Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • code_xi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 64
    • Kempele

    Eipä ole mullakaan edenny mihinkään, kylymänä pysyy pääosin. Jotenkin tuntuu ominaisuudelta jo.

    Toisaalta eilisella autoliikekierroksella lämpesi pätkäajolla ihan nätisti, pakkasta -15C, eli toisaalta käytös välillä vähän epäloogista ollakseen ominaisuus.
    E60 530i LCI M-Sport 2007

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      Sigun e61:llä (manuaali, vesiventtiili poistettu, vastus laitettu) onnistuu seuraava kuvio toistaa lähes 100% varmuudella:

      1.aamulla weba päälle, kabiini lämpenee (moottori myös)
      2.puskee lämpimän tuntoista ilmaa ensimmäiset kilometrit (oisko weba päällä)
      3. esim. eilen oli pakkasta -2, kun oli ajellut kehää 10 kilometriä 80km/h ilma oli aika viileää eikä lämminnyt loppumatkan aikana (10km), kabiinissa alkaa olla kylmä
      4. auto seisoi tunnin ulkona, startti ilman webastoa, rupeaa puskemaan lämmintä kohtuu nopeasti jonka jälkeen kabinissa on ulkovaatteissa hyvinkin lämmin, automaatti-ilmastointi asetettu n. 20 asteeseen.

      Moottorilämmöt olen katsonut kerran aikaisemmin ajon jälkeen, oli +94.

      Eipä tällä viitsi kovemmilla pakkasilla minnekään kauemmas lähteä. Toisaalta jos pysähtyy kahville niin lämmitys ehkä toimii sen jälkeen?
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Toisaalta jos pysähtyy kahville niin lämmitys ehkä toimii sen jälkeen?
        Tai ei käytä webasto enää ikinä.

        Comment

        • E39touring
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 203
          • Janakkala

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Sigun e61:llä (manuaali, vesiventtiili poistettu, vastus laitettu) onnistuu seuraava kuvio toistaa lähes 100% varmuudella:

          1.aamulla weba päälle, kabiini lämpenee (moottori myös)
          2.puskee lämpimän tuntoista ilmaa ensimmäiset kilometrit (oisko weba päällä)
          3. esim. eilen oli pakkasta -2, kun oli ajellut kehää 10 kilometriä 80km/h ilma oli aika viileää eikä lämminnyt loppumatkan aikana (10km), kabiinissa alkaa olla kylmä
          4. auto seisoi tunnin ulkona, startti ilman webastoa, rupeaa puskemaan lämmintä kohtuu nopeasti jonka jälkeen kabinissa on ulkovaatteissa hyvinkin lämmin, automaatti-ilmastointi asetettu n. 20 asteeseen.

          Moottorilämmöt olen katsonut kerran aikaisemmin ajon jälkeen, oli +94.

          Eipä tällä viitsi kovemmilla pakkasilla minnekään kauemmas lähteä. Toisaalta jos pysähtyy kahville niin lämmitys ehkä toimii sen jälkeen?
          Tuota pysähdystaktiikkaa vois muutkin testata, sillä itse olen tuonkin hyvin havainnut. Viimetalvena (kts. juttu: #40)

          Koitetaan sitten keksiä sille selitys!!?? Jumiiko termari vai joku muu järjestelmässä??

          Comment

          • VESiX
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 407
            • Kehä 1

            Originally posted by VESiX View Post
            Vaihdatin termarin vähän varmuuden vuoksi kesällä, kun osa ei maksanut kuin reilun satasen. Työtä meni kyllä pari tuntia osaavalta kaverilta. Onneksi en ruvennut tekemään itse, olisi voinut mennä hermot. Termari on todella hankalassa paikassa.

            Valitettavasti työmatka on lyhentynyt alle kymmeneen kilometriin, joten normaalissa arkiajossa en saa konetta koskaan ihan lämpimäksi, toimi termari tai ei. Tänään tein kuitenkin vähän testiä 8 asteen pakkasessa. Lähdin lämpimästä autotallista ja työmatkalla auto lämpesi 80 asteeseen. Jätin sitten auton kotipihalle pariksi minuutiksi tyhjäkäynnille, eikä lämmöt olleet muuttuneet sinä aikana mihinkään. Mitä jummittaako taas ? No, onneksi muutaman kilometrin lisälenkillä lämmöt lähtivät taas nousuun ja tasaantuivat 96 asteesen, huipun käydessä 98:ssa. Pitääpä jatkaa testiä, kun pakkaset taas kiristyy ja tulee jotain pidempää reissua. Yhdestä testistä on turha päätellä mitään.
            Parilla pidemmällä reissulla olen pitänyt salavalikkoa auki ja lämpötilat ovat olleet kunnosa. Moottoritieajossa 10asteen pakkasessa lämpötila nousi tasaisen nopeasti 97 asteeseen ja jäi pyörimään 92-99 asteen välille koko matkan ajaksi.

            Taajama-ajossa n.60 nopeudessa lämmöt nousee selvästi hitaammin ja kun koeajoreitillä oli paljon mäkia, niin oli hauskaa katsoa, miten lämmöt meni aina ylämäessä viisi astetta ylös ja alamäessä neljä taas astetta alas. Tähän ajoon lähdettiin pari tuntia noin viiden asteen pakkasessa seisseellä autolla ja moottorin lämpötila oli käynnistettäessä 30 astetta. Noin 20 kilometrin matkalla päästiin selvästi yli 90 asteen. Tuntuisi siis toimivan paremmin tällä uudella termarilla, joka on marmoritiskiltä hankittu ja uusinta saatavissa olevaa tyyppiä. Sama numero siis kuin E39 touringillakin taitaa nyt olla.

            Comment

            • skeeny
              Bimmer Rookie
              • Jul 2011
              • 44
              • Vantaa

              Nonni. Auto saatu takaisin ja nyt lämpee. Lämppärin kenno vaihdettiin eli oli tukossa ja siksi jalkatila ja sivusuuttiimet työns kylmää. Nyt tarkenee

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5424
                • S:t Karins

                Originally posted by skeeny View Post
                Nonni. Auto saatu takaisin ja nyt lämpee. Lämppärin kenno vaihdettiin eli oli tukossa ja siksi jalkatila ja sivusuuttiimet työns kylmää. Nyt tarkenee
                Moneskohan kennon vaihto tämä on jo foorumilla? Alkaa haista tyyppivialta, originaali neste = kuraa?
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Onko tuo millainen homma vaihtaa ja minkä hintaista?

                  Comment

                  • E39touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 203
                    • Janakkala

                    Originally posted by skeeny View Post
                    Nonni. Auto saatu takaisin ja nyt lämpee. Lämppärin kenno vaihdettiin eli oli tukossa ja siksi jalkatila ja sivusuuttiimet työns kylmää. Nyt tarkenee

                    Onko kukaan purkanut vanhaa vaihdettua kennoa??
                    Eli mitä sieltä sitten löytyy?


                    Tosin ei tukkeutunut lämmityslaitteen kenno selitä sitä miksei moottori lämpene!
                    Kylmäkone=kylmähytti??!!
                    Last edited by E39touring; 08-01-2013, 20:30.

                    Comment

                    • mr81
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 300
                      • PK-seutu

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Onko tuo millainen homma vaihtaa ja minkä hintaista?
                      Päivän homma eli työtä tulee about 8h ja osat 150€. Laakkosella hinta-arvio tais olla jossain 1200€ tietämissä, mutta itse teetätin K&M autohuollossa Espoossa ja oli 700€ vuositakaperin alv 23%.
                      E65 730d '08 Monaco blue
                      Ex: E60 523iA '08

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Originally posted by Tommix View Post
                        Moneskohan kennon vaihto tämä on jo foorumilla? Alkaa haista tyyppivialta, originaali neste = kuraa?
                        Onko BMW-suomi kommentoinut mitenkään tätä kenno-ongelmaa?
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Tai ei käytä webasto enää ikinä.
                          Vaikka heititkin tämän vitsillä niin pitähän tätäkin tänä aamuna testata. Hyvin tuli kuulemma lämpöä kun normaalisti weba-käytön jälkeen alkaa puskea kylmää ajossa. Alkaako tämä vaikuttaa termarivialta?
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • E39touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 203
                            • Janakkala

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Vaikka heititkin tämän vitsillä niin pitähän tätäkin tänä aamuna testata. Hyvin tuli kuulemma lämpöä kun normaalisti weba-käytön jälkeen alkaa puskea kylmää ajossa. Alkaako tämä vaikuttaa termarivialta?
                            Kylmillä ilmoilla olen törmännyt tuohon samaan ilmiöön!! >Nyt kun keula kokonaan tukossa, niin pärjää paremmin!!

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5424
                              • S:t Karins

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Onko BMW-suomi kommentoinut mitenkään tätä kenno-ongelmaa?
                              Yllättäen, ei mitenkään. Pitääpä oikein soitella seuraavaksi.
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                Originally posted by E39touring View Post
                                Kylmillä ilmoilla olen törmännyt tuohon samaan ilmiöön!! >Nyt kun keula kokonaan tukossa, niin pärjää paremmin!!
                                Eilen oli -1 ja kylmää puski webaston käytön jälkeen.
                                Tänään nollassa ja hyvin lämpesi kabiini kun ei käyttänyt webaa.

                                Jos tukkii keulan niin olisko niin että korjataan seurauksia mutta ei itse ongelmaa? "Kaihtimet" on jo ummessa munuaisten takana.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎