Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Vanne- rengasfit -topic II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by BmwPunisher View Post
    Millä rengastuksella passaa 535d E61:sen alle kuvan mukaiset ämmä vanteet?



    Edessä 8.5x19 ET12 ja takana 9.5x19 ET28


    Orkkis rengastuksella?
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Hjördis
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 174
      • Kirkkonummi

      Originally posted by BmwPunisher View Post
      Millä rengastuksella passaa 535d E61:sen alle kuvan mukaiset ämmä vanteet? Edessä 8.5x19 ET12 ja takana 9.5x19 ET28
      Jos autosi ei ole omatoimisesti madallettu niin ilman muuta ylikoon 'kapeantyyppiset' renkaat, 245/40 ja 275/35. Taakse tarvitset vielä 10mm spacerit kun mainitsemasi takavanteet on tarkoitettu E60seen, E61 versiot ovat ET17.
      Last edited by Hjördis; 11-11-2013, 20:53.

      Comment

      • JJtalo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 350
        • Kokkola

        Originally posted by Hjördis View Post
        Taakse tarvitset vielä 10cm spacerit
        [nus nus]
        ettei tulis vähän jo kaarista yli :think
        [/nus nus]

        Comment

        • Hjördis
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 174
          • Kirkkonummi

          Originally posted by JJtalo View Post
          [nus nus]
          ettei tulis vähän jo kaarista yli :think
          [/nus nus]
          Totta puhut.
          Nyt mittayksikkö korjattu hieman sopivammaksi.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by Hjördis View Post
            Jos autosi ei ole omatoimisesti madallettu niin ilman muuta ylikoon 'kapeantyyppiset' renkaat, 245/40 ja 275/35. Taakse tarvitset vielä 10mm spacerit kun mainitsemasi takavanteet on tarkoitettu E60seen, E61 versiot ovat ET17.

            E61:ssä vanteet on ET18, mutta takanakin on 8,5", 245 renkaalla. Sen takia E60:ssä on isompi ET luku takana, koska vanteet ja renkaat on leveämmät Sama pätee myös E61:een...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Hjördis
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 174
              • Kirkkonummi

              Originally posted by bemu2000 View Post
              E61:ssä vanteet on ET18, mutta takanakin on 8,5", 245 renkaalla. Sen takia E60:ssä on isompi ET luku takana, koska vanteet ja renkaat on leveämmät Sama pätee myös E61:een...
              Myönnän että yleensä bemu2000 tietää paljon enemmän vanteista ja renkaista kuin minä, mutta tässä tapuksessa yllä oleva on väärää tietoa.

              Alkuperäisten E61 M5 style 166 vanteiden tekniset tiedot ovat juurikin mainitut 8.5x19 ET12 edessä ja 9.5x19 ET17 takana. E60:seen tarkoitettujen mitat ovat muuten samat paitsi takana ET28. Alkuperäisenä rengastuksena M5:sissa on 255/40 edessä ja 285/35 takana. Tavallisiin E60 ja E61:siin 255/40 on melkein aina liian leveä eteen ilman muokkauksia, kun taas sopivan tyyppinen 245/40 sopivalla camberilla on täydellisesti sopiva. Ainakin E61:ssa 285/35 ET17 mahtuu yleensä myös pyörimään ilman ongelmia taakse. Replikoissa mitat ovat sitten toiset ja samalla ulkonäkö (lähinnä kaarevuuden syvyys).
              Last edited by Hjördis; 12-11-2013, 12:54.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by Hjördis View Post
                Myönnän että yleensä bemu2000 tietää paljon enemmän vanteista ja renkaista kuin minä, mutta tässä tapuksessa yllä oleva on väärää tietoa.

                Alkuperäisten E61 M5 style 166 vanteiden tekniset tiedot ovat juurikin mainitut 8.5x19 ET12 edessä ja 9.5x19 ET17 takana. E60:seen tarkoitettujen mitat ovat muuten samat paitsi takana ET28. Alkuperäisenä rengastuksena M5:sissa on 255/40 edessä ja 285/35 takana. Tavallisiin E60 ja E61:siin 255/40 on melkein aina liian leveä eteen ilman muokkauksia, kun taas sopivan tyyppinen 245/40 sopivalla camberilla on täydellisesti sopiva. Ainakin E61:ssa 285/35 ET17 mahtuu yleensä myös pyörimään ilman ongelmia taakse. Replikoissa mitat ovat sitten toiset ja samalla ulkonäkö (lähinnä kaarevuuden syvyys).

                Puhuinkin E61 535d:n vanteista ja sellaisesta autosta tässä olikin kyse, eikä M5:stä... Kerro mikä tieto oli väärää? Ihan turha jostain M5:n specseistä on jauhaa, kun ei sellaisesta ole kyse.

                285/35-19 ET17 setti ei myöskään mahdu pyörimään täysin raapimatta vakiokaarissa.
                Last edited by bemu2000; 12-11-2013, 23:38.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Hjördis
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2011
                  • 174
                  • Kirkkonummi

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Puhuinkin E61 535d:n vanteista ja sellaisesta autosta tässä olikin kyse, eikä M5:stä... Kerro mikä tieto oli väärää? Ihan turha jostain M5:n specseistä on jauhaa, kun ei sellaisesta ole kyse.

                  285/35-19 ET17 setti ei myöskään mahdu pyörimään täysin raapimatta vakiokaarissa.
                  No siinä tapauksessa vedät ihan omaa keskustelua koska me muut puhutaan alkuperäisten M5:sen vanteista (style 166) E61 535d alla.

                  Kun puhuin väärästä tiedosta viittasin väittämäsi että E61:ssä kysymyksessä olevien vanteiden ET olis 18 ja takavanteiden leveys 8.5, mikä on väärää tietoa.

                  Sopivalla rengasvalinnalla 285/35-19 ET17 saa kyllä pyörimään tavallisissa E61:ssä jopa tilanteeseen sopivilla camberkulmilla (mahdollisimman pystyyn) ilman raapimista, kokemusta on.

                  Comment

                  • Matson^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2008
                    • 2113
                    • Seinäjoki

                    Minä oon antanu itseni ymmärtää että, kun style166 tai style167 takavanteiden offsetti on 17, ovat ne "tarkoitettu" e63 M6:seen ja 28-offsetillä e60 tai e61 M5:seen.

                    BmwPunisher, laita eteen 245/35 ja taakse 285/30 + spaceria taakse sen mukaan mitä maltat kaaria taittaa.. kympin spaceri voi mennä jo ilman mitään, farkkuun.
                    Last edited by Matson^; 13-11-2013, 11:15.
                    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                    | Nissan Navara TREK-1 |
                    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                    Comment

                    • Hjördis
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2011
                      • 174
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by Matson^ View Post
                      Minä oon antanu itseni ymmärtää että, kun style166 tai style167 takavanteiden offsetti on 17, ovat ne "tarkoitettu" e63 M6:seen ja 28-offsetillä e60 tai e61 M5:seen.
                      Kyllä sekä style 166 että 167 takavanne kuuluu E61 M5:seen olla ET17, esim. realoem:ista voi tarkistaa. E61 M5:sessa ET28 jäisi kyllä pahasti sisälle. E61 M5:sen takavanteen leveyyden suhteen löytyy sitten kaksi vaihtoehtoa, oman kokemuksen mukaan harvemmin vastaantuleva 9 tuuma ja tavallisempi 9.5 tuuma.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by Hjördis View Post
                        No siinä tapauksessa vedät ihan omaa keskustelua koska me muut puhutaan alkuperäisten M5:sen vanteista (style 166) E61 535d alla.

                        Kun puhuin väärästä tiedosta viittasin väittämäsi että E61:ssä kysymyksessä olevien vanteiden ET olis 18 ja takavanteiden leveys 8.5, mikä on väärää tietoa.

                        Sopivalla rengasvalinnalla 285/35-19 ET17 saa kyllä pyörimään tavallisissa E61:ssä jopa tilanteeseen sopivilla camberkulmilla (mahdollisimman pystyyn) ilman raapimista, kokemusta on.

                        Vakio alustalla pyörii kyllä noin isoillakin renkailla, kun tasonsäätö pitää perän korkealla, mutta isoissa joustoissa ja madallettuna vähän sitten asia erikseen.

                        Sanoit että taakse tarvitsee spacerit koska vanteet on tarkoitettu E60:iin... Nyt kun ei puhuttu M5:stä, niin on aivan sama onko kyseessä E60 vai E61, koska kaaret on molemmissa samanlaiset. Sen takia laitoin noi E61:n orkkis vanteiden specsit.
                        Last edited by bemu2000; 13-11-2013, 11:55.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Hjördis
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 174
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Vakio alustalla pyörii kyllä noin isoillakin renkailla, kun tasonsäätö pitää perän korkealla, mutta isoissa joustoissa ja madallettuna vähän sitten asia erikseen.
                          Omassa E61 535d on sport-alusta (-15mm vakiosta) mistä on vielä tiputettu pois noin 5mm että olisi sopivalla tasolla etupään verrattuna ja camberit n. -1.20 molemmin puolin. Hyvin siinä pyöri 166:set 285/35-19 renkailla kaikissa tilanteissa ilman minkäänlaista raapimista. Mutta kuten sanottu toimivuus on kiinni rengasvalinnasta kun pelataan pienillä marginaaleilla, esim. Continental SC2:set ottaisi tuossa koossa varmasti kiinni reunaan.

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Sanoit että taakse tarvitsee spacerit koska vanteet on tarkoitettu E60:iin... Nyt kun ei puhuttu M5:stä, niin on aivan sama onko kyseessä E60 vai E61, koska kaaret on molemmissa samanlaiset. Sen takia laitoin noi E61:n orkkis vanteiden specsit.
                          Ymmärtääkseni kaikissa E60 ja E61, riippumatta onko ne M-autoja, on samat takakaaret korimallin sisällä. Takaakselin leveyydessä ja ripustuksessa löytyy sitten pieniä eroja. Riippumatta onko auto E61 M5 tai E61 tavismallia niin ET28 vannen kanssa joutuu käyttää spaceria että saa lopputuloksen enemmistön silmissä näyttämään hyvältä. ET17 menee taas heittämällä ilman mitään säätöjä. Mielestäni valinta on helppo.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by Hjördis View Post
                            Ymmärtääkseni kaikissa E60 ja E61, riippumatta onko ne M-autoja, on samat takakaaret korimallin sisällä. Takaakselin leveyydessä ja ripustuksessa löytyy sitten pieniä eroja. Riippumatta onko auto E61 M5 tai E61 tavismallia niin ET28 vannen kanssa joutuu käyttää spaceria että saa lopputuloksen enemmistön silmissä näyttämään hyvältä. ET17 menee taas heittämällä ilman mitään säätöjä. Mielestäni valinta on helppo.

                            Juu toki ET28 jää aika sisään, mutta toi ET17 alkaa jo madallettuna raapia renkaista riippuen... n.20mm madallus ei vielä ole kummoinen, mutta jos madallus alkaa olla 40-50mm luokkaa, niin enää ihmeitä mahdu. Siinä ei enää tasonsäätökään pelasta, kun ollaan jo valmiiksi lähellä kaarta.

                            Eikös ämmäläisissä ole jo valmiiksi pokkaukset poistettu kaarista sen takia mahtuu paremmin? Ainakin E39:ssä noin.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Hjördis
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2011
                              • 174
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Juu toki ET28 jää aika sisään, mutta toi ET17 alkaa jo madallettuna raapia renkaista riippuen... n.20mm madallus ei vielä ole kummoinen, mutta jos madallus alkaa olla 40-50mm luokkaa, niin enää ihmeitä mahdu. Siinä ei enää tasonsäätökään pelasta, kun ollaan jo valmiiksi lähellä kaarta.
                              Jepp, tappiin madallettuna voi tulla ongelmia. Yksi ylikoon ihannuksista on juuri ettei tarvi luopua maavarasta saadakseen madalletun auton hyvännäköinen sivuprofiili (tarkoitan että kyseiset ylikoon renkaat antaa pystysuunnassa saman visuaalisen effektin kuin 13-14mm madallus ja lisäksi bonuksena täyttävät pyöräkoteloa sivusuunnassakin).

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Eikös ämmäläisissä ole jo valmiiksi pokkaukset poistettu kaarista sen takia mahtuu paremmin? Ainakin E39:ssä noin.
                              Voipi olla että näin on.

                              Comment

                              • Matson^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2008
                                • 2113
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by Hjördis View Post
                                Kyllä sekä style 166 että 167 takavanne kuuluu E61 M5:seen olla ET17, esim. realoem:ista voi tarkistaa. E61 M5:sessa ET28 jäisi kyllä pahasti sisälle. E61 M5:sen takavanteen leveyyden suhteen löytyy sitten kaksi vaihtoehtoa, oman kokemuksen mukaan harvemmin vastaantuleva 9 tuuma ja tavallisempi 9.5 tuuma.
                                No niin kyllä oli, aina oppii uutta kun roikkuu turhaa foorumilla
                                Etenkin nuo ysit takafillarit oli ihan uus juttu, mutta näyttipä yhdet sellaisetkin ebaystä löytyvän.. sopisipa hyvin talvivanteiksi tasaleveille kumeille :think
                                Last edited by Matson^; 14-11-2013, 12:09.
                                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                                | Nissan Navara TREK-1 |
                                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎