Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Originally posted by HTK12 View Post
    Oletko katsonut mitä lämpöjä näkyy? Vanhemmissakin on tupla lämpötila-anturi, jolloin mittaristo voi näyttää normaalia vaikka moottorinohjain saa väärän arvon. Tuo oktaaniarvo nollata myös jotain muuta. Siellähän voi olla vaikka MAF ongelma, jonka takia moottoriohjain olettaa worst-case tilanteen ja komentaa termarin auki ja sähköisen pumpun täysille. Voisi kuvitella, että ilman tarkkaa oktaanitietoa, ei voida myöskään tarkkaan seoksia säätää -> moottorinohjain ottaa se oletuskartan. Aivan kuten kun otat MAF irti, otetaan oletuskartta käyttöön. Kokeilitko ottaa irti sen termarin johdon? Hieman haastava tuollaista toki aloittaa selvittää, live-dataa tutkimalla melkein pitäisi lähteä liikkeelle.
    Kyllä lämpötila-anturit ovat suurella todennäköisyydellä ehjät. Antureiden tietoa seuraamalla näkyy selvästi, että vian ollessa päällä termaria avataan siten, että lämmöt pysyvät 80 asteen tuntumassa.

    WDS:stä tutkin selostetta nakutusantureiden toiminnasta. Siellä oli kerrottu, että nukutusta aiheuttaa huonon polttoaineen lisäksi esimerkiksi liian korkea imuilman tai moottorin lämpötila. Imuilman lämpötilaan auto ei voi vaikuttaa, mutta moottorin lämpöä voidaan laskea. Voisiko kuitenkin olla niin, että nakutustunnistin antaa tietoa nakutuksesta ja tätä korjataan laskemalla moottorin lämpötilaa. Harmi kun anturit ovat niin hankalassa paikassa tutkittavaksi.

    Pitää nyt kuitenkin vielä tutkia onko muilla adaptaatioilla vaikutusta lämpöjen palautumiseen kunhan vika tulee seuraavan kerran päälle. Termarin piuha irtaallaan lämmöt pysyvät korkeammalla ja lämpöjen lasku selvästi johtuu sähköisestä ohjauksesta.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • pablo
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 732
      • Pirkanmaa

      Hienoa asiaan vihkiytymistä kyllä, mut ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä tässä on ongelmana? Itselläki n52 ja eipä se moottorinlämmöiltään yli 80 astetta lämpee tollasessa 60-80 km/h ajossa. Isommissa nopeuksissa pysyy 100 asteen molemmin puolin. Pitäskö tässä olla jotenki huolissaan :think

      -Anssi

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by pablo View Post
        Hienoa asiaan vihkiytymistä kyllä, mut ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä tässä on ongelmana? Itselläki n52 ja eipä se moottorinlämmöiltään yli 80 astetta lämpee tollasessa 60-80 km/h ajossa. Isommissa nopeuksissa pysyy 100 asteen molemmin puolin. Pitäskö tässä olla jotenki huolissaan :think

        -Anssi
        Se on vähän miten kukakin asioihin suhtautuu. Jos lämmöt pysyvät jatkuvasti 80 asteen tuntumassa niin ei se sitä tarkoita, että moottori olisi juuri hajoamassa, mutta ei se silloin toimi niinkuin valmistaja on sen suunnitellut toimivan eli jossain on vikaa.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Päivitystä jälleen tilanteeseen. Nyt on testattu kaikkien adaptaatioiden vaikutus lämpöihin ja tuo oktaani adaptaatio on ainut millä on vaikutusta. Näyttäisi siis siltä, että DME tunnistaa nakutusta ja yrittää hillitä sitä lämpöjä laskemalla. Livedatasta en ole oikein päässyt perille tapahtuuko samalla hetkellä myös sytytyksen ajoituksen muutosta niinkuin kaiken järjen mukaan pitäisi tapahtua. Nyt kysymys kuuluukin, että nakuttaako moottori oikeasti vai tunnistaako auto virheellisesti nukutuksen? Hyviä ideoita miten tuon selvittäisi? Tankkasin nyt kokeilumielessä 98 bensaa ja katsotaan onko sillä vaikutusta. Itse en oikein jaksa tähän uskoa kun tuon kuitenkin pitäisi toimia jopa 91 oktaanisella bensalla. Edellisen nollauksen jälkeen pääsi reilusti yli 200km ennen kuin vika uusiutui. Tästä suurinosa oli kevyttä maalais ajelua, mutta tuon jälkeen vajaa tunti moottoritiellä nopeudella 120km/h ja jälleen lämmöt laskivat vauhdin tippuessa alle 90km/h eikä enää palautuneet ennen oktaani adaptaation nollausta.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Nyt on tullut kilometrejä edellisen postauksen jälkeen niin paljon, että uskaltaa sanoa ongelman ratkenneen. Syynä moottorin kylmyyteen oli nakutus. 98 oktaanisen bensan tankkaamisen jälkeen lämmöt pysyivät paremmin normaalilla tasolla kuin aiemmin, mutta kun ajoin tankillisen Redline SI-1 lisäaineen kanssa niin sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Todennäköisesti moottorissa oli epäpuhtauksia mikä sai moottorin nukuttamaan helpommin ja tämä aiheutti lämpö ongelmat. Myös vaihdelaatikon epälooginen käytös on ollut poissa sen jälkeen kun lämmöt sai normaaliksi.

            Toivottavasti tästä selvityksestä on joskus hyötyä jollekin muullekin.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • BMWFW24
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 276
              • Jämsä

              Originally posted by markok View Post
              Nyt on tullut kilometrejä edellisen postauksen jälkeen niin paljon, että uskaltaa sanoa ongelman ratkenneen. Syynä moottorin kylmyyteen oli nakutus. 98 oktaanisen bensan tankkaamisen jälkeen lämmöt pysyivät paremmin normaalilla tasolla kuin aiemmin, mutta kun ajoin tankillisen Redline SI-1 lisäaineen kanssa niin sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Todennäköisesti moottorissa oli epäpuhtauksia mikä sai moottorin nukuttamaan helpommin ja tämä aiheutti lämpö ongelmat. Myös vaihdelaatikon epälooginen käytös on ollut poissa sen jälkeen kun lämmöt sai normaaliksi.

              Toivottavasti tästä selvityksestä on joskus hyötyä jollekin muullekin.
              Vieläkö vaikutus on jatkunut, vai onko lämmöt pudonnut alas?
              ex. 316i e36 1991
              ex. 318iS Coupe e36 1992
              ex. 528iA Touring e39 1997
              ex 316i e30 1990, vaimon
              ex. X5 4.4i e53 2001
              ex 316 e46 2003, vaimon
              525iX e60 2008
              Z4 e85 2003, vaimon​

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Originally posted by BMWFW24 View Post
                Vieläkö vaikutus on jatkunut, vai onko lämmöt pudonnut alas?
                Ei ole tuon jälkeen ongelmia lämmöissä enää ollut.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • E39touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 203
                  • Janakkala

                  Harmi kun itsellä ei enään tuota autoa. Jos oikeasti auttaa tuohon vaivaan, niin hyvä juttu!!
                  Itse ajelin varmasti lähes aina 95.lla.
                  Toivottavasti joku muukin testaa tuota polttoaineen vaihtoa 98.iin!!!

                  Comment

                  • vikalle
                    Newbiemmer
                    • Jan 2019
                    • 5
                    • Oulu

                    Täällä taas yksi kylmänä käyvä E60 N53 automaatti, automaatti-ilmastoinnilla. Osia on vaihdeltu (syyläri (vuoti), vesipumppu (communication failure), termostaatti kahdesti (aluksi map-control failure. Toisella kerralla oletuksella, että uusi viallinen (eka behr, toka wahler)), vaihteiston termari (oletuksena, että aiheutti kylmänä käymisen)), mutta ei auta.


                    Kone lämpiää normaalisti yli 100°C jos automaatti-ilmastoinnin sammuttaa kokonaan, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle, putoaa koneen lämmöt 70°C.


                    INPAlla tutkin asiaa ja nakutusta ei tapahdu. Adaptaatioarvojen nollauksella ei siis vaikutusta. Se mikä muuttuu ilmastointi pois vs. päällä on, että ilmastoinnin ollessa pois päältä vesipumppu pyörii n. 15% teholla, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle pomppaa vesipumpoun tehot yli 75%.


                    Alkaa ideat loppua. Vinkkejä, ehdotuksia?

                    Comment

                    • Rale
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 1482
                      • Porvoo

                      Originally posted by vikalle View Post
                      Täällä taas yksi kylmänä käyvä E60 N53 automaatti, automaatti-ilmastoinnilla. Osia on vaihdeltu (syyläri (vuoti), vesipumppu (communication failure), termostaatti kahdesti (aluksi map-control failure. Toisella kerralla oletuksella, että uusi viallinen (eka behr, toka wahler)), vaihteiston termari (oletuksena, että aiheutti kylmänä käymisen)), mutta ei auta.


                      Kone lämpiää normaalisti yli 100°C jos automaatti-ilmastoinnin sammuttaa kokonaan, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle, putoaa koneen lämmöt 70°C.


                      INPAlla tutkin asiaa ja nakutusta ei tapahdu. Adaptaatioarvojen nollauksella ei siis vaikutusta. Se mikä muuttuu ilmastointi pois vs. päällä on, että ilmastoinnin ollessa pois päältä vesipumppu pyörii n. 15% teholla, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle pomppaa vesipumpoun tehot yli 75%.


                      Alkaa ideat loppua. Vinkkejä, ehdotuksia?
                      Tuo osa nro15 vaihtoon.
                      Last edited by Rale; 28-04-2020, 15:13.

                      Comment

                      • vikalle
                        Newbiemmer
                        • Jan 2019
                        • 5
                        • Oulu

                        Originally posted by Rale View Post
                        Tuo osa nro15 vaihtoon.

                        Mikä tuo osa nro. 15 on? Ei mun autossa ole tuollaista. Mulla siis 523iA LCI

                        Comment

                        • Rale
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 1482
                          • Porvoo

                          Originally posted by vikalle View Post
                          Mikä tuo osa nro. 15 on? Ei mun autossa ole tuollaista. Mulla siis 523iA LCI
                          Katso sieltä kuskin puolelta etuloksun kohdilta keulan läheltä. Tuo on apu pumppu sinne lämmittimen kennolle.

                          Comment

                          • vikalle
                            Newbiemmer
                            • Jan 2019
                            • 5
                            • Oulu

                            Ei toisiaan ole mun autossa tuota apupumppua. Realoem:n mukaan ei kuulukkaan olla.


                            Muita ideoita?
                            Onkohan tuo normaalia, että IHKA ohjaa vesipumpun noin isolle?

                            Comment

                            • Rale
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 1482
                              • Porvoo

                              Originally posted by vikalle View Post
                              Ei toisiaan ole mun autossa tuota apupumppua. Realoem:n mukaan ei kuulukkaan olla.


                              Muita ideoita?
                              Onkohan tuo normaalia, että IHKA ohjaa vesipumpun noin isolle?
                              Laita kuva sillä sun alustanumerolla olevasta realoem kohdasta heater and aircondition kohdasta.
                              Itse en ole vielä nähnyt että tuo osa puuttuisi. Vaan voin olla väärässäkin.

                              Comment

                              • vikalle
                                Newbiemmer
                                • Jan 2019
                                • 5
                                • Oulu

                                Originally posted by Rale View Post
                                Laita kuva sillä sun alustanumerolla olevasta realoem kohdasta heater and aircondition kohdasta.
                                Itse en ole vielä nähnyt että tuo osa puuttuisi. Vaan voin olla väärässäkin.

                                Tässä suora linkki realoem tuolle sivulle:



                                Kuvassahan tuo pumppu näkyy, mutta harmaana ja ei ole tuossa alla olevassa osalistassakaan mainittu. Mulla tuo letku 5 tulee suoraan syylärille menevän letkun haarasta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎