Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • okkraj
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 95
    • Espoo

    Ei nämä ainakaan kovin pahalta näytä sikäli mikäli ymmärtänyt tuon oikein. C solkkukin on 100mbar päässä ZF:n -+400 speksin rajasta. Dokusta ymmärsin että valmistusspeksi ei ole noin iso joten miksi tuo yksi on näin paljon negatiivisena? Toisaalta kun paikat kuluvat niin painetta pitäisi tarvita enemmän jolloin tuolla solenoidilla olisi kaikista eniten säätövaraa käytettävissä joka lienee "hyvä asia". 2->3 vaihtoon osallistuu B&C joka on toinen noista "poikkeavista" arvoista.

    fill pressures: / fill times:
    Clutch A: 88.0 / 36.0
    Clutch B: 52.0 / 15.0
    Clutch C: -292.0 / -8.0
    Clutch D: 13.0 / 0.0
    Clutch E: 90.0 / 9.0

    Tuolta löytyy ekasta postista ZF:n dokumentit lootan sielunelämästä jos syvempi tietämys kiinnostaa


    Näillä tiedoilla en ainakaan ole heti solenoideja vaihtamassa . Jos pihassa koittaisi ropata öljyjä sisään niin kuinka korkealla (vaikkapa maan ja helman väli) auto pitäisi saada (ei mitään muistikuvaa mitä pohjamuovin alla on), jotta homma olisi edes semi-mielekästä tehdä? Itsellä vain 2 pukkia joten joutunee jotain puuklapia laittamaan toisten renkaiden alle. Olettavasti auto pitäisi olla myös suht vaaterissa sekä pituus&sivusuunnassa, milläs tämän mittaat tai arvioit (vatupassilla tai vesiastialla takaluukun pohjasta?). Jos auton vie jonnekin öljynvaihtoon niin ei taida olla takeita että tulee edes yhtä hyvänä takas jos tason täyttöä ei ole tehty oikein...

    Eikä tämäkään ihmettely ihan hukkaan mennyt, samalla vahingossa huomasin että ahtoilman lämpö on vakio 111C joten saa anturin vaihtaa kun putsaus ei auttanut
    Last edited by okkraj; 02-10-2020, 20:17.
    E61 530dA LCI 6/2007

    Comment

    • Sto
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 89
      • Helsinki

      Originally posted by okkraj View Post
      Ei nämä ainakaan kovin pahalta näytä sikäli mikäli ymmärtänyt tuon oikein. C solkkukin on 100mbar päässä ZF:n -+400 speksin rajasta. Dokusta ymmärsin että valmistusspeksi ei ole noin iso joten miksi tuo yksi on näin paljon negatiivisena? Toisaalta kun paikat kuluvat niin painetta pitäisi tarvita enemmän jolloin tuolla solenoidilla olisi kaikista eniten säätövaraa käytettävissä joka lienee "hyvä asia". 2->3 vaihtoon osallistuu B&C joka on toinen noista "poikkeavista" arvoista.

      fill pressures: / fill times:
      Clutch A: 88.0 / 36.0
      Clutch B: 52.0 / 15.0
      Clutch C: -292.0 / -8.0
      Clutch D: 13.0 / 0.0
      Clutch E: 90.0 / 9.0

      Tuolta löytyy ekasta postista ZF:n dokumentit lootan sielunelämästä jos syvempi tietämys kiinnostaa


      Näillä tiedoilla en ainakaan ole heti solenoideja vaihtamassa . Jos pihassa koittaisi ropata öljyjä sisään niin kuinka korkealla (vaikkapa maan ja helman väli) auto pitäisi saada (ei mitään muistikuvaa mitä pohjamuovin alla on), jotta homma olisi edes semi-mielekästä tehdä? Itsellä vain 2 pukkia joten joutunee jotain puuklapia laittamaan toisten renkaiden alle. Olettavasti auto pitäisi olla myös suht vaaterissa sekä pituus&sivusuunnassa, milläs tämän mittaat tai arvioit (vatupassilla tai vesiastialla takaluukun pohjasta?). Jos auton vie jonnekin öljynvaihtoon niin ei taida olla takeita että tulee edes yhtä hyvänä takas jos tason täyttöä ei ole tehty oikein...

      Eikä tämäkään ihmettely ihan hukkaan mennyt, samalla vahingossa huomasin että ahtoilman lämpö on vakio 111C joten saa anturin vaihtaa kun putsaus ei auttanut

      Noin 20cm kun saa autoa ylös (vakioalusta E60 ja E61), niin mahtuu jo irroittamaan pohjamuovit. Sen jälkeen onkin vähän enemmän tilaa puuhastella. Ahdastahan se on silti nosturiin verrattuna. Tasaisuuden olen katsonut pienellä vatupassilla laatikon öljypohjasta.
      EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

      Comment

      • Yöpöllö
        Newbiemmer
        • Oct 2020
        • 13
        • Ilmajoki

        Olisi kiintoisaa kokea, mitä se RVS-käsittely T8 tomaatille sanoisi, mutta jäänee toteuttamatta...
        E60 520I 2004 Autom.

        Comment

        • okkraj
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 95
          • Espoo

          Originally posted by Sto View Post
          Noin 20cm kun saa autoa ylös (vakioalusta E60 ja E61), niin mahtuu jo irroittamaan pohjamuovit. Sen jälkeen onkin vähän enemmän tilaa puuhastella. Ahdastahan se on silti nosturiin verrattuna. Tasaisuuden olen katsonut pienellä vatupassilla laatikon öljypohjasta.
          Ajoin 18cm rampeille ja tilaa oli 30cm luokkaa helmaan, ahdasta silti, 40cm alkaisi olemaan edes jollain tasolla "mukava", hankalin homma taas vaihteeeksi yllättäen auton saaminen ylös, muovien poisto & takaisin laitto (tähän menee helposti yli puolet ajasta). Passilla katsoin niin öljypohja sivusuunnassa täysin vaaterissa eli ilmajouset tasoittaa auton kunhan vain säätö riittää, pitkittäiskallistusta ei öljypohjasta mittaa...

          Luulen että laatikossa oli liian vähän öljyä, sellainen 'nytkäytys' ainakin P:ltä R:lle (tai D:lle) vaihtaessa loppui/vaimeni. Öljyä tuli propusta ulos 3,1L paikkeilla ja sain sinne menemään noin 0,5L enemmän. Se jäi vähän epäselvästi että millainen "noro" (pisaroita, ohut jatkuva vai "reilusti") sieltä olisi pitänyt valua kun pistää tulpan kiinni... Vanha öljy ei näyttänyt mielestäni miltään aivan täysin katastrofaaliselta. Muuten ajot niin vähäiset että paha kommentoida, mutta tulipahan ainakin tehtyä "jotain". Sitten herää tietysti kysymys että mihin tuota öljyä on kadonnut vai onko alunperin ollut tuo määrä, pohja oli kuiva, koko pistoke ehkä snadisti hikoili (sehän on taas vaihteeksi paikassa ettei jotain lisää&reilusti purkamatta sinne oikein näe saati pääse käsiksi).

          Nopeana yhteenvetona voisi sanoa että 100e (ostin 6L lifeguardia) remontiksi "ok", mutta ei tuota kyllä omassa pihassa ilman nosturia/monttua kannata älkää ähräämään jos meinaa huutelemalla vaihtaa ei vaan ole konttaamisen arvoista...

          Täyttöproppu voi olla aika piukassa, momenttiavaimessa 80nm kun aukesi, 70nm ei riittänyt. Sekin sellaisessa paikassa että 1/2" hylsyn saa juuri ja juuri sopimaan ja _jos_ (ei kyllä ihan helposti onnistu) sattuu pyöräyttämään niin askin saa ottaa pois. Täyttäminen ei mitenkään onnistu ilman pumppua, itse ostin motonetista öljyn imupumpun 1000ml 19,90e, sillä homman sai tehtyä, mutta ihan hirveä ährääminen 1L pulloista vetää öljyä kun tuo pumppu horii "puolet" ilmaa, 800ml taisi saada parhaimmillaan.
          E61 530dA LCI 6/2007

          Comment

          • Fubar
            BTCF Member
            • Aug 2003
            • 190
            • Kuopio

            Nostetaanpa vanha ketju ylös.
            Alkoi käyttiksessä vuotamaan tuo läpivientiholkki ja kun öljypohja pitää ottaa irti meinasin samalla vaihtaa myös nuo mekatroniikan tiivisteet (4 putkiloa ja se neliskanttinen).
            Tässä vielä pohdin että kannattaisiko samalla uusia solenoidit vaikka varsinaista vikaa laatikossa ei olekaan.
            Suomesta tuo solenoidisarja on aika kallis (yli 500€).
            Ebaysta sitten on tarjolla monen hintaista.
            Halvimmat (kiinasta) olisi hieman päälle satasen kotiin toimitettuna sarjalta.
            Nyt kysymys kuuluukin, onko kellään kokomusta noista kiinan sarjoista?
            Hyvinkin on mahdollista että nuo kaikki tulevat samalta tehtaalta, mutta kiinasta ostamalla jää muutama väliporras pois katetta ottamasta. Tai sitten ovat halpoja kopioita ja niillä ei tee mitään.
            Tuon reilun satasen voisi käyttää "ehjien" osien vaihtamiseen, mutta viittä sataa ei enää viitsi samaan sijoittaa.
            E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
            ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 608
              • Espoon haja-asutus

              Mites muuten nelivetoisessa sinne läpiviennille pääsy? Siinä näyttää vielä olevan se jakolaatikkoon kiinnittyvä putken kannakerauta osin edessä. Pitääkö se rauta taiteilla jotenkin pois (en muista, saako sitä irti edes jakolaatikko paikallaan) vai pitääkö se pistoke vain taiteilla sieltä välistä, kun ensin irrottaa sen jakolaatikon itsensä kannakkeen.

              Itsellä olisi myös ohjelmassa öljyjen vaihto, mekatroniikan tiivisteet ja ehkä vielä shudder fixx lootaan.

              Solenoideja muuten saa ihan ZF originaleina ainakin Saksan ebaysta kohtuullisella (suhteellista tietysti) hinnalla. Itsekin miettinyt niitä, mutta kun ei ole itse vaihtamisessa mitään oireita varsinaisesti.

              E
              Last edited by ErkkiE; 07-10-2022, 22:08.

              Comment

              • Shatter
                BTCF Member
                • Mar 2013
                • 923
                • Oulu

                Originally posted by ErkkiE View Post
                Mites muuten nelivetoisessa sinne läpiviennille pääsy? Siinä näyttää vielä olevan se jakolaatikkoon kiinnittyvä putken kannakerauta osin edessä. Pitääkö se rauta taiteilla jotenkin pois (en muista, saako sitä irti edes jakolaatikko paikallaan) vai pitääkö se pistoke vain taiteilla sieltä välistä, kun ensin irrottaa sen jakolaatikon itsensä kannakkeen.

                Itsellä olisi myös ohjelmassa öljyjen vaihto, mekatroniikan tiivisteet ja ehkä vielä shudder fixx lootaan.

                Solenoideja muuten saa ihan ZF originaleina ainakin Saksan ebaysta kohtuullisella (suhteellista tietysti) hinnalla. Itsekin miettinyt niitä, mutta kun ei ole itse vaihtamisessa mitään oireita varsinaisesti.

                E
                Mekaremontin hiljattain tehneenä E91 xdriveen voin sanoa että ahdasta on. Pakoputken kannake on niin veemäisessä paikassa että pitää olla luova pikkuräikän jatkojen kanssa, varsinkin takaisin laitossa.

                Alkuperäinen solenoidisarja on 350e saksasta.
                Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                E91 330dA xDrive M-Sport '09
                VW Golf mk4 1.6 '03
                Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                MB W108 250S '67 x2

                Comment

                • Kiding
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 189
                  • Tamperkele

                  Täytyy muuten kehua kuinka hyvä laatikosta tuli, kun nuo tiivisteet (ja toki öljyt ja suodatin) vaihdettiin.

                  Kaikki nykiminen yms epämääräinen käytös loistaa poissaolollaan.
                  Ja vaihtaa niin pehmeästi.
                  BMW E61 530D 2008

                  Comment

                  • sebbexi
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2018
                    • 43
                    • Joensuu

                    Moi e61 530XD 2006vm 6hp26z laatikolla. Alkaa toi 100km/h nopeudessa humppaus vituttaa. Kierrokset pomppii noin 300rpm tasasella vakkaripäällä ajaessa. Joskus vaihdettu laatikko noin 300tkm kohalla huoltokirjan mukaan, ei tietoa onko korjattu uusi, vaiko käytetty, autolla nyt ajettu noin 500tkm. Mikä sieltä laatikosta nyt yleensä hajoaa? Ei ole väliä ajaako manuaalipuolella 5 vai 6 vaihteella silti humppaa. Onko se vika yleensä mekassa vai turbiinissa? Voiko tätä jollain todentaa lähemmäksi. Laatikko öljyt vaihdettu ja suodatin aikoinaan vian takia. Pahenti vain asiaa eli olisiko joku joskus jotkin shudderfixin tapaset litkut jo laittanut..
                    Tämän hetken kulkineet

                    BMW E39 525TDS
                    BMW E36 325TDS Montrealblau metallic

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10031
                      • KVLA

                      Villi veikkaus: momentin muunnin/turbiini alkaa porsimaan noilla oireilla.

                      Comment

                      • sebbexi
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2018
                        • 43
                        • Joensuu

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Villi veikkaus: momentin muunnin/turbiini alkaa porsimaan noilla oireilla.
                        Joo, tätä arvelin melkeen ekana lähteä vaihtamaan ennenkun mekatroniikkia lähtisi laittaa. Voisiko vielä lisäksi samaan paikkaan oireilla näin että kun ajat tasasella vakkarilla välillä tekee semmosen töksähdyksen, että ihanku joku menis hetkellisesti jumii ja matka jatkuu samantien, Hyvin pieni mutta tuntee että käy välillä sellanen töksähdys vedossa.
                        Tämän hetken kulkineet

                        BMW E39 525TDS
                        BMW E36 325TDS Montrealblau metallic

                        Comment

                        • Shatter
                          BTCF Member
                          • Mar 2013
                          • 923
                          • Oulu

                          Turbiinin lukko ei pidä, siitä se humpaus yleisimmin tulee 6hp laatikossa. Turbiinin vaihdolla kuntoon. 500tkm ajetusta laatikosta kokemusta asian tiimoilta kun Siekkinen teki laatikon kokonaan uusiksi pl. turbiini niin satunnainen humpaaminen äityi niin pahaksi ettei viitsinyt enää ajaa kuin keppi sportilla. Lopuksi uusittiin myös turbiini ja sillä poistui heijaamiset.
                          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                          E91 330dA xDrive M-Sport '09
                          VW Golf mk4 1.6 '03
                          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                          MB W108 250S '67 x2

                          Comment

                          • sebbexi
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2018
                            • 43
                            • Joensuu

                            Jees kiitoksia, eli eikun turbiini kaupoille ja ihmetellää sitten muuta
                            Tämän hetken kulkineet

                            BMW E39 525TDS
                            BMW E36 325TDS Montrealblau metallic

                            Comment

                            • ViljamiH
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2023
                              • 73
                              • Joroinen

                              Osaako kukaan sanoa mitä eroa näillä öljyillä on muuta kuin R perässä?

                              Top Tec ATF 1800 | LIQUI MOLY
                              Top Tec ATF 1800 R | LIQUI MOLY​​

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎