Juu fiksu ratkaisuhan tuo on kun menee yhdellä vaivalla kaikki.
Tekis mieli tehdä temppu että laittais koko alustan kaikki puslat yms uusiks mutta meneehän siihenkin sitten taas touhutonni.
Itte olen usein ostanut käyttöautoksi 150-200tkm ajettuja bemuja ja aina on jostakin kuulunut jonkinlainen kolkatus tai vähintäänkin alkavaa ääntelyä.
Olenkin yleensä tilannut heti auton oston jälkeen kaikki etupään palikat Lemförderin osina - yleensä sieltä edullisimmasta saksalaisesta isommasta varaosafirmasta. Ellen sitten tiedä että jotkut kynkät on varmuudella juuri uusittu...
Tämän kun tekee heti alussa niin voikin ajella ilman murheita seuraavat vuodet ilman että joka vuosi hakkaat päätäsi seinään jonkun kolinan johdosta. Kerran kirpaisee mutta pidemmän päälle on osoittautunut fiksuksi ratkaisuksi. Vanhoista osista yleensä puolet on ok-kunnossa, eli jälleenmyytävissä eteenpäin jollain hinnalla, josta saa myös vähän "rahaa takaisin". Tällaisen ratkaisun loppuhinnaksi jää yleensä n.500€ riippuen tapauksesta.
On E6X herkkä alustanosien suhteen. Kaikki (BMW) mekaanikot eivät osaa etsiä ja paikantaa vikaa.
Peinimmän riesan tie taitaa olla että vaihtaa kerralla alustaan mahdollisimman paljon kuluvaa osaa, ja samalla käyttää OEM/alkup. osaa. Asiantunteva mekaanikko löytyy esim. Autohuolto JMW:stä Tattarisuolta/Malmilta Helsingistä, jos ei nyt huomioida marmorivaihtoehtoa.
Eli kuskin puolelta edestä kuuluu kolina/lopina. Kuuluu lähinnä tilanteissa kun vain toinen etupyörä tippuu monttuun. Vahvimmillaan silloin kun kuskin puolen pyörä tipahtaa monttuun, mutta kuuluu myös silloin kun apukuskin puoleinen pyörä tipahtaa monttuun. Jos menee esimerkiksi hidasteeseen niin että pyörät osuvat samanaikaisesti siihen, niin saattaa kuulua narina edestä. Lisäksi auto on melko uraherkkä.
Vaihtamatonta osaa tällä hetkellä lähinnä raidetankojen sisäpäät sekä Kallistuksenvakaajan puslat. Eikös näiden vaihdolla pitäisi homman edistyä? Alkaa ottamaan toden teolla päähän lopina sekä urissa hakeminen.
Otappa ne kallistuksenvakaajan kumipuslat irti ja tuuppaa sinne väliin vaikka kuparirasvaa. Mulla oli juuri sama ongelma kun pari kuukautta sitten vaihdoin uudet kumipulat vakaajiin. Pyyivät hiljaisena kuukauden kunnes alkoi töyssyissä narisemaan. Laitoin väliin kuparirasvaa ja sinne katosi narinat....
Ja noin kaksi kuukautta tarvikeosien asennuksen jälkeen, alkoi kall. vakaajan puslat kitisemään - häiritsevästi. Seuraavassa huollossa kuparia väliin, taas ok n. kaksi kuukautta.
En suosittele tarvike osaa ellei ole alkup. vastaava OEM osa. Muistaakseni Merteilistä tilasin nämä.
Nyt on vaihdettu BMW omat alkup. osat, ja ei kitise lainkaan. Katsotaan mikä tilanne on maaliskuussa.
Poikittaistuen lisäksi tarkastakaa pohjapanssarin pulttien kireys! Panssari jäykistää koko etukelkan johon tukivarret tulevat kiinni. Exässä kiusallinen napse ja pauke katosi nuo kiristämällä..
Terve
Itselle vaihdettiin etuiskarit, yläpään laakerit ja etukallistuksenvakaajan kumit. Siihen loppui kolinat. Kaikki vaihdetut osat olivat rikkinäisiä ja autolla ajettu 140 tkm.
Jarno
Ennenkun rupeen ylätukilaakereita ja iskareita vaihtelemaan niin pitää kyllä tuo poikkituki tarkastella vielä keskeltä. Mitenkä sinne pääsee helpoiten käsiksi? Lähteekö ilmansuodattimet ja kaikki irti?
Joo ne raitisilmasuodattimet ja niiden koteloinnit pitää ottaa pois, mutta siihen ei mee ku 1-2min.
Eli suodattimet pois,
pitkä kumilista lähtee vetämällä pois (reunoissa on kiinniketatit, voi joutua vähän nyppäseen jos ei oo ollu ennen irti),
suodattimien välistä pitkulainen muovinpala pois ( vetää vähän sivulle ja nostaa ylös),
saranoiden vierestä pienet kumiset peite/koristelipareet pois,
suodattimien rungosta olikohan 6kpl 13mm muovipulttia auki ja nostaa pois.
Ennenkun rupeen ylätukilaakereita ja iskareita vaihtelemaan niin pitää kyllä tuo poikkituki tarkastella vielä keskeltä. Mitenkä sinne pääsee helpoiten käsiksi? Lähteekö ilmansuodattimet ja kaikki irti?
Eipä tuo omakaan vielä hiljentyny vaikka eessä ei oo muuta vanhaa ku reaktiotangon nupit ( jotka olivat terveen oloset ) ja iskarit + yläpäät. Paikallisessa merkkihuollossa sanoivat että hyvin suurella todennäköisyydellä kolina tulee iskareista eikä niiden yläpäästä. Nyt varsinki kuulee kun kaikki tiet on tamppaantunutta/jäätynyttä patikkoo, kaupunki säästelee aurauksissa... ja kilometrejä takana 268tkm.
Saattaa hyvinkin olla, mitä näillä sun käyttiksillä oli ajettu?
Pistin sulle YV:tä.
Tämä nykyinen oli ostettaessa 170.000km ajettu. Toinen vastaava tapaus oli muistaakseni 180.000km huitteilla. Monissa muissa "kolinatapauksissa", joita olen purkanut, on paljastunut että yläpää on itseasiassa ollut ihan timmissä kunnossa. Sitä itsensä iskarin kolinaa aiheuttavaa vikaa on mahdoton todentaa irrallaan. Joku siellä vaan alkaa iän myötä kolahtelemaan sisäisesti, vaikka toiminnalisesti pumppu olisikin vielä kunnossa. Mun nykyisen auton tapauksessa jouduin vähän vääntämään Autosalpan kanssa, että onko "kolina-ääni" sinällään vielä vika, joka kuuluu takuun piiriin. Koska auto oli juuri mennyt katsastuksesta moitteetta läpi. Siellä oli kuitenkin mukava asentaja, joka asettui asiassa mun puolelle todeten, että tämän tason autoon ei kuulu tuollaiset rymähtelyt alustasta. Niinpä päädyttiin ratkaisuun, että salpa maksaa osat AD:stä ja minä hoidan työt.
Kannattaa henkisesti varautua myös siihen, että vika on iskareissa. Mulla on nyt kokemusta kahdestakin E60:stä (mukaanlukien nykyinen käyttikseni) jossa alkustan kolinat pahenivat kun keli meni kylmemmäksi. Lopullinen syyllinen oli etuvaimentajat. Siltikin, vaikka ne tuntuivat ajossa ehjiltä ja katsastuksessa menivät heittämällä läpi.
Saattaa hyvinkin olla, mitä näillä sun käyttiksillä oli ajettu?
Ehin jo kehua auton maasta taivaisiin kallistuksenvakaajien kumien vaihdolla, mutta nyt lähellä nollakelejä kolisee taas niin keleesti, varsinkin jos ei ole ajettu pariin päivään. Taidan käydä vaihdattamassa noi yläpäät jossakin, olisiko ehdotuksia firmasta välillä kerava-helsinki?
Kannattaa henkisesti varautua myös siihen, että vika on iskareissa. Mulla on nyt kokemusta kahdestakin E60:stä (mukaanlukien nykyinen käyttikseni) jossa alkustan kolinat pahenivat kun keli meni kylmemmäksi. Lopullinen syyllinen oli etuvaimentajat. Siltikin, vaikka ne tuntuivat ajossa ehjiltä ja katsastuksessa menivät heittämällä läpi.
Ehin jo kehua auton maasta taivaisiin kallistuksenvakaajien kumien vaihdolla, mutta nyt lähellä nollakelejä kolisee taas niin keleesti, varsinkin jos ei ole ajettu pariin päivään. Taidan käydä vaihdattamassa noi yläpäät jossakin, olisiko ehdotuksia firmasta välillä kerava-helsinki?
Voin lämpimästi suositella Autohuolto JMW:tä Helsingin Tattarisuolla/Malmilla. Hyvin osasi löytää ja korjata oman autoni alustan väljyydet. Hinnatkin ovat hyvin kohtuulliset.
Leave a comment: