Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto vai lohkolämmitin E61?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #46
    Originally posted by JJtalo View Post
    Mistä tuo defan letkulämmittimen malli on ? Ihmettelen lähinnä että miksei defan kirja ehdota tuota lämmittimeks, mielelläni olisin moisen laittanu mitä säteilijän, mutta defan kirja ei tarjoa kuin säteilijää...


    Pitää kattoa miten lämpenee kun tulee pakkasia, en oo vielä käyttäny tuota lämmitintä niin ei tietoa tehosta, pitää laittaa tuo letkulämppäri sitten kaveriks jos säteilijä ei riitä 30 asteen pakkasilla..
    Niitä aikaisemmin defa markkinoi mm. e53 x5 3.0d malliin ja sellainen ollaan hommissa myös asennettukin kyseiseen autoon. Tutulle tuli kanssa hommattua e60 530d:hen vastaavat osat säteilijän rinnalle.
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #47
      Mielestäni ana välillä hyvä kerrata hyvät vrs huonot puolet eri vaihtoehdoissa:

      lohkolämppäri (säteilijä)
      + lämmittää öljyjä = kaikkein tärkein auton kannalta
      + helppo asentaa ja varmasti ei sotke mitään auton omia järjestelmiä
      - koska ei lämittä vettä, sisätilat lämpenevät hieman hitaammin

      letkulämppäri:
      + lämmittää paremmin ja nopemmin, ei kuitenkaan öljyjä
      - voi sotkea vedenkiertoa ja antureita
      - riski vesivuodoille ja ilmakuplille

      Webasto:
      + tehokas
      + ei vaadi töpseliä
      - kallis ellei väsää jotakin yleismallista kiinni
      - syö akun! tähän sanoisin, että, jos ei aja lähes koko ajan pitkää siivua, kannattaa unohtaa koko Weba

      Se, mikä monilta unohtuu on se, että E6X:ssä on sähköinen sisäilman (vai oliko veden?) lämmitin vakiona. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kovemmallakaan pakkasilla nopean lämpiämisen kanssa, vaikka on vain ollut tuo, monesti haukuttu, säteilylämmitin kera sisätilapuhaltimen. Itse arvostan öljyjen lämmitystä enemmän kuin veden. Ok, jos on Italiantuonti, jossa ei ole penkinlämmittimiä (jotka nekin ovat aivan älyttömän tehokkaat), voi alkumatka toki aika viluinen olla

      Samalla myös, kun asentaa lämmittimen, kannattaa aina asentaa myös se Defan ylläpitolaturi, ellei aja koko ajan pitkää pätkää. Muuten talvella saa varautua koko ajan erilaisiin sähköherjoihin. Tai sitten tullaan tänne palstalle itkemään, "tuli taas herjoja, ei muuta kuin uutta akkua peliin ja taas mennään ", vaikka sama uusiutuu taas kohta uudestaan.
      Lisäksi viime aikoina on tullut lueskeltua muutamaa E60:tä ja kaikissa on on ollut myös IBS rikki. Sehän aiheuttaa myös em häröjä.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • zanta
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 2908
        • Oulu

        #48
        Originally posted by e46touring View Post
        Kauko säätimenä todellakin VOI käyttää sitä BMW:n omia HALKOA jos taskuissa fyysinen koko riittää
        Originally posted by Hjördis View Post
        Onhan se hieman kookas housutaskussa kuljettavaksi. Lisähinta pienemmästä koosta, pidemmästä kantamasta ja T100 muista toimminoista on vaan niin järkyttävä. Vaihtoehtoja ei kuitenkan ole jos ei omia kytkentöjä alkaa tekemään.

        Onko tuo nyt sellainen halko? Tommonen tuli tehtaalla asennetun webaston kaukosäätimenä. Samaa kokoluokkaa avaimen kanssa.

        Originally posted by jaki View Post
        Mielestäni ana välillä hyvä kerrata hyvät vrs huonot puolet eri vaihtoehdoissa:

        lohkolämppäri (säteilijä)
        + lämmittää öljyjä = kaikkein tärkein auton kannalta
        + helppo asentaa ja varmasti ei sotke mitään auton omia järjestelmiä
        - koska ei lämittä vettä, sisätilat lämpenevät hieman hitaammin

        letkulämppäri:
        + lämmittää paremmin ja nopemmin, ei kuitenkaan öljyjä
        - voi sotkea vedenkiertoa ja antureita
        - riski vesivuodoille ja ilmakuplille

        Webasto:
        + tehokas
        + ei vaadi töpseliä
        - kallis ellei väsää jotakin yleismallista kiinni
        - syö akun! tähän sanoisin, että, jos ei aja lähes koko ajan pitkää siivua, kannattaa unohtaa koko Weba

        Se, mikä monilta unohtuu on se, että E6X:ssä on sähköinen sisäilman (vai oliko veden?) lämmitin vakiona. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kovemmallakaan pakkasilla nopean lämpiämisen kanssa, vaikka on vain ollut tuo, monesti haukuttu, säteilylämmitin kera sisätilapuhaltimen. Itse arvostan öljyjen lämmitystä enemmän kuin veden. Ok, jos on Italiantuonti, jossa ei ole penkinlämmittimiä (jotka nekin ovat aivan älyttömän tehokkaat), voi alkumatka toki aika viluinen olla

        Samalla myös, kun asentaa lämmittimen, kannattaa aina asentaa myös se Defan ylläpitolaturi, ellei aja koko ajan pitkää pätkää. Muuten talvella saa varautua koko ajan erilaisiin sähköherjoihin. Tai sitten tullaan tänne palstalle itkemään, "tuli taas herjoja, ei muuta kuin uutta akkua peliin ja taas mennään ", vaikka sama uusiutuu taas kohta uudestaan.
        Lisäksi viime aikoina on tullut lueskeltua muutamaa E60:tä ja kaikissa on on ollut myös IBS rikki. Sehän aiheuttaa myös em häröjä.
        Mulle on tulossa sigun E61:een Weban lisäksi Defan säteilylämppäri+laturi, luulisin että tällä yhdistelmällä ei omaan käyttötarpeeseen ole voittajaa
        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

        eksälista:
        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          #49
          Originally posted by zanta View Post

          Onko tuo nyt sellainen halko?
          Ei ole. Tuo lienee T91:n (tai T90) ja se halko on ainakin tuplasti isompi...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Hjördis
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 174
            • Kirkkonummi

            #50
            Tässä on se halko (T60 jos muistan oikein).

            Comment

            • LasseE
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 416
              • Kontiolahti/Joensuu

              #51
              Originally posted by jaki View Post
              Mielestäni ana välillä hyvä kerrata hyvät vrs huonot puolet eri vaihtoehdoissa:

              lohkolämppäri (säteilijä)
              + lämmittää öljyjä = kaikkein tärkein auton kannalta
              + helppo asentaa ja varmasti ei sotke mitään auton omia järjestelmiä
              - koska ei lämittä vettä, sisätilat lämpenevät hieman hitaammin

              letkulämppäri:
              + lämmittää paremmin ja nopemmin, ei kuitenkaan öljyjä
              - voi sotkea vedenkiertoa ja antureita
              - riski vesivuodoille ja ilmakuplille

              Webasto:
              + tehokas
              + ei vaadi töpseliä
              - kallis ellei väsää jotakin yleismallista kiinni
              - syö akun! tähän sanoisin, että, jos ei aja lähes koko ajan pitkää siivua, kannattaa unohtaa koko Weba

              Se, mikä monilta unohtuu on se, että E6X:ssä on sähköinen sisäilman (vai oliko veden?) lämmitin vakiona. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kovemmallakaan pakkasilla nopean lämpiämisen kanssa, vaikka on vain ollut tuo, monesti haukuttu, säteilylämmitin kera sisätilapuhaltimen. Itse arvostan öljyjen lämmitystä enemmän kuin veden.
              Väittäisin että mikäli koneessa on oikeat öljyt eli 0w-x niin ne eivät ole moksiskaan suomen pakkasista. Lisäksi, lämmittäähän se letkulämmitinkin öljyjä kun koko kone lämpiää veden mukana. Kuitenkin letkulämppäriä käytettäessä lumet lähtee konepelliltä niin luulisi sen nyt enemmän vaikuttavan koneeseen ja käyntiinlähtöön kuin moottorin kyljen lämmittäminen kämmenen kokosella läpyskällä, jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Lämpö ei pääse leviämään säteilijällä lainkaan verrattuna letkulämppäriin..
              Ex. E46 330d -05
              Ex. e61 530da -05
              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
              Member of Team EastAudio
              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #52
                Originally posted by LasseE View Post
                moottorin kyljen lämmittäminen kämmenen kokosella läpyskällä, jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Lämpö ei pääse leviämään säteilijällä lainkaan verrattuna letkulämppäriin..
                Lämmitin ei ole kyljessä vaan öljypohjassa. Lämpö nousee, kuten tunnettua, aina ylöspäin. Vaikka olisi mitkä öljyt, niiden lämmittäminen kannattaa aina. Tokihan se siirtää lämmön suht pienellä pinta-alalla lohkoon ja öljypohjaa.
                Mutta, jokainen saa ihan vapaasti lisätä vedenkiertojärjestelmään osia, joita ei sinne ole tehtaalla suunniteltu. Itse en laita, piste.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #53
                  kohta pidetään sellai turpaanvetokilpailu, voittajan lämmitysmuoto on paras

                  Loput linkuttaa verissä naamoin kotia nyyhkyttään..
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    #54
                    Taitaa tulla tästä samanlainen kuin nastarengas/kitkarengas keskustelusta

                    Itse en myöskään ymmärrä, mikä vihanpito se on säteilylämppäreitä vastaan.

                    Omasta kokemuksesta ainakin e90:sessä ja e46essa toimii... en tiedä onko e60:essä
                    sitten sijoitus huonompi...

                    Oman tutkimuksen mukaan säteilijä -30 asteen pakkasella 2 tuntia päällä ja koneen lämmöt
                    ennen käynnistystä salavalikosta katsottuna muutama plus aste ja kun auto käyntiin niin muutamassa sekunnissa mittariin 10 tai 20 astetta. kai tuo nyt parempi on kuin ei mitään.

                    Myönnetään varmaankin vähän tehottomampi kuin letkulämmitin tai weba mutta ei
                    tuota myöskään outoja oireita autoon.

                    Valitsee kukin sitten omaan käyttöönsä tai rahapussiin sopivan vaihtoehdon.
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #55
                      Originally posted by Mlatvala View Post
                      kohta pidetään sellai turpaanvetokilpailu, voittajan lämmitysmuoto on paras

                      Loput linkuttaa verissä naamoin kotia nyyhkyttään..
                      Hvä idea

                      Teemäni +- lista pitää kuitenkin paikkansa. Se unohtui, että webasto (tai eberi) lisää polttoaineenkulutusta, mutta se nyt on suhteellista, koska lämmin konehan vastaavasti kuluttaa vähemmän. Että taitaa mennä melkein plus miinus se kulutus. Mutta akkua se kyllä syö.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #56
                        Originally posted by jaki View Post
                        Hvä idea

                        Teemäni +- lista pitää kuitenkin paikkansa. Se unohtui, että webasto (tai eberi) lisää polttoaineenkulutusta, mutta se nyt on suhteellista, koska lämmin konehan vastaavasti kuluttaa vähemmän. Että taitaa mennä melkein plus miinus se kulutus. Mutta akkua se kyllä syö.
                        Jeps... ei taida näkyä paljon keskikulutuksessa jos uusien webojen(eberien) kulutus on 0.2 litraa tunti. Akkua kyllä menee ja jos tiivis talli niin voi häkää olla vähän pirtissä joten kaikille ei edes sovi polttoainelämmittimet jokapäiväiseen käyttöön.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #57
                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          Jeps... ei taida näkyä paljon keskikulutuksessa jos uusien webojen(eberien) kulutus on 0.2 litraa tunti. Akkua kyllä menee ja jos tiivis talli niin voi häkää olla vähän pirtissä joten kaikille ei edes sovi polttoainelämmittimet jokapäiväiseen käyttöön.
                          Vanhemmissa kulutus oli n. 0.5 litraa tunti.

                          Jos ajetaan 10 km työmatkaa ja lämmitetään ½ tuntia molemmissa päissä,
                          kyllähän keskikulutus nousee 0.5 litran kulutuksella 5 litraa / 100 km,
                          jos auton kulutuksen "säästöä" ei huomioida...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            #58
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Vanhemmissa kulutus oli n. 0.5 litraa tunti.

                            Jos ajetaan 10 km työmatkaa ja lämmitetään ½ tuntia molemmissa päissä,
                            kyllähän keskikulutus nousee 0.5 litran kulutuksella 5 litraa / 100 km,
                            jos auton kulutuksen "säästöä" ei huomioida...
                            No joo tuollaisella käytöllä...
                            Tosin aikalailla tuollaisella käytöllä mittasin oman auton työmatkakulutukseksi
                            kovilla pakkasilla 13 litraa sataselle eli noin 7 litraa enemmän kuin normaalisti ja
                            auto oli lohkolämmittimessä molemmissa päissä...
                            tuossa ex autossa ei siis ollut webaa...
                            vaikea mielestäni laskea sitten todellista eroa...
                            vai oisiko webaa käyttäen ollut sitten kulutus 18 litraa sadalle
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • BemariAndy
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 230
                              • Pohjois-Pohjanmaa

                              #59
                              Tietäskö kukaan hyvää ja kohtuu edullista lämmittimen asennusliikettä Oulun seudulla?!? Ajattelin laittaa ihan perussetin Defa 411873-tyyppinen säteilijä. Hommaan kilkkeet ite ja sitten vaan paikalle... Pariin takaisinkutsuun tai suoraansanoen itseotinasiassayhteyttä -tyyppiseen olen menossa ens viikon alussa joten viitsiskö tuota Wetteriltä kysyä... Samassahan ne sen tekis, mutta maksaa varmaan maltaita
                              * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                              * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                              Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                              Comment

                              • Jaska84
                                Newbiemmer
                                • Feb 2006
                                • 15
                                • Seinäjoki

                                #60
                                Onko kellään kahta tai kolmea säteilylämppäriä autossaan? e46:ses ainakin oli kolme eri asennus kohtaa,lohkos 2 ja öljypohjas yks. vois nimittäin olla jo mukavan tehokas kolmella säteilijällä
                                E70 X5 3.0D M-sport

                                Ex
                                E21 320i Coupe
                                E30 325i Coupe
                                E34 520 Tic (Mosselman)
                                E36 320i Coupe
                                E46 330D Touring
                                E60 535D M-Sport Facelift (Matt Black)
                                E60 530D M-Sport
                                E46 320D M-Sport Facelift
                                E38 730D Facelift
                                E46 320D touring Facelift
                                E60 530D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎