Kyllä se dieselikin kuluttaa, keskikulutus kaupunkipyörittelyssä auton oman mittarin mukaan 12 - 13l -04 530d , vikakoodeja nolla ja hiukkaspöntön vastapaineet ok. Ei noihin lukemiin tarvitse vikaa olla, riittää pakkanen ja nurkka ajo. On myös olemassa kaupunkiajoa ja kaupunkiajoa. Siinä on vissi ero kulutuksessa jos ajaa työmatkaa 3km sivu vs. 10km jälkimmäisen hyväksi.
no niin, nyt on alla 530xia N52-mosalla. Kulutuksesta ei osaa oikein vielä sanoa mitään kun ei niin montaa sataa kilometriä ole vielä tullut ajettua, mutta ekat fiilikset autosta:
- sivistynyt kuin mikä tuo bensamoottori, mukavan rauhallinen kuten tämän tyyppisen auton pitääkin, mutta kierroksilla saa houkuteltua kyllä ihan riittävästi menohaluja.
- hitusen tunnoton ohjaus verrattuna takavetoon, mutta väliäkö tuolla, kyllä se suoraan kulkee ja maantiellä rauhallinen.
- loskaisesta risteyksestä poistumiskyky on kyllä ilmiömäinen nelivedon kanssa, kun vertaa vajaavetoisiin. Hauskuuskerrointa on tässäkin, vaikka takavedossa on toki omat funfactorinsa.
Täytyy kattella vähän kilometrejä alle ja sitten katsoa noita kulutuksia, mutta toisella kymmenellä se on joka tapauksessa. Toistaiseksi ainakin vähemmän kuin M73:lla.
Topicin luettuani läpi alkoi huvittamaan kun jotku karttaa dieselin/farmarin tyyppivikoja kuin ruttoa, kuin kyseessä olis joku jota ei voisi korjata.
Eipä nuo suurta panostusta vaadi että on tyyppiviat korjattu, ja todennäköisesti niihin ei tarvi auton eliniän aikana koskea ( okei, termareita voi joutua sen 2 vuoden välein vaihtaa jos koko ajan fanaattisesti kyttää salavalikosta koneenlämpöjä ja kun maksimi lämmöt on tippunu asteen tai kaks siitä mitä oli uutena niin köyhtyy sen pari sataa, kuinkahan paljon tienpäällä on autoja joihin ei ikään ole noita vaihdettu kun omistaja ei ole kuullut salavalikon lämpömittarista ? ).
Omaani oli johtosarja ja hehkupoksi ja hehkut vaihdettu, samoin tasonsäädön kompura. Termarit vaihdoin kun niitä ei oltu ikään vaihdettu, kaikki muut kulutusosat mitä tullut vaihdettua onkin sitten samta onko bensa vai diesel, farkku vai sedan. ( omassani ei ole panodraamaa )
Samoin huvittaa kun joidenkin mielestä 6-syl dieselin äänet on jotain järkyttävää. Omani ainakin on mielestäni positiivinen yllätys äänien puolesta, koska jos on ikään kuullut muiden valmistajien 4 syl koneita, NE kuulostaa kyllä dieseliltä! mielestäni bemun 6 syl diesel käy pehmeästi ja nätisti, ja autoa normaalisti ajettaessa koneesta ei kuulu kuin vaimea mumina.
Ite valitsin dieselin automaattina kun niissä oli niin paljon valinnanvaraa varusteissa, ja en ole katunut. Samoin kulkupuoli suhteessa kulutukseen on enemmän kuin kohdallaan. Omani lastutin lähinnä sen vuoksi että liikkeelle lähdöissä pääsi eroon kuminauha-efektistä, ja sai hävitettyä dpf pöntön ja egr kierrätyksen pois käytöstä, kaupan kylkiäisinä tuli lisää voimaa ja yli litran pienempi kulutus.
Eli sinä joka olet harkitsemassa bemaria etkä ole vuosia lukenut tätä foorumia, kannattaa aika skeptisesti suhtautua moniin kommentteihin (ehkä myös tähän?), monella bemaristilla on taipumusta pitää ajokkinsa priima kunnossa ja vaihtaa ehjiä osia ehjien tilalle, ihan varmuuden vuoksi. Ja monet hankkivat bemarin sen ajonautinnon vuoksi (uskon että tämä tulee autosta, ei käytetystä polttoaineesta), ehkä enemmän tunteella kuin järjellä, ei vain paikasta a paikkaan b siirtyäkseen.
Samoin huvittaa kun joidenkin mielestä 6-syl dieselin äänet on jotain järkyttävää.
Mikä siinä huvittaa jos oma vertailukohta on sellainen joka kuulostaa paremmalta? Kyllä mua välillä ärsyttää bensankin äänet ja ajaisin mieluummin sähköllä.
Topicin luettuani läpi alkoi huvittamaan kun jotku karttaa dieselin/farmarin tyyppivikoja kuin ruttoa, kuin kyseessä olis joku jota ei voisi korjata.
Meillä on jo yksi kuusmukinen dieseli pihassa, ja erinäisistä autoista on tullut aikojen saatossa noita tyypillisiä ongelmia fiksailtua - ei niin kivaa kun käyttiksestä kuitenkin on kyse, ei seisotusautosta. Varsinkin kun kyseessä on auto joka tuli vaimon ja lasten käyttöön, niin ei todellakaan jaksa miettiä joka aamu että rojahtaakohan perse, onkohan sähköt ok, tarviiko tänä talvena tehdä termari/hehkujumppaa jne. Ei se väärin ole ostaa E61-dieseliä, mun SUBJEKTIIVISEN käsityksen mukaan tuo bensa-sedan on huolettomampi, joten mieluiten sellaisen sitten annan myös perheen käyttöön, varsinkin kun meidän ajomäärällä tuosta dieselistä nyt ei kuitenkaan ole järin suurta taloudellista hyötyä vs. potentiaaliset ongelmakustannukset.
Meillä on jo yksi kuusmukinen dieseli pihassa, ja erinäisistä autoista on tullut aikojen saatossa noita tyypillisiä ongelmia fiksailtua - ei niin kivaa kun käyttiksestä kuitenkin on kyse, ei seisotusautosta. Varsinkin kun kyseessä on auto joka tuli vaimon ja lasten käyttöön, niin ei todellakaan jaksa miettiä joka aamu että rojahtaakohan perse, onkohan sähköt ok, tarviiko tänä talvena tehdä termari/hehkujumppaa jne. Ei se väärin ole ostaa E61-dieseliä, mun SUBJEKTIIVISEN käsityksen mukaan tuo bensa-sedan on huolettomampi, joten mieluiten sellaisen sitten annan myös perheen käyttöön, varsinkin kun meidän ajomäärällä tuosta dieselistä nyt ei kuitenkaan ole järin suurta taloudellista hyötyä vs. potentiaaliset ongelmakustannukset.
No ei ne äänet kyllä juuri korviakaan hivele, joka päivä kun kuuntelen sekä
bensa- että dieselkutosta ja lähes joka päivä ajan molemmilla.
Topicin aloittaja ei tietääkseni ollu ostamassa autoa vaimolleen ja lapsilleen plus eikö siinä vaiheessa kannata katsella luokkaa toyota corolla jos haluaa ultimaattista kestävyyttä autolta ja muut ominaisuudet seuraa perässä, jos oletetaan että asiaan haluaa yhtään vihkiytyä kun tänne foorumillekin jaksaa kirjautua ja kirjoitella niin nuo e61 diisselin ns tyyppiviat on aika pientä vrt elämän muihin haasteisiin ja ylipäänsä tähän bmw-merkkisten autojen kanssa harrastamiseen. Eli pienellä panostuksella ei varmasti tarvii miettiä ajopelinsä termostaatteja ja kontinsaranoiden sähköjohtoja joka aamu ja suurimmasta osasta noita tyyppivikoja on pitkälle jo korjattu ja jos asiaan paneutuu ennakkoon voi jopa löytää täysin läpikäydyn yksilön vai voisko tän topicin otsikko olla (Mikä e6x koppanen on paras ostaa ns.sika säkissä tyylillä ymmärtämättä ko kamppeesta mitään) sillon varmaan mahd uus ja pieni bensakone tai joku ihan muu auto.
+Kannattaa verrata myynnissä olevien esim yli 250tkm ajettujen e6x koppasten bensojen ja dieselien lukumääriä niin saa jonku käsityksen suomen teillä liikkuvista autoista ja siittä millasia kilometrejä noilla ajetaan. ja väitän, että sama suhde on myös esim täällä foorumilla vika topiceissa..
Saarikosken kirjoituksesta tulee mieleen kaksi asiaa: bemarit ei ole koskaan luotettavia ja toisekseen vaimojen ja lasten olisi syytä ajaa corolloilla.
Itse jo vuosia 2.8,3.0 ja 4.4 BMW bensakoneilla ajelleena yllätyin täysin kun mikään moottorihan ei tuntunut mielestäni miltään tuon 4.4 V8 jälkeen kun uutta kulkuneuvoa itselleni etsin, mutta sitten tuo 530 xd"235hv" kyllä säväytti voimaa het kuin tuossa isolohkossa ei tarvitse huudattaa ja vetää mukavasti miltä kierrosalueelta tahansa kunnes rajoitin paukkuu ja rengaskin vielä piti niin niimpä vaan ennen näitä pöllööljy vehkeitä itse kaukaa kiertäneenä tälläiseen päädyin.
Comment