Announcement

Collapse
No announcement yet.

Todellinen sports mode

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Todellinen sports mode

    Isot pojat modailee e60:een sport moodin, joka nopeuttaa kaasupolkimen vastetta ja muuttaa automaatin vaihtokohtia. Saanut hyvin paljon kehuja. Joidenkin mukaan vaikuttaa myös manuaaliin. Onko kukaan kokeillut? Hieman työläs modi, mutta kovasti kiinnostaisi juuri paremman kaasupolkimen vasteen takia kokeilla:



    It's called FDC (Fahr Dynamic Control).

    Here is what BMW have to say about FDC:

    "Dynamic Driving Control (FDC) can be selected with the SPORT button in either automatic mode or manual mode. FDC is always deactivated when the engine is started.
    When Dynamic Driving Control (FDC) is activated with the SPORT button, shift times for gear changes are reduced by the SMG control unit. In addition, in automatic mode the SMG only shifts into the next gear up at higher engine speeds. The DME unit adjusts the accelerator-pedal values. The engine responds quicker to changes in the accelerator pedal position. The system also switches "Servotronic" or "Active steering" option to a more sports-oriented characteristic. Steering and holding forces on the steering wheel are given more sporty settings."

    But don't get discouraged - FDC is available on all E60. Here is the proof. You are looking at '07 E60 530i manual shift. Shorting FDC contact to the ground for a split second activates more crisp throttle response, steering becomes heavier in a good sense, and I'm sure on automatics trans shift points higher at any gear. And you get SPORT in the instrument cluster!

    To disable FDC mode short contacts again.
    Everything you need to get it done is in attached files, both pre-LCI and LCI E60s.

    Home work: part numbers for Sport button and trim pieces.

    Disclaimer: I'm not responsible for your speeding tickets! Nor for burned down control modules. Take it to a pro if you don't feel confortable tracing digrams or connecting wires.

  • -challenger-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 2150
    • L a h t i

    #2
    Eikö oo aika turhaa. Ei siitä mikää ohjus tuu kumminkaa

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2323
      • Uusimaa

      #3
      Tuollainen nappihan löytyy vakiona mm. Alfa Romeoiden (ainakin) 3,2-litraisista bensa-versioista. Itselläni oli vuosi sitten hetken aikaa aikaa Alfan 166 3,2V6 ja siinä ko sport-nappi muutti auton luonteen aivan totaalisesti. Jo perusasetuksella melko hyvin liikkuva peli muuttui aivan hervottomaksi etuvetoineen. Varsinkin talvella ja sadekelillä. Efekti oli aivan kuin tehoa olisi ilmaantunut toinen mokoma lisää. Näin ei tietenkään todellisuudessa ollut. Kaasun response muuttui vain sellaiseksi, että kyseessä oli todellinen "FUN"-button.

      Jos BMW:n tapauksessa kyse on samanlaisesta efektistä, en ehkä pidä sitä ihan turhana. Tämä varmaan toimii ainoastaan 530i:ssä?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        #4
        Jos tuolla modilla saisi ohjauksen hivenen vähemmän tehostetuksi niin olisi jo kokeilemisen väärti vai mitä tuolla säädetään kun kyseessä on kuitenkin hydraulinen ohjaustehostin? Kaasuvasteen paraneminen voisi tuoda tunteen herkemmin kiihtyvästä kulkineesta. Sinälläänhän tuo modi on jo ajatuksena hyvä että sen voi tehdä orkkisnapilla josta sen saa myös kätevästi päälle/pois.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1571

          #5
          Kyllä tuossa topikissa on mainostettu että toimisi joka vermeessä. Tuonhan voi noista sähkökuvista tarkistaa helposti.

          Comment

          • Boiga
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 1773
            • Ylöjärvi

            #6
            Toimii ainakin 12/04 valmistetussa 535D:ssä... eli automaatti farkku kyseessä. En toki mahdotonta eroa huomannut vaikka ruudussa lukeekin "sport". En tiä oliko lume vaikutusta vai olis aivan aavistuksen tuo ohjaus jäykistynyt, hyvin vähän kuitenkin. Kaasuun vastaamisesta vaikea sanoa kun jo ohjelmointi vaikutti tuota kaasun vastetta aika paljon ja sutii pienelläkin kaasun painalluksella näillä keleillä. Hommailen varmaan napin ja vaihdekepin kehyksen jossain vaiheessa että näyttää kivalta, en usko että suurta hyötyä on mutta onpa ny kuitenki... Tein siis nopean hyppylangan tässä vaiheessa kun odottelin tallin pihalla muiden tuloa
            Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #7
              Joiltakin tuollainen nappi löytyy jo tehtaalta lähtiessä,
              LCI malleihin kun on saanut Sport -automaattia...
              Halpahan se on ollu, muutaman satasen uuteen autoon
              ja siihen hintaan on tullu rattiin läpyskätkin...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #8
                Ainakin LCI:ssä on ratissa ohjelmoitava kytkin. Onnistusiko tuo Sport-mode saada ohjelmoitua/koodattua siihen kytkimeen?
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1571

                  #9
                  harmillisen kallis toi muovi missä tulee toi nappula jos jollakin on tommonen muovi ylim. halvalla nii ilmotelkoon

                  Comment

                  • -pekkis-
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 128
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by ptikkala View Post
                    harmillisen kallis toi muovi missä tulee toi nappula jos jollakin on tommonen muovi ylim. halvalla nii ilmotelkoon
                    Ebayta kannattaa seurata. 25€ plus postit kehys nappeineen.. Toki jo jonkun ajan takaa, kysyntä voi olla kasvanut aikaa myöden.
                    M5 taitaa löytyä sama nappi, jos saa pelkän kehyksen jostain sopivasti.
                    E39 M5 -01

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1366
                      • Lempäälä

                      #11
                      onkos käytännön tietoa että mitä hyötyä tästä on manuaaliautossa ?
                      ts. onko vaikutus vain kaasuvastaavuudessa, vai onko muutakin hyötyä ?
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #12
                        yksi kirjoitteli näin:

                        Just want to report my results on a 2006 530XI Wagon, 6spd manual tran. The effects of this simple mod affect both steering and acceleration on the manual transmission cars. The throttle lag is gone and the engine seems to respond much quicker once you get to 2000 rpm. It makes it addictive to accelerate quickly from a stop rather than the usual release the clutch... wait for it... wait for it... acceleration! I've had several other drivers notice the steering difference immediately. One of them drives a 330i with full sport package and she thinks the steering is more like her car with the SPORT button activated.
                        For the cost of a simple switch, some wire, and a 1/2 hour of work this mod is well worth the investment. My sincerest thanks to the original poster.

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1366
                          • Lempäälä

                          #13
                          No, pitääpä joskus kokeilla. Epäilisin että ero lastutetussa autossa ei varmaankaan ole kovinkaan kummoinen.

                          Ite toivoin että vaikuttas enemmänkin DSC:n toimintaan, ts. sallis jyrkempää liusukulmaa ja pitäs "lukkoefektin" voimassa jarrulla.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #14
                            Originally posted by repsa View Post
                            No, pitääpä joskus kokeilla. Epäilisin että ero lastutetussa autossa ei varmaankaan ole kovinkaan kummoinen.
                            .
                            Lastu tekee osittain samaa, mutta tämä olis tehtaan spekseillä.

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1571

                              #15
                              ei viittis kertoa millä hakusanalla tuota napillista muovihilpettä sieltä ebaystä löytyi? ei osanumerolla löydy ja noilla mun koittamilla sport button kombinaatioilla ei oikeen myös löydy

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎