Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 camber säätö takana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by MS74 View Post
    20" vanteet alla ja huononi älyttömästi ajo verrattuna orggis kokoon. Suoraan ajaes lievää hakemista/levottomuutta sitä enemmän mitä urasempi tie. Ohituksis varsinkin omalle kaistalle tultaes ja oikastaessa perä yliohjaa herkästi. Seminopeas suunnanvaihdoksessa luistoneston merkkivalo vilkahtelee, joten menipä päin vittuu säädöt !
    Mihin helvettii nuo seuraavaksi ruuvataan, perään lisää aurausta ??
    Minkä merkkinen/mallinen rengas?

    Comment

    • ///THe
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 841
      • Espoo

      #62
      Originally posted by MS74 View Post
      Saaa antaa vihjeen, varaillaan kohta uusinta säätö tuokiota.
      Vaihtelet taakse uutta narinahelaa, integraalilinkkiä (ja mahdollisesti myös muita puslia) ja sen jälkeen uudelleen säätämään.
      X5 F15 ///Msport
      CRX 2gen +25psi

      Comment

      • MS74
        Bimmer Rookie
        • Jul 2013
        • 93
        • Kymi

        #63
        Originally posted by ///THe View Post
        Vaihtelet taakse uutta narinahelaa, integraalilinkkiä (ja mahdollisesti myös muita puslia) ja sen jälkeen uudelleen säätämään.

        Kummit taakse tuli Nankang NS-2 275/30 ZR20 97Y XL Painetta nyt 3,2bar
        Ennen säätöö oli hyvä ajolta mut kulu sisäreunat puhki.
        Meniköhän takaa aurauskulma liian pieneksi ?? Tehtaan suosituksista ollaan nyt liian suorassa.
        Säätävä kyllä tutki alustan ja leimastakaan ei kauan ole. missään ei tuntunu väljää. Joten en huvikseen ala osia ostelee.
        Renkaat oli säädettäessä 18" ja sanoin et normaalisti 20" ja sen mukaan ruuvataan. Lyhyel pikatie pätkäl säädöistä kotia ei ollu ongelmia, mut renkaiden vaihdon jälkee alko.

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 841
          • Espoo

          #64
          Originally posted by MS74 View Post
          Kummit taakse tuli Nankang NS-2 275/30 ZR20 97Y XL Painetta nyt 3,2bar
          Ennen säätöö oli hyvä ajolta mut kulu sisäreunat puhki.
          Meniköhän takaa aurauskulma liian pieneksi ?? Tehtaan suosituksista ollaan nyt liian suorassa.
          Säätävä kyllä tutki alustan ja leimastakaan ei kauan ole. missään ei tuntunu väljää. Joten en huvikseen ala osia ostelee.
          Renkaat oli säädettäessä 18" ja sanoin et normaalisti 20" ja sen mukaan ruuvataan. Lyhyel pikatie pätkäl säädöistä kotia ei ollu ongelmia, mut renkaiden vaihdon jälkee alko.
          Itse asissa katsoin aiemmasta postauksestasi väärin. Siis että takana ois toisella puolella vieläkin reipas 2ast camberia. Kulmathan näyttäs itse asiassa hyvälle. Nangkangit on kyllä pyöreä olkaisena renkaana vetelemättömät ajaa (varsinkin aivan tuoreena ja kulumattomana). Pakko siellä on jotain väljää olla tukivarsissa. Veteleekö tasaisella tiellä kiihdytyksessä tai jarrutuksessa?
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #65
            Originally posted by MS74 View Post
            Kummit taakse tuli Nankang NS-2 275/30 ZR20 97Y XL Painetta nyt 3,2bar
            Ennen säätöö oli hyvä ajolta mut kulu sisäreunat puhki.
            Meniköhän takaa aurauskulma liian pieneksi ?? Tehtaan suosituksista ollaan nyt liian suorassa.
            Säätävä kyllä tutki alustan ja leimastakaan ei kauan ole. missään ei tuntunu väljää. Joten en huvikseen ala osia ostelee.
            Renkaat oli säädettäessä 18" ja sanoin et normaalisti 20" ja sen mukaan ruuvataan. Lyhyel pikatie pätkäl säädöistä kotia ei ollu ongelmia, mut renkaiden vaihdon jälkee alko.
            Mitkä renkaat edessä?

            Comment

            • MS74
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 93
              • Kymi

              #66
              Originally posted by Hemi View Post
              Mitkä renkaat edessä?
              En muista, enempi merkki kumi kuitenkin. 245/35 Melko tasaseen kuluneet. Voin katsoo tarkemmin kun päivä valkenee...

              Voiko se pielessä oleva, tai rajoilla oleva takapään auraus aiheuttaa tuota äkäsyyttä mutkissa? Eli liian pieni auraus. Sisäreuna lämpenee enemmän kuin ulkoreuna, ja mullakin teki rengaspaine herjan päivällä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #67
                Originally posted by MS74 View Post
                En muista, enempi merkki kumi kuitenkin. 245/35 Melko tasaseen kuluneet. Voin katsoo tarkemmin kun päivä valkenee...

                Voiko se pielessä oleva, tai rajoilla oleva takapään auraus aiheuttaa tuota äkäsyyttä mutkissa? Eli liian pieni auraus. Sisäreuna lämpenee enemmän kuin ulkoreuna, ja mullakin teki rengaspaine herjan päivällä.
                Ei, nyt ei ole kyse virheellisestä/liiallisesta aurauksesta.
                Etupäähän on vieläkin varsin paljon pielessä erityisesti 20” renkaalle ja varmasti vetelee jä kääntyy ikäänkuin ”nuljahtamalla”/”muljauttelemalla" varsinkin kun nyt takana on etupäähän suhteutettuna liian vähän negatiivista.
                Eli eroa PITÄÄ etu ja takapään välillä olla se aste tai vähän mielummin jopa enemmän ja nythän keskinäistä eroa on selvästi liian vähän.
                Takapäähän olisi nyt 20” pyörälle ok, mikäli etupään saisi -0.10”-0.20”-asteen haarukkaan.
                Nyt kuitenkin on niin että edessä kulunut jonkin muun merkkinen rengas ja näinkin paljon väärillä cambereilla, niin aivan varmasti on tympeä ajettava.
                Tilanne hieman helpottaa kun takarenkaat hieman kuluvat, mutta eihän tästä hyvää saa millään näillä etupään kulmilla ja 20” renkailla.

                Comment

                • MS74
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2013
                  • 93
                  • Kymi

                  #68
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ei, nyt ei ole kyse virheellisestä/liiallisesta aurauksesta.
                  Etupäähän on vieläkin varsin paljon pielessä erityisesti 20” renkaalle ja varmasti vetelee jä kääntyy ikäänkuin ”nuljahtamalla”/”muljauttelemalla" varsinkin kun nyt takana on etupäähän suhteutettuna liian vähän negatiivista.
                  Eli eroa PITÄÄ etu ja takapään välillä olla se aste tai vähän mielummin jopa enemmän ja nythän keskinäistä eroa on selvästi liian vähän.
                  Takapäähän olisi nyt 20” pyörälle ok, mikäli etupään saisi -0.10”-0.20”-asteen haarukkaan.
                  Nyt kuitenkin on niin että edessä kulunut jonkin muun merkkinen rengas ja näinkin paljon väärillä cambereilla, niin aivan varmasti on tympeä ajettava.
                  Tilanne hieman helpottaa kun takarenkaat hieman kuluvat, mutta eihän tästä hyvää saa millään näillä etupään kulmilla ja 20” renkailla.
                  Etuset oli Yokohamat Advan sportit.
                  En nyt väitä mitää, kerron vaa. Asentaja varotteli noista takapään aurauksista, en muistanu mikä Hemin neuvo oli silloin. Ja sanoin et käännetään suorempaan valmistajan suosituksen rajalle, ja tais jäädä just vihreän ulkopuolelle ainakin toinen.
                  Käännellessä puolelta toiselle, ikäänkuin väistötilanteesa nopeudella n. 80 ja yli ( pahenee tietty mitä enemmän vauhtii) Keula ohjaa sinne minne pyydetään, mut perä lähtee yliohjaa jota joutuu korjaamaan. Tämä jo maltillisella tahdilla. Yhtään nopeammin tehtynä (ei lähellekkään väistö nopeudella) ajovakaus alkaa puuttumaan peliin korjaten takapään luistoa. Täytyy jotain keksiä enneku tilaa etupäähän säädettäviä palikoita. nyt säätö tapissa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #69
                    Originally posted by MS74 View Post
                    Etuset oli Yokohamat Advan sportit.
                    En nyt väitä mitää, kerron vaa. Asentaja varotteli noista takapään aurauksista, en muistanu mikä Hemin neuvo oli silloin. Ja sanoin et käännetään suorempaan valmistajan suosituksen rajalle, ja tais jäädä just vihreän ulkopuolelle ainakin toinen.
                    Käännellessä puolelta toiselle, ikäänkuin väistötilanteesa nopeudella n. 80 ja yli ( pahenee tietty mitä enemmän vauhtii) Keula ohjaa sinne minne pyydetään, mut perä lähtee yliohjaa jota joutuu korjaamaan. Tämä jo maltillisella tahdilla. Yhtään nopeammin tehtynä (ei lähellekkään väistö nopeudella) ajovakaus alkaa puuttumaan peliin korjaten takapään luistoa. Täytyy jotain keksiä enneku tilaa etupäähän säädettäviä palikoita. nyt säätö tapissa.
                    Kyllä, se käyttäytyy juuri noin kuten kerrot, kun edessä on liikaa negatiivista camberia suhteessa takapäähän ja pahimmassa tapauksessa vielä eri tyyppiset renkaat eri akseleilla.
                    Kyse ei missään tapauksessa ole aurauksen ongelmasta.
                    Menoa saat rauhoitettua kääntämällä taakse takaisin lisää negatiivista camberia, mutta sen huono puoli on toki siinä että sitten syö renkaan sisäreunaa ja märän kelin pito on heikko.

                    Edestä pitäisi kyllä kunnossa olevilla vakiopalikoilla saada renkaita enemmän pystyyn?

                    Comment

                    • MS74
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 93
                      • Kymi

                      #70
                      Originally posted by ///THe View Post
                      Itse asissa katsoin aiemmasta postauksestasi väärin. Siis että takana ois toisella puolella vieläkin reipas 2ast camberia. Kulmathan näyttäs itse asiassa hyvälle. Nangkangit on kyllä pyöreä olkaisena renkaana vetelemättömät ajaa (varsinkin aivan tuoreena ja kulumattomana). Pakko siellä on jotain väljää olla tukivarsissa. Veteleekö tasaisella tiellä kiihdytyksessä tai jarrutuksessa?
                      Siis kärry on e61 xd normi ohjelmoinnilla n.280hv eikä noilla tehoilla ainakaan saa mitään vetelyä aikaseksi, suoralla tiellä menee nätisti suoraan ilman puoltamista. Eikä jarruttaessakaan tunnu puoltoa.
                      Ja pari viikkoa sitten ennen tuota rengas rikkoo ja kulmien rassausta meno oli mutkissa ihan normaalin oloista, eli uskalsi työntää ihan reilusti, ilman mitään omituisuuksia.
                      Pitää huomen tutkii lisää... Jos tamppaa äkkiä jarrulle sellasen puolensekunnin polkasun, silloin edestä kuuluu ääni. Ei kolahdus, ei mikään metallinen ääni. Voi olla et jarrusatuloista tulee, meinasin et voisko olla etutukivarsi tai jotain. Mut kun ei puolla yhtään reippaassakaan jarrutukses.
                      No tutkitaan lisää katiskaa. Ja keulaa on tiputettu ennen säätöö 35 mm vitereillä, joten siksi säätö ilmeisesti loppuu.

                      Nii juu lisätään tuosta perästä et kun noita maaseudun kiharoita ajaa, niin ihan loivana alkava mutka menee, mut kiristyvä mutka niin josain kohtaa kun kääntää lisää niin tuntuu et perä karkaa käännökseen jyrkemmin kuin mitä ratilla käskee. Tämä yliohjaus ilmio on samanlainen oli vetoja tai rullatessa.
                      Last edited by MS74; 27-07-2016, 22:55.

                      Comment

                      • MS74
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2013
                        • 93
                        • Kymi

                        #71
                        Originally posted by ///THe View Post
                        Itse asissa katsoin aiemmasta postauksestasi väärin. Siis että takana ois toisella puolella vieläkin reipas 2ast camberia. Kulmathan näyttäs itse asiassa hyvälle. Nangkangit on kyllä pyöreä olkaisena renkaana vetelemättömät ajaa (varsinkin aivan tuoreena ja kulumattomana). Pakko siellä on jotain väljää olla tukivarsissa. Veteleekö tasaisella tiellä kiihdytyksessä tai jarrutuksessa?
                        Kyllä oli juu melko pyöreä olkanen kumi, näyttää vanteella kapeammalta kuin edeltäjä. Kuvittelinkin että olis aika rauhallinen urasilla teillä...

                        Comment

                        • Benighted
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2015
                          • 281
                          • Klaukkala

                          #72
                          Originally posted by MS74 View Post
                          Siis kärry on e61 xd normi ohjelmoinnilla n.280hv eikä noilla tehoilla ainakaan saa mitään vetelyä aikaseksi, suoralla tiellä menee nätisti suoraan ilman puoltamista. Eikä jarruttaessakaan tunnu puoltoa.
                          Ja pari viikkoa sitten ennen tuota rengas rikkoo ja kulmien rassausta meno oli mutkissa ihan normaalin oloista, eli uskalsi työntää ihan reilusti, ilman mitään omituisuuksia.
                          Pitää huomen tutkii lisää... Jos tamppaa äkkiä jarrulle sellasen puolensekunnin polkasun, silloin edestä kuuluu ääni. Ei kolahdus, ei mikään metallinen ääni. Voi olla et jarrusatuloista tulee, meinasin et voisko olla etutukivarsi tai jotain. Mut kun ei puolla yhtään reippaassakaan jarrutukses.
                          No tutkitaan lisää katiskaa. Ja keulaa on tiputettu ennen säätöö 35 mm vitereillä, joten siksi säätö ilmeisesti loppuu.

                          Nii juu lisätään tuosta perästä et kun noita maaseudun kiharoita ajaa, niin ihan loivana alkava mutka menee, mut kiristyvä mutka niin josain kohtaa kun kääntää lisää niin tuntuu et perä karkaa käännökseen jyrkemmin kuin mitä ratilla käskee. Tämä yliohjaus ilmio on samanlainen oli vetoja tai rullatessa.
                          Ainakin NS-20 on tosi löysä kumi, varmaan myös NS-2? Omassa E61:ssä tuntuu NS-20 niin löysältä, ettei todellakaan tee mieli mitään mutka-ajoa ajella isommilla vauhdeilla. Paineet ja rengaskoot samat kuin sulla, tosin mulla 4 rengasta NS-20:ta. Eli korostuukohan sulla toi renkaan löysyys, kun on edessä jotain jäykempää ja takana tuo löysärunkoinen NS-2? Ainakin voisi kuvitella että käy juuri noi - eli yliohjaa - kun takarenkaan runko antaa periksi mutta edestä ei niinkään.

                          Jos NS-2 on merkittävästi jäykempirunkoinen kuin NS-20, niin sitten puhun paskaa ja tämän voi unohtaa

                          Tässä omat E61 säädöt alkuviikosta, -35mm jouset edessä ja perää laskettu 20mm. Renkaat 20". https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%2010%2019.jpg
                          F11 530xdA M-Sport 2014
                          Ex. E39 530iA Touring 2001
                          Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                          Comment

                          • puti
                            BTCF Member
                            • Aug 2010
                            • 10
                            • Riihimäki

                            #73
                            Itellä oli samoja murheita tuon yliohjauksen kanssa, vaihdoin takakelkan puslat uretaaniin vaikka päällisinpuolin vanhat näyttivät ihan priimalta eikä antanut periksi samalla laitoin jäykemmät iskarit.

                            Nyt menee kaarteissa kuin kiskoilla

                            Originally posted by MS74 View Post
                            Siis kärry on e61 xd normi ohjelmoinnilla n.280hv eikä noilla tehoilla ainakaan saa mitään vetelyä aikaseksi, suoralla tiellä menee nätisti suoraan ilman puoltamista. Eikä jarruttaessakaan tunnu puoltoa.
                            Ja pari viikkoa sitten ennen tuota rengas rikkoo ja kulmien rassausta meno oli mutkissa ihan normaalin oloista, eli uskalsi työntää ihan reilusti, ilman mitään omituisuuksia.
                            Pitää huomen tutkii lisää... Jos tamppaa äkkiä jarrulle sellasen puolensekunnin polkasun, silloin edestä kuuluu ääni. Ei kolahdus, ei mikään metallinen ääni. Voi olla et jarrusatuloista tulee, meinasin et voisko olla etutukivarsi tai jotain. Mut kun ei puolla yhtään reippaassakaan jarrutukses.
                            No tutkitaan lisää katiskaa. Ja keulaa on tiputettu ennen säätöö 35 mm vitereillä, joten siksi säätö ilmeisesti loppuu.

                            Nii juu lisätään tuosta perästä et kun noita maaseudun kiharoita ajaa, niin ihan loivana alkava mutka menee, mut kiristyvä mutka niin josain kohtaa kun kääntää lisää niin tuntuu et perä karkaa käännökseen jyrkemmin kuin mitä ratilla käskee. Tämä yliohjaus ilmio on samanlainen oli vetoja tai rullatessa.
                            F11 530d, ex E61 530da lci
                            Rojekti E30 325 Touring

                            Comment

                            • MS74
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 93
                              • Kymi

                              #74
                              Originally posted by Benighted View Post
                              Ainakin NS-20 on tosi löysä kumi, varmaan myös NS-2? Omassa E61:ssä tuntuu NS-20 niin löysältä, ettei todellakaan tee mieli mitään mutka-ajoa ajella isommilla vauhdeilla. Paineet ja rengaskoot samat kuin sulla, tosin mulla 4 rengasta NS-20:ta. Eli korostuukohan sulla toi renkaan löysyys, kun on edessä jotain jäykempää ja takana tuo löysärunkoinen NS-2? Ainakin voisi kuvitella että käy juuri noi - eli yliohjaa - kun takarenkaan runko antaa periksi mutta edestä ei niinkään.

                              Jos NS-2 on merkittävästi jäykempirunkoinen kuin NS-20, niin sitten puhun paskaa ja tämän voi unohtaa

                              Tässä omat E61 säädöt alkuviikosta, -35mm jouset edessä ja perää laskettu 20mm. Renkaat 20". https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%2010%2019.jpg
                              No usko että se noin löysä on yksikään 30 sarjan kumi. jos tuo johtuisi siitä niin pitäs olla joku 65 sarjan kumi vajailla paineilla että tuntuma olis tuollanen. Täytyis virittää tuulilasikamera kuvaa tuota takakumii et näkis elääkö se pyörä miten kotelossa...

                              Comment

                              • MS74
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2013
                                • 93
                                • Kymi

                                #75
                                Originally posted by puti View Post
                                Itellä oli samoja murheita tuon yliohjauksen kanssa, vaihdoin takakelkan puslat uretaaniin vaikka päällisinpuolin vanhat näyttivät ihan priimalta eikä antanut periksi samalla laitoin jäykemmät iskarit.

                                Nyt menee kaarteissa kuin kiskoilla
                                Tuskin ne puslat loppu samaan aikaan kun keula putos ja kulmat säädettiin ??

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎