E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supa
    replied
    Täällä samanlaisia kokemuksia N52 koneen kanssa. Lämmöt seilaa 70-80 välimaastoa lähinnä mutta joskus välillä saa aina +90 päälle mutta yleensä vaatii kovempaa ajonopeutta. Kabiinissa tukka hulmuaa mutta viileetä on.
    Mulla taitaa olla ihan alkuperäinen päätermari kun on metallirunkoinen, uudet lienee muovisia.

    Mutta kuinka monella on ollut vaihteiston lämmönvaihtimen termarissa oikeasti vikaa?
    Mietin että tilaanko suosiolla kummatkin vai pitäisikö ensin kokeilla pistää lämmönvaihtimen termarin kierto tukkoon.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Mulla on M54:n maksimilämmöt olleet n.95C, en muista että olisin nähnyt yli 100C astetta.

    Leave a comment:


  • 280Paavo
    replied
    No kuittasin historiasta koodin pois ja ajelin pari kertaa lenkkiä ja kun uutta koodia ei antanut niin kävin sit leiman uusintanäytöstä hakemassa. Kone lämpenee nopeasti 93 asteeseen ja pysyy tasan tarkkaan siinä joten olettaisin termarin pelaavan niinkuin kuuluukin. Vai mikä näissä m54 on normaali vedenlämpö?

    Originally posted by 280Paavo View Post
    Nostellaans tätä ''vanhaa'' topikkia. Yritin leimata tänään autoa ja pomppas koska obd testissä oli tallessa koodi ''termostaatin ohjauspiiri korkea'' auto on kyllä todella lämmin ja ainakin kiekkomittarin asteikko nousee samaan kuin kesälläkin. mites näiden kanssa on käynyt onko ollut termari jumppaa vai pelkkä nollaus ja takaisin leimalle.. ja autohan oli -04 530iA

    Leave a comment:


  • 280Paavo
    replied
    Nostellaans tätä ''vanhaa'' topikkia. Yritin leimata tänään autoa ja pomppas koska obd testissä oli tallessa koodi ''termostaatin ohjauspiiri korkea'' auto on kyllä todella lämmin ja ainakin kiekkomittarin asteikko nousee samaan kuin kesälläkin. mites näiden kanssa on käynyt onko ollut termari jumppaa vai pelkkä nollaus ja takaisin leimalle.. ja autohan oli -04 530iA

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Mitenkäs selität sen että kun webastoa ei käytä, auto lämpenee oikein hienosti. Jos vika olisi termarissa niin luulisi auton olevan aina kylmä:think
    Oire on selvästi erilainen kuin oli omassani. Jos lähdin ns.webasto päällä reissuun, niin usein miten lämpö riitti!! (keula oli peitettynä!!) Ilman webastoa kylmyyttä riitti ensinmäiseen pysähdykseen tai pitkällä matkalla ??? asti.

    Jostain syystä en vain luota näihin termostaatteihin!! Nyt kun eri valmistajan termari käytössä, niin ei ole ollut ongelmia lämpöjen riittävyyden kanssa!! Jos vaiva poissa ensitalvena 2013-14, niin alkaa vaiva olemaan "merkkiriippuvainen"!! Behr=kylmä / Wahler=lämmin. Jää nähtäväksi..........!!?

    Jos ei auto (malli) vaihdu!!

    (335i coupe kiinnostaa..........!!) Turbo lämmittää.......!!!
    Last edited by E39touring; 31-03-2013, 20:08.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Laitetaas taas uusimmat vinkeet. Pakkasta -5, weballa 10 min. esilämmitystä, ikkunat sulaksi. Autoon oli unohtunut manuaalilämmitys päälle joka sitten ajossa napattiin automaatille parin kilsaa startista. Lämpöä riitti perille asti kun normaalisti puskee kylmää. Alkaako kallistua automaatti-ilmastoinnin sekoiluksi?

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by E39touring View Post
    Vilkaise niitä moottorin lämpöjä!! Webasto lähtee pois päältä, kun moottori n.70c, mutta jos autossa EI toimiva termari niin lämmöt ei vain riitä. Kun moottori sen normilämmössä +97, niin tarkenee!!

    Nyt ei tätä ongelmaa kun itsellä toimiva termari!! Moottorin lämmönnousu jatkuu tasaisesti tuonne termostaatin avautumislämpötilaan.
    Mitenkäs selität sen että kun webastoa ei käytä, auto lämpenee oikein hienosti. Jos vika olisi termarissa niin luulisi auton olevan aina kylmä:think

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Uutta minullekin. Webaston valon toimintalogiikasta voisin lähettää tehtaalle terveiset. Menee vähän samaan sarjaan kuin puuttuva jäähdytysnesteen lämpömittari

    Tämä tieto voisi selittää tätä meidän vikakuviota. Eli kovemmilla pakkasilla moottori ei ehdi lämmetä jolloin autolla joutuu ajamaan webasto päällä pidempään ja kabiiniin tulee lämmintä ilmaa webastosta yli 10 kilometriä. Heikoimmilla pakkasilla moottori lämpiää nopeammin, jolloin webastokin menee aikasemmin pois päältä ja kylmä kyyti alkaa aikaisemmin.

    Kysymys: Missä voisi olla vika, kun auto tiputtaa tehdaswebaston pois päältä moottorin lämmettyä riittävästi, niin se ei osaa lämmittää moottorin lämmöllä kabiinia kuin vasta uusintastartin jälkeen? Vasemman lokarin vesiventtiiili on poistettu ja vastus laitettu.

    Vilkaise niitä moottorin lämpöjä!! Webasto lähtee pois päältä, kun moottori n.70c, mutta jos autossa EI toimiva termari niin lämmöt ei vain riitä. Kun moottori sen normilämmössä +97, niin tarkenee!!

    Nyt ei tätä ongelmaa kun itsellä toimiva termari!! Moottorin lämmönnousu jatkuu tasaisesti tuonne termostaatin avautumislämpötilaan.
    Last edited by E39touring; 21-03-2013, 21:48.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Jaha, testasin ja olin väärässä. Webasto jatkaakin käynnistyksen jälkeen, vaikka merkkivalo sammuu ja joku puhallinääni vaimenee selvästi käynnistyksen yhteydessä. Uutta oppii vaikka tässä on jo monta vuotta kokemusta tuosta autosta :-)
    Uutta minullekin. Webaston valon toimintalogiikasta voisin lähettää tehtaalle terveiset. Menee vähän samaan sarjaan kuin puuttuva jäähdytysnesteen lämpömittari

    Tämä tieto voisi selittää tätä meidän vikakuviota. Eli kovemmilla pakkasilla moottori ei ehdi lämmetä jolloin autolla joutuu ajamaan webasto päällä pidempään ja kabiiniin tulee lämmintä ilmaa webastosta yli 10 kilometriä. Heikoimmilla pakkasilla moottori lämpiää nopeammin, jolloin webastokin menee aikasemmin pois päältä ja kylmä kyyti alkaa aikaisemmin.

    Kysymys: Missä voisi olla vika, kun auto tiputtaa tehdaswebaston pois päältä moottorin lämmettyä riittävästi, niin se ei osaa lämmittää moottorin lämmöllä kabiinia kuin vasta uusintastartin jälkeen? Vasemman lokarin vesiventtiiili on poistettu ja vastus laitettu.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Jaha, testasin ja olin väärässä. Webasto jatkaakin käynnistyksen jälkeen, vaikka merkkivalo sammuu ja joku puhallinääni vaimenee selvästi käynnistyksen yhteydessä. Uutta oppii vaikka tässä on jo monta vuotta kokemusta tuosta autosta :-)
    Sisätilanpuhaltimen ohjaus menee "normaaliin tilaan" kun pistät auton käyntiin,
    eli kun moottori on vielä kylmä, ei turhaan puhalleta sisään kylmää ilmaa...

    Esim. Volvoissa tuo polttoainelämmittimen toiminta on paljon fiksumpaa,
    sisäpuhallus käynnistyy vasta kun jäähdytysnesteen lämmöt on +20 astetta...

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.
    Jaha, testasin ja olin väärässä. Webasto jatkaakin käynnistyksen jälkeen, vaikka merkkivalo sammuu ja joku puhallinääni vaimenee selvästi käynnistyksen yhteydessä. Uutta oppii vaikka tässä on jo monta vuotta kokemusta tuosta autosta :-)

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Eilen oli pääkaupunkiseudullakin aamulla pakkasta -20C. Vaimo oli pitänyt webastoa päällä tavallista pidempään, arviolta 20 minuuttia. Hänen sanojensa mukaan lämpöä riitti hyvin koko työmatkan (n. 15km). Normaalisti, selvästi lauhemmalla ilmalla, mutta myös lyhyellä webaston käytöllä (3-10min) sisäilma on viilentynyt alle 10km ajon jälkeen niin että kasvoihin tuleva ilma on tuntunut kylmältä ja ikkunat ei pysy puhtaina. Kommenttia tähän, onko kyseessä käyttäjävirhe vai...?
    Tuli itsellä testailtua maanantaina vaimon autoa. Pakkasta -8, webasto päällä 20 minuuttia ja auto lämpesi hyvin, auto oli seisonut parkissa useamman päivän ulkona. Vajaa 10 kilometriä kun ajoi niin alkoi puhaltaa viileää ilmaa sisään. Auto parkiin 5 minuutiksi ja sen jälkeen tuli taas lämmintä heti. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa...mystinen vika.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.

    Ei lähde päälle auton käydessa, mutta jos olet vaikka kaukosäätimellä webaston käynnistänyt ennen auton käynnistysta on webasto mukana. Sammuu kun koneen lämmöt noin +70.
    Olen tätä käyttänyt hyödyksi lyhyillä matkoilla ja varsinkin mukavaa silloin kun moottorin termostatti kettuilee!!

    Webaston käyntiäänen kyllä kuulee hyvin auton käydessäkin ja auton alle tulee webaston pakoputkesta sulamisjälki lumeen, jos auto paikoillaan.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.
    Ei sitä dieselissäkään saa "päälle", se käy itsekseen tarpeen mukaan,
    ja eihöhän bensassa ohjaus ole samanlainen kuin dieselissäkin?

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.

    Leave a comment:

Working...
X