Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by E39Fin View Post
    Mulla ärsyttävää lopinaa tilanteessa, kun vain toinen pyörä tipahtaa jonnekin monttuun tai muuhun maastonmuotoon. Jos molemmat pyörät tulee esim hidastetöyssyyn samaan aikaan niin ei kuulu lopinaa. Jos menee vinottain niin aivan järkyttävä lopina. Voiko kallistuksenvakaajan puslat aiheuttaa tätä? Koiranluut (OEM) vaihdettu 50tkm sitten eivätkä ne vieneet tätä lopinaa silloin pois.

    Lisäksi mukulakivillä ajaessa kuuluu sellainen naksunta kun hidastaa vauhtia.
    Epäilen että tämä voisi olla erillinen vika. Sama naksunta kuuluu kun ajaa kovalla vauhdilla tasaiseen kaarteeseen. Kuuluu silloin sellaisena tasaisena naksahteluna. :think

    Ärsyttää kun auto muuten iskussa mutta alustasta tulee ikäviä ääniä.
    Eli vaihdettua on jo:
    -Koiranluut
    -Iskarit+yläpäät
    -ulommat raidetangonpäät
    -Etummaisten tukivarsien puslat (reaktiotangoiksi näitä kai kutsutaan?)

    Jos joku alustatohtori on joku kerta halukas koeajamaan ja esittämään näkemyksensä uudenmaan alueella niin voisin päästää rattiin.
    Auto ilmaan ja tutkimaan missä väljää. Voisi hyvinkin olla kallistuksen vakaajan runkokumit. Ellei itse halua tutkia, niin eiköhän joku BMW:n hyvin tunteva paja nuo melko nopeasti nosturilla tarkasta.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • kt10734
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 370
      • Uusimaa

      Täällä hävisi E61:sen etupään lotinat ja kolinat, kun iskareiden välinen tukitanko kiristettiin (V-support). Ensin uloimmista päistään, jolloin kolina pieneni ja sitten rintapellin ruuvit, joita sai kiristää noin 90-astetta. Tämän jälkeen loppui kaikki kopinat.


      Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

      Comment

      • revote
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1886
        • Hollola

        Originally posted by kt10734 View Post
        Täällä hävisi E61:sen etupään lotinat ja kolinat, kun iskareiden välinen tukitanko kiristettiin (V-support). Ensin uloimmista päistään, jolloin kolina pieneni ja sitten rintapellin ruuvit, joita sai kiristää noin 90-astetta. Tämän jälkeen loppui kaikki kopinat.
        Sama homma täällä, huomasin hehkuja vaihtaessa että rintapellin kohdalla olevat kaksi pulttia olivat ihan löysällä.

        Jännä sinänsä, kolina jota piti ennen kirimistä oli aivan samanlaista kuin että iskarien yläpäät olisi rikki. Ääni kuulostaa niin selvältä rikkinäiseltä osalta että ei tule mieleenkään tarkistaa onko poikkituki kireällä vai ei. Tuo kannattaa siis aina tsekata ensimmäisenä, kaikki neljä pulttia.

        Mikähän noita pultteja muuten löysyttää? :think
        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

        Comment

        • kt10734
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 370
          • Uusimaa

          Originally posted by revote View Post
          Sama homma täällä, huomasin hehkuja vaihtaessa että rintapellin kohdalla olevat kaksi pulttia olivat ihan löysällä.

          Jännä sinänsä, kolina jota piti ennen kirimistä oli aivan samanlaista kuin että iskarien yläpäät olisi rikki. Ääni kuulostaa niin selvältä rikkinäiseltä osalta että ei tule mieleenkään tarkistaa onko poikkituki kireällä vai ei. Tuo kannattaa siis aina tsekata ensimmäisenä, kaikki neljä pulttia.

          Mikähän noita pultteja muuten löysyttää? :think
          Mulla oli jäänyt ainakin pakosarjan vaihtorempassa (firmassa) kaikki neljä liian löysälle. En usko, että ne löystyy, jos on alunperin laitettu tiukkaan.


          Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10036
            • KVLA

            Omassa aikoinaan oli huollossa kiristetty tukitankoa liian vähän. Olikohan tukitanko irroitettu ilmanputsarin vaihtoa varten. Nuo kiinnitysruuvit oli kyllä kiinni,mutta ei vaan riittänyt. Natinaa kuului silti. Eli nuo pienet ruuvit on kiristettävä tosi tiukalle. Ns.ylikireälle.

            Comment

            • PitBull
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 122
              • Vantaa

              Originally posted by JKK View Post
              Otappa ne kallistuksenvakaajan kumipuslat irti ja tuuppaa sinne väliin vaikka kuparirasvaa. Mulla oli juuri sama ongelma kun pari kuukautta sitten vaihdoin uudet kumipulat vakaajiin. Pyyivät hiljaisena kuukauden kunnes alkoi töyssyissä narisemaan. Laitoin väliin kuparirasvaa ja sinne katosi narinat....

              Asensin M6 etu kallistuksenvakaajan ja samalla tuli uusittua kumipuslat OEM
              Kuukauden päästä alkoi kall. vakaajan puslat kitisemään häiritsevästi, töyssyissä, esim. nopeuden hidastaessa, rattia kääntäessä. Laitettiin kupari rasva väliin mutta ei ollut apua.
              Onko ehdotuksia mikä voisi auttaa, vaikka puslat ei hirveitä maksaa niin ei huvita joka kuukausi niitä uusia nitinän takia.

              Vuosi sitten vaihdettu
              Iskareiden yläpäät (lemförder)
              Raidetanko vasen/oikea (lemförder)
              Jouset H&R

              Kaksi kuukautta sitten vaihdettiin
              Alatukivarret (lemförder)
              Reaktiotangot (lemförder)

              Comment

              • Markkanenn
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2016
                • 262
                • Vantaa

                Originally posted by revote View Post
                Mikähän noita pultteja muuten löysyttää? :think
                Ei varmaan muuta mahollisuutta ole kuin että löysä kori. Eiköhän niillekkin pulteille ole oikea kiristysmomentti olemassa jonka pitäisi riittää. Jos ne pitää ns. överitiukalle vetää niin joku muu paikka elää liikaa. Omassa e61 ex omistaja tainnut vetää niin saatanan tiukalle että kuskin puolelta on kierteetkin korkannu.
                F11 520d -12

                Comment

                • edva
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2018
                  • 302
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Omassa aikoinaan oli huollossa kiristetty tukitankoa liian vähän. Olikohan tukitanko irroitettu ilmanputsarin vaihtoa varten. Nuo kiinnitysruuvit oli kyllä kiinni,mutta ei vaan riittänyt. Natinaa kuului silti. Eli nuo pienet ruuvit on kiristettävä tosi tiukalle. Ns.ylikireälle.
                  Sama homma mulla viime talvena alko heti pakkasilla. Ihme napsahtelua sillon tällön kuopista. Kiristin tangon kaikki pultit niin saatanan kireelle ja napsahtelut loppu siihen.
                  e61 530xd LCI 3/2007

                  Comment

                  • Juho_K87
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2017
                    • 31
                    • Finland

                    Itellä kolis koiranluut ja raidetangon päät. Sieltä ne herkimmin kolisee.

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Omassa aikoinaan oli huollossa kiristetty tukitankoa liian vähän. Olikohan tukitanko irroitettu ilmanputsarin vaihtoa varten. Nuo kiinnitysruuvit oli kyllä kiinni,mutta ei vaan riittänyt. Natinaa kuului silti. Eli nuo pienet ruuvit on kiristettävä tosi tiukalle. Ns.ylikireälle.
                      Ohjearvo kiristykseen on 2,5 kiloo. Ei kannata ylittää tuota, jos ei tiedä mitä tekee.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • LongJohn
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2017
                        • 269
                        • Kuopio

                        -05 35d aktiiviohjauksella. Ohjaus kolahtelee kääntäessä ja välillä kuopissa repsikan puolelta. Ääni kuulostaisi tulevan aika ylhäältä.



                        Ohjauksessa ei ole mielestäni klappia. Tukivarret tarkistettu, BC tolpan laakeri vaihdettu ja se korjasi ison osan kolinoista ja rahinasta (laakeri täys hiekkaa) mutta tuo pieni kolaus vielä jäi. Raidetangon ulkopää oli ainakin ehjä. Voisiko sisäpää olla väljä? Entäs muita mahdollisia kohteita?



                        Lueskelin jotain juttua raidetangon kiinnityksestä / puslista?

                        Comment

                        • JepJap
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2018
                          • 49
                          • Suomi

                          Originally posted by LongJohn View Post
                          -05 35d aktiiviohjauksella. Ohjaus kolahtelee kääntäessä ja välillä kuopissa repsikan puolelta. Ääni kuulostaisi tulevan aika ylhäältä.



                          Ohjauksessa ei ole mielestäni klappia. Tukivarret tarkistettu, BC tolpan laakeri vaihdettu ja se korjasi ison osan kolinoista ja rahinasta (laakeri täys hiekkaa) mutta tuo pieni kolaus vielä jäi. Raidetangon ulkopää oli ainakin ehjä. Voisiko sisäpää olla väljä? Entäs muita mahdollisia kohteita?



                          Lueskelin jotain juttua raidetangon kiinnityksestä / puslista?
                          Itsellä paukkuu rattiakselin alaosa. Kättä kun piti rattiaksilassa niin tuntui välystä. Ratissa en huomannut klappia. Kolisi möykyissä/ kun aktiiviohjaus vaihtoi välitystä.

                          Comment

                          • heht
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2013
                            • 63
                            • HYVINKÄÄ

                            En tiiä onko tässä topicissa käsitelty, mutta mistähän mahtaa tulla 61sessä kun narisee hiljaisissa vauhdissa käännellessä? Ja paikallaankin kuuluu. Ääni mielestäni paha kylmänä, hiljenee vähän kun on ehtinyt ajaa. Kuulostaa kun narina tulis "kojelaudan sisältä". Autoon on vaihdettu etupäähän hiljan koiranluut, kallistuksenvakaajan kumipuslat, iskarit, jouset, yläpäät, reaktiotankojen puslat ja molemmat raidetangot. mielestäni poikkitukikin on pari kertaa tarkistettu, ohjauksessa tai missään alustan osassa ei todellakaan ole mitään toimintavajausta tai väljyyttä. Sigun nelikko
                            Last edited by heht; 16-10-2019, 00:35.
                            530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
                            530xd E61 Lci -07 M-Sport
                            Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

                            Comment

                            • LongJohn
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2017
                              • 269
                              • Kuopio

                              Originally posted by JepJap View Post
                              Itsellä paukkuu rattiakselin alaosa. Kättä kun piti rattiaksilassa niin tuntui välystä. Ratissa en huomannut klappia. Kolisi möykyissä/ kun aktiiviohjaus vaihtoi välitystä.

                              Eipä ole tullut mieleenkään tuo välitysasia. Kuopissa on jotain korrelaatiota mutta enimmäkseen kääntäessä hitaassa vauhdissa / pysähdyksissä ja varsinkin vasemmalle kääntyessä. Ja aika selkeästi oikealta puolelta aika ylhäältä.

                              Comment

                              • huotski
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2013
                                • 126
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by heht View Post
                                En tiiä onko tässä topicissa käsitelty, mutta mistähän mahtaa tulla 61sessä kun narisee hiljaisissa vauhdissa käännellessä? Ja paikallaankin kuuluu. Ääni mielestäni paha kylmänä, hiljenee vähän kun on ehtinyt ajaa. Kuulostaa kun narina tulis "kojelaudan sisältä". Autoon on vaihdettu etupäähän hiljan koiranluut, kallistuksenvakaajan kumipuslat, iskarit, jouset, yläpäät, reaktiotankojen puslat ja molemmat raidetangot. mielestäni poikkitukikin on pari kertaa tarkistettu, ohjauksessa tai missään alustan osassa ei todellakaan ole mitään toimintavajausta tai väljyyttä. Sigun nelikko
                                Jos kojelaudan sisältä tuntuu tulevan niin veikkaus sille poikkituelle.
                                e65 730d lci
                                ex.e60 535d e39 523i 540i 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎