Jos ja kun moottorin termostaatti on nyt vaihdettu, vika on erittäin suurella todennäköisyydellä automaatin termostaatissa. Kyseisen osan löydät tästä, osa nro. 13:
Ei mikään sikakallis ja vaihto pitäisi olla aika pala kakkua. Ei siis tarvitse vaihtaa koko lämmönvaihdinta kuten dieseleissä. Vikakoodejahan nämä termariviat ei anna, ellei päätermarin sähkövastus ole sökö ja silloinkaan ongelmana ei ole liian matala käyntilämpö.
E61 523iA 2006 kylmäkö??
Collapse
X
-
Auto käynnyt korjaamolla ja ei vikakoodeja!!?? Edelleen kutenkin vaivaa kylmyys hytissä!!
Viikon aikana tullut netissä surffattua jonkin aikaa ja tuollainen linkin mukainen asia tuli esiin:
Moottorin lämpötila täysin (DME.n) ohjauksessa:
Ote tekstistä.
Heat management
The possibilities of conventional cooling systems are used for the cooling system with electrical coolant pump.
The following components are influenced by the heat management:
· Electrical coolant pump
· Mapped thermostat
· Digital engine electronics (DME)
The cooling output of the system is adapted by means of a freely variable volumetric flow of the coolant.
The heat management determines the current cooling requirement and regulates the cooling system accordingly. If necessary, the coolant pump can even be switched off altogether, for example to heat up the coolant quickly during the warm-up phase.
If the engine is not running but very hot, the coolant pump will also work while the vehicle is out of use. Cooling output can thus be called up regardless of engine speed.
The heat management now permits various characteristic maps to be used as a basis for controlling the coolant pump, over and above the map thermostat. In this way, the engine control unit can adapt the engine temperature to the driving characteristics.
The engine control unit regulates the following temperature ranges:
· 112 ° C = Economy
· 105 ° C = Normal
· 95 ° C = High
· 80 C = High and regulation by the map thermostat
If the vehicle handling causes the engine control unit to detect the economical operating range Economy, the DME regulates to a higher temperature (112 C). ne In this temperature range, the engine is operated with a relatively fuel requirement. The friction inside the engine is reduced at higher temperature. The temperature increase thus favours lower fuel consumption in the low load range.
In the High and regulation by the map thermostat mode, the driver wants to use optimised power output development of the engine. To achieve this, the temperature in the cylinder head is lowered to 80 ° C. This lowering leads to a better cylinder filling, which leads in turn to an increase in engine torque. The engine control unit can now regulate a certain operating range, adapted to the relevant driving situation. This makes it possible to use the cooling system to influence consumption and performance.ne
Ensiviikolla auto myyjäliikkeen toimesta uudelleen tutkittavaksi merkkikorjaamoon, mutta nyt toiseen liikkeeseen.
Autossa on myös webasto (jälkiasennus saksassa) voiko olla yhteyttä ongelmaan??
Kommentteja...!!
Leave a comment:
-
Kiitos vinkeistä. Tuontapaiseen teoriaan olen itsekkin päätynyt, mutta tuolla vahvistaa asian.
Auto menossa myyjäliikkeen toimesta merkikorjaamolle vikahakuun jo ensiviikolla, jos aikaa järjestyy.
Tuosaa sähkökaaviossa näkyisi olevan sulake kyseiselle ohjaukselle. Tietääkö kukaan mistä se löytyisi?? Voisi testata ajaa ilman ja seurata mitä tapahtuu lämmöille!!Last edited by E39touring; 15-01-2012, 10:21.
Leave a comment:
-
Tässä on WDS:stä löytyvä kuvaus bensa e60 termostaatin ohjauksesta (moottorimalli on kyllä eri):
Tuon lukemisen jälkeen veikkaan että jostain tulee väärää singaalia tai ei signaalia lainkaan ja varmuuden vuoksi moottoriohjaus ohjaa pitää termostaatin kovan kuormituksen moodissa, jossa lämpötila pidetään luokassa 85c.
Kaikki jäähdytykseen liittyvät dokumentit löydät:
Leave a comment:
-
Originally posted by VESiX View PostTermostaatilla on sähköinen ohjaus - tai jostain sellaisesta oli puhetta korjaamolla puhetta, kun termarista tuli vikakoodi josta olin autuaan tietämätön, kunnes katsastussetä teki OBD testin ensimmäisessä katsastuksessa ja antoi hylyn
???OK Mitenköhän tuo ohjaus toimii?? Voisiko olla mahdollista että meikäläisen termari ohjautuu/ohjataan väärin?? Jos auki, niin varmasti ei tahdo lämmetä!!
Leave a comment:
-
Termostaatilla on sähköinen ohjaus - tai jostain sellaisesta oli puhetta korjaamolla puhetta, kun termarista tuli vikakoodi josta olin autuaan tietämätön, kunnes katsastussetä teki OBD testin ensimmäisessä katsastuksessa ja antoi hylyn
Leave a comment:
-
Termostaatti uusittu ja tilanne entisellään!! =/
Autolla ajelin n.40km ja lämmöt 75-80C, kun nopeudet välillä 40-90km/h. Ulkona -2 joten ei vielä edes kylmää!!
Pysähdyin linja-autopysäkille, jossa käytin konetta n.5min 2500-3000rpm jonka jälkeen lämmöt jälleen tasolla +97-100C (Flektikin käynnistyi) Tämän "lämmityskäytön" jälkeen sama lenkki n.40km takaisin ja kas lämmöt pysivät välillä +97-99C
Kotona avasin vanhan termostaatti kotelon, jossa näytti kaikki olevan OK. Termostaatti oli kiinni aivan niinkuin kuuluikin huoneenlämmössä.
Termostaatin patruunaan menee sähköpistoke, jonka tarkoitus on mikä??
Mittataanko täältä moottorin lämmöt vai jotain muuta!!?
EI KAI TERMOSTAATTIA SENTÄÄN LÄMMITETÄ?????
Leave a comment:
-
Originally posted by Vanquish View PostMulla nousee 100c moottoritiellä ajaessa talvikelissä, eli bensalle tämä on ihan normaali lämpötila.
Laitan tietoa,kun termari uusittu.
Leave a comment:
-
Mulla nousee 100c moottoritiellä ajaessa talvikelissä, eli bensalle tämä on ihan normaali lämpötila.
Leave a comment:
-
Originally posted by E39touring View PostIllan ropaamisen tuloksena lämmöt ajossa +96-100C ja paikallaan käytettäessä +93-96C
Tuulilasin keskisuuttimelta mitattuna elohopeamittarilla max.lämpö +72C
Pakkasta tosin ulkona vain -6C
Mahdolliset syyt: paisuntasäiliönkorkki ei ollut kunnolla kiinni ja paineet järjestelmästä hukassa tai vaihtohtoisesti termari jumitti ja lähti liikkumaan kun kone kunnolla lämpimäksi??!!
Selviää varmasti lähipäivinä, kun taas pääsee lähtemään kylmästä ajoon.....
Kommentit???
Aamulla taasen lämmöt jäi +75C, joten perjantaina vaihdetaan termostaatti. Kommentoin sitten mitä muutosta tuli!!
Leave a comment:
-
Originally posted by VESiX View PostEipä ole talvella tullut katsottua, mutta kesällä N52B30 koneella maantieajossa lämmöt oli hyvin lähellä 100 astetta. Kummaksutti vähän, mutta sitten asia unohtui. Pitääpä avata taas salavalikko.
Illan ropaamisen tuloksena lämmöt ajossa +96-100C ja paikallaan käytettäessä +93-96C
Tuulilasin keskisuuttimelta mitattuna elohopeamittarilla max.lämpö +72C
Pakkasta tosin ulkona vain -6C
Mahdolliset syyt: paisuntasäiliönkorkki ei ollut kunnolla kiinni ja paineet järjestelmästä hukassa tai vaihtohtoisesti termari jumitti ja lähti liikkumaan kun kone kunnolla lämpimäksi??!!
Selviää varmasti lähipäivinä, kun taas pääsee lähtemään kylmästä ajoon.....
Kommentit???
Leave a comment:
-
Eipä ole talvella tullut katsottua, mutta kesällä N52B30 koneella maantieajossa lämmöt oli hyvin lähellä 100 astetta. Kummaksutti vähän, mutta sitten asia unohtui. Pitääpä avata taas salavalikko.
Leave a comment:
-
Originally posted by Mik@ View PostVikakoodit luettu? Vesiventtiili rikki?
Samalla vaihdetaan varmuuden vuoksi myös termostaatti.
Mikäköhän on normaali käyntilämpötila bensakoneissa?? Piilovalikossa nyt n. 81-85C
Leave a comment:
Leave a comment: