Originally posted by jarnori
View Post
5-srj xdrive touring lci bensa vs dsl?
Collapse
X
-
millaista on taajama-ajo ton bensavehkeen kulutuksen kanssa? Jotenkin ei mahdu kaaliin, että ihan vain normiajolla tuo veisi jopa enemmän kakkua kuin 5.4 litrainen V12 yli 2000kg omamassaltaan olevassa autossa.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
-
Pari vuotta sitten ajelin viikonlopun verran kaverini E91 330xiA:lla ja mieleen siitä jäi nimenomaan huikea kulutus. Seka-ajossa heiluttiin 11-12 litran tuntumassa aivan normaalilla kesäisellä pyörittelyllä, vaikka paljon mentiin matkasiivujakin. Joten veikkaan isomman 530xiA:n riehuvan helposti 12 litran yläpuolella. Suorituskyvyn suhteen ei myöskään jäänyt yhtään wow-muistikuvaa, vaan pikemminkin mieleen jäi sellainen herrasmiesmäinen olemus. Kyllä nämä dieselit kiskoo ehdottomasti väkevämmin käytännön tasolla. Ja välillä polkaistessa saattaa tulla sellainen fiilis että hitto, tämähän oikeasti liikahtaa...Originally posted by BeamR View Postmillaista on taajama-ajo ton bensavehkeen kulutuksen kanssa? Jotenkin ei mahdu kaaliin, että ihan vain normiajolla tuo veisi jopa enemmän kakkua kuin 5.4 litrainen V12 yli 2000kg omamassaltaan olevassa autossa.
Olennaisin ero on se, että dieselpannu ei "rankaise" läheskään niin pahasti satunnaisista poljennoista. Vastaava bensaversio näpäyttää pienestäkin hauskanpidosta samantien litran lisää keskikulutusmittariin. Tuo 530xdA tuntuu kuluttavan koko ajan 7,8 - 8,3 l/100km ajoi tankillisen kuinka tahansa.Last edited by JKK; 04-01-2013, 22:20.
Comment
-
On kai siinä vähän voimaakin..Originally posted by Petri.Kekkonen View PostPärjäähän se:
No kyllä mulle kelpais vaikka tuo sun sigun vähävoimainen (?) manuaali oikein hyvin.
mutta hiton kova hämmentäminen 
Oletko ajanut 530D\535D tomaattia ?Originally posted by Messier View PostSitähän se. Itse en vaan tykkää dieselin hetkellisestä aasinpotkusta. Just kun luulee että nyt mennään niin se potku meni jo. Bensakoneen parasta antia mulle on se tasainen tehon nousu ja varsinkin se kun niitä pääsee soittamaan ylös asti.
Omat kokemukset tuo 530d tosiaan vetää jossain 2500 kierroksen kohdalla selvästi repivän potkun kuin 535d,ja ohjelmoituna tuo vielä korostuu tuo.
Tuo johtuu yhdestä turbosta,tuplaturbo työntää tasaisesti ja voimalla tyhjäkäynniltä loppuun asti.
Mä en tiedä mikä on mutta meidän talon suosikki on tuo naku..se on kai vaan tylsä ja helppo ajaa..ei hämmentämistä vaan nopea etenemistä ilman hämmentämistä.
Uskoisin että tuo LCI 530xd on hemmetin hieno keksintö tänne pohjolaan
Tympinyt jo monta päivää kun ajellut (etuvetoisella) ja ei vaan etenee mihinkäänF11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Älä vertaa 1,6-2,0 hditdi kikkareisiin niissä on juuri kuvailemasi ominaisuus, oletko ajanut lastutetulla 3,0d bemmillä?Originally posted by Messier View PostSitähän se. Itse en vaan tykkää dieselin hetkellisestä aasinpotkusta. Just kun luulee että nyt mennään niin se potku meni jo. Bensakoneen parasta antia mulle on se tasainen tehon nousu ja varsinkin se kun niitä pääsee soittamaan ylös asti.
VAG-väritettyjenlasien läpi maailmaa tuijottava hoviasentajani on sitä mieltä, että makeempaa konetta ei ole kuin bemmin 3,0d yhdellä tai kahdella mutkalla.
Turhahan sitä on soitella, jos mitään ei oikeesti tapahdu
Last edited by bemarikari5; 04-01-2013, 23:50.-04 e60 530da
ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2
Comment
-
Ei millään pahalla, mutta miksi väkevimmät/kantaaottavimmat kommentit antavat kaverit joiden märissä ja tavoittamattomissa?päiväunissa on alkuperäisen kysyjän havittelema ajokki??? Kaverihan kysyi kokemusperäistä faktaa hankintansa tueksi. Ei palkoja nenään
-04 e60 530da
ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2
Comment
-
Automaattina 535d jää 550i:lle 2s 80-160km/h kiihdytyksessä. 530d jää vähän enemmän. Todennäköisesti tuollaisessa kiihdytyksessä 530i ja 530d mallimerkintänsä mukaisesti hyvin tasoissa. Eri asia sitten nuo vedätystestit.Originally posted by Bmw Master View PostOlisinko niin puusilmä, että olisin katsonut väärin. Se esite on työpaikan kahvipöydällä, pitää tarkistaa maanantaina. Jos näin on, niin 550i 2wd ei edes pärjää nelikko dieselille. 530i:stä puhumattakaan...
Comment
-
Joskus 80-luvun alussa teknarin tai tuulilasin asakaskyselypalstalla kaveri ihmetteli, miksi naapurin tiiselikolffi vie 3l/100km ja hän ei pääse millään alle viiden? Vastaus oli: Valehtele sinäkinOriginally posted by BeamR View Postmillaista on taajama-ajo ton bensavehkeen kulutuksen kanssa? Jotenkin ei mahdu kaaliin, että ihan vain normiajolla tuo veisi jopa enemmän kakkua kuin 5.4 litrainen V12 yli 2000kg omamassaltaan olevassa autossa.
-04 e60 530da
ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2
Comment
-
Ihmetyttää tuo meitäkin mutta 14.4:ää ajotietokone näyttää. Sitä on parin viikon välein resetoitu ja aina se tuonne yli 14 litraan asettuu. Lähinnä vaimo käy tuolla töissä, ajelee päivittäin 6-7km suuntaansa josta suurin osa valtatietä. Kyllä vain soppa maistuu pienelle E92 325xia:lle. Täytyy toivoa että kesällä kulutus ei ole enää noin kovaa.Originally posted by BeamR View Postmillaista on taajama-ajo ton bensavehkeen kulutuksen kanssa? Jotenkin ei mahdu kaaliin, että ihan vain normiajolla tuo veisi jopa enemmän kakkua kuin 5.4 litrainen V12 yli 2000kg omamassaltaan olevassa autossa.
Ken uskoo, ken ei. Väitän että ihan oikeasti 530xia:lla kulutus menee seka-ajossa talvella yli 15 litran ihan heittämällä. Matka-ajossa voi päästä johonkin 9 litraan. (vertailuna vielä väkevämmän 530xda LCI:n lukemat seka-ajossa ~8.3 ja normaalissa 100km/h matka-ajossa ~6.4).
Edit/lisäys: Tuon bensakutosen kulutus on sellasta luokkaa että harkinnassa on ollut siirtyminen ihan perus nelimukiseen turbodiseleiin vaikka tuolle "kakkosautolle" tuleekin vain max 10tkm vuodessa. Tehojen valossa tuo pikkudiesel (taitavat olla jossain 177hv tienoilla) häviää paperilla mutta veikkaan että arkiajossa persdyno antaisi jopa pikkudieselillekin paremmat tulokset kuin vaparikutosbensalle.Last edited by jarnori; 05-01-2013, 00:25.
Comment
-
[QUOTE=jarnori;2912852]Ihmetyttää tuo meitäkin mutta 14.4:ää ajotietokone näyttää. Sitä on parin viikon välein resetoitu ja aina se tuonne yli 14 litraan asettuu. Lähinnä vaimo käy tuolla töissä, ajelee päivittäin 6-7km suuntaansa josta suurin osa valtatietä. Kyllä vain soppa maistuu pienelle E92 325xia:lle. Täytyy toivoa että kesällä kulutus ei ole enää noin kovaa.
Ken uskoo, ken ei. Väitän että ihan oikeasti 530xia:lla kulutus menee seka-ajossa talvella yli 15 litran ihan heittämällä. Matka-ajossa voi päästä johonkin 9 litraan.
Valehtele/uskottele itsellesi sinäkin, e32 730i sukkasillaan matkassa +10l/100km, e31 850i sekalaisessa ajossa n.18l/100km.
En ole tehnyt kumpaakaan autoa, joten minun ei tarvitse valehdella.
Kumpikin oli kunnossa, niin kuin nykyinenkin.Last edited by bemarikari5; 05-01-2013, 00:33.-04 e60 530da
ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2
Comment
-
Mikä tässä kommentissasi nyt on siis idea? Väität että valehtelen? Tule käymään koeajolla tolla E92:lla jos Tampereella päin pyörit.Originally posted by bemarikari5 View PostValehtele/uskottele itsellesi sinäkin, e32 730i sukkasillaan matkassa +10l/100km, e31 850i sekalaisessa ajossa n.18l/100km.
En ole tehnyt kumpaakaan autoa, joten minun ei tarvitse valehdella.
Kumpikin oli kunnossa, niin kuin nykyinenkin.
Ilmeisesti ihan yhtä epätaloudellista tekniikkaa, vapaahengitteinen bensa mikä vapaahengitteinen bensa. Sentään alle 730i lukemien pääsee.Last edited by jarnori; 05-01-2013, 00:45.
Comment
-
Mulla on kanssa vapaahengitteinen bensamoottori. 4.6 litraa, 300hv. eikä koppakaan ole keveimmästä päästä. Ikikuuna valkeana ei ole keskikulutus edes lähes kokonaan pätkäajoa sisältäneessä ajossa noussut yli 12.4:n.
Nilkka kyllä oikenee, siis en ajele kananmuna jalan ja kaasupedaalin välissä.
Nollailen myös tuota keskikulutusta, että todellisista puhutaan. Myös tankkausten yhteydessä lasketun mukaan.
Auto on Cadillac DeVille, vm.2002
Uskomukseni mukaan Saksalaisen pikkuauton täytyy olla pihimpi bensankulutuksen suhteen. Tässähän on ilmanvastuskin tuomiokirkon luokkaa.E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
No en tiedä mitä tähän nyt sitten sanoa. takavetoiselle manuaalille tehdaskin lupailee pari litraa pienempää kulutusta mutta tälle nelikkoautomaatille tuo 14.4 litran keskikulutus talvisessa seka-ajossa on ihan totista totta. Eikä tietääkseni vaimo tuolla kylillä kilpaa ajele, tosin ei ole myöskään mikään taloudellisuusajaja. Viimeksi kun itse pidemmän siivun ko. autolla ajoin, niin ajoin Hyvinkäältä Tampereelle moottoritietä ja kulutus oli tuolla pätkällä 8.5 litraa satasella kun ajoin talvirajoituksien mukaan. Taajama-ajossa mennäänkin sitten ihan eri litralukemissa.Originally posted by TFV View PostMulla on kanssa vapaahengitteinen bensamoottori. 4.6 litraa, 300hv. eikä koppakaan ole keveimmästä päästä. Ikikuuna valkeana ei ole keskikulutus edes lähes kokonaan pätkäajoa sisältäneessä ajossa noussut yli 12.4:n.
Nilkka kyllä oikenee, siis en ajele kananmuna jalan ja kaasupedaalin välissä.
Nollailen myös tuota keskikulutusta, että todellisista puhutaan. Myös tankkausten yhteydessä lasketun mukaan.
Auto on Cadillac DeVille, vm.2002
Uskomukseni mukaan Saksalaisen pikkuauton täytyy olla pihimpi bensankulutuksen suhteen. Tässähän on ilmanvastuskin tuomiokirkon luokkaa.Last edited by jarnori; 05-01-2013, 01:03.
Comment
-
Sori,Originally posted by jarnori View PostMikä tässä kommentissasi nyt on siis idea? Väität että valehtelen? Tule käymään koeajolla tolla E92:lla jos Tampereella päin pyörit.
Ilmeisesti ihan yhtä epätaloudellista tekniikkaa, vapaahengitteinen bensa mikä vapaahengitteinen bensa. Sentään alle 730i lukemien pääsee.
Jos loukkasin Sinua se ei ollut tarkoitus.
Väitän että vastaavassa pyörityksessä, varsinkin nurkissa tiiselin kulutus on VARMASTI pienempi, mitä jotkut yrittää uskotella.
Rupee jo menemään tintot perille, herätänkö eukon ja lähetään kattelemaan kulutuksia(+200km etäisyys)

-04 e60 530da
ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2
Comment
-
Ajattelin, että jos joku vika päällä. Eihän tuo ole oikein.Originally posted by jarnori View PostNo en tiedä mitä tähän nyt sitten sanoa. takavetoiselle manuaalille tehdaskin lupailee pari litraa pienempää kulutusta mutta tälle nelikkoautomaatille tuo 14.4 litran keskikulutus talvisessa seka-ajossa on ihan totista totta. Eikä tietääkseni vaimo tuolla kylillä kilpaa ajele, tosin ei ole myöskään mikään taloudellisuusajaja. Viimeksi kun itse pidemmän siivun ko. autolla ajoin, niin ajoin Hyvinkäältä Tampereelle moottoritietä ja kulutus oli tuolla pätkällä 8.5 litraa satasella kun ajoin talvirajoituksien mukaan.E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
Ton täytyy olla joku ihmevehje tai sitten kulutusmittari/matkamittari kusee urakalla silmään. Mulla oli reilun puolen vuoden verran 540iA 4,4V8 farkku, ja se vei ultrahöyhenkaasulla ajettuna seka-ajossa aina yli 13 litraa sataselle (mitattuna). Matkassa pääsi kympin pintaan. Ei vain kestänyt meikäläisen selkänahka 30.000km vuosiajoa sillä vehkeellä.Originally posted by TFV View PostAuto on Cadillac DeVille, vm.2002
Uskomukseni mukaan Saksalaisen pikkuauton täytyy olla pihimpi bensankulutuksen suhteen. Tässähän on ilmanvastuskin tuomiokirkon luokkaa.
Tuntuu kovasti että näiden kuusipyttyisten bensabemujen taloudellisuuskehitys on huomattavasti näyttävämpää esitteissä ja paperilla kuin todellisuudessa. Se millä annoksella E39:n 523/528i:t kulkivat suhteessa nykyisiin, on kulutusero todellisuudessa aika pieni, jos sitä on laisinkaan. Ittellä oli ennen ym. V8:ia pari vuotta käyttiksenä E39 528iA ja sillä tuli kyllä ajeltua hämmästyttävän pienillä lukemilla ihan mitattunakin. Samoin nykyisellä kesäautollani 328iA:lla, joka suvikelillä menee mittaustenkin mukaan alle 7 litran rauhallisessa matka-ajossa. Vaikea uskoa että vastaavilla nykypemuilla pääsee juuri yhtään alhaisempiin lukemiin. Ja kuulopuheiden/kokemusten mukaan ei pääsekään. Laittaa vain epäilemaan entisestään näitä tehtaiden ilmoittamia päästöarvoja.
Meinaa nyt karata vähän offtopikiksi...
Comment
Comment