Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 camber säätö takana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by JJS73 View Post
    Nyt on alustan säädöt kohdallaan, paitsi ratti nyt vähän vinossa vaikka kaikki arvot on aika hyvin.
    Kaikki arvot eivät ole hyvin jos ratti on suorassa...eli se ratin keskitys on jo ainakin perseellään(yleensä tällöin myös kulkukulma).
    Tämä taas kertoo siitä että asialla on täydellisiä amatöörejä, jolloin 99%:n varmuudella ne kulmatkaan ei ole kunnossa, eikä ainakaan suhteessa alla oleviin renkaisiin/vannekokoon.
    Eli olisiko laittaa nähtäville sitä suuntaustodistusta niin nähtäisiin onko siellä ihan oikeasti kaikki ok?

    Comment

    • JJS73
      Newbiemmer
      • Aug 2015
      • 25
      • Kajaani

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Kaikki arvot eivät ole hyvin jos ratti on suorassa...eli se ratin keskitys on jo ainakin perseellään(yleensä tällöin myös kulkukulma).
      Tämä taas kertoo siitä että asialla on täydellisiä amatöörejä, jolloin 99%:n varmuudella ne kulmatkaan ei ole kunnossa, eikä ainakaan suhteessa alla oleviin renkaisiin/vannekokoon.
      Eli olisiko laittaa nähtäville sitä suuntaustodistusta niin nähtäisiin onko siellä ihan oikeasti kaikki ok?
      "Kaikki arvot eivät ole hyvin jos ratti on suorassa.. " ??

      Eikös ne silloin olisi kohdallaan jos ratti suorassa, no nyt on 19 tuuman kesärenkaat alla ja ratti aika suorassa talvirenkaiden jälkeen jotka olivat 16 tuuman.
      No säätö tehtiin pajalla eikä säätöarvoja saanut paperille mitä nyt itse olin arvot näkemässä näytöltä.
      Pitänee merkkiliikkeessä vielä käyttää jossain vaiheessa että painottamalla säätävät oikeaoppisesti jolloin luulisi kulmat olevan optimiasennossa.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by JJS73 View Post
        "Kaikki arvot eivät ole hyvin jos ratti on suorassa.. " ??

        Eikös ne silloin olisi kohdallaan jos ratti suorassa, no nyt on 19 tuuman kesärenkaat alla ja ratti aika suorassa talvirenkaiden jälkeen jotka olivat 16 tuuman.
        No säätö tehtiin pajalla eikä säätöarvoja saanut paperille mitä nyt itse olin arvot näkemässä näytöltä.
        Pitänee merkkiliikkeessä vielä käyttää jossain vaiheessa että painottamalla säätävät oikeaoppisesti jolloin luulisi kulmat olevan optimiasennossa.
        Sori kirjoitusvirhe.
        Eli uudelleen jos edellisestä ei jo arvannut mitä tarkoitin: ...”Kaikki arvot eivät ole hyvin jos ratti ei ole suorassa”....

        ...ja ei, merkkiliikkeessä käyttö ei todellakaan takaa että ne kulmat olisi oikein 19” renkaalle, vaan oikeastaan päinvastoin.
        Eli eiköhän ne kulmat kannattaisi laittaa jo nyt kohdalleen jos kerran alle tuli 19” pyörät (ovat muuten sisäreunoiltaan pilalla todella nopeasti).

        Comment

        • JJS73
          Newbiemmer
          • Aug 2015
          • 25
          • Kajaani

          #34
          Originally posted by Hemi View Post
          Sori kirjoitusvirhe.
          Eli uudelleen jos edellisestä ei jo arvannut mitä tarkoitin: ...”Kaikki arvot eivät ole hyvin jos ratti ei ole suorassa”....

          ...ja ei, merkkiliikkeessä käyttö ei todellakaan takaa että ne kulmat olisi oikein 19” renkaalle, vaan oikeastaan päinvastoin.
          Eli eiköhän ne kulmat kannattaisi laittaa jo nyt kohdalleen jos kerran alle tuli 19” pyörät (ovat muuten sisäreunoiltaan pilalla todella nopeasti).
          On ne korjaamon tietokoneen mukaan nyt säädetty kaikki kohdalleen nelipyöräsuuntauksella, kaikki arvot vihreällä joten ei pitäisi syödä renkaita, kulkee suoraan ja hyvin nyt.

          Comment

          • TommiT
            Bimmer Rookie
            • Mar 2015
            • 81
            • Äänekoski

            #35
            Kuten Hemi edellä mainitsi niin merkkiliikkeeseen ei kannata viedä jos alla iso ja levetä renkaat. Merkkiliikkeissä säätävät usein camperit toleranssin ylärajoille eli camperia on liikaa leveille renkaille ja hetken päästä renkaat pilalle. Joku tässä taannoin oli käynyt asiasta taistelua merkkiliikkeen kanssa eivätkä millään suostuneet säätäämään renkaita tarpeeksi pystyyn vaikka asiakas niin vaati. Isoilla ja leveillä renkailla kannattaa säätää renkaat todella pystyyn ihan toleranssin alarajoille tai joissain tapauksissa jopa alle.

            Voisiko joku tästä kulmien säädöstä oikeasti hyvin perillä oleva tehdä ohjeen säätöön ja laittaa sen sticyksi? Sen verta tiheään näistä on juttua ja kysymyksiä...
            E61 535d M-Sport

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by JJS73 View Post
              On ne korjaamon tietokoneen mukaan nyt säädetty kaikki kohdalleen nelipyöräsuuntauksella, kaikki arvot vihreällä joten ei pitäisi syödä renkaita, kulkee suoraan ja hyvin nyt.
              Ei, ei näin.
              Tästä löytyy jo tuhansia keskusteluita/”väännettyä rautalankaa", mutta taas kerran.
              Eli ne tehtaan antamat toleranssiarvot ovat todella laajat ja kattavat käytännössä jo itsessään kaikki 16”-20” vannekoot, jolloin vasta se on merkityksellistä mihin arvoihin kulmat asetetaan toleranssialueen sisällä..
              Se että arvot ovat pelkästään vihreällä, ei kerro yhtään mitään siitä onko ne oikeat juuri sille alla olevalle vannekoolle, koska se vihreä alue sisältää 16”-20” vannekoot ja valinta asetetuista arvoista tehdään ihan eri päistä annettua kokonaistoleranssia.
              Tarkoittaa käytännössä sitä, että nyt siellä on melko varmasti 16” renkaan arvot ja koska alla kuitenkin on 19”, on kulmat todella paljon pielessä ja varsinkin renkaan märkäpito-ominaisuudet aivan hukassa+että koska negatiivista camberia on liikaa, renkaidesi sisäreunat alkavat osoittamaan siliämisen merkkejä jo juhannuksen jälkeen.
              Samalla renkaat kuluvat voimakkaasti ”linttaan”, auton kulkiessa+jakaessa akselimassaansa pelkän renkaan sisärungon välityksellä maahan.
              Renkaan sisärunko ajaessa voimakkaasti lämpiää(kokeileppa takarenkaan sisärunkoa+sisäkulutuspintaa pienen päätielenkin jälkeen), ja tätä kautta renkaan sisärunko väsyy loppuun ennen aikojaan=pahentaa tuota ”lintaan” kulumista.
              Rengas joutuu myös auraamaan pelkän kapean sisimmäisen kulutuspintansa varassa, joka tarkoittaa renkaan kuvioinnin kulumista hampaalle, joka taas tarkoittaa sitä että rengas alkaa melko pian myös ääntämään voimakkaasti.
              Tämä kaikki tapahtuu todella nopeasti mikäli nykyiset camberarvot ”vihreällä ollessaan” ovat lähempänä -2.30`-astetta kuin sitä -1.30`-astetta mikä siellä nyt kuuluisi olla.

              Eli rautalankaa....siellä se vihreä alue, eli tehtaan antama toleranssialue takana negatiivisten camberien osalta on n.-1.30-2.30`-astetta ja tämä tarkoittaa sitä että ollakseen vain vihreällä, renkaan pystykallistus=negatiivinen camber voi hyvinkin olla asteen pielessä ja ja silti ”vihreällä” ja tämä on valovuosi perseellään kun puhutaan 19” renkaasta.
              Valinta on toki sinun haluatko asialle tehdä mitään, mutta jos kelailet näitä tämän aihealueen topikkeja täällä läpi, niin huomaat kyllä itsekkin kuinka tämä asia ihan oikeasti pitäisi hoitaa/siihen suhtautua.

              Comment

              • Fabsu
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1754

                #37
                Olisi myös hyvä johonkin keskusteluun kerätä paikkoja, joissa tuo kulmien säätö onnistuu näihin Bemareihin oikein ja ilman selittelyjä. On nimittäin tullut monessa paikkaa kummallisia katseita ja outoja hymähdyksiä, kun on koittanut selittää, että miten ne kulmat siihen autoon pitäisi säätää.
                AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                e30 318i -88

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10073
                  • KVLA

                  #38
                  Originally posted by Fabsu View Post
                  Olisi myös hyvä johonkin keskusteluun kerätä paikkoja, joissa tuo kulmien säätö onnistuu näihin Bemareihin oikein ja ilman selittelyjä. On nimittäin tullut monessa paikkaa kummallisia katseita ja outoja hymähdyksiä, kun on koittanut selittää, että miten ne kulmat siihen autoon pitäisi säätää.
                  Duunattu,jos modet ei sitä poista: http://www.btcf.fi/forum/showthread....01#post3732001

                  Comment

                  • E61 mopodiesel
                    Newbiemmer
                    • Oct 2011
                    • 18
                    • Mustasaari

                    #39
                    Itellä säädetty e61 275/30r19 renkaiden kanssa lähelle -1.30, eli niin pystyyn kuin säätövara riitti. Siltikin renkaat kuluu sisäreunasta 1,5kesässä sileäksi.
                    Toisella puolen ois vara riittäny säätää pystymmäksikin, mutta toisella puolen loppui säätövara ja jätettiin siihen.
                    Kysymys kuuluukin että mitä osaa pitää vaihtaa, jotta saisi säädettyä enemmän pystyyn ja onko se kuitenkaan enää järkevää laittaa lähemmäksi 0?
                    Harmittaa vaan vaihdella takarenkaita niin tiheään, pelkästään sisäreunojen kulumisen vuoksi.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14485
                      • Oulu

                      #40
                      Mitkä on ollu ilmanpaineet?
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • E61 mopodiesel
                        Newbiemmer
                        • Oct 2011
                        • 18
                        • Mustasaari

                        #41
                        Oon pitäny 2.8bar. Jos laittaa yli 3bar uraherkkyys lisääntyy valtavasti. Mikä ois sopiva, jos koittas toisenkin kerran suurempaa..?

                        Comment

                        • Fabsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1754

                          #42
                          Originally posted by E61 mopodiesel View Post
                          Oon pitäny 2.8bar. Jos laittaa yli 3bar uraherkkyys lisääntyy valtavasti. Mikä ois sopiva, jos koittas toisenkin kerran suurempaa..?
                          noin 3,2 laittasin.
                          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                          e30 318i -88

                          Comment

                          • E61 mopodiesel
                            Newbiemmer
                            • Oct 2011
                            • 18
                            • Mustasaari

                            #43
                            Mitenköhän renkaan kaventaminen vaikuttaisi sisäreunan syöntiin? Nyt 275/30 ja jos kokeilis vaikka 255/35. Halkaisija kasvaa 1.5cm, mutta eteen joutuu jokatapauksessa tällä kertaa uusimaan samalla.

                            Comment

                            • Fabsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1754

                              #44
                              Originally posted by E61 mopodiesel View Post
                              Mitenköhän renkaan kaventaminen vaikuttaisi sisäreunan syöntiin? Nyt 275/30 ja jos kokeilis vaikka 255/35. Halkaisija kasvaa 1.5cm, mutta eteen joutuu jokatapauksessa tällä kertaa uusimaan samalla.
                              Mitäs eteen meinasit sitten laittaa? Onko takana leveämpi vanne? En usko että on kauheasti vaikutusta, etenkin jos meinaat ajella alle kolmen paineilla.
                              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                              e30 318i -88

                              Comment

                              • E61 mopodiesel
                                Newbiemmer
                                • Oct 2011
                                • 18
                                • Mustasaari

                                #45
                                225/40 ja 255/35 korvais nätisti 245/35, 275/30 renkaat. Halkasia kasvais 1,5cm, mut ois edes ja takana samat. Vanteet edessä 8,5 ja takana 9,5, joten nekään ole ongelma. Voipi olla että koitan tämän rengastuksen, jos kellään varmaa tietoa siitä etteikö auttaisi...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎