Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Petsku333
    replied
    Ehin jo kehua auton maasta taivaisiin kallistuksenvakaajien kumien vaihdolla, mutta nyt lähellä nollakelejä kolisee taas niin keleesti, varsinkin jos ei ole ajettu pariin päivään. Taidan käydä vaihdattamassa noi yläpäät jossakin, olisiko ehdotuksia firmasta välillä kerava-helsinki?

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Osaluettelossa esimerkiksi osa 12 täältä: KLIK mainitaan "hydrobearing" eli kyseessä nestetäyteinen pusla (hydraulic bushing). Pusla viritetään vaimentamaan haluttuja värähtelytaajuuksia - vähentämään alustasta runkoo välittyviä tärinöitä siis.

    Samoin moottorin tukikumit tyypillisesti ovat nestetäyteiset.

    Leave a comment:


  • Doni666
    replied
    Originally posted by JJtalo View Post
    Tuossa vaihdoin omaan alatukivarret, reaktiotankojen ja kallistuksenvakaajan puslat.
    Reaktiotangon puslia irrottaessa tukivarresta sieltä puslan sisältä tirras mustaa nestettä. Suolestin sitte toisen puslan, ja se oli ontto sisältä ja täynnä mustaa "vettä". Mikäköhän tässä on idea ? Onko ollut alunperin ilmaa täynnä ja kondensoinu vettä vai tarkotuksella täytetty jollain nesteellä että kun puslaan tulee halkeema -> nesteet pihalle ja menee sen verran veltoks että pakko vaihtaa ?
    Olisiko jotain nestemäistä silikonia?

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Tuossa vaihdoin omaan alatukivarret, reaktiotankojen ja kallistuksenvakaajan puslat.
    Reaktiotangon puslia irrottaessa tukivarresta sieltä puslan sisältä tirras mustaa nestettä. Suolestin sitte toisen puslan, ja se oli ontto sisältä ja täynnä mustaa "vettä". Mikäköhän tässä on idea ? Onko ollut alunperin ilmaa täynnä ja kondensoinu vettä vai tarkotuksella täytetty jollain nesteellä että kun puslaan tulee halkeema -> nesteet pihalle ja menee sen verran veltoks että pakko vaihtaa ?

    Leave a comment:


  • Petsku333
    replied
    Vaikka kallistuksenvakaajan kumit näyttivät helvetin hyviltä, oli ne silti näköjään vähän väsähtäneet. Uudet sisään ja paransi etupään ominaisuuksia huomattavasti. Keula ei enään "sorru" alle epätasaisuuksilla vaan pysyy vahvana ja vähintään puolet kolinoista katosi. 24 eurolla nopein ja helpoin keino kyllä parantaa keulan toimintaa. Tämä siis 2006 130tkm ajetulla laitteella muillekkin vinkiksi.

    Leave a comment:


  • tinkemaster
    replied
    Taas oli foorumista apua, itselle uudet iskarit, jousien laakerit, tukivarret jne. ja sama naksunta / kitinä vaan jatkui, syy oli juurikin konehuoneen poikittaistuet. Nyt on auto pitkästä aikaa hiljainen

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Jos ei alapalloista tai raidetangoista löydy väljyyttä, tulee kolinat iskareista tai iskarin yläpäistä.

    Ja tietysti kallistuksenvakaajan kumihelat kannattaa tarkistaa.

    Originally posted by Petsku333 View Post
    Auto kolisee pahiten kun montusta/epätasaisuudesta ajaa mutkassa tai kääntäessä jyrkästi.
    Kallistuksenvakaajan päässä olevat tikut vaihdettu, ja ajettavuus parani esim. mukulakivillä, mutta kolina on vieläkin kuultavissa. Kallistuksenvakaajan kummeissakaan ei ole liikkumavaraa ja poikkikiinnityskin tarkistettu. Autolla ajettu 125000.



    Kumpaa luulisitte ongelman lähteeksi? 11 vai 16? 11 vaatii iskarin irrotusta, että sen saa pujoteltua sieltä irti, 16 olisi helpompi vaihtaa.
    Last edited by JKK; 09-07-2015, 23:13.

    Leave a comment:


  • Petsku333
    replied
    Auto kolisee pahiten kun montusta/epätasaisuudesta ajaa mutkassa tai kääntäessä jyrkästi.
    Kallistuksenvakaajan päässä olevat tikut vaihdettu, ja ajettavuus parani esim. mukulakivillä, mutta kolina on vieläkin kuultavissa. Kallistuksenvakaajan kummeissakaan ei ole liikkumavaraa ja poikkikiinnityskin tarkistettu. Autolla ajettu 125000.



    Kumpaa luulisitte ongelman lähteeksi? 11 vai 16? 11 vaatii iskarin irrotusta, että sen saa pujoteltua sieltä irti, 16 olisi helpompi vaihtaa.

    Leave a comment:


  • plerp
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Onko moottoritilassa olevien poikkitukien kiinnitykset tarkastettu? Pitää olla riittävän kireällä tai muuten saattaa aiheuttaa kolinaa.
    Kiitos vinkistä, tarkistin nekin tänään. Olivat kireät. Edelleen vahvasti epäilen, että tuo tulisi jarruista. Nopeasti pumppaamalla jarrupoljinta voi ryömintävauhdilla toistaa tuon äänen (näin ainakin luulen, etupäästä kuuluu jotain kolinaa muistuttavaa). Jos peruuttaa ja nopeasti pumppaa jarruja, ei tule ääntä. Tuo ei kolise jos kääntyy jyrkemmin oikealle tai vasemmalle epätasaisella alustalla, ainoastaan jos ajaa suoraan tai kääntyy hyvin loivasti. Mihinköhän se jarrusatulan ulkoreunalla oleva metallijousisysteemi vaikuttaa? Jossain oli maininta että voisi sitä vaihtaa 3-4 vuoden välein.

    Leave a comment:


  • AnttiMH
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Otappa ne kallistuksenvakaajan kumipuslat irti ja tuuppaa sinne väliin vaikka kuparirasvaa. Mulla oli juuri sama ongelma kun pari kuukautta sitten vaihdoin uudet kumipulat vakaajiin. Pyyivät hiljaisena kuukauden kunnes alkoi töyssyissä narisemaan. Laitoin väliin kuparirasvaa ja sinne katosi narinat....
    Kiitos vinkistä, joo, kyllä ne etupään kallistuksen vakaajan puslat piti olla myös vaihdettu (unohtui listalta), narisi nimittäin ennen osien vaihtoa, ja nyt taas, täytyy laittaa työlistalle.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by AnttiMH View Post
    Moro, kyllä olen 99% varma, eli sen kuulee selvästi kun etupää menee töyssystä yli, ja sen kuulee sekä silloin kun iskarin jouset menee kasaan etupyörien ollessa töyssyn päällä, että kun ne taas palautuvat jne. Vasen etu.
    Otappa ne kallistuksenvakaajan kumipuslat irti ja tuuppaa sinne väliin vaikka kuparirasvaa. Mulla oli juuri sama ongelma kun pari kuukautta sitten vaihdoin uudet kumipulat vakaajiin. Pyyivät hiljaisena kuukauden kunnes alkoi töyssyissä narisemaan. Laitoin väliin kuparirasvaa ja sinne katosi narinat....

    Leave a comment:


  • Vesa
    replied
    Originally posted by GuGi_ View Post
    Voi se olla se narinahela sieltä takaa. Kun keula nousee -> perä painuu. Jos oikeen äänekkääks äityy nii se narisee ihan tasasella hiljasessa vauhdissa käännellessä.
    Tai edessä kallistuksenvakaajan kumipuslat, onko tsekattu?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by plerp View Post
    Täällä hermot palaa kohta tuohon koslaan. Vasemmasta etunurkasta kuuluu kolina kun ajaa alle 30km/h mukulakivillä tai töyssyyn. Parin kuukauden sisällä vaihdettu iskarit, ylätukilaakerit, koiranluut, ulommat raidetangonpäät, vakaajatangon kumipuslat, reaktiotangot ja taka-alatukivarret sekä vielä vasemman pyörän laakeri ja jarrupalat . Moottorin kiinnikkeet näyttävät olevan kunnossa, pohjapanssarin altakaan ei löytynyt mitään. Ei kolise jos jarruttaa ja painaa kaasua samalla töyssyn yli (jos siis pitää siis nopeuden vakiona jarrutuksesta huolimatta). Ei kuulosta siltä kuin ajaisi viemärikannen yli, kolina ei niin metallinen. Renkaatkin vaihdettu päittäin edessä, ei auttanut.

    Olisiko ehdottaa lisää vaihdettavia/tarkistettavia osia etupäästä? Varmuuden vuoksi konehuonekin käyty läpi koputtamalla/repimällä/hakkaamalla, ei irrallisia osia siellä.

    Auto on 2009 E61 520dA, ajettu 179k, jos nyt joku sattuisi heti keksimään mistä voisi olla kyse.
    Onko moottoritilassa olevien poikkitukien kiinnitykset tarkastettu? Pitää olla riittävän kireällä tai muuten saattaa aiheuttaa kolinaa.

    Leave a comment:


  • plerp
    replied
    Kolina E61:ssa vaikka kaikki ripustuksen osat vaihdettu

    Täällä hermot palaa kohta tuohon koslaan. Vasemmasta etunurkasta kuuluu kolina kun ajaa alle 30km/h mukulakivillä tai töyssyyn. Parin kuukauden sisällä vaihdettu iskarit, ylätukilaakerit, koiranluut, ulommat raidetangonpäät, vakaajatangon kumipuslat, reaktiotangot ja taka-alatukivarret sekä vielä vasemman pyörän laakeri ja jarrupalat . Moottorin kiinnikkeet näyttävät olevan kunnossa, pohjapanssarin altakaan ei löytynyt mitään. Ei kolise jos jarruttaa ja painaa kaasua samalla töyssyn yli (jos siis pitää siis nopeuden vakiona jarrutuksesta huolimatta). Ei kuulosta siltä kuin ajaisi viemärikannen yli, kolina ei niin metallinen. Renkaatkin vaihdettu päittäin edessä, ei auttanut.

    Olisiko ehdottaa lisää vaihdettavia/tarkistettavia osia etupäästä? Varmuuden vuoksi konehuonekin käyty läpi koputtamalla/repimällä/hakkaamalla, ei irrallisia osia siellä.

    Auto on 2009 E61 520dA, ajettu 179k, jos nyt joku sattuisi heti keksimään mistä voisi olla kyse.

    Leave a comment:


  • GuGi_
    replied
    Originally posted by AnttiMH View Post
    Moro, kyllä olen 99% varma, eli sen kuulee selvästi kun etupää menee töyssystä yli, ja sen kuulee sekä silloin kun iskarin jouset menee kasaan etupyörien ollessa töyssyn päällä, että kun ne taas palautuvat jne. Vasen etu.

    Takapään oletan olevan melko liikkumatta kun takapyörät ovat tuolloin vielä jonkun metrin päässä tuosta korokkeesta.

    Samaa ääntä kuului jo silloin ennen kuin ao. osia vaihdeltiin. Pohdinpa vaan että mitäköhän muuta pitäisi vaihdella, vai kaipaako joku siellä kiristelyä tms.

    Yksi vaihtoehtohan on että mekaanikko ei vaihtanutkaan iskarin yläpäitä.... osat kyllä vein sinne... muut helpommin näkyvät osat oli kyllä vaihdeltu mielestäni.
    Voi se olla se narinahela sieltä takaa. Kun keula nousee -> perä painuu. Jos oikeen äänekkääks äityy nii se narisee ihan tasasella hiljasessa vauhdissa käännellessä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎