E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maili
    replied
    Originally posted by torppa47523 View Post
    Itse jouduin myös vaihtamaan pari vuotta sitten vuotavan syylarin uuteen Behr, sama kuin oli alkuperäinen, ilman tyhjennys proppua. Pari kertaa ilmaus kuten yllä kerrottu, kaikki on toiminut sen jälkeen moitteettomasti. Koneen lämpö kesät talvet 96-110 C, kuormituksesta riippuen.
    Täytyy olla sitten sama syyläri vielä, kuin alkuperäinen, tai sitten sinulla ei ole tuota kyseistä tulpattavaa kiertoa. Enää tuota Behrin alkuperäistä syyläriä ei ollut saatavilla. Tilasin alkuperäisenä, mutta sain hyvitystä hinnasta, koska eivät saaneet enää alkuperäisenä. Varmaan jossain voi vielä hyvällä tuurilla olla varastossa, mutta uusia ei tätä mallia Behrinä enää kuulemani mukaan saa.

    Leave a comment:


  • torppa47523
    replied
    Originally posted by Maili View Post
    Luin kyllä ketjun läpi, mutta tämä meni kyllä ohi. Jotain tällaista aluksi epäilinkin. Täytyy ottaa auto nosturille ja katsoa tuo letku. Toivotaan että tulee tällä kuntoon.Kiitos!
    Edit: Lämpöistä alkoi pukkaamaan kuin ennenkin, kun tuon kyseisen letkun tulppasi umpeen. Letku on pahassa paikassa, itse en tulppaa putkeen sisään saanut kuin termostaatin edestä siirtämällä. Tulpan kohdalle laitoin klemmarin päälle. Tämä tulppaamis ohje täytyisi tulla uuden syylärin mukana, kun ei tuota alkuperäistä syyläriä ole enää saatavilla, tai näin minulle asia kerrottiin.
    Itse jouduin myös vaihtamaan pari vuotta sitten vuotavan syylarin uuteen Behr, sama kuin oli alkuperäinen, ilman tyhjennys proppua. Pari kertaa ilmaus kuten yllä kerrottu, kaikki on toiminut sen jälkeen moitteettomasti. Koneen lämpö kesät talvet 96-110 C, kuormituksesta riippuen.

    Leave a comment:


  • Maili
    replied
    Originally posted by Cunttory View Post
    Tässä ketjussahan oli kirjotettu:




    Tuskin se letkun irrotus ja nestejumppa ratkaisee mitään. Sinun auto osaa ilmata itsensä kun laitat virrat II-asentoon, puhallin yköselle ja lämmönsäätö täysille,kaasupoljinta kun pitää pohjassa noin 10 sec aktivoituu ilmaus. Kestää noin 8-10 minuuttia.
    Luin kyllä ketjun läpi, mutta tämä meni kyllä ohi. Jotain tällaista aluksi epäilinkin. Täytyy ottaa auto nosturille ja katsoa tuo letku. Toivotaan että tulee tällä kuntoon.Kiitos!
    Edit: Lämpöistä alkoi pukkaamaan kuin ennenkin, kun tuon kyseisen letkun tulppasi umpeen. Letku on pahassa paikassa, itse en tulppaa putkeen sisään saanut kuin termostaatin edestä siirtämällä. Tulpan kohdalle laitoin klemmarin päälle. Tämä tulppaamis ohje täytyisi tulla uuden syylärin mukana, kun ei tuota alkuperäistä syyläriä ole enää saatavilla, tai näin minulle asia kerrottiin.
    Last edited by Maili; 16-01-2022, 16:08.

    Leave a comment:


  • Cunttory
    replied
    Tässä ketjussahan oli kirjotettu:

    Originally posted by DDD View Post
    Päivitystä tähän topic:kiin omalta osalta... Lämmöt saatu takaisin N52B25:een. Ratkaisu oli letku nro. 12:n tukkiminen ennen kuin menee jäähdyttäjään. Viimeisimmässä jäädyttäjämallissa tämä liitäntä poistunut kokonaan.

    http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0742

    Autoon vaihdettu Nissens jäähdytin, joka jostain syystä jäähdyttää tehokkaammin osan 12 läpi kiertävän nesteen ja pitää koneen lämmöt max- 75C:ssä. Tällä kertaa syy ei ollut termostaateissa, koska niillä ei ole mitään tekemistä, jos nesteet pääsee koko ajan kiertämään termareiden bypasseista koneelle ja sieltä jäähdyttäjään.

    Originally posted by Maili View Post
    Joo, näistä vaihtoehdoista se joku varmaan on. Tänään tsekkasin moottorin lämmöt ja ihan normaalissa tuntuvat olevan 95 asteen kummankin puolen. Vesiventtiililtä lähtevät putket tuntuu myös olevan ihan normi kuumat. Täytyy vielä koettaa ottaa alavesiletku irti ja ja päästää vettä pois, lisätä uudet ja koettaa ilmata uudelleen. Olen sen kyllä Delphillä pariin kertaan ilmannut. Mistään ei vikakoodia anna. Tuntuu vain ihmeelliseltä , että tähän asti lämmin talviauto katosi uuden syylärin siivittämänä. Vaihdoin vuosia sitten vesipumpun ja termostaatin, eikä silloin vastaavia ongelmia ilmennyt. Voisihan tuolta vesiventtililtä ottaa putkia auki ja koettaa kuinka kennolla vesi kiertää. Ei tähän järjestelmään viitsi mitään putsaus liemiäkään laittaa, kuitenkin se pidemmän päälle taitaa olla o renkaille ym. huonoksi. Miksi muuten tämä mun teksti näyttää tältä?
    Tuskin se letkun irrotus ja nestejumppa ratkaisee mitään. Sinun auto osaa ilmata itsensä kun laitat virrat II-asentoon, puhallin yköselle ja lämmönsäätö täysille,kaasupoljinta kun pitää pohjassa noin 10 sec aktivoituu ilmaus. Kestää noin 8-10 minuuttia.
    Last edited by Cunttory; 11-01-2022, 20:52. Reason: suomennosta

    Leave a comment:


  • Maili
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Paljonko moottorinlämmit on ajossa? Jos ne on kunnossa niin ilmaa kierrossa, termari hajosi, kenno meni tukkoon tms.
    Joo, näistä vaihtoehdoista se joku varmaan on. Tänään tsekkasin moottorin lämmöt ja ihan normaalissa tuntuvat olevan 95 asteen kummankin puolen. Vesiventtiililtä lähtevät putket tuntuu myös olevan ihan normi kuumat. Täytyy vielä koettaa ottaa alavesiletku irti ja ja päästää vettä pois, lisätä uudet ja koettaa ilmata uudelleen. Olen sen kyllä Delphillä pariin kertaan ilmannut. Mistään ei vikakoodia anna. Tuntuu vain ihmeelliseltä , että tähän asti lämmin talviauto katosi uuden syylärin siivittämänä. Vaihdoin vuosia sitten vesipumpun ja termostaatin, eikä silloin vastaavia ongelmia ilmennyt. Voisihan tuolta vesiventtililtä ottaa putkia auki ja koettaa kuinka kennolla vesi kiertää. Ei tähän järjestelmään viitsi mitään putsaus liemiäkään laittaa, kuitenkin se pidemmän päälle taitaa olla o renkaille ym. huonoksi. Miksi muuten tämä mun teksti näyttää tältä?
    Last edited by Maili; 11-01-2022, 19:23.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Maili View Post
    Oma autoni on N53 moottorilla 523Lci. Näihin päiviin asti on ollut kabiini riittävän lämmin, ajettukin on jo yli 330tkm. Nyt viime vuoden viimeisenä päivänä vaihdoin vuotavan jäähdyttimen uuteen. Bemari osilta jäähdyttimen ostin. Alkuperäisiä Behrin valmistamia ei enää saanut. Eroa alkuperäiseen jäähdyttimeen oli että ei ole enää tyhjäys reikää ja se ero, että auto ei enää puhalla lämpöistä kunnolla. Jäähdytin nesteet on samat, kuin autossa on aina ollut, ilmattu on kunnolla, eikä ilmaa järjestelmässä ole. Kysymys kuuluukin voiko noissa syyläreissä olla jokin ero? Ajattelin sillä lähteä matkaan, että tukin syylärin edustan näin kylmällä kelillä. Vanhan syylärin ja ilmastoinnin kennon väli oli aikalailla täynnä kaiken karvaista kärpäistä ja ötökkää, että siitä tuskin pääsi mitään ilmaa läpi. Mutta mitään muuta selitystä, kuin syylärin läpivirtauksen ero, en tuohon voi kyllä käsittää. Koska lämiävä auto muuttui sillä kylmäksi. Jos olisi erilliset jäähdytin nesteet mennyt sisään, voisi kuvitella jonkin paikan jumivan tai tukkeutuvan, mutta kun samat aineet on tuvassa, kuin tähänkin asti.
    Paljonko moottorinlämmit on ajossa? Jos ne on kunnossa niin ilmaa kierrossa, termari hajosi, kenno meni tukkoon tms.

    Leave a comment:


  • Maili
    replied
    Oma autoni on N53 moottorilla 523Lci. Näihin päiviin asti on ollut kabiini riittävän lämmin, ajettukin on jo yli 330tkm. Nyt viime vuoden viimeisenä päivänä vaihdoin vuotavan jäähdyttimen uuteen. Bemari osilta jäähdyttimen ostin. Alkuperäisiä Behrin valmistamia ei enää saanut. Eroa alkuperäiseen jäähdyttimeen oli että ei ole enää tyhjäys reikää ja se ero, että auto ei enää puhalla lämpöistä kunnolla. Jäähdytin nesteet on samat, kuin autossa on aina ollut, ilmattu on kunnolla, eikä ilmaa järjestelmässä ole. Kysymys kuuluukin voiko noissa syyläreissä olla jokin ero? Ajattelin sillä lähteä matkaan, että tukin syylärin edustan näin kylmällä kelillä. Vanhan syylärin ja ilmastoinnin kennon väli oli aikalailla täynnä kaiken karvaista kärpäistä ja ötökkää, että siitä tuskin pääsi mitään ilmaa läpi. Mutta mitään muuta selitystä, kuin syylärin läpivirtauksen ero, en tuohon voi kyllä käsittää. Koska lämiävä auto muuttui sillä kylmäksi. Jos olisi erilliset jäähdytin nesteet mennyt sisään, voisi kuvitella jonkin paikan jumivan tai tukkeutuvan, mutta kun samat aineet on tuvassa, kuin tähänkin asti.

    Leave a comment:


  • MäkkiE90
    replied
    Tuossa mun tapauksessa autossa on oikeasti kylmä kun oli alle -15c pakkasta. Laihaseosmoodia käyttää inpan mukaan ihan oikein. Mulla tuntuu että lämmöt seilaa näillä yli 0-10c pakkasilla kokoajan 70-60c väliä. Pikkuhiljaa nousee sinne 70c tienoille lämmöt, sitten putoaa lämmöt 60c kohtuu nopeeta ja sama rumba jatkuu.

    Leave a comment:


  • Vanquish
    replied
    Talvella laihaseos alkaa 60 asteen jälkeen ja kesällä 50 asteen kohdilta. Laihaseos hidastaa lämpenemistä, mutta lämmöt nousee 90-95 kovallakin pakkasella.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by mmie View Post
    Esim. N53 ei mene laihaseosmoodiin jos ei lämmöt nouse riittävän ylös. Tämä ei välttämättä edes tunnu sisätiloissa, mutta kulutuksessa kyllä näkyy. Ja jotain vikaahan siellä silloin on. Kaveri painiskelee tämän mystiikan kanssa oman N53:n kera.
    Oleellinen asia ilman muuta.

    Onnekkaasti hankin joku aika sitten Android laitteen autooni, ja ELM 327 on jo ennestään. Nyt vaan asennettava Torque Lite laitteeseen ja seurattava tarvittaessa auton arvoja.
    Oma kulkine ainakin hetkellisen kulutusmittarin mukaan liikkuu maantiellä 100km/h nopeudella tasamalla n. 5l / 100 näytön alueella, joten taidan olla niitä onnellisia N53 ajajia joilla ongelmat on vasta edessäpäin.

    Sekalaisessa ajossa keskikulutus näyttäis olevan
    8.5 kun keskinopeus 50 (aikaa ennen koronaa)
    9 - 9,5 kun keskinopeus 45 (nykyään)

    mitä en pidä pahana 192 hv automaatille

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
    No en minä huolissani ole, mutta kaiholla muistelen aikoja kun autoissa oli oikea lämmityslaite. Esim 1970-luvulla kaverin cortina lykkäsi pakkasellakin muutamassa minuutissa niin kuumaa että "kättä poltti".

    Mutta siinä olikin kunnollisen kokoinen kuparikenno, johon tuli lyhyt letku kannen kuumimmasta paikasta, eikä muuta. Sai sitä kyllä sitten säätääkin jatkuvasti, eli kyllä nykyautomatiikka on parannus.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Pieni tarkennus itselleni:

    Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
    Vai onko kyse vaan siitä, että on opittu lukemaan koneen lämpö salavalikosta ja ollaan pettyneitä kun lukemat ei ole ihannetasolla?

    Koska jos kyse on jälkimäinen, kyseessä voi olla anturin näyttämän kalibroinnista.

    Jos auto alhaisista lukemista huolimatta on lämmin pakkasellakin, sivuuttaisin asian ja keskittyisin nauttimaan 2,- / litra E10 polttoaineen kuluttamisesta, vielä kun se on laillista.

    Kun ostin omani, alkuun harmittelin kun moottorin lämpöä ei nähnyt kojelaudan mittaristosta.
    Mutta kun tämä kuitenkin on tosi lämmin jopa alle -20 keleillä ja ikkunat pysyy huurteettomina, en ole katsonut aiheelliseksi alkaa kyseistä lukemaa seuraamaan.

    Katsotaan sitten uudestaan jos asia tuleekin ajankohtaiseksi.

    Mielestäni Suomessa autossa kyllä sais näkyä moottorin lämpötila jatkuvasti, siitä olen samaa mieltä
    Esim. N53 ei mene laihaseosmoodiin jos ei lämmöt nouse riittävän ylös. Tämä ei välttämättä edes tunnu sisätiloissa, mutta kulutuksessa kyllä näkyy. Ja jotain vikaahan siellä silloin on. Kaveri painiskelee tämän mystiikan kanssa oman N53:n kera.
    Last edited by mmie; 11-12-2021, 06:50.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Pieni tarkennus itselleni:

    Onko porukat huolissaan kun auto oikeasti ei lämpene sisältä, eikä siinä tarkene koska siinä voi olla joku vika.
    Vai onko kyse vaan siitä, että on opittu lukemaan koneen lämpö salavalikosta ja ollaan pettyneitä kun lukemat ei ole ihannetasolla?

    Koska jos kyse on jälkimäinen, kyseessä voi olla anturin näyttämän kalibroinnista.

    Jos auto alhaisista lukemista huolimatta on lämmin pakkasellakin, sivuuttaisin asian ja keskittyisin nauttimaan 2,- / litra E10 polttoaineen kuluttamisesta, vielä kun se on laillista.

    Kun ostin omani, alkuun harmittelin kun moottorin lämpöä ei nähnyt kojelaudan mittaristosta.
    Mutta kun tämä kuitenkin on tosi lämmin jopa alle -20 keleillä ja ikkunat pysyy huurteettomina, en ole katsonut aiheelliseksi alkaa kyseistä lukemaa seuraamaan.

    Katsotaan sitten uudestaan jos asia tuleekin ajankohtaiseksi.

    Mielestäni Suomessa autossa kyllä sais näkyä moottorin lämpötila jatkuvasti, siitä olen samaa mieltä
    Last edited by Havis; 11-12-2021, 05:09.

    Leave a comment:


  • jony
    replied
    Originally posted by MäkkiE90 View Post
    Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Itsellä e90 n53 koneella. Termostaatti vaihdettu kahteen kertaan. Wahler/behr, ei vaikutusta. Lämmöt nousee max 70c tienoille ajossa. Keulan tukkimisellakaan ei merkitystä. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen letkut puristettu eikä tälläkään vaikutusta.

    huomasin inpalla että vesipumpun nopeus 76,1% ihan sama mitenpäin tuolla ajelee. Ei varmaan kuuluis olla näin? Nopeutta pystyy hetkellisesti kyllä inpalla säätään mutta palaa sitten taas dme kontrollin alaiseksi. Ja lämmöt toki alkaa nousemaan heti kun nopeutta lasketaan.

    Onkos kokemuksia tälläisestä?
    Ihmettelin itse viime talvena samaa. Jos oikein muistan niin ilmastointi päällä pumppu pyöri kokoajan 75% ja ilmastointi pois päältä nopeus tippui.
    Mulla lämmöt nousi 70, termarin vaihdolla lämmöt nousi normaaliin,n52.
    Pumpun nopeus hommaa en tainnut enempää ihmetellä.
    Last edited by jony; 09-12-2021, 19:02.

    Leave a comment:


  • MäkkiE90
    replied
    Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Itsellä e90 n53 koneella. Termostaatti vaihdettu kahteen kertaan. Wahler/behr, ei vaikutusta. Lämmöt nousee max 70c tienoille ajossa. Keulan tukkimisellakaan ei merkitystä. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen letkut puristettu eikä tälläkään vaikutusta.

    huomasin inpalla että vesipumpun nopeus 76,1% ihan sama mitenpäin tuolla ajelee. Ei varmaan kuuluis olla näin? Nopeutta pystyy hetkellisesti kyllä inpalla säätään mutta palaa sitten taas dme kontrollin alaiseksi. Ja lämmöt toki alkaa nousemaan heti kun nopeutta lasketaan.

    Onkos kokemuksia tälläisestä?

    Leave a comment:

Working...
X