraa seassa.

                          Liitteessä olevaan ekaan laskelmaan on otettu kulutuslukemat MYM5:n postauksesta ja litrahinnoiksi tankkaus.com:in pääkaupunkiseudun halvimmat hinnat. Toisessa on esillä tilanne, jos ajetaankin 25000 ja dieseliä ei kulu paljon enempää kuin itselläni.

                          Eli tiivistettynä:

                          20000 km/v d:7,5l/100km b:9,1l/100km = erotus vuodessa 824,58 euroa

                          25000 km/v d:7,1l/100km b:9,1l/100km = erotus vuodessa 1166,125 euroa


                          Näin siis rahallisesti laskettuna. Ja näin sen perustelin itselleni, kun auto meni vaihtoon. Sitte pitää vain miettiä, että kummasta saa paremman fiiliksen ja minkälaisen painoarvon sille antaa. Yleensä jos pelkkä raha ratkaisee, niin BMW on väärä merkki
                          Attached Files
                          E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                          Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            #14
                            Taitaa vaan olla 5-sarjassa polttoainekustannukset se pienin menoerä vuodessa. Pitäisi osata vähän tarkemmin laskea. Muuten käy äkkiä niin että se bensa olisi tullut halvemmaksi

                            Ja bensassa kuuluu käyttää 98ia muutenkin.
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • sirkus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 2195
                              • kaustinen

                              #15
                              Originally posted by Ovlov View Post
                              Tuolla ajomäärällä tulee jo dieselvero maksettua helposti ja vielä jää ylikin. Erotus vielä korostuu, jos vähän antaa lenkkaria autolle. Silloin bensa hörppää varmasti suhteessa enemmän kuin diesel. Itse olen ajellut 530da:lla tuonne 7 pintaa ja välillä alle. Siis laskettu todellinen keskikulutus tankillisella ja siihen on vielä annettu lenkkaria aina välillä. 530ia:n kulutuksesta ei ole omakohtaisi kokemuksia.

                              Huoltohintoja ei pysty vertaamaan. Riippuu minkälaisen yksilön saa. Lisäksi E10 puoltaa dieseliä. Vielä ei ole tarkasti tiedossa mitä se aiheuttaa koneessa ja paljonko sitä kuluu pitemmän päälle. Siitä syystä laskelmat on tehty käyttäen 98, koska siinä on maksimissaa 5 % sitä kuraa seassa.

                              Liitteessä olevaan ekaan laskelmaan on otettu kulutuslukemat MYM5:n postauksesta ja litrahinnoiksi tankkaus.com:in pääkaupunkiseudun halvimmat hinnat. Toisessa on esillä tilanne, jos ajetaankin 25000 ja dieseliä ei kulu paljon enempää kuin itselläni.

                              Eli tiivistettynä:

                              20000 km/v d:7,5l/100km b:9,1l/100km = erotus vuodessa 824,58 euroa

                              25000 km/v d:7,1l/100km b:9,1l/100km = erotus vuodessa 1166,125 euroa


                              Näin siis rahallisesti laskettuna. Ja näin sen perustelin itselleni, kun auto meni vaihtoon. Sitte pitää vain miettiä, että kummasta saa paremman fiiliksen ja minkälaisen painoarvon sille antaa. Yleensä jos pelkkä raha ratkaisee, niin BMW on väärä merkki
                              Tuossa kun ottaa huomioon käyttövoimaveron niin ero kutistuu mitättömäksi. Ja kun ottaa huomioon dieselin vikaaltiuden niin tartteekin ajaa 60000km vuodessa, että diesel kannattaa, näiden faktojen takia itse siirryin bensa autoilijaksi vaikka kilometrejä tulee 30000 vuodessa. Ja onhan tuo bensa miljoonakertaa hiljaisempi ja mielyttävämpi.
                              Chrysler 300c crd touring 2010
                              Daily driver
                              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                              Man cave on wheels
                              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                              Built not bought
                              V8, only juice&milk come in 2 litres

                              Kawasaki zzr1100 fighter


                              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎