Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    #91
    Originally posted by Juggie View Post
    Niin kai se tuntuisi, mietin vain muita vaihtoehtoja kun tosiaan vasta laakeri vaihdettu ja ei haluais turhaan uudestaan vaihtaa.
    Tunkkaa rengas ilmaan, laita sormi kierrejouselle ja pyöritä rengasta reippaasti. Jos laakeri on pahasti kulunut, niin jousessa tuntuu selvää tärinää. Vertaa ehjään puoleen ja huomaat eron.

    Comment

    • Juggie
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 199
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #92
      Originally posted by HV530XD View Post
      Tunkkaa rengas ilmaan, laita sormi kierrejouselle ja pyöritä rengasta reippaasti. Jos laakeri on pahasti kulunut, niin jousessa tuntuu selvää tärinää. Vertaa ehjään puoleen ja huomaat eron.
      Kyllä minä sitä jo ilmassa pyörittelin, mutta en siinä kovin isoa ääntä huomannut.
      Pitääpä koettaa uudestaan noin tunnustelemalla

      Comment

      • Weuli
        BTCF Member
        • Feb 2008
        • 1169
        • Turku

        #93
        E61 rattia käännellessä kuuluu vinkuna, melkein kun kuivalla kumilastalla pyyhkis ikkunaa. Mikähän tämän aiheuttaa?

        ÄÄNINÄYTE VIDEOLLA



        F10 530da xDrive -14
        ----------------
        E92 330d -09
        E93 325i -08
        E92 330d -08
        E61 535d -06
        E91 320d -08
        E46 330Ci -01
        E61 525d -06
        E90 320i -05
        E46 325i -01
        E46 318i -99
        E36 316i -91

        Comment

        • oinas
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 102
          • Oulu

          #94
          Originally posted by Weuli View Post
          E61 rattia käännellessä kuuluu vinkuna, melkein kun kuivalla kumilastalla pyyhkis ikkunaa. Mikähän tämän aiheuttaa?

          ÄÄNINÄYTE VIDEOLLA



          https://youtu.be/li2S4n-MOHQ
          Tutulta kuulostaa. Minulla oli sama ääni alkuperäisillä öljyillä (tuontiauto, atf).
          Vaihdoin redlinen tehostinnesteet huuhtelemalla niin äänet loppui.

          Comment

          • marsep
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2009
            • 361
            • HML

            #95
            Mistäs seuraavaksi lähtisi kolinaa etsimään. Autoon vaihdettiin iskarin yläpäät, iskarit, jouset, koiranluut, alatukivarret, reaktiotangot ja ulompi/sisempi raidetangonpää.

            Kallistuksenvakaajan kumit on vaihdettu noin puoli vuotta sitten. Olisiko ne voinut mennä jo entiseksi tuossa ajassa? Kun oli toinen koiranluu poikki ja toinen iskari ihan loppu?

            Mites itse raidetanko?

            Kasaus kämmi? Rikat iskareihin meni oikeinpäin.

            Jotain muuta?

            Ja kaikki osat on lemförder/Sachs

            Ja auto menee nyt tasasella pinnalla kun juna. Hiekkatie tai mukulakatu niin kuskin puolelta kuuluu.
            Last edited by marsep; 15-04-2015, 20:07.
            E61 535d -05 "377/747"

            ex. E38 728 -97

            Comment

            • oinas
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 102
              • Oulu

              #96
              Originally posted by marsep View Post
              Mistäs seuraavaksi lähtisi kolinaa etsimään. Autoon vaihdettiin iskarin yläpäät, iskarit, jouset, koiranluut, alatukivarret, reaktiotangot ja ulompi/sisempi raidetangonpää.

              Kallistuksenvakaajan kumit on vaihdettu noin puoli vuotta sitten. Olisiko ne voinut mennä jo entiseksi tuossa ajassa? Kun oli toinen koiranluu poikki ja toinen iskari ihan loppu?

              Mites itse raidetanko?

              Kasaus kämmi? Rikat iskareihin meni oikeinpäin.

              Jotain muuta?

              Ja kaikki osat on lemförder/Sachs

              Ja auto menee nyt tasasella pinnalla kun juna. Hiekkatie tai mukulakatu niin kuskin puolelta kuuluu.
              Tuohonhan on kaikki vaihdettu.. Ei jää jäljelle kuin hammastanko (ohjausvaihde)..
              Kun vaihdettiin raidetangonpäät niin tsekattiinko mahdollinen hammastangon väljyys?

              Comment

              • Kössi745
                Newbiemmer
                • Apr 2008
                • 28
                • Hyvinkää

                #97
                Originally posted by GuGi_ View Post
                Nyt on kyllä pakko sanoa hieman eriävä mielipide. Tällä hetkellä itsellä alla 61:nen xd todella tikissä olevalla vakioalustalla. Ja se kyllä pesee suuntavakauden ja ajettavuuden kannalta nuo edellämainitsemasi.

                Viimesen puolenvuoden aikana on tullu koettua toisiks uusin V70(lähes uusi), Uusin SuperB, Uusin Octavia, Uusin Mondeo sekä erinäinen määrä uusia Nissaneita, Pösöjä ja ikäväkyllä jopa pari Kiaa (näitä viimesiä nyt ei voi edes verrata millään tavalla). Kaikkia noita V70, SuperB, Octavia, Mondeo, on joutunu "ajamaan" ihan eri tavalla kun tätä 61:stä.

                En tiedä onko mun perse vaan tehty takavetoselle (ei homolla tavalla) vai mikä on, mutta yksikään etuvetonen ei mun käsiin tunnu niin suuntavakaalta ja vähemmän "ajoa" tarvitsevalta kun about -04< isot BMW:t. Kunhan alustat on kunnossa, eikä teini madallettu.

                Tähän kun lisätään BMW:n "kiksikerroin", ni mun päätä on todella hankala tällä hetkellä saada käännettyä minkään muun merkin tuotteisiin...
                Just ton takia -14 Insignia myynnissä.
                Last edited by Kössi745; 20-04-2015, 08:23.
                518D -20
                + 10 edellistä bemuu
                + 2 bemu mopoo

                Comment

                • Juggie
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 199
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  #98
                  Originally posted by Juggie View Post
                  Kyllä minä sitä jo ilmassa pyörittelin, mutta en siinä kovin isoa ääntä huomannut.
                  Pitääpä koettaa uudestaan noin tunnustelemalla
                  Vaihdoin äsken FAGin laakerin tuonne ja eipä kaikki äänet lähteneet.
                  Nuo hiljaisessa vauhdissa kuuluvat äänet hävisi, mutta motarilla edelleenkin kuuluu vähänkin oikealla käännettäessä tympeä jurina.

                  Voisiko tuo olla jotenkin ohjausvaihteeseen liittyvä juttu?
                  Tässä ei ole mitään active stearingia, mutta onko noissa normaalisti jotenkin vauhdin mukaan säätyvä tehostus?
                  Jos siellä on jonkin verran klappia, tai jotenkin muuten vikaa systeemissä, että aiheuttaa vain oikealle käännettäessä jurinaa.
                  Esim. jos ratin keskiasennossa tehostus menee kokonaan pois päältä ja kun rattia hiemankin kääntää, niin alkaa tehostamaan ja kun ollaan tuon rajamailla, niin aiheuttaisi äänen?
                  Tämä ihan vaan ajatuksen tasolla, kun en tosiaan yhtään tiedä minkälainen tuo tehostinsysteemi on.
                  En ole missään päässyt niin kanttailemaan >100km/h vauhdeissa, että pääsisi kuulemaan kuuluuko tuota ääntä jyrkemmin kääntäessä.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10057
                    • KVLA

                    #99
                    Originally posted by Juggie View Post
                    Vaihdoin äsken FAGin laakerin tuonne ja eipä kaikki äänet lähteneet.
                    Nuo hiljaisessa vauhdissa kuuluvat äänet hävisi, mutta motarilla edelleenkin kuuluu vähänkin oikealla käännettäessä tympeä jurina.

                    Voisiko tuo olla jotenkin ohjausvaihteeseen liittyvä juttu?
                    Toisen puolen laakeri? Rengas/renkaat kuluneet hampaille?
                    Last edited by Heguli 31; 25-04-2015, 18:09.

                    Comment

                    • Juggie
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 199
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Toisen puolen laakeri? Rengas/renkaat kuluneet hampaille?
                      Se ääni ei kyllä enää yhtään selvemmin voisi kuulua kuskin puolelta, eli epäilen ettei ole pelkääjän puolen laakeri.
                      Rengasko voisi myös tehdä tuollaisen äänen :think
                      On nuo kyllä kohta kolme vuotta vanhat renkaat...
                      Edit: eipä taida kuulua renkaista, koska sekä kesä- ja talvirenkailla kuuluu

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10057
                        • KVLA

                        Originally posted by Juggie View Post
                        Se ääni ei kyllä enää yhtään selvemmin voisi kuulua kuskin puolelta, eli epäilen ettei ole pelkääjän puolen laakeri.
                        Minulla oli vähän vastaavaa ulinaa ex.E39 M5:ssa.Keula ylös ja pyöränlaakereita testailemaan.Toinen puoli "pykälti" jo aivan selvästi,toinen vaikutti ehjälle.Tuo selvästi viallinen vaihdettiin,mutta ääni ei paljoa hiljentynytkään.Vaidettiin vielä tuo ehjän tuntuinen laakeri,niin sitten hiljeni laakerijurinat.

                        Comment

                        • Juggie
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 199
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Minulla oli vähän vastaavaa ulinaa ex.E39 M5:ssa.Keula ylös ja pyöränlaakereita testailemaan.Toinen puoli "pykälti" jo aivan selvästi,toinen vaikutti ehjälle.Tuo selvästi viallinen vaihdettiin,mutta ääni ei paljoa hiljentynytkään.Vaidettiin vielä tuo ehjän tuntuinen laakeri,niin sitten hiljeni laakerijurinat.
                          Niinköhän tuo pitää vielä vaihtaa toistamiseen se toinenkin laakeri...
                          Mietiskelin myös, että tilaisko tällaisen setin iskarin yläpäiden ja kallistuksenvakaajan kumien kanssa:

                          Comment

                          • Juspa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1241
                            • Pori

                            Originally posted by Juggie View Post
                            Niinköhän tuo pitää vielä vaihtaa toistamiseen se toinenkin laakeri...
                            Mietiskelin myös, että tilaisko tällaisen setin iskarin yläpäiden ja kallistuksenvakaajan kumien kanssa:
                            http://www.ebay.de/itm/MEYLE-HD-QUER...item4d2956df51
                            Tilaa Lemförderiä (tai muun valmistajan orggislaatuista osaa..) mieluummin, säästö tossa kohtaa alkaa vituttaa kun joutuu tekemään uusiksi kun kolinat alkaa uudelleen.

                            Kysymys: Joskus kolahtelee etupäässä epätasaisuuksilla ja jarrua pumppaillessa tuntuu, että jokin hiukan antaa periksi ja tuntee ratissa. Olisko tuo oire reaktiotankojen tai tukivarsien nivelten löysyydestä? Vaihdettuna tuohon on jo kallistuksenvakaajan kiinnityskumit, raidetangonpäät, koiranluut ja iskarin yläpäät.

                            Millä lailla oireilee hammastanko, jos siellä väljää?
                            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                            Ex.
                            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                            E90 320d -05 Schwartz 2
                            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                            E36 352i -91 Diamantschwartz

                            Comment

                            • AnttiMH
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2013
                              • 146
                              • Esbo

                              Missäköhän voisi vika olla, kun kuskin puoli narisee/kitisee töyssyissä, esim. nopeuden hidasteissa?

                              Hiljattain vaihdettu: iskarit (Bilstein), jouset (HR), iskarien yläpäänlaakerit (BMW), reaktiotangon puslat (Lemförder muistaakseni tms OEM), raidetangon päät (uloimmat), koiranluut.

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Originally posted by AnttiMH View Post
                                Missäköhän voisi vika olla, kun kuskin puoli narisee/kitisee töyssyissä, esim. nopeuden hidasteissa?

                                Hiljattain vaihdettu: iskarit (Bilstein), jouset (HR), iskarien yläpäänlaakerit (BMW), reaktiotangon puslat (Lemförder muistaakseni tms OEM), raidetangon päät (uloimmat), koiranluut.
                                Oletko varma, että narina tulee etupäästä? Takapäässä narinahela on aika tyypillinen narinan aiheuttaja ja kuuluu hyvin hidastetöyssyjen yli ajaessa.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎