Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 xDrive rengaskoot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by MS74 View Post
    245/35 ja 275/30/20 Takaa raapasee sisäreuna johonkin mut missään ei helvetti näy jälkeekään. Aivan ufo homma. Renkaasta hävinny olkapää ja eilen toinen puhkes siitä. Molemmin puolin sama homma. Kartturinpuoli kahahtaa kii herkemmin. Ottaa myös lokarin reunaan hipasun. Kanttii kun rullais aavistuksen niin mahtuis mut tuo sisäreuna on vielä mysteeri. Täytyy huomen tutkailla lisää. Jäykempi sais olla perä...
    Eli kuten tuossa jo tulikin, kyse todellakin on liiallisesta negatiivisesta camberista+liian matalista paineista, ei todellakaan mistään ”raapimisesta”.
    Lopputulemana terävä leikautuminen sisärungon ja kulutuspinnan väliseltä olkapääalueelta(jokaisella pyörähdyksellä tälle olkapääalueelle syntyy terävä ”vekki” kun kulutuspinta painuu ikäänkuin rungon ohi). Kulutuspintaa voi olla lähes täydet, mutta rengas ikäänkuin ”sorvaantuu” olkapääalueelta.
    Sinulla varmasti ongelma kutakuinkin tämän näköinen(vaihtelee hieman renkaan merkistä/mallista riippuen, mutta näin suunnilleen).
    Erityisen herkkä ko.ilmiölle on runflat rengas jossa sivurunko todella jäykkä ja näin olkapääalue on ainoa mikä liiallsisella camberilla+matalilla paineilla muokkautuu joka pyörähdyksellä:



    Last edited by Hemi; 12-07-2016, 13:05.

    Comment

    • MS74
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 93
      • Kymi

      #62
      Itse asiassa kyllä !!
      No en ihan äkkiä olis uskonu et se tuolleen sen renkaan syö:think
      Mulla se on vielä jyrkempi ja enemmän kyljessä. No kaikkea sitä oppii kun aikasa sätkii ! Vähän tuohon rupesin jo kallistuu kun toiseltakaan puolelta ei löytyny mitään mihin ottais kii.

      No uudet kummit tilattu. Seuraavaksi tilaa sitten nelipyörä suuntausta.

      Comment

      • Fabsu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1754

        #63
        Originally posted by MS74 View Post
        Itse asiassa kyllä !!
        No en ihan äkkiä olis uskonu et se tuolleen sen renkaan syö:think
        Mulla se on vielä jyrkempi ja enemmän kyljessä. No kaikkea sitä oppii kun aikasa sätkii ! Vähän tuohon rupesin jo kallistuu kun toiseltakaan puolelta ei löytyny mitään mihin ottais kii.

        No uudet kummit tilattu. Seuraavaksi tilaa sitten nelipyörä suuntausta.
        Joo ja kannattaa sitten käskeä laittamaan ne kulmat sinne -1,30 paikkeille takanta. Itsellä täälä hetkellä n. -1,45 camberia takana ja rautalangat jo paistaa sisäreunoissa vaikka keskellä pintaa vielä n. 3mm. Takana 285/25/20 rengas. Painetta pitänyt takana 3,3 baria.
        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
        e30 318i -88

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10084
          • KVLA

          #64
          Originally posted by MS74 View Post
          No uudet kummit tilattu. Seuraavaksi tilaa sitten nelipyörä suuntausta.
          Kannattaa sitten ennen suuntaukseen viemistä lukaista noita suuntaus topiikkeja. Sieltä saat viitteitä oikeista pyöränkulmista eri kokoisille rengasyhdistelmille. Niillä pelkillä "tehtaan ohjearvoilla" ei aina renkaat kestä. Saat sitten kulmat kerralla kuntoon,jos vaan ei mikään kesä-hessu ole kulmia rukkaamassa.

          Fabsu tuossa jo jotain vinkkiä antoikin.

          Ja ne rengaspaineet sitten jotuu pitämään reilusti korkeammalla,kuin ihan perus 16-17 renkailla.

          Comment

          • MS74
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 93
            • Kymi

            #65
            Ool rait ! Vianoriin mennää huomen iltapäiväl rukkaa kulmii.... Siellä jo sanoinkin et tehtaan arvoihin ei laiteta vaan pystympään, tuntu olevan tuttuu jo bemujen kohdal tuo.

            Ei välttämättä ole aikaa kahlailla nettii kun muutakin tekemistä.
            Et jos jollain olis jotain arvoja heittää tai muistaa mistä ne löytyy.

            Eli auto nelikko, vakio korkunen ( etupäähän ehkä tulos madallusta )
            Renkaat 245/35 ja 275/30/20

            Löyty tuollanen Hemin kommentti pikasella vilkasulla > No, tällä suuntaajalla ei nyt käytössään laitteita joita minä ymmärtäisin, eli minulle yksi aste on 60-minuuttua, eli ei ole olemassa kuin 0.59” ja sen jälkeen aste(eli en ymmärrä -0.80-0.90” arvoja, kun nehän ovat = -1.20”-1.30"?).
            Tästä myös puuttuu paljon aivan oleellista tietoa kuten casterit ja kulkukuma?, mutta jos halutaan että 20” 295-leveä takarengas ei kulu yhtään nopeammin sisäreunastaan, vaatii se jo aika lähelle asteen camberin.
            -1.15-1.20”-astetta pitäisi antaa aikaa sisäkantille niin että kun yhden kesän sujuttelee menemään ja seuraavana keväänä kääntää puolta(jos rengasmalli tämän sallii), niin sen seuraavan kesän jälkeen ollaan aika tasaisessa kulumassa.
            -1.10”-asteen alle ei oikein enään pitäisi mennä vaikka kyseessä olisi leveä 20” rengas, koska oikein säädettynä silloin etupää alkaa olemaan jo nollissa.
            Kuitenkin etupäässäkin saisi olla 20”:kin hieman negatiivista camberia, koska hieman rengaasta riippuen, suuntavakavuuteen voi muutoin tulla pieni epämääräisyys.
            Optimi camber etupäähän 20”-renkaalla tässä tapauksessa/kohtaa näillä leveyksillä olisi -0.15”-0.25” ja takapäähän sen asteen enemmän(ok, hieman pienempi voi ero ”hätätilanteessa” olla ilman dramatiikkaa varsinkin jos kyse on 19”-20” renkaasta=ei ihan niin nirso asteen erolle kuin pienemmät vannekoot) .

            20” renkaalla etupäässä auraukset nolliin, edellytyksenä että casterit symmetriset / 0.20” asteen sisällä toisistaan(itse säädän omiini pienen harituksen tehtaan toleranssien sisällä) ja takapään auraus sieltä tehtaan antaman toleranssin minimipäästä. Last edited by Hemi; 06-07-2016 at 00:28.


            Last edited by MS74; 12-07-2016, 16:45.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Originally posted by MS74 View Post
              Ool rait ! Vianoriin mennää huomen iltapäiväl rukkaa kulmii.... Siellä jo sanoinkin et tehtaan arvoihin ei laiteta vaan pystympään, tuntu olevan tuttuu jo bemujen kohdal tuo.
              Ei vaan ilman muuta laitetaan tehtaan antaman toleranssialueen sisälle, mutta koska ko.toleranssialue on niin laaja kuin on, niin 20” renkaat niin pystyyn kuin toleranssi antaa myöden.
              Ok, e61:ssä tehtaan speksi huolioi alueen vain 19” kokoluokkaan asti, joten jos menee, niin hiukan voit vielä laittaa 0.10”-0.15” pystympään kuin tehtaan maksimi.

              Originally posted by MS74 View Post
              Ei välttämättä ole aikaa kahlailla nettii kun muutakin tekemistä.
              Et jos jollain olis jotain arvoja heittää tai muistaa mistä ne löytyy.

              Eli auto nelikko, vakio korkunen ( etupäähän ehkä tulos madallusta )
              Renkaat 245/35 ja 275/30/20

              Löyty tuollanen Hemin kommentti pikasella vilkasulla > No, tällä suuntaajalla ei nyt käytössään laitteita joita minä ymmärtäisin, eli minulle yksi aste on 60-minuuttua, eli ei ole olemassa kuin 0.59” ja sen jälkeen aste(eli en ymmärrä -0.80-0.90” arvoja, kun nehän ovat = -1.20”-1.30"?).
              Tästä myös puuttuu paljon aivan oleellista tietoa kuten casterit ja kulkukuma?, mutta jos halutaan että 20” 295-leveä takarengas ei kulu yhtään nopeammin sisäreunastaan, vaatii se jo aika lähelle asteen camberin.
              -1.15-1.20”-astetta pitäisi antaa aikaa sisäkantille niin että kun yhden kesän sujuttelee menemään ja seuraavana keväänä kääntää puolta(jos rengasmalli tämän sallii), niin sen seuraavan kesän jälkeen ollaan aika tasaisessa kulumassa.
              -1.10”-asteen alle ei oikein enään pitäisi mennä vaikka kyseessä olisi leveä 20” rengas, koska oikein säädettynä silloin etupää alkaa olemaan jo nollissa.
              Kuitenkin etupäässäkin saisi olla 20”:kin hieman negatiivista camberia, koska hieman rengaasta riippuen, suuntavakavuuteen voi muutoin tulla pieni epämääräisyys.
              Optimi camber etupäähän 20”-renkaalla tässä tapauksessa/kohtaa näillä leveyksillä olisi -0.15”-0.25” ja takapäähän sen asteen enemmän(ok, hieman pienempi voi ero ”hätätilanteessa” olla ilman dramatiikkaa varsinkin jos kyse on 19”-20” renkaasta=ei ihan niin nirso asteen erolle kuin pienemmät vannekoot) .

              20” renkaalla etupäässä auraukset nolliin, edellytyksenä että casterit symmetriset / 0.20” asteen sisällä toisistaan(itse säädän omiini pienen harituksen tehtaan toleranssien sisällä) ja takapään auraus sieltä tehtaan antaman toleranssin minimipäästä.
              Eli tuossahan ne tavoitearvot kutakuinkin tulikin tälle yhdistelmälle, aivan eri asia sitten saadaanko niitä varsinkaan Vianorilla lähellekkään näitä arvoja?
              Siis varsinkin etupäätä jota heidän mielestään ”ei voi säätää”?

              Comment

              • MS74
                Bimmer Rookie
                • Jul 2013
                • 93
                • Kymi

                #67
                Originally posted by Hemi View Post
                Ei vaan ilman muuta laitetaan tehtaan antaman toleranssialueen sisälle, mutta koska ko.toleranssialue on niin laaja kuin on, niin 20” renkaat niin pystyyn kuin toleranssi antaa myöden.
                Ok, e61:ssä tehtaan speksi huolioi alueen vain 19” kokoluokkaan asti, joten jos menee, niin hiukan voit vielä laittaa 0.10”-0.15” pystympään kuin tehtaan maksimi.

                No juu sitä tarkotin ettei vihreän puoliväliin.


                Eli tuossahan ne tavoitearvot kutakuinkin tulikin tälle yhdistelmälle, aivan eri asia sitten saadaanko niitä varsinkaan Vianorilla lähellekkään näitä arvoja?
                Siis varsinkin etupäätä jota heidän mielestään ”ei voi säätää”?
                Sitten viedään merkkiliikkeeseen jos ei onnistu. Mittalaitteista ei säätö jää kii, eri asia minkälainen heppu sieltä tulee. Täytyy suorittaa lyhyt työhaastattelu ensin

                Säätöihin tai niiden ongelmakohtiin mistä yleensä kiikastaa ettei muka saada säätöihin, vois nyt kertoo jotain niin voin huomen yrittää valistaa. Sais tuon nyt mahdollisimman sukkelaan kuntoon.
                Last edited by MS74; 12-07-2016, 22:47.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Originally posted by MS74 View Post
                  Sitten viedään merkkiliikkeeseen jos ei onnistu. Mittalaitteista ei säätö jää kii, eri asia minkälainen heppu sieltä tulee. Täytyy suorittaa lyhyt työhaastattelu ensin

                  Säätöihin tai niiden ongelmakohtiin mistä yleensä kiikastaa ettei muka saada säätöihin, vois nyt kertoo jotain niin voin huomen yrittää valistaa. Sais tuon nyt mahdollisimman sukkelaan kuntoon.
                  Taitaa se merkkiliike olla vihoviimeinen paikka yrittää laitattaa ne kulmat oikeasti kuntoon.
                  Eli kyllähän ne Vianorilla laittaa kulmat niihin arvoihin mitä niille annat, mutta vain jos siellä riittää säädöt tai/ja niitä yleensäkkin on olemassa(tai saavat kaikkia säätöjä edes auki).
                  Usein on niin että varsinkin etupäähän tarvitaan ”työstämistä” ja merkistä/mallista vähän syvällisempää tuntemusta jotta saadaan tarvittava määrä lisää säätöä ja tätähän ei merkkihuollossa eikä Vianorilla tehdä.

                  Eli pikkuisen skeptinen olen siitä että ne kulmat saataisiin kerrasta oikeasti kuntoon, mutta katsotaan nyt ensin missä mennään ja mihin on säädetty.
                  Ota siis säätöraportti talteen ja siitä kuva näkyville niin saadaan ”keissi katsottua” mitä ja miten tarvitaan lisää, jos tarvitaan?

                  Comment

                  • MS74
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 93
                    • Kymi

                    #69
                    Homma jatkuu kunhan raidetangon pää on vaihdettu.
                    Jospa nyt kuitenkin ensin tiputtais keulan ja ajais sitten johonkin missä olis toiveita edes saada kerral kohillee. Mikähän olis Kouvolaa lähinnä oleva paikka. Saa vihjata...

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10084
                      • KVLA

                      #70
                      Originally posted by MS74 View Post
                      Homma jatkuu kunhan raidetangon pää on vaihdettu.
                      Jospa nyt kuitenkin ensin tiputtais keulan ja ajais sitten johonkin missä olis toiveita edes saada kerral kohillee. Mikähän olis Kouvolaa lähinnä oleva paikka. Saa vihjata...
                      Kouvolassa Euromaster. Säätävät niihin arvoihin mihin pyydetään,jos vain säätövaroja löytyy ja alusta on välyksetön. Kannattaa tosiaan viedä oma alustan arvojen "toive lista" mukana.

                      Comment

                      • MS74
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2013
                        • 93
                        • Kymi

                        #71
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Kouvolassa Euromaster. Säätävät niihin arvoihin mihin pyydetään,jos vain säätövaroja löytyy ja alusta on välyksetön. Kannattaa tosiaan viedä oma alustan arvojen "toive lista" mukana.
                        Täytyy kysästä, oliko hinnasta tietoo ?
                        Vianorin hemmol oli vähä ylimielinen ote hommaan jo alunalkaen.
                        Paasas vaan et olen minä näitä itekkin rassannu 10vuotta. Meinasin jo sanoo et, sepä paljon minuu lohduttaa kun istut siinä tiskin takana
                        Mukaan ei päässy katselee, mitään ei oikeen kuunneltu... Että näin, ehkä ihan hyvä et homma meni puihin :think

                        Ai niin, mitenkäs tarkal etupää on jos sitä pudottaa sen 30mm ? Vieläkö riittää varat vai tarviiko säädettävät yläpäät, ja jos niin mistähän niitä kyselis?
                        Last edited by MS74; 13-07-2016, 20:01.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #72
                          Originally posted by MS74 View Post

                          Ai niin, mitenkäs tarkal etupää on jos sitä pudottaa sen 30mm ? Vieläkö riittää varat vai tarviiko säädettävät yläpäät, ja jos niin mistähän niitä kyselis?
                          Ota nyt ne mittaukset lapulle ensin ihan tästä ja katsotaan mitä ja miten pielessä ollaan, jos ollaan.
                          Eli kyllähän näihin nyt sen kaksi mittauskertaa joutuu yleensä minimissäänkin tekemään jos/kun itse ei pysty itse hommaa valmistelemaan ennen mittausta ”oikealle hehtaarille”.
                          Mitään osia on turha edes suunnitella tilailevansa ennen kuin nähdään ollaanko pielessä ja ennen kaikkea kuinka paljon(ne kalliit säätöosatkaan ei riitä jos ollaan kunnolla pielessä=jotain on ”rikki").

                          Comment

                          • Ardzi
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2009
                            • 57
                            • Varkaus

                            #73
                            Tuli hommattua e60 lci x-drive automaatilla. Tässä on edellisen omistajan jäljiltä 215/55 17" renkaat joka nurkassa. Onko e60 automaatissa sama homma kuin e39 että laatikko sekoaa liian pienillä renkailla ja mites vielä kun on neliveto? Jännästi aina välillä tuntuu nykivän joten olen alkanut jo epäillä noiden renkaiden kokoa.

                            Tarkoitushan olisi hommata 19 tuumaset vanteet 9" ja 10" leveenä. Renkaita olen kysellyt paikalliselta liikkeeltä ja he suosittelivat 235/35 + 275/30 settiä, koska se on melkein satasen per kumi halvempi kuin 245/35 + 285/30 setti samalta valmistajalta. Kuitenkin itseäni epäilyttää tuon kapeamman setin hommaaminen jos sitten sekoaakin lopulta koko auto väärän rengaskoon vuoksi. Alle mahtumisesta ei varmaan tarvitse huolehtia jos vanteiden et on 35?
                            BMW e38 740iA Individual -99
                            BMW e61 525iA touring -05

                            Exät:
                            BMW e39 520iA touring -02
                            Toyota Corolla 1.3 -99
                            BMW e39 525iA sedan -03
                            BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
                            BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
                            Mercedes Benz w203 C180 -01
                            BMW e46 318i sedan -98

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10084
                              • KVLA

                              #74
                              Originally posted by Ardzi View Post
                              Tässä on edellisen omistajan jäljiltä 215/55 17" renkaat joka nurkassa. Onko e60 automaatissa sama homma kuin e39 että laatikko sekoaa liian pienillä renkailla ja mites vielä kun on neliveto? Jännästi aina välillä tuntuu nykivän joten olen alkanut jo epäillä noiden renkaiden kokoa.
                              Siis tuo ilmoittamasi kokohan on ISOMPI halkaisijaltaan (657->668mm) ja vierintäkehältään (2063->2098mm) ,kuin oem 225/50R17 koko. Laatikon kyllä pitäisi toimia noilla renkailla ilman ongelmia. Nykiminen johtuu kyllä jostain muusta.
                              Last edited by Heguli 31; 01-09-2016, 13:49.

                              Comment

                              • josh
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 100
                                • Eura

                                #75
                                Meneekö 20" vanteet E60 xDrive sedaniin ilman kikkailua?
                                Tarkemmin 8,5x20 ja 10x20 ET40. Jos kyllä niin mikä olisi oikea rengaskoko?

                                Vai onko järkevämpi kattella max 19" vanteita nelivetoon..?

                                Alusta on ainakin vielä vakio. Korkeintaan ehkä tiputtaisin edestä kun H&R:ltä näyttää saavan pelkät etujouset myös.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎