E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mr81
    replied
    Jooh siis tänään pelaa, kun lämpötila on 0c. Kuumaa riittää et meinaa oksen tulla.

    0c kaikki pelaa niin kuin pitää. Kuumaa tulee et meinaa läkähtyä.
    -10c alkaa havaitsemaan et ei tää oikein nyt taida pelaa. Max haalean lämmintä tulee.
    -20c eiks tästä vittu tule lämmintä toteamus. kaikki nupit kaakossa ja ei mitään muutakun puhaltimet huutaa ja tukka hulmuaa
    Muilla samanlaisia havaintoja? Joku afrikkalämmitys bmw:ssä? Kyseessä kuitenkinkin bmw erikoislinjoilla valmistettu suomi auto

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by Pyrsto View Post
    Tällainen huomio viasta: kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle (auto ulkona, lämmityksessä tai ei), auto lämpenee siihen 75 astetta näillä -5 keleillä ja jää siihen. Sitten kun sammuttaa auton 5-10 min ja lähtee jatkamaan ajoa, niin lämpenee 95 asteiseksi about normaalisti. Aiemmin olen aina ajanut yhtämittaista ajoa, niin en ole tätä huomannut.

    Vaikuttaa siltä, että kylmällä termari jumii ja jostain syystä ei ala toimimaan, kun järjestelmässä kiertää nesteet. Sammutuksen jälkeen termari sulkeutuu ja auto sitten ajoa jatkettaessa lämpenee oikein.

    Tämä on nyt testattu kahdesti. Ekalla kerralla 25km ajoa, lämpeni 75 asteeseen. 10 min taukoa ja sen jälkeen 7 km ja lämmöt 95. Lämmöt pysyivät 95-100 noin 400km. Toisella kerralla noin sama alku, mutta tuo 400 km puuttui.

    Jollain toisellakin oli tässä ketjussa samansuuntaiset havainnot.
    Joo meikälaisellä vastaavat havainnot!!! Tänään kun ei kunnon pakkasia oli oikein ilo autoilla. Lämmötkin taasen maantiellä ja osin jopa kaupunkikurvailussa välillä 90--99C

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Ihan järkeen käypä teoria! Pitääpä testata

    Leave a comment:


  • Pyrsto
    replied
    Tällainen huomio viasta: kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle (auto ulkona, lämmityksessä tai ei), auto lämpenee siihen 75 astetta näillä -5 keleillä ja jää siihen. Sitten kun sammuttaa auton 5-10 min ja lähtee jatkamaan ajoa, niin lämpenee 95 asteiseksi about normaalisti. Aiemmin olen aina ajanut yhtämittaista ajoa, niin en ole tätä huomannut.

    Vaikuttaa siltä, että kylmällä termari jumii ja jostain syystä ei ala toimimaan, kun järjestelmässä kiertää nesteet. Sammutuksen jälkeen termari sulkeutuu ja auto sitten ajoa jatkettaessa lämpenee oikein.

    Tämä on nyt testattu kahdesti. Ekalla kerralla 25km ajoa, lämpeni 75 asteeseen. 10 min taukoa ja sen jälkeen 7 km ja lämmöt 95. Lämmöt pysyivät 95-100 noin 400km. Toisella kerralla noin sama alku, mutta tuo 400 km puuttui.

    Jollain toisellakin oli tässä ketjussa samansuuntaiset havainnot.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by E39touring View Post
    Omassa autossa automaatti ilmastointi mites muilla??

    Eli vaivaako kylmyys vain näitä vai myös ns. manuaali-ilmastoituja autoja yhtä paljon???


    Automaatti ja manuaalivaihteistot ovat yhtä kylmät. Sehän on todettu!!!

    Ilmeisesti kaikki autot joita kylmyys vaivaa ovat ns. automaatti-ilmastoinnilla varustettuja.
    Vai onko jollain manuaali-ilmastoinnilla varustettu auto myös kylmä??



    Edelliset 2 kpl E39 koppaisia autoa olivat meikäläisellä manuaali-ilmastoituja ja todella lämpöisia!! (Touring-98 ja sedan 2001)

    Meikäläisen vianhaku ei ole edennyt, kun eivät ole ilmoittaneet korjausaikaa huollosta!!
    Kerkiää kesä tulemaan!! Mites muilla onko ratkaisuja...??
    Last edited by E39touring; 17-02-2012, 22:11.

    Leave a comment:


  • mr81
    replied
    On kaikki neljä palkkia punasella.

    Leave a comment:


  • Raine
    replied
    ..........
    Last edited by Raine; 16-05-2013, 19:12.

    Leave a comment:


  • mr81
    replied
    Kyllä mulla nousee lämmöt 95 asteseen, mutta lämmintä ilmaa ei meinaa saada enää kabinettiin -10asteessa. -20asteessa ei tule käytännössä juurikaan enää ollenkaan. Ajelen silloin kaikki namiskat kaakossa ja hyvin tarkenee. Lähinnä vilposa olo kun tukka heiluu tuulesta

    Tulee aina puhaltimista eka kylmää ilmaa ja siitä sit alkaa lämpeämään jääden haalean lämpimäksi. Loppukuusta pitäisi kenno vaihtaa. Ilmoittelen auttoiko.
    Eiks tätä bmw saa lämpimäksi, kuullu jo muutaman kerran.
    Autossa tämä laajennettu automaatti-ilmastointi ja automaattivaihteisto
    Last edited by mr81; 16-02-2012, 20:33.

    Leave a comment:


  • Pyrsto
    replied
    Itsellä ei tuota venttiiliä 7 ole, koska ei ole lisälämmitintä. Venttili 4 eli vesiventtiili oli mulla huoltoliikkeenkin epäilyksen alla, mutta tulivat siihen tulokseen viimeksi, että vika on termarissa. Mullahan on nyt jo toinen uusi termostaatti alla. Tuon vesiventtiilin toimintahäiriö (nopea aukeaminen/sulkeutuminen) voisi aiheuttaa kyllä paineenvaihteluita veden kiertoon. En tiedä, voisiko nuo paineenvaihtelut rikkoa termostaatteja. (oletan, että nykyinenkin termari vuotaa, koska oireet on samat kuin ennen ja jo kaksi termaria on todettu viallisiksi.)

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Tänä aamuna nähtiin sitten se ihme, että lämmöt nousivat suht. lineaarisesti 94c asti 23km matkalla. Eli toiminta on vaihtelevaa kuten e39touringillakin.

    Mitenkäs nuo venttiiliteoriat, joita e39touring esitti postauksessa #41?
    Ilman mitään oikeaa asiantuntemusta voisin veikata, että noiden kuvan venttiileiden 4 ja 7 vaikutusta ongelmaan ei kannattaisi sulkea pois?

    Leave a comment:


  • Pyrsto
    replied
    Mulla myös se "laajennettu" automaatti-ilmastointi. Ei webastoa.

    Bmw master kommentoi tuota lämppärin jäähdyttävää vaikutusta. Tottahan se on, että lämmityslaite jäähdyttää jäähdytysnestettä, mutta tämä jäähdytys pitäisi olla suht pientä ja termostaatin hoidettavissa. Ei selitä lineaarista jäähtymistä jopa alle 70 astetta.

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Lämppärin kennollta ja letkuista lähtee kiertoon viileää vettä joka nopeasti jäähdyttää moottorissa kiertävän veden.
    No tämä on tietysti tosi ja selittää sekä lämmön nousua että laskua. Kummastuttava asia silti on se, että lämppärin ollessa päällä lämmöt eivät millään jatka nousua 80c yli ja että muutos on lämppärin sammuttamisen/käynnistämisen jälkeen on niin tolkuttoman nopea.

    Mun autossakin on ns. laajennettu ilmastointi.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Omassa autossa automaatti ilmastointi mites muilla??

    Eli vaivaako kylmyys vain näitä vai myös ns. manuaali-ilmastoituja autoja yhtä paljon???


    Automaatti ja manuaalivaihteistot ovat yhtä kylmät. Sehän on todettu!!!

    Leave a comment:


  • code_xi
    replied
    On kokeiltua nostaa lämpöjä puhallin suljettuna, eipä nouse, välttämättä. Tänään taas kuu oli sopivassa asennossa ja lämmöt 96C pinnassa ilman mitään kikkailuja. Ilma -7C.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by E39touring View Post
    Vai tapahtuuko vesikierossa jokin kummallisuus ja kuuma vesi häviääkin jäähdyttimeen??
    Lämppärin kennollta ja letkuista lähtee kiertoon viileää vettä joka nopeasti jäähdyttää moottorissa kiertävän veden.

    Leave a comment:

Working...
X