60tkm vaihtovälillä huuhtelu varmaan turhaa, eiköhän perus vaihto riitä alle 100tkm välillä ja ehkä suodatintakaan turha vaihtaa vielä (Oma mielipide). Jos itse pystyy tekemään esim. pukeilla niin pääsee kyllä suht edullisestikin ihan alkuperäisillä ZF pohjalla ja öljyillä. Kannattaa vaihtaa öljyt viimeistään, kun johtosarjan läpivienti alkaa vuotamaan...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!
Collapse
X
-
Originally posted by DaJackal View PostItse itselleni vastaten: 500€ öljynvaihto? En todellakaan ala varmuuden vuoksi tuollaisiin. Taitaa jäädä lifetime-öljyiksi nuo nykyiset litkut, eiköhän ne siellä jaksa pyöriä vielä toisetkin 65tkm.
Comment
-
-
Sigun autollani menty vajaat 240 tkm ja noin 180 tkm (3-4v sitten) kohdalla alkoi kierrokset humpata. Teetätin huuhteluoperaation ja homma tasaantui. Jossain kohtaa (olisko 2018-19 vuodenvaihde) alkoi vähän ilmaantua ongelmaa satunnaisesti ja samoihin aikoihin suoritin lootan optimoinnin, joka taas ongelman vei hetkeksi. Nyt jälleen alkanut humppailla enemmänkin ja ajattelin taas ainakin huuhteluttaan nesteet lootasta.
Tuli tässä vain mieleen, että kannattaisiko tuolle mekatroniikalle myös tehdä jotain? Minkä verran lie kustantaa, osaako normi autokorjaamo hommaa hoitaa, vai pitääkö "erikoismiehille" viedä? Siellä mekatroniikan puolella ilmeisesti solenoidit vaihdettavia, onko siellä jotain tiivisteitä tms. lisäksi? Kannattaako operaatioon ylipäätään alkaa ja mikä hinta-arvio tuossa? Onko vinkata valmiiksi (kohtuuhintaista) osapakettia, jos tähän lähtee? Oulun seudulla asustelen, eikä viitsisi kovin kauas operaation takia lähteä käyttöautoa heittämään. Kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by Kiding View PostSuosittelen kyllä kaikille jotka tuohon öljynvaihtoon (ja suodattimen) autonsa vievät, niin vaihdattaa myös se johtosarjan läpivienti. Ei ole kallis osa, ja kun öljypohja on irti, niin käsittääkseni nopeasti vaihdettu.
Jep. Öljypohja täytyy irrottaa, että läpiviennin ylipäätään saa vapautettua irti. Se muovinen läpivientiholkki ei juuri mitään maksa kuitenkaan, eli ei järkeä jättää vaihtamatta sitä samalla.
Comment
-
-
Originally posted by tabasco View PostJep. Öljypohja täytyy irrottaa, että läpiviennin ylipäätään saa vapautettua irti. Se muovinen läpivientiholkki ei juuri mitään maksa kuitenkaan, eli ei järkeä jättää vaihtamatta sitä samalla.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by PitBull View PostSamalla kannattaa vaihtaa Mechatronic tiivisteet ajan myötä kutistuvat ja joskus jopa halkeavat
6HP26
24107519314 x2
24107519315
24107520715
24347588725
24347571211
Comment
-
-
Vaihdoin viikolla sen vajaat 4 l , joka herui alas. Öljy haisi väkevältä, mutta en sanoisi palaneen hajuiseksi. Aika liukasta vielä noin "sormien välissä testaten", vaikka varmasti vanhat.
Tilalle MEYLEn ATF Plus 6. Heti kyllä alkoi tomaatti toimia pehmeämmin jo tällä tuoreutuksella.E60 520I 2004 Autom.
Comment
-
-
E-shiftissä (LCI:n joystick ohjaus) ja M-shiftissä lienee samat solenoidit nuo EDS1-6 ja MV1 eli jos solenoidit aikoo vaihtaa ja P toimii niin voi ostaa tuon pienemmän kitin (ZF 1068298044)?
Jos laatikko joskus ja jouluna venyttää 2->3 vaihdossa 2500rpm asti (kun normaalisti vaihtaa nätisti 2000rpm paikkeilla) ja vaihto silloin "töksäyttää" niin onko kyseessä a) solenoidivika (EDS2?) b) liian vähän öljyä c) mekatroniikan tiivisteet (OS33283 / ZF - 50121995) d) joku muu mikä, kuten zip kit (sonnaxin vikakuvaukset eri kitin osille ei täsmää omien oireiden kanssa)?
Jos autolla on ajettuna hieman alle 300tkm öljyjä vaihtamatta niin mitä tekisitte? Saksasta näyttää saavan solkut/pohja/tiivisteet/läpivienti 320e hintaan ja ravenolia 6hp 16L 150e kotiin kannettuna, lifeguard 6 olisi 14L (joka riittänee) 200e. EDIT: eipä taida näköjään sitten lopulta saavan ihan tohon rahaan kun lyö näköjään posteja joka itemille erikseen päälle viimisessä vaiheessa...
Paljonko tuossa on työtä jos vaihtaa nuo kaikki korjaamolla, 3-4h? Vai kaataako vain pihassa "sokkona" vähän lisää öljyä lootaan kun nuo oireet on niin harvinaisia ja satunnaisia että paha sanoa onko lootassa mitään oikeaa vikaa vai eikö ole vai onko vika itse asiassa jo päällä ja nyt toimimalla säästyisi isommalta...
Hetki sitten mainittua DEX6 öljyä saa ihan IKH:stä 20L 105e, mutta mielestäni luokitus ei täyty, olenko väärässä ja tuossa saisi säästettyä vielä 50e materiaalikuluissa?Last edited by okkraj; 02-10-2020, 13:10.E61 530dA LCI 6/2007
Comment
-
-
Omaan ruoskaan (E60 -04) vaihtanut kaksi kertaa laatikkoöljyt. 400 tkm ja 610 tkm kohdalla, läpiviennin vuotamisen takia.
Ensimmäisellä kerralla Lifeguard 6 huuhtelematta, toimi.
Toisella kerralla murheena myös muuntimenlukon lipsuminen, eli kierrokset heijasi ja jyrkkää mäkeen lipsui kunnolla.
JN-Tradingin suosituksesta laitoin laatikkoon MAG1 Dextron VI öljyt maustettuna Lubeguard platinum ja Lubequard shudder Fixx käärmeöljyllä, huuhtelematta.
Ajoa tullut 80 tkm vaihdon jälkeen ja tähän saakka ainakin kierrosten heijaaminen ja lipsuminen ollut poissa.
Uuttahan noilla tuosta ei saa tehtyä, mutta kaikki suurempi remppa tuollaiseen maapallonkiertäjään alkaa olla vähintäänkin kyseenalaista.
Comment
-
-
Originally posted by okkraj View PostE-shiftissä (LCI:n joystick ohjaus) ja M-shiftissä lienee samat solenoidit nuo EDS1-6 ja MV1 eli jos solenoidit aikoo vaihtaa ja P toimii niin voi ostaa tuon pienemmän kitin (ZF 1068298044)?
Jos laatikko joskus ja jouluna venyttää 2->3 vaihdossa 2500rpm asti (kun normaalisti vaihtaa nätisti 2000rpm paikkeilla) ja vaihto silloin "töksäyttää" niin onko kyseessä a) solenoidivika (EDS2?) b) liian vähän öljyä c) mekatroniikan tiivisteet (OS33283 / ZF - 50121995) d) joku muu mikä, kuten zip kit (sonnaxin vikakuvaukset eri kitin osille ei täsmää omien oireiden kanssa)?
Jos autolla on ajettuna hieman alle 300tkm öljyjä vaihtamatta niin mitä tekisitte? Saksasta näyttää saavan solkut/pohja/tiivisteet/läpivienti 320e hintaan ja ravenolia 6hp 16L 150e kotiin kannettuna, lifeguard 6 olisi 14L (joka riittänee) 200e. EDIT: eipä taida näköjään sitten lopulta saavan ihan tohon rahaan kun lyö näköjään posteja joka itemille erikseen päälle viimisessä vaiheessa...
Paljonko tuossa on työtä jos vaihtaa nuo kaikki korjaamolla, 3-4h? Vai kaataako vain pihassa "sokkona" vähän lisää öljyä lootaan kun nuo oireet on niin harvinaisia ja satunnaisia että paha sanoa onko lootassa mitään oikeaa vikaa vai eikö ole vai onko vika itse asiassa jo päällä ja nyt toimimalla säästyisi isommalta...
Hetki sitten mainittua DEX6 öljyä saa ihan IKH:stä 20L 105e, mutta mielestäni luokitus ei täyty, olenko väärässä ja tuossa saisi säästettyä vielä 50e materiaalikuluissa?
Jos kyseinen vaihdon venytys on alkanut omia aikojaan tai XHP softaus löytyy jo autostasi, niin taitaa olla kyse jostain muusta.EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Comment
-
-
Se on totta että "ylihuoltoa" ei kannata tehdä, ajatuksena oli josko tuota vielä 4-5v pystyisi pitämään (ollut itsellä 2011 asti) joka tarkoittaa noin 60-70tkm lisää, sitten olisi vasta 350tkm mittarissa eli pähkinöitä sun lukemiin .
Tämän vuoksi ajattelin jos askia avaa niin _ehkä_ kannattaisi investoida pari satkua (no oikeasti se onkin 400e eli melkein 2x vs huuhteluvaihto) lisää ja vaihtaa kaikki tai jos vaihtaisi ainakin tuon tiivistesarjan lisäksi (josta tullee töineen ainakin 100e lisää).
Tässä välissä opin että ISTAlla näkee mbar ja ms ajat noille solkuille, niistä ehkä näkee jotain tai sitten ei. Nämä täytyy joka tapauksessa vilaista ennen päätöksien tekoa. Adaptaatioiden nollaus ilman öljyjen vaihtoa lienee turhaa, mutta ei siitä vissiin haittaakaan ole. Lisäaineista ei nähdäkseni näillä "oireilla" ole hyötyä.
Halvin tapa olisi toki vain tuutata 8L kannusta ravenolin 6hp:ta ottamatta edes pohjaa irti, tämä olisi 80e+työt tai sitten könytä itse pihassa auton alla... Mutta jos tuo ei riitä niin satku meni hukkaan, samoin kuin menee 500e jos huuhtelu+uusipohja ei riitä.E61 530dA LCI 6/2007
Comment
-
-
Originally posted by Sto View PostTuo 2 -> 3 vaihdon venyttäminen ja töksäyttäminen on yleinen ominaisuus näissä. Esiintyy hiukkaspöntön polton aikana ja esim. ylämäkeen ajaessa. XHP poisti kyseisen ominaisuuden kokonaan.
Jos kyseinen vaihdon venytys on alkanut omia aikojaan tai XHP softaus löytyy jo autostasi, niin taitaa olla kyse jostain muusta.
Luen nyt kuitenkin nuo paineet ja ajat ja ihmettelen sitten lisää vaikka mitään noista ymmärräkään . Öljyt tekisi kyllä mieli vaihtaa, mutta toisaalta sanotaan että ei kannata eikä mitään 500e:tä huvittaisi pistää alle 8k autoon...E61 530dA LCI 6/2007
Comment
-
-
Originally posted by okkraj View PostNäin mä olen lukenut ja itsekin havainnoinut, mutta esim. viimeinen 'potkasu' tuli siten että ECU väitti hiukkaspolton tehdyksi ~600-700km sitten, olisiko tuo poltto sitten voinut jäädä kesken (aika paljon lyhyttä ajoa) eikä tallentua ecuun kun potkusta jonkun 100km jälkeen noita polttolukemia katselin. Muuten on kyllä tuttua että polton aikana vetää kakkosella "pitkälle" mutta ainakin 30-40 vauhdissa potkua ei tule jos kaasupoljinta nätisti käyttää eikä yritä kiihdyttää tuon yli (kotitiellä 30 rajoitus ja yleensä polttaa tuossa)...
Luen nyt kuitenkin nuo paineet ja ajat ja ihmettelen sitten lisää vaikka mitään noista ymmärräkään . Öljyt tekisi kyllä mieli vaihtaa, mutta toisaalta sanotaan että ei kannata eikä mitään 500e:tä huvittaisi pistää alle 8k autoon...
Poltto on voinut olla päällä, mutta on sitten keskeytynyt syystä tai toisesta. Kyseinen luku nollautuu vasta onnistuneen polton jälkeen. Helppoa olisi tosiaan myös tuo aikasemmin ehdottamasi öljyn määrä tarkistaa. Osta vaikka litran purnukka sopivaa öljyä varmuuden vuoksi, jos pientä vajausta on. Saat ainakin yhden tekijän suljettua pois.
Tuolta löytyy pientä juttua noista adaptioarvoista. Harmi vain kun xHP:lla ei taida olla ilmaista kokeiluperiodia millään tapaa, niin saisit kokeiltua johtuuko noi ongelmat vain vakiosoftasta vai mekaanisista ongelmista. Kuten aikaisemmin kirjoitinkin, niin omasta E61 katosi noi vakiosoftan aiheuttamat polton, mäkikiihdytyksen jne. aiheuttamat vaihdon pidennyksestä johtuvat töksähtelyt kokonaan pois. Ja tuntuuhan koko auto nykyaikaisemmalta kyseisen softan kanssa
Yksi ei ehkä niin suositeltava vaihtehto on, että vaihdat ne öljyt halvimman mukaan ilman suodattimen vaihtoa. Jos tuli apua, niin vaihdat sitten myös suodattimen. 300tkm raja kuitenkin alkaa olemaan sellainen, että syy voi olla mikä vain mekaanisesta kulumisesta öljyn ominaisuuksien heikkenemiseen.EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Comment
-
Comment