Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d lastutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • A56
    Newbiemmer
    • Dec 2011
    • 17
    • Häme

    #16
    Originally posted by JJtalo View Post
    aihetta sivuten, tuossa kävin tänään aj-techillä lastuttamassa oman e61 -05 530d, ja hiukkassuodatin korvattiin suoralla putkella. Testasin tuon kulutuksen kokkola-seinäjoki-kokkola, lähtiessä kotoa nollasin ajotietokoneen, vakkarilla talvirajotuksilla 10km/h yli rajotusten koko matka, takaisin sama homma, koko matka vakkarilla muutama ohitus molempiin suuntiin mennessä. kokkola-seinäjoki näytti kulutukseks 7,2l, ja seinäjoki-kokkola 6,0l, oli 5,9 mutta just ennen ku pysähdyin pihaan nousi desillä, ikään ei oo näyttäny noin vähää ja oli muutama kaasupohjassa kokeilukin, eikä näkynyt savua sivupeilistä. ( jota pelkäsin kun dpf poistetaan )
    Kulkupuoleen hankala vielä sanoa mitään kun on pakkasta ja lumi maassa, mutta eiköhän tuo ihan tarpeeks työnnä, 275/600
    Oletko koskaan verrannut todellista kulutusta tuohon ajotietokoneen näyttämään?
    E61 530D Imola Rot

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      #17
      Originally posted by A56 View Post
      Oletko koskaan verrannut todellista kulutusta tuohon ajotietokoneen näyttämään?
      Nimenomaan. Tarkistusmittaus olis hyvä olla. Ot, Tuosta A56:n Imolasta olis kiva nähdä kuvia, ei ole tuossa värissä tullu noita E6x laitteita riittävästi nähdyksi
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • ptikkala
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1571

        #18
        Itellä kävi juurikin samallalailla kulutuksen kanssa. Vielä kun nollaat laatikon adaptaatiot niin meno senku paranee



        QUOTE=JJtalo;2850178]aihetta sivuten, tuossa kävin tänään aj-techillä lastuttamassa oman e61 -05 530d, ja hiukkassuodatin korvattiin suoralla putkella. Testasin tuon kulutuksen kokkola-seinäjoki-kokkola, lähtiessä kotoa nollasin ajotietokoneen, vakkarilla talvirajotuksilla 10km/h yli rajotusten koko matka, takaisin sama homma, koko matka vakkarilla muutama ohitus molempiin suuntiin mennessä. kokkola-seinäjoki näytti kulutukseks 7,2l, ja seinäjoki-kokkola 6,0l, oli 5,9 mutta just ennen ku pysähdyin pihaan nousi desillä, ikään ei oo näyttäny noin vähää ja oli muutama kaasupohjassa kokeilukin, eikä näkynyt savua sivupeilistä. ( jota pelkäsin kun dpf poistetaan )
        Kulkupuoleen hankala vielä sanoa mitään kun on pakkasta ja lumi maassa, mutta eiköhän tuo ihan tarpeeks työnnä, 275/600 [/QUOTE]

        Comment

        • A56
          Newbiemmer
          • Dec 2011
          • 17
          • Häme

          #19
          Originally posted by schwarze View Post
          Nimenomaan. Tarkistusmittaus olis hyvä olla. Ot, Tuosta A56:n Imolasta olis kiva nähdä kuvia, ei ole tuossa värissä tullu noita E6x laitteita riittävästi nähdyksi
          Itsellä heitti heti alkuun kulutusmittari todellisesta n. 4 desiä. Pienen justeeraamisen jälkeen heitto 0-1 desiä..

          Nyt kevyen softaamisen jälkeenkään ajotietokoneen näyttämä ei ole "muuttunut" ts. yhtä tarkka kuin aiemminkin.

          'Veikkailisin, että mikäli ohjelmoinnin yhteydessä muutetaan vain suuttimien ruiskutusaikaa suoraan suutinmapista esim. +20% tulee lopputuloksena olemaan todella rajusti heittävä ajotietokoneen luku vs. todellinen. Auto kun edelleen kuvittelee, että syöttö samalla tasolla mg / tahti. Kulutus siis "pienenee", ainakin auton mielestä. Onneksi toki myös kulku paranee

          Last edited by A56; 28-10-2012, 11:03.
          E61 530D Imola Rot

          Comment

          • 530daa
            Bimmer Fanatic
            • May 2012
            • 231
            • ks

            #20
            Mulla vm 03 ja 285/662nm ja AJ TECH

            Comment

            • Julle
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 659
              • Oulu

              #21
              E60 newbie kyselee että kestääkö näissä automaattilaatikot ku otetaan lisää voimaa..? Lisäteho kun ei olis koskaan pahitteeksi.

              Comment

              • LasseE
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 416
                • Kontiolahti/Joensuu

                #22
                Originally posted by ptikkala View Post
                Itellä kävi juurikin samallalailla kulutuksen kanssa. Vielä kun nollaat laatikon adaptaatiot niin meno senku paranee
                Pystyykö nuo nollaamaan kotikonstein?
                Omassa tuntuu tuo laatikko pitävän liian isoa pykälää aina välillä..
                Ex. E46 330d -05
                Ex. e61 530da -05
                Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                Member of Team EastAudio
                Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                Comment

                • syncro^^
                  BTCF Member
                  • Jan 2011
                  • 765
                  • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

                  #23
                  Originally posted by Julle View Post
                  E60 newbie kyselee että kestääkö näissä automaattilaatikot ku otetaan lisää voimaa..? Lisäteho kun ei olis koskaan pahitteeksi.

                  mitä muitten ohjelmointia seuraillu ni pelkällä ohjelmoinnilla ei näistä saa nii paljoa irti että se hajoais :think tuntuu kestävän aika paljon vääntöjä
                  Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

                  BMW G31 540D x-Drive
                  BMW F11 530DA -12

                  Ex:
                  BMW E61 535da individual -10 340/680nm
                  BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
                  BMW F30 320Da -12
                  Bmw E70 3.0DA -07
                  Bmw F10 525DA -10
                  Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    #24
                    Originally posted by syncro^^ View Post
                    mitä muitten ohjelmointia seuraillu ni pelkällä ohjelmoinnilla ei näistä saa nii paljoa irti että se hajoais :think tuntuu kestävän aika paljon vääntöjä
                    Joo tuskin ne voimasta hajoaa ,en ole kuullut edes että näistä ois laatikoita mennyt..
                    Edellisessä E61 530DA:ssa (272\580) oli softa samoin nykyisessä(370\770) ja hyvin pelaavat
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Julle
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2002
                      • 659
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by veku View Post
                      nykyisessä(370\770) ja hyvin pelaavat
                      Aika rajua! No eipä kait sitten muuta ku pirssi vaan jonnekki hyvälle pajalle missä homma pelittää.

                      Comment

                      • 530daa
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2012
                        • 231
                        • ks

                        #26
                        Originally posted by veku View Post
                        Joo tuskin ne voimasta hajoaa ,en ole kuullut edes että näistä ois laatikoita mennyt..
                        Edellisessä E61 530DA:ssa (272\580) oli softa samoin nykyisessä(370\770) ja hyvin pelaavat
                        Onko toi koneteho, varmaan? Mulla pitäisi olla pyöräteho 285/662 535d suuttilmilla, aj tech ainakin sanoi niin.

                        Comment

                        • A56
                          Newbiemmer
                          • Dec 2011
                          • 17
                          • Häme

                          #27
                          Originally posted by 530daa View Post
                          Onko toi koneteho, varmaan? Mulla pitäisi olla pyöräteho 285/662 535d suuttilmilla, aj tech ainakin sanoi niin.
                          Noniin.. Itsellä softauksen jälkeen pyöräteho 197hp ja vääntö 460nm. Tehon lisäys +40hp ja +80nm. Pyörille siis. Autona tuo 530d lci. Vakiosuuttimet, jotka tosin samat kuin x35:ssa..

                          Moottoriteho nostettavissa vakioturbolla n. 340hp tuntumaan, mutta savua tulee jo nyt ihan riittävästi.. Laskentatavasta riippuen siis moottorissa 285-295/600-625 tällä hetkellä.
                          vakio 235hp josta pyörille 157. Uusi pyöräteho 197 eli konetehoksi 295. Vääntö vastaavasti vakiona koneelta 500 ja pyöriltä 381. Laskennallisesti siis softauksen jälkeen 656nm.

                          Todellisuudessa voimansiirron häviöt lisääntyvät kun vääntö ja teho kasvaa joka olennaisesti vaikuttaa moottoritehon laskentaan. Ei se näin suoraviivaisesti oikeasti mene :think

                          Hiukkaskiihdytin poistettu.

                          Ei sulla sattuisi olemaan lappua tuosta pyörätehosta? Olisi todella mukava se nähdä...
                          Last edited by A56; 28-10-2012, 13:37. Reason: Tarkennusta laskutapaan..
                          E61 530D Imola Rot

                          Comment

                          • 530daa
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2012
                            • 231
                            • ks

                            #28
                            Originally posted by A56 View Post
                            Noniin.. Itsellä softauksen jälkeen pyöräteho 197hp ja vääntö 460nm. Tehon lisäys +40hp ja +80nm. Pyörille siis. Autona tuo 530d lci. Vakiosuuttimet, jotka tosin samat kuin x35:ssa..

                            Moottoriteho nostettavissa vakioturbolla n. 340hp tuntumaan, mutta savua tulee jo nyt ihan riittävästi.. Laskentatavasta riippuen siis moottorissa 285-295/600-625 tällä hetkellä.
                            vakio 235hp josta pyörille 157. Uusi pyöräteho 197 eli konetehoksi 295. Vääntö vastaavasti vakiona koneelta 500 ja pyöriltä 381. Laskennallisesti siis softauksen jälkeen 656nm.

                            Todellisuudessa voimansiirron häviöt lisääntyvät kun vääntö ja teho kasvaa joka olennaisesti vaikuttaa moottoritehon laskentaan. Ei se näin suoraviivaisesti oikeasti mene :think

                            Hiukkaskiihdytin poistettu.

                            Ei sulla sattuisi olemaan lappua tuosta pyörätehosta? Olisi todella mukava se nähdä...
                            Kyllähän se löytys ku viittis skannata koneelle , paljonko nyt sitten koneteho ois mulla, automaatti askilla

                            Comment

                            • JJtalo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 350
                              • Kokkola

                              #29
                              Omani myös aj-techin tekele ( kiitokset sinne suuntaan, suosittelen!), ja pyörätehot vakiona 181hp@3186rpm/455Nm@2174rpm, leppälastulla 235hp@3615rpm/534Nm@2676rpm. Paljonko tuosta sitten jää voimansiirtoon häviöitä, eli mikä lie koneteho ?
                              Ajattelin että tuota oiskohan se jotain 275/600, mutta voi kai tuo olla enemmänkin, ainakin sais töihin kahvipöytään jätkille lisää aiheita haukkua kaikki bemarit maanrakoon kun niistä kuulemma laukee vaihdelaatikot ja perät noilla tehoilla ja ei voi kestää mikään paikka eikä tietenkään voi pakkasella lähteä ees käyntiin...

                              Edit: jos laskee tehohäviön olettaen että vakiotehot pitää paikkansa, hevosia jää 20% (218/181) ja vääntöä 10% (500/455) eli tekis 282hp/587Nm, mutta vakiotehomittauksessa oli jo hiukkaspönttö poistettu, liekö vakiorengasteho pönttö paikoillaan pienempi eli todellisuudessa voimansiirron häviö suurempi ?
                              Last edited by JJtalo; 28-10-2012, 16:47.

                              Comment

                              • A56
                                Newbiemmer
                                • Dec 2011
                                • 17
                                • Häme

                                #30
                                Originally posted by JJtalo View Post
                                Omani myös aj-techin tekele ( kiitokset sinne suuntaan, suosittelen!), ja pyörätehot vakiona 181hp@3186rpm/455Nm@2174rpm, leppälastulla 235hp@3615rpm/534Nm@2676rpm. Paljonko tuosta sitten jää voimansiirtoon häviöitä, eli mikä lie koneteho ?
                                Ajattelin että tuota oiskohan se jotain 275/600, mutta voi kai tuo olla enemmänkin, ainakin sais töihin kahvipöytään jätkille lisää aiheita haukkua kaikki bemarit maanrakoon kun niistä kuulemma laukee vaihdelaatikot ja perät noilla tehoilla ja ei voi kestää mikään paikka eikä tietenkään voi pakkasella lähteä ees käyntiin...

                                Edit: jos laskee tehohäviön olettaen että vakiotehot pitää paikkansa, hevosia jää 20% (218/181) ja vääntöä 10% (500/455) eli tekis 282hp/587Nm, mutta vakiotehomittauksessa oli jo hiukkaspönttö poistettu, liekö vakiorengasteho pönttö paikoillaan pienempi eli todellisuudessa voimansiirron häviö suurempi ?
                                Sama kuin itselläni periaatteessa. Eli tehon nousu pyörille n. +40 hp ja pyörävääntö n. +80 nm.

                                Tiedätkö millä vaihteella mitattiin?
                                E61 530D Imola Rot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎