Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Lämmityslaite heitti pelaamasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MasaYards
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 93

    E61 Lämmityslaite heitti pelaamasta

    Onko ehdotuksia mistä lähtisi vikaa etsimään?

    Tehnyt tässä talven mittaan useasti sen, että tipauttanut puhaltimen tehon
    puoleen auton käynnistyksen jälkeen. Huurteenpoistolla pelannut täysillä.
    Tätä kestänyt vaihtelevia aikoja 10min ---->

    Tämä ilmeisesti johtuu alhaisesta akkujännitteestä.

    No sitten puhallin meni mykäksi kokonaan käynnistyksen jälkeen.
    Tätä tehnyt noin kuukaudenpäivät. Kesto vaihdellut 1min-30min,
    ennenkuin on herännyt henkiin. En tiedä kuvittelenko mutta olen ollut huomaavinani,
    että jokin terävä kuoppa olisi käynnistänyt puhaltimen.

    No eilen sitten puhallin ei käynnistynytkään koko 300km ajon aikana.
    Ei ole herjannut koko aikana kuitenkaan akun jännitteestä.

    Moottori, hiilet, mistä helpoin alottaa?
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    #2
    Puhallin tai etuvastus, molemmissa ollut vikoja. Kannattaa vaihtaa molemmat samalla.

    Tai no, kai sulake on tarkistettu...?

    Comment

    • Vesper
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 240
      • Vantaa

      #3
      Helpointa on aloittaa lukemalla vikakoodit

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1367
        • Lempäälä

        #4
        Etuvastusta lienee turha etsiä lin-ohjaimesta. Lue vikakoodit ja tsekkaa sulakkeet.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • MakeH
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1170
          • Vantaa

          #5
          No käytetään sitten termiä puhaltimen säädin, on tuossa moottorin yhteydessä.

          Comment

          • MasaYards
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 93

            #6
            Nyt on puhallin ja vastus hommattu.
            Onko vinkkejä vaihtotyöhön?

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5438
              • S:t Karins

              #7
              Originally posted by MasaYards View Post
              Nyt on puhallin ja vastus hommattu.
              Onko vinkkejä vaihtotyöhön?
              Puhaltimen moottoria olet vaihtamassa?
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • peeämvee
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 283
                • Taivalkoski

                #8
                Puhallinmoottorin vaihto E6x

                -kojelaudan koristelista pois
                -lämppärin säätimet irti, ylhäältä 2 ruuvia ja alhaalta kampeamalla.
                -radio/ccc pois, 4ruuvia.
                -pdc, dsc, ym. nappulalaatikko pois
                -keskikonsolia 2cm taaksepäin, takapäästä ritilät irti alimmainen puolisko ensin ja sitten konsolin 2 ruuvia irti takapäästä, 2 ruuvia irti etupäästä sivuilta karvalistojen alta.
                -radion/ccc:n kehys pois.
                -taakse menevien lämpötorvien liitoskappale pois, 2 dingeliä auki ja vekslausta.
                -kuskin puolen alamuovi jalkatilasta pois.
                -kuskin puolen jalkatilaan menevä torvi pois.
                -puhallinkotelon kansi auki, 4ruuvia.
                -puhallin irti, 3 ruuvia.


                Tuossa pääpiirteittäin, aikaa menee ekakertalaiselta 3-4 tuntia.

                Comment

                • MasaYards
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 93

                  #9
                  Originally posted by peeämvee View Post
                  -kojelaudan koristelista pois
                  -lämppärin säätimet irti, ylhäältä 2 ruuvia ja alhaalta kampeamalla.
                  -radio/ccc pois, 4ruuvia.
                  -pdc, dsc, ym. nappulalaatikko pois
                  -keskikonsolia 2cm taaksepäin, takapäästä ritilät irti alimmainen puolisko ensin ja sitten konsolin 2 ruuvia irti takapäästä, 2 ruuvia irti etupäästä sivuilta karvalistojen alta.
                  -radion/ccc:n kehys pois.
                  -taakse menevien lämpötorvien liitoskappale pois, 2 dingeliä auki ja vekslausta.
                  -kuskin puolen alamuovi jalkatilasta pois.
                  -kuskin puolen jalkatilaan menevä torvi pois.
                  -puhallinkotelon kansi auki, 4ruuvia.
                  -puhallin irti, 3 ruuvia.


                  Tuossa pääpiirteittäin, aikaa menee ekakertalaiselta 3-4 tuntia.
                  Ok. Kiitos! Yritetään näillä.

                  Comment

                  • Rantalainen
                    Newbiemmer
                    • Oct 2008
                    • 10
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Oletko jo saanut kuntoon tämän vian?

                    Meillä E60:ssä 525iA vm.2005 tekee tuota aivan samaa tai toimii se puhallin nyt vielä sillä ykkös-nopeudella ja joskus saattaa tunnin parin ajon jälkeen montuun ajaessa lähteä toimimaan täysilläkin, tehnyt tätä nyt useamman kuukauden ilman mitään muita oireita.

                    Autossa on se perus-ilmastointi, ei mukavuus-ilmastointi

                    Mitään vikakoodeja autosta ei löydy ainakaan Auto-Datan testeriin eli paha etsiä vikaa sen puolesta ainakaan.

                    Ärsyttävä vika näin kylmillä keleillä kun auton lämpeäminen kestää niin pirun kauan puhaltimen ykkös-nopeudella puhumattakaan huurteenpoistosta.

                    Kyselin Laakkoseltakin tuohon apua mutta, sieltä tuli niin montaa vaihtoehtoa että, oikeen tiedä mistä kannattaa lähteä liikkeelle kuten tuo mitä itse epäilisin oletettavasti yleisin BMW:ssä oleva siili-vika eli pääteaste olisi rikki mutta, kuitenkin Laakkosen mukaan E60:stä niitä menee todella harvoin toisin kuin vanhemmista esim. E39 Bemareista, puhaltimen-moottori, akku, puhaltimen käyttökatkaisin-paneli näitä paneleita kuulemma mennyt jonkin verran näistä heidän mukaansa??, jne..

                    En haluaisi nyt alkaa kaikkia noita vaihtamaan kokeilemalla kun eivät ole ilmaisia ostaa BMW-liikkeestä vaan, jos teillä jollain olisi varmaa tietoa minkä osan hommaan tähän tiskiltä ja vaihdan kun on oma hommansa tuo kojelauta purkaa ja muuta jos se ei ole siellä se vika siilissä tai moottorissa.
                    Bemaristi henkeen ja vereen!

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Toimiiko penkin/peilinlämppärit?
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • pommi
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 100
                        • Siilinjärvi

                        #12
                        Kokeilkaapa puhaltimen nopeusongelmien kanssa kärsijät ottaa akun navasta vaikkapa miinus-kaapeli hetkeksi pois.
                        Itsellä auttoi laajennetun ilmastoinnin ongelmaan, jossa nopeus ei noussut puoliväliä isommaksi.
                        Ilmeisesti softa jää johonkin virransäästötilaan.

                        Ongelman varsinainen syy on kuitenkin melko varmasti akun huonossa varauksessa.
                        Minullakin on syksyllä ostettu "ylisuuri" 110Ah akku, ja on Avain vaunulla koodattukin vaihdon yhteydessä.
                        Nyt oma auto menee ensi maanantaina ylläpitolaturin asennukseen.

                        Nyt ei tosin ole ollut mitään ongelmia, kun viikonloppuna jätin kahvitteluvierailujen ajaksi auton tyhjäkäynnille latautumaan.
                        Tuli varmaan yhteensä kuusi tuntia yhtenäistä ajoa ja tyhjäkäyntiä parina päivänä.
                        nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

                        Comment

                        • Rantalainen
                          Newbiemmer
                          • Oct 2008
                          • 10
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Kaikki muut laitteet toimivat täysin moitteetta kuten peilien ja penkkien lämmittimet ja auto lähtee aina heti ekalla samantien käyntiin yhtään sahaamatta tms..eli en tiedä oisko se nyt akkukaan??
                          Bemaristi henkeen ja vereen!

                          Comment

                          • MasaYards
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 93

                            #14
                            Itse hommasin suosiolla kerralla molemmat. Sen vastuksen ja moottorin. En testannut erikseen, kummassa vika oli. Moottori ja sen kotelo oli kyllä sen näköinen että vika taisi olla siinä. Seinämät täynnä kuparin väristä pölyä. Samalla korjaantui ylimääräiset rahinat ja vikinät erityisesti hitailla kierroksilla pakkasessa. Elikkä itse puhaltimen totaalinen toimimattomuus ratkesi osien vaihdolla. Mutta.....

                            Tämän jälkeen toimi päivän kaikki nopeudet. Auto oli tosin seisonut pari päivää lämpimässä. Akku laturin nokassa, kengät irotettuina.

                            Nyt tiputtaa tehot aina puolelle kylmästä käynnistäessä, eikä enään puhalla täysiä muulla kuin huurteenpoistolla. Penkinlämmittimet tosin ovat toimineet aina sekä edessä että takana. Vaikka ajais 200km ja akku yön yli laturissa. Syksyllä tehty akulle rasitustesti ja mies väitti olevan OK tosin sanoi että hieman heikko lataustila. Latausjännite pyörii salavalikon mukaan 14,7-15V.

                            Joten seuraavaksi täytyy alkaa tuota virtajärjestelmää tutkimaan.
                            Laturi, jännitteensäädin, akku tai ehkä se IBS-kaapeli vois olla kun välissä hukkaa I-Driven asetuksia. Radio ja ratin ohjelmoitavat pikanäppäimet ainakin.

                            Comment

                            • Rantalainen
                              Newbiemmer
                              • Oct 2008
                              • 10
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Mä laitoin tuohon E60 525iA:han meillä viime viikon lopulla ihan uuden Zap 100Ah akun vanhan alkuperäisen BMW:n 80Ah vm.2004 akun tilalle niin lähti kaikki puhallin ongelmat samantien ja nyt pelittänyt siitä asti todella hienosti niinkuin Bemarissa kuuluukin.

                              Ei siinä vanhassa akussakaan ikinä muita ongelmia ollut ilmennyt ja aina oli lähtenyt ekalla käyntiinkin kovillakin pakkasilla mutta, toi puhallin oli temppuillut jo varmaan Heinäkuusta asti niin ei sitä uskoisi että, olisi voinnut akun vaihto auttaa tälläiseen vikaan mutta, kokeilu näemmä kannatti.

                              Suosittelen muillekin lämpimästi tuota akun vaihtoa ketkä kärsivät vastaavista ongelmista ja se on helpoin/nopein vaihtaa ja edullisinkin vaihtoehto varmaankin eli noin 100e kustantaa tälläinen iso 100Ah uusi akku.

                              Sen voi tehdä myös itse täysin turvallisesti kun ei tarvi ottaa kuin akun kengät irti ja akun kiinnike korista ja nostaa akku pois ja uusi tilalle ja kengät ja kiinnikkeet paikoilleen ja ei muuta kuin menoksi jälleen ilman ongelmia, vain kellonajan joutui laittamaan uudelleen muistiin kun akun irroitti, jos joku empii uskaltaako tuota akkua irroittaa nyky-bemarista itse
                              Bemaristi henkeen ja vereen!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎