E61 etupään kolinat
Collapse
X
-
Aah ihanuutta, kolinat vihdoin tiessään, vanhimmat osat olivat jo antautuneet vuoden jälkeen eli reaktiotankojen pallot kolisivat lopulta aivan helvetisti, no olihan noilla jo ajeltu melkein 20tkm kun alkoivat jo ilmoitella itsestään. Kiitokset paikalliselle varaosaliikkeelle hienosti meni osatakuuseen (TRW), myös työkustannukset, ei tullut mieleenkään etsiä uuden "laatumerkin" osan väljyyttä.
-
-
Alkaa HIEMAN ottaa jo aivoon tää kolina etupäästä, e61 vakioalusta kyseessä.
Alustaan vaihdettu kuukauden sisään:
-iskarit Bilstein b4
-yläpään laakerit Swag
-alatukivarret Lemförder
-raidetangot Lemförder
-koiranluut Moog (vaihdettu viimeiseksi ei vaik kolinoihin)
Vaihdettu viime kesänä tai keväällä:
-reaktiotangot TRW
-vakaajan runkokumit muistaakseni Swag (voin muistaa väärinkin)
Ihmettelin kyllä iskareita asentaessa kuuluuko yläpään laakerin keskiosan klapata (onhan kyseessä kuulalaakeri) ja tai voiko nuo reaktiotangot olla jo vuoden sisään mennyt koliseviksi vai vakaajanko runkokumitko taas kolisevat, niistä kyllä paistoi päivä läpi kun asentelin muita juttuja ja auto oli tunkattuna.
Joutaa kohta paaliin nää romut onhan jo 250tkm ajettu, heh ostin kakkosautoksi tonnin focuksen aj. yli 300tkm ei kolise, eikä kolissu koeajamani carinakaan aj 400tkm
Leave a comment:
-
-
Todennäköisesti ZF eli jälkimarkkinoilla tuotemerkillä Lemförder. Omassa E46:ssa en ole vielä pettynyt Lemförderin osiin. Muuta en kyllä itse harkitsisi alatukivarsiin, takaheloihin tai ylätukilaakeriksi.
Leave a comment:
-
-
Jaa. Kuka muuten tekee OEM:t? Itse hankin Lemförderit tuossa taannoin paikallisesta Fixus -liikkeestä.
Jarppa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jölli View Posthttp://www.schmiedmann.fi/5_sarja/e6...sivu2.htm#2262
Tuolta itse tilasin yläpään laakerit.ei ole edes kalliit
Schmiedmannilla paljon niin hyviä kuin paskojakin tuotteita ja nuo menevät siihen huonompaan luokkaan.
Leave a comment:
-
-
Kiitti Matzonille vinkistä. pitää saada narinat/rutinat pois ohjauksesta! prkl!
Oisko vielä vinkkiä mistä kandee hommata noi laakerit? nopeesti katsoin niin motonet ei mielestäni tuntenut ainakaan. lähinnä sitä jos laadussa eroja tms:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Matson^ View PostEi pahakaan, laakeri irti iskaritolpasta kolmella pultilla, pari pulttia auki iskarin alapäästä, jousta puristimilla kasaan, kääntää koko paketti ulos lokasuojasta, mutteri auki iskarin päästä, laakeri v*ttuun ja koko tuohu takaperin + toisella puolella toistaen = 30-60min
Löytyy varmaan parempaakin diy ohjetta maailmalta, ainakin soveltamalla alustan/jousien vaihtoon liittyviä.
Kulmathan periaatteessa pitäis aina tarkistaa, kun alustan osia vaihtelee... mutta se nyt on makuasia tässä tapauksessa jos kohdistusnatsa on ollut vanhassakin paikoillaan tai camber säätö on ollut jo valmiiksi jommassakummassa ääripäässä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tofu View PostMinuakin kinnostaisi tietää, että minkälainen homma tuo yläpään laakereiden vaihto on?
Löytyy varmaan parempaakin diy ohjetta maailmalta, ainakin soveltamalla alustan/jousien vaihtoon liittyviä.
Kulmathan periaatteessa pitäis aina tarkistaa, kun alustan osia vaihtelee... mutta se nyt on makuasia tässä tapauksessa jos kohdistusnatsa on ollut vanhassakin paikoillaan tai camber säätö on ollut jo valmiiksi jommassakummassa ääripäässä.Last edited by Matson^; 13-04-2014, 14:52.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by e39 beme View PostNyt alatukivarsia vaihdettu,mutta kääntäessä "rutisee" ohajus vieläkin. eli seuraavaksi iskareiden yläpään laakerit.. onko miten työläs juttu? entäs mistä kandee hommata laakerit?
Mitä muuta huomioitavaa tarvii ajatella?
Kiitos jos koku vastaa siis e60 520 -05
Leave a comment:
-
-
Nyt alatukivarsia vaihdettu,mutta kääntäessä "rutisee" ohajus vieläkin. eli seuraavaksi iskareiden yläpään laakerit.. onko miten työläs juttu? entäs mistä kandee hommata laakerit?
Mitä muuta huomioitavaa tarvii ajatella?
Kiitos jos koku vastaa siis e60 520 -05
Leave a comment:
-
-
Eli tulkitsenko oikein, vaimea kolina kuopissa/jarruttaessa voimakkaasti johtuu väljästä puslasta esim. edessä, vasemmalla puolella taaimmainen tukivarsi? Ja paikallaan kääntäessä kuuluu naksahdus niin yläpään laakerit sökönä? :think
-mikke
Leave a comment:
-
-
Leave a comment:
-
-
bmw e61 -06 525d touring takalasinlämmitin
eli takalasinlämmittimen rele pitäs vaihtaa, kuulemma vittumainen homma onko?
sit kuskinpuolelta takapuskurista parkkitutka anturi pittääkö ottaa puskuri pois vai mahtuuko vaihtaan ilman puskurin irroittamista?
Leave a comment:
-
Leave a comment: