Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530iA vs 530dA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    Originally posted by karppa29 View Post

    Mutta mites nuo nelivedot? Saako niitä maantiella sutimaan täyskaasukiihdytyksessä?
    No ei ainakaan 258hv riitä, jossei tie nyt ihan peilijäässä ole
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2855
      • Tampere

      Originally posted by timant View Post
      Liitteessä 8 kohta 25 Ajovalaisimet (myös polttimot)

      Vaatimustenmukaisuuden osoittamistapa X/I
      X:sääntöä soveltavan valtion hyväksyntäviranomaisen myöntämällä E-tyyppihyväksyntätodistuksella tai näiden todistusten mukaista hyväksyntää osoittavalla hyväksymismerkinnällä

      I:yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää kyseisen maan mallivuotta koskevat vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.

      Tuota kohtaa tarkoitin ja kuvitellut että liittyy myös DOT-merkinnän valoihin.. voin hyvinkin olla täysin väärässä varmaan joku joka näiden kanssa tapellut osaa valaista?
      Saatat olla hyvinkin oikeassa.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • karppa29
        Bimmer Rookie
        • Jul 2014
        • 52
        • Suomessa brgl

        Originally posted by touring39 View Post
        No ei ainakaan 258hv riitä, jossei tie nyt ihan peilijäässä ole
        Eikös 530i/xi LCI-malleissa ole 272hv?

        Nykyinen MB C270CDI 220hv/500nm on kyllä helppo saada sutimaan yli satasenkin vauhdissa...
        _____________________________________

        -e61 530xda LCI -08 black

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          Originally posted by karppa29 View Post
          Eikös 530i/xi LCI-malleissa ole 272hv?

          Nykyinen MB C270CDI 220hv/500nm on kyllä helppo saada sutimaan yli satasenkin vauhdissa...
          Mersuissa onkin niin huono alusta.

          Esim. tuollainen 535d dpf poistettuna ja lastutettuna n. 380 hp suttaa
          vain märällä 3-vaihteella. Kuivalla puhtalla asfaltilla ei mitään toivoa...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10031
            • KVLA

            Originally posted by karppa29 View Post
            Nykyinen MB C270CDI 220hv/500nm on kyllä helppo saada sutimaan yli satasenkin vauhdissa...
            Toi temppu olisi kiva nähdä kesällä ja kesärenkailla.Ei toivoakaan noilla spekseillä.Näitä talvella suditteluja on turhaa mitenkään hehkutella yleensä millään autolla.Ne ei ole millään tavalla vertailtavissa niin monen muuttujan takia.

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6325
              • P-Pohjanmaa

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Toi temppu olisi kiva nähdä kesällä ja kesärenkailla.Ei toivoakaan noilla spekseillä.Näitä talvella suditteluja on turhaa mitenkään hehkutella yleensä millään autolla.Ne ei ole millään tavalla vertailtavissa niin monen muuttujan takia.
              Jep, sain oman talvimiinankin sutimaan satasesta tosin pienellä kytkinpommilla kun oli jäätä alla ja pellin alla vaan 110 hp
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • karppa29
                Bimmer Rookie
                • Jul 2014
                • 52
                • Suomessa brgl

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Toi temppu olisi kiva nähdä kesällä ja kesärenkailla.Ei toivoakaan noilla spekseillä.Näitä talvella suditteluja on turhaa mitenkään hehkutella yleensä millään autolla.Ne ei ole millään tavalla vertailtavissa niin monen muuttujan takia.

                Niin kyse ei ollu hehkutuksesta vaan vitutuksesta ettei voi oikein käyttää tehoja kunnolla talvella. Okei, voi olla mahdollista että nuo mun taka-nastarenkaiden nastat ovat kuluneet niin ettei pito ole paras mahdollinen.
                _____________________________________

                -e61 530xda LCI -08 black

                Comment

                • karppa29
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2014
                  • 52
                  • Suomessa brgl

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Mersuissa onkin niin huono alusta.

                  Esim. tuollainen 535d dpf poistettuna ja lastutettuna n. 380 hp suttaa
                  vain märällä 3-vaihteella. Kuivalla puhtalla asfaltilla ei mitään toivoa...
                  Ihan oikeassa saatat olla ettei tuo alusta ole kovin hyvä.
                  _____________________________________

                  -e61 530xda LCI -08 black

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by karppa29 View Post
                    Niin kyse ei ollu hehkutuksesta vaan vitutuksesta ettei voi oikein käyttää tehoja kunnolla talvella. Okei, voi olla mahdollista että nuo mun taka-nastarenkaiden nastat ovat kuluneet niin ettei pito ole paras mahdollinen.
                    Sutiiko auto oikeasti vai palaako luistoneston valo ja arvelet sen tarkoittavan sutimista?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Originally posted by karppa29 View Post
                      Mutta mites nuo nelivedot? Saako niitä maantiella sutimaan täyskaasukiihdytyksessä? Pitäs varmaan käydä koeajamassa noita joskus, bensoja tosin ei montaa Suomessa ole myynnissä. Auton osto ei ehkä vielä ole ajankohtainen mutta olen ajatellut huolella valmiiksi asiaan. Vähän niinkuin Teropa tekee. Auto semmosilla ominaisuuksilla ja varusteilla kun tasan tarkkaan itse haluaa.
                      Mulla meni aika tarkkaan vuosi että löytyi just sopiva verme vaimolle Saksasta, ei tosin ollut mikään kiirus. En ole yrittänyt mutta ei 272hv nelikossa 1800kg omamassalla kuivalla asfaltilla kovin helposti sutaise.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • karppa29
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2014
                        • 52
                        • Suomessa brgl

                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Mulla meni aika tarkkaan vuosi että löytyi just sopiva verme vaimolle Saksasta, ei tosin ollut mikään kiirus. En ole yrittänyt mutta ei 272hv nelikossa 1800kg omamassalla kuivalla asfaltilla kovin helposti sutaise.
                        Ilmeisesti 530xi huippuvarusteilla on vaikeampi löytää Suomesta ainakin kuin 530xd. Mutta ei koita nelikkobensoja tainnu myöskään Saksassa liikaa olla.
                        Suomesta löytyy myynnistä kaksi ja LCI:tä yksi 530xi , joka onkin semmosilla varusteilla että ostaisin jos olisi nyt mahdollista tehdä autokauppoja mutta vielä ei ole sen aika.

                        Nykyään kilometrit pyöriny 27-29tkm/vuosi, sisältäen työajot. Keväällä luultavasti saan käyttööni työauton joka vähentää omia kilometrejäni jonkun verran, luulisin että jonnekin 15-20tkm/v tasolle. Oikeastaan haluaisin nähdä ensin kuinka paljon ne tippuu ennenkuin rupean henkilöautoani vaihtamaan.

                        Talvella suurin osa mun kilometreistä tulee kaupungissa/taajamassa joka vähentää oikeastaan bensan ja dieselin kulutuseroa kun bensa lämpiää niin paljon nopeammin, toisinaan ajot on nimittäin aika lyhyviä, Eberiä käytän nykyisessä autossa ja aika reilusti.

                        530xi va 530xd maantiekulutus ero taitaa olla 5,6l vs 6,0l jos en väärin muista, ei paha. Kaupunkiajossa oliko sitten 9,6l vs 11,6l ?

                        Vieläpä kerkeen näitä asioita miettimään monelta kantilta ennen ostoa, pitäs varmaan joskus käydä koeajollakin. Työkiireet ei nyt vaan oikeen salli lähteä toiselle paikkakunnalle koeajolle.
                        _____________________________________

                        -e61 530xda LCI -08 black

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1836
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by karppa29 View Post
                          Talvella suurin osa mun kilometreistä tulee kaupungissa/taajamassa joka vähentää oikeastaan bensan ja dieselin kulutuseroa kun bensa lämpiää niin paljon nopeammin, toisinaan ajot on nimittäin aika lyhyviä, Eberiä käytän nykyisessä autossa ja aika reilusti.
                          Taitaa olla päinvastoin. Dieselillä kulutusvaihtelut pysyy pienempänä ajotavoista riippumatta, kun taas kolme litrainen bensa hörpää taajama-ajossa varsinkin automaatilla ihan isommalla kädellä.

                          Kylmäkulutuksen vaikutus taitaa olla loppupelissä häviävän pieni, varsinkin kun kaiki valistuneet kuitenkin käyttää moottorin esilämmitintä.

                          Tosin jos joku ajelee päivittäin pelkästään kilometrin pari pitämällä useamman taukotunnin välissä, on ajaminen lähes jatkuvaa kylmänä ajamista mikä ei muutenkaan ole moottorille mikään optimi olosuhde.
                          Last edited by Havis; 02-03-2015, 07:17.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Originally posted by Havis View Post
                            Taitaa olla päinvastoin. Dieselillä kulutusvaihtelut pysyy pienempänä ajotavoista riippumatta, kun taas kolme litrainen bensa hörpää taajama-ajossa varsinkin automaatilla ihan isommalla kädellä.

                            Kylmäkulutuksen vaikutus taitaa olla loppupelissä häviävän pieni, varsinkin kun kaiki valistuneet kuitenkin käyttää moottorin esilämmitintä.

                            Tosin jos joku ajelee päivittäin pelkästään kilometrin pari pitämällä useamman taukotunnin välissä, on ajaminen lähes jatkuvaa kylmänä ajamista mikä ei muutenkaan ole moottorille mikään optimi olosuhde.
                            Suoraruiskubensan kylmäkulutus-lisä on kait aika paljon pienempi kuin perinteisten ruiskujen. Siten moottorilämmittimen hyöty on myös pienempi mitä tulee bensankulutukseen. Meillä nelikko vie maantiellä vajaat 8 litraa, riippuen kelistä ja nopeudesta. Sekakulutus kehä III sisällä reilu 10 litraa, kesällä vähän alle, ajot vuodessa 15tkm.

                            F10/11 ostaisin sillä 8-lovisella tomaatilla. E60/61 6-lovinen makuasia. Saksasta piti vaimon E61 hakea, tehtaan vanha demoauto.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Originally posted by karppa29 View Post
                              Vähän niinkuin Teropa tekee. Auto semmosilla ominaisuuksilla ja varusteilla kun tasan tarkkaan itse haluaa.
                              Heh tämä hymyilytti .

                              Teropakin joskus mokaa noissa hankinnoissa. Pääsääntöisesti kuiteski onnistuu.

                              Ja periaate tosiaan tuo: ottaa sen mitä haluaa eikä sinnepäin

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • karppa29
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2014
                                • 52
                                • Suomessa brgl

                                .

                                Heh. Kävin koeajamassa 530xia -05 farkkua. Ihan hauska peli. Kyllähän sen huomaa että vääntöä puuttuu alakierroksilta mutta yläkierroksilla liikkuu nätisti ja äänet on makiat.

                                3,5kk ollu työauto käytössä ja oman henkilöauton kilometrit tippunu niin paljon että isomman bensa-auton kulutuksenkin kestäis. Mutta kestäis myös diesel-veronkin maksaa jos fiilikset sitä kaipaa

                                Pitänee vielä joku koeajo tehdä ja katella taas ens keväänä mitä tekis asian suhteen. Samahan tuo olis varmaa käydä koeajaa myös 540i/545i
                                _____________________________________

                                -e61 530xda LCI -08 black

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎