memebuy23buy

E61 Lämmityslaite heitti pelaamasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LongJohn
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2017
    • 269
    • Kuopio

    #61
    Originally posted by LongJohn View Post
    -05 Pre-LCI herkesi puhaltamasta yhtään mitään. Kädelle tuntuu ihan mieto ilmavirta kun ilmastointi on päällä - off asennossa ei sitäkään. Läpät kuulostaisi liikkuvan mutta puhallin ei tee mitään.

    Pers'grillit pelaa eli ilmeisesti saman sulakkeen (?) kautta vika ei ole siellä päässä?

    Automaattiasennossa se kuulosti jotenkin "humpailevan" kierrosten osalta tuossa tovi sitten vielä toimiessaan. Lieneekö vedellyt tuossa kohtaa viimeisiään? No onhan tuo 13 vuoteen ja 322tkm jonkun kierroksen pyörinyt.

    Jep. Puhallin oli soossina. Ohjeen mukaan uusi kiinni ja rok.

    Comment

    • jouskari318is
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 215
      • Tampere

      #62
      e61 LCI

      Laitetaas vähän raporttia, täällä vaihdettu e61 LCI:hin peeämveen ytimekkäillä ohjeilla onnistuneesti tuuletin + vastus. Auto siis -08 e61 LCI ja ajettu n 300 tkm, webasto käytössä aika paljon mikä tietysti kuluttaa tuulettimen moottoria lisää. Oireena siis että tuuletin ei enää pyöri, saattoi lähteä pyörimään tärähdyksestä eli aika selvä tapaus. Laitan näihin ohjeisiin pari lisäkommenttia, jos joku vaikka aikaa hieman säästäisi:
      ---------------------------------------------------------------------------------
      Käytetyt työkalut: ristipääruuvari, pienehköjä torx ruuvareita, pieni räikkä (10mm keskikonsolin siirtoon), jotain muovisia työkaluja jolla voi kammeta sisustan osia, otsalamppu
      -kojelaudan koristelista pois
      -lämppärin säätimet irti, ylhäältä 2 ruuvia ja alhaalta kampeamalla.
      -radio/ccc pois, 4ruuvia.
      -pdc, dsc, ym. nappulalaatikko pois
      -keskikonsolia 2cm taaksepäin, takapäästä ritilät irti alimmainen puolisko ensin ja sitten konsolin 2 ruuvia irti takapäästä, 2 ruuvia irti etupäästä sivuilta karvalistojen alta.
      -radion/ccc:n kehys pois.
      Ainakin LCI:ssä kehyksen poistaminen vaati myös vaihdekepin ympärillä olevan suojuksen
      (vääntämällä) poiston, keskikonsolin maalatun kannen poiston (3 torx ruuvia), jotta radio/ccc kehyksen
      2 viimeistä ruuvia sai poistettua. Lisäksi, kun kiinnittää kehystä takaisin, kannatta johtosarjat asetella
      valmiiksi niin että kullekin laitteistolle (IHKA/radio jne), on johdot paikoillaan ennenkuin kasaa osat
      takaisin.

      -taakse menevien lämpötorvien liitoskappale pois, 2 dingeliä auki ja vekslausta.
      -kuskin puolen alamuovi jalkatilasta pois.
      -kuskin puolen jalkatilaan menevä torvi pois.
      -puhallinkotelon kansi auki, 4ruuvia.
      -puhallin irti, 3 ruuvia.

      Tuossa pääpiirteittäin, aikaa menee ekakertalaiselta 3-4 tuntia.
      ------------------------------------------------------------------------------------

      Ohje osui sinänsä hienosti kohdalleen että mulla meni vajaa 4 tuntia, nyt toisella kerralla menis varmaan vaan puolet ajasta, aika paljon tuhrautui pähkäilyyn kun ekaa kertaa tuota teki. Itse en voi kyllä mainostaa että olisi erityisen helppo työ vaikka toki amatööriltäkin onnistuu. Kannattaa olla valmis vaikeisiin asentoihin ja naarmuihin käsissä

      Osat kävin hakemassa Treen KL-varaosista, sattui heillä olemaan hyllyssä Beurer/Hella tuuletin+vastus. Hintaa tuli 229 euroa.

      Comment

      • Vilperi89
        Newbiemmer
        • Jan 2019
        • 1
        • Tornio

        #63
        Itse nyt ensimmäisen bmw omistajana pitäis vaihtaa puhaltimen moottori tänään käytin kojelautaa sen verran jo auki että törmäsin ongelmaan että oli enään soittimen pois ottamista vaille, mutta en saanut soitinta tulemaan ulos reijästään koska vaihdekeppi oli tiellä. Mitenhän tuon vaihdekepin saa jäämään d asentoon ilman että on virrat päällä autossa, hieman hirvittää repiä liittimiä irti kun virrat päällä autossa. Auto bmw 530 xd 2006 ja tosiaan automaattilaatikko. Vaihdekeppi ei tosiaan liiku kun auto ei käy ja sit ko käynnistää niin pitää laittaa p asentoon että saa virrat pois ja avain on sellainen moikka vain ja start ja stop nappulasta.

        Comment

        • jouskari318is
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 215
          • Tampere

          #64
          Originally posted by Vilperi89 View Post
          Itse nyt ensimmäisen bmw omistajana pitäis vaihtaa puhaltimen moottori tänään käytin kojelautaa sen verran jo auki että törmäsin ongelmaan että oli enään soittimen pois ottamista vaille, mutta en saanut soitinta tulemaan ulos reijästään koska vaihdekeppi oli tiellä. Mitenhän tuon vaihdekepin saa jäämään d asentoon ilman että on virrat päällä autossa, hieman hirvittää repiä liittimiä irti kun virrat päällä autossa. Auto bmw 530 xd 2006 ja tosiaan automaattilaatikko. Vaihdekeppi ei tosiaan liiku kun auto ei käy ja sit ko käynnistää niin pitää laittaa p asentoon että saa virrat pois ja avain on sellainen moikka vain ja start ja stop nappulasta.
          Auttaisko sen nupin poisto:

          Comment

          • ///J
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 569
            • Tre

            #65
            Outoja oireita E60 LCI puhaltimen kanssa.

            Piti aiemmin mielestäni pientä sivuääntä/vihellystä, mutta toimi kuitenkin. Yhtenä päivänä lakkasikin yhtäkkiä toimimasta kokonaan. Seuraavana taas toimi normaalisti. Sitten lopetti taas toimintansa ja tuntui että tällä kertaa pysyvästi (ei toimi tuulilasin puhallukset eikä mikään muukaan).

            Olin varma että puhaltimen moottori menee vaihtoon koska ei puhallin ei enää herännyt henkiin viikonkaan jälkeen.
            Noh, päätin tänään katsoa sulakkeet. Ihmetyksekseni huomasin, että hanskalokeron F3 sulakkeen kohdassa ei ollut sulaketta alkuunkaan (siinä pitäisi olla 40A Heater blower speed resistor fuse). Sen vieressä F4:ssä kyllä oli 40A sulake, vaikka kaavion (https://www.google.fi/amp/s/fusesdia...5-e60.html/amp) mukaan siinä ei pitäisi olla mitään. No, siirsin tämän sulakkeen paikasta F4 —-> F3, ja kappas, puhallin alkoi toimimaan täysin normaalisti.
            Miten tämä on mahdollista, kun sulakkeisiin ei ole aiemminkaan kajottu?

            Tämän jälkeen puhallin toimi normaalisti hetken, kunnes sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Eipä toiminut enää!

            Jos moottori olisi rikki, luulisi kai että se ei heräisi henkiin enää ollenkaan, varsinkaan tuolla sulaketempulla. Eli tähän mennessä puhallin on toiminut näiden ongelmien alkamisen jälkeen kaksi kertaa vähän aikaa. Eli joko on/off, ei mitään välivaiheita jossa puhallus on heikkoa tms. Joko toimii tai ei.

            Muista sähköistä sen verran, että kuskin oven ikkunan/peilin säätönapit lopettivat tänään hetkellisesti toiminnan. Tosin saattaa olla että sekoilin sulakkeiden kanssa jotain, kun vaihtamalla yhden sulakkeen paikkaa vika korjaantu. Penkinlämmittimet yms. toimii normaalisti.
            Akku ei tietääkseni ole kovin vanha, mutta talvella webaston käytön jälkeen auto usein valitteli alhaista akun varausta. Puhallin tms. ongelmia ei tuolloin kuitenkaan ollut.

            Mikä avuksi?
            Last edited by ///J; 29-05-2019, 18:43.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2822
              • Tampere

              #66
              Originally posted by ///J View Post
              Outoja oireita E60 LCI puhaltimen kanssa.

              Mikä avuksi?
              Tarkista hansikaslokeron sulakkeista myös F11, joka on 10A sulake. Tämä sulake on myös yksi ikkunoiden toimintaan vaikuttavista sulakkeista. Voihan olla, että tuo ikkunoiden toiminnan muuttuminen liittyy puhaltimeen yhteisen sulakkeen kautta, mikäli puhaltimessa on vikaa?
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • DaJackal
                Bimmer Rookie
                • Mar 2018
                • 43
                • Lappeenranta

                #67
                Puhallin lopetti toimimisen, joten vaihtoon. Tämän threadin ohjeilla meni hyvin tähän asti, kunnes huomasin että vanhaan on näköjään tehty tuollainen ranetus:






                Autossa on Webasto, joten liittyneekö siihen?


                Nyt on toki hyvä kysymys, että puranko tuon vanhan ranetuksen veks vai teenkö vastaavan myös uuteen puhaltimeen? Silloin kun auton ostin niin puhallin ja webasto toimivat kuten pitää, joten se tukisi jälkimmäistä vaihtoehtoa... :think

                Comment

                • ///J
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 569
                  • Tre

                  #68
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Tarkista hansikaslokeron sulakkeista myös F11, joka on 10A sulake. Tämä sulake on myös yksi ikkunoiden toimintaan vaikuttavista sulakkeista. Voihan olla, että tuo ikkunoiden toiminnan muuttuminen liittyy puhaltimeen yhteisen sulakkeen kautta, mikäli puhaltimessa on vikaa?
                  Kiitos vinkistä, mutta ei auttanut. Kuskin oven napit toimii kyllä, mutta puhallin ei vaan pelaa.

                  Tuskin (?) liittyy tähän, mutta takakontin luukun aukioloa ajotietokone on herjannut jo pidemmän aikaa, vaikka onkin kiinni. Eilisen jälkeen sekosi entistä enemmän, nyt pimputtaa käytännössä koko ajan kun ajaa. Tosin yritin eilen niitä johtoja vähän ronkkia kontista kun en ehtinyt sen paremmin perehtymään. Oisko siitä mennyt vaan pahempaan suuntaan.

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2822
                    • Tampere

                    #69
                    Originally posted by ///J View Post
                    Kiitos vinkistä, mutta ei auttanut. Kuskin oven napit toimii kyllä, mutta puhallin ei vaan pelaa.
                    Tässä tilanteessa varmistasin että akku on kunnossa ja riittävästi ladattu ja sitten harkintaa puhaltimen uusimisen suuntaan.
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • DaJackal
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2018
                      • 43
                      • Lappeenranta

                      #70
                      Päädyin webastothreadeja tutkimalla siihen lopputulokseen, että kyllä tuo on weban kytkentään liittyvä ranetus, joten kopioin sen myös uuteen puhaltimeen. Nyt pelaa.


                      Sellainen tarkennus noihin aikaisempiin ohjeisiin, että keskikonsolin takamutterit saa kyllä irti vain irroittamalla alalokeron, mutta jos jättää ne ritilät irroittamatta, niin se konsolin alla kulkeva putki ei mahdu liikkumaan riittävästi taaksepäin ja sitä jakopalikkaa mikä on kahdella klipsillä kiinni ei saa pois sitten millään. Itsehän yritin olla liian näppärä ja jätin ne ritilät irroittamatta kun muttereihin pääsi jo käsiksi -> tappelin puoli tuntia sen jakopalikan kanssa ja purin jo hattu kourassa puolet keskikonsolistakin, kunnes tajusin tuon ritiläasian.


                      Ensikertalaiselta meni semmoinen 4h kun rauhallisesti teki, mutta tästä lähemmäs tunti meni sen jakopalikan kanssa tappeluun ja puolisen tuntia tuon piuhoituksen ihmettelyyn ja uusimiseen. Ohjeet on siis todella hyvät, jos vain osaa niitä lukea ja noudattaa.

                      Comment

                      • Tujo
                        Newbiemmer
                        • Nov 2017
                        • 2
                        • Sievi

                        #71
                        Luin tämän viestiketjun läpi ja sen perusteella vaihdoin moottorin ja etuvastuksen (ilmeisesti myös siili tai vielä jokin kolmaskin nimitys ko osalle) onnistuneesti. Homma oli mukava tehdä, kun oli viestiketjun perusteella varautunut kunnon urakkaan. Aikaa meni nimittäin vain yks ja puolituntia.

                        Oireet alkoivat puhallin nopeuden humppaamisena. Sitten seurasi mykkäkoulua ja auton täräyksestä käyntiin lähtöä. Lopulta pimeni kokonaan. Mittarissa reilu 400tkm.

                        Siisti omistaa bemari, kun täältä tuntuu joka vaivaan löytyvän selitys ohjeineen tai vähintään taho mihin marssia avuttomuuttaan selvittämään.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10946
                          • Joensuu

                          #72
                          Originally posted by Tujo View Post
                          Luin tämän viestiketjun läpi ja sen perusteella vaihdoin moottorin ja etuvastuksen (ilmeisesti myös siili tai vielä jokin kolmaskin nimitys ko osalle) onnistuneesti. Homma oli mukava tehdä, kun oli viestiketjun perusteella varautunut kunnon urakkaan. Aikaa meni nimittäin vain yks ja puolituntia.

                          Oireet alkoivat puhallin nopeuden humppaamisena. Sitten seurasi mykkäkoulua ja auton täräyksestä käyntiin lähtöä. Lopulta pimeni kokonaan. Mittarissa reilu 400tkm.

                          Siisti omistaa bemari, kun täältä tuntuu joka vaivaan löytyvän selitys ohjeineen tai vähintään taho mihin marssia avuttomuuttaan selvittämään.
                          Tämä on se foorumin paras anti, täältä kun löytyy neuvoja melkein jokaiseen tilanteeseen. Muilla merkeillä ei tahdo yhtäkattavasti löytyä apua ongelmiin.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Paarma78
                            BTCF Member
                            • Jun 2014
                            • 295
                            • Klaukkala

                            #73
                            Noniin, puhallinongelmia täälläkin.

                            Autolla ajettu 292tkm ja puhallin lakkasi toimimasta kokonaan. Toimi normaalisti (pientä kylmäkitinää) lukuunottamatta ennen sammumista.
                            - Ei lähde millään koputteluilla käyntiin.
                            - Sulake 3 (40A) on kunnossa, sulake 11 (10A) mulla ei ole ollenkaan tuolla (kokeilin laittaa siihen sulakkeen mutta ei mitään muutosta).
                            - Carlylla ei ole vikakoodeja jotka viittaisi tähän (ilmastoinnista oli 009C54).

                            Eli tässä tapauksessa kannattanee hommata tuo flekti (64116933910) ja sitten se etuvastus (67326948422) ja vaihtaa ne kerralla?
                            BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                            BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                            ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                            ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10946
                              • Joensuu

                              #74
                              Originally posted by Paarma78 View Post
                              Noniin, puhallinongelmia täälläkin.

                              Autolla ajettu 292tkm ja puhallin lakkasi toimimasta kokonaan. Toimi normaalisti (pientä kylmäkitinää) lukuunottamatta ennen sammumista.
                              - Ei lähde millään koputteluilla käyntiin.
                              - Sulake 3 (40A) on kunnossa, sulake 11 (10A) mulla ei ole ollenkaan tuolla (kokeilin laittaa siihen sulakkeen mutta ei mitään muutosta).
                              - Carlylla ei ole vikakoodeja jotka viittaisi tähän (ilmastoinnista oli 009C54).

                              Eli tässä tapauksessa kannattanee hommata tuo flekti (64116933910) ja sitten se etuvastus (67326948422) ja vaihtaa ne kerralla?
                              Itse testaisin ensin missä vika. Toki melko varmasti vika on jommassakummassa.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Arnolds
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3310
                                • Kajjjaani

                                #75
                                Originally posted by Paarma78 View Post
                                Noniin, puhallinongelmia täälläkin.

                                Autolla ajettu 292tkm ja puhallin lakkasi toimimasta kokonaan. Toimi normaalisti (pientä kylmäkitinää) lukuunottamatta ennen sammumista.
                                - Ei lähde millään koputteluilla käyntiin.
                                - Sulake 3 (40A) on kunnossa, sulake 11 (10A) mulla ei ole ollenkaan tuolla (kokeilin laittaa siihen sulakkeen mutta ei mitään muutosta).
                                - Carlylla ei ole vikakoodeja jotka viittaisi tähän (ilmastoinnista oli 009C54).

                                Eli tässä tapauksessa kannattanee hommata tuo flekti (64116933910) ja sitten se etuvastus (67326948422) ja vaihtaa ne kerralla?
                                Jos varmanpäälle pelaa niin molemmat vaihtoon. Samassa vaihtuu etuvastus kun se on puhaltimen moottorissa kiinni.
                                F26 xDrive20d TwinPower

                                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                                Comment

                                Working...
                                X