Jos kojelaudan sisältä tuntuu tulevan niin veikkaus sille poikkituelle.
Vahvasti tämä, näiden kiinnityksistä korkkaa sitten kierteet herkästi jos vetää apinan raivolla kiinni. Tämän jälkeen ei lakkaa ikinä pitämästä ääntä vaikka koittais saada kunnolla kiinni.
En tiiä onko tässä topicissa käsitelty, mutta mistähän mahtaa tulla 61sessä kun narisee hiljaisissa vauhdissa käännellessä? Ja paikallaankin kuuluu. Ääni mielestäni paha kylmänä, hiljenee vähän kun on ehtinyt ajaa. Kuulostaa kun narina tulis "kojelaudan sisältä". Autoon on vaihdettu etupäähän hiljan koiranluut, kallistuksenvakaajan kumipuslat, iskarit, jouset, yläpäät, reaktiotankojen puslat ja molemmat raidetangot. mielestäni poikkitukikin on pari kertaa tarkistettu, ohjauksessa tai missään alustan osassa ei todellakaan ole mitään toimintavajausta tai väljyyttä. Sigun nelikko
Jos kojelaudan sisältä tuntuu tulevan niin veikkaus sille poikkituelle.
Itsellä paukkuu rattiakselin alaosa. Kättä kun piti rattiaksilassa niin tuntui välystä. Ratissa en huomannut klappia. Kolisi möykyissä/ kun aktiiviohjaus vaihtoi välitystä.
Eipä ole tullut mieleenkään tuo välitysasia. Kuopissa on jotain korrelaatiota mutta enimmäkseen kääntäessä hitaassa vauhdissa / pysähdyksissä ja varsinkin vasemmalle kääntyessä. Ja aika selkeästi oikealta puolelta aika ylhäältä.
En tiiä onko tässä topicissa käsitelty, mutta mistähän mahtaa tulla 61sessä kun narisee hiljaisissa vauhdissa käännellessä? Ja paikallaankin kuuluu. Ääni mielestäni paha kylmänä, hiljenee vähän kun on ehtinyt ajaa. Kuulostaa kun narina tulis "kojelaudan sisältä". Autoon on vaihdettu etupäähän hiljan koiranluut, kallistuksenvakaajan kumipuslat, iskarit, jouset, yläpäät, reaktiotankojen puslat ja molemmat raidetangot. mielestäni poikkitukikin on pari kertaa tarkistettu, ohjauksessa tai missään alustan osassa ei todellakaan ole mitään toimintavajausta tai väljyyttä. Sigun nelikko
-05 35d aktiiviohjauksella. Ohjaus kolahtelee kääntäessä ja välillä kuopissa repsikan puolelta. Ääni kuulostaisi tulevan aika ylhäältä.
Ohjauksessa ei ole mielestäni klappia. Tukivarret tarkistettu, BC tolpan laakeri vaihdettu ja se korjasi ison osan kolinoista ja rahinasta (laakeri täys hiekkaa) mutta tuo pieni kolaus vielä jäi. Raidetangon ulkopää oli ainakin ehjä. Voisiko sisäpää olla väljä? Entäs muita mahdollisia kohteita?
Lueskelin jotain juttua raidetangon kiinnityksestä / puslista?
Itsellä paukkuu rattiakselin alaosa. Kättä kun piti rattiaksilassa niin tuntui välystä. Ratissa en huomannut klappia. Kolisi möykyissä/ kun aktiiviohjaus vaihtoi välitystä.
-05 35d aktiiviohjauksella. Ohjaus kolahtelee kääntäessä ja välillä kuopissa repsikan puolelta. Ääni kuulostaisi tulevan aika ylhäältä.
Ohjauksessa ei ole mielestäni klappia. Tukivarret tarkistettu, BC tolpan laakeri vaihdettu ja se korjasi ison osan kolinoista ja rahinasta (laakeri täys hiekkaa) mutta tuo pieni kolaus vielä jäi. Raidetangon ulkopää oli ainakin ehjä. Voisiko sisäpää olla väljä? Entäs muita mahdollisia kohteita?
Lueskelin jotain juttua raidetangon kiinnityksestä / puslista?
Omassa aikoinaan oli huollossa kiristetty tukitankoa liian vähän. Olikohan tukitanko irroitettu ilmanputsarin vaihtoa varten. Nuo kiinnitysruuvit oli kyllä kiinni,mutta ei vaan riittänyt. Natinaa kuului silti. Eli nuo pienet ruuvit on kiristettävä tosi tiukalle. Ns.ylikireälle.
Ohjearvo kiristykseen on 2,5 kiloo. Ei kannata ylittää tuota, jos ei tiedä mitä tekee.
Omassa aikoinaan oli huollossa kiristetty tukitankoa liian vähän. Olikohan tukitanko irroitettu ilmanputsarin vaihtoa varten. Nuo kiinnitysruuvit oli kyllä kiinni,mutta ei vaan riittänyt. Natinaa kuului silti. Eli nuo pienet ruuvit on kiristettävä tosi tiukalle. Ns.ylikireälle.
Sama homma mulla viime talvena alko heti pakkasilla. Ihme napsahtelua sillon tällön kuopista. Kiristin tangon kaikki pultit niin saatanan kireelle ja napsahtelut loppu siihen.
Ei varmaan muuta mahollisuutta ole kuin että löysä kori. Eiköhän niillekkin pulteille ole oikea kiristysmomentti olemassa jonka pitäisi riittää. Jos ne pitää ns. överitiukalle vetää niin joku muu paikka elää liikaa. Omassa e61 ex omistaja tainnut vetää niin saatanan tiukalle että kuskin puolelta on kierteetkin korkannu.
Otappa ne kallistuksenvakaajan kumipuslat irti ja tuuppaa sinne väliin vaikka kuparirasvaa. Mulla oli juuri sama ongelma kun pari kuukautta sitten vaihdoin uudet kumipulat vakaajiin. Pyyivät hiljaisena kuukauden kunnes alkoi töyssyissä narisemaan. Laitoin väliin kuparirasvaa ja sinne katosi narinat....
Asensin M6 etu kallistuksenvakaajan ja samalla tuli uusittua kumipuslat OEM
Kuukauden päästä alkoi kall. vakaajan puslat kitisemään häiritsevästi, töyssyissä, esim. nopeuden hidastaessa, rattia kääntäessä. Laitettiin kupari rasva väliin mutta ei ollut apua.
Onko ehdotuksia mikä voisi auttaa, vaikka puslat ei hirveitä maksaa niin ei huvita joka kuukausi niitä uusia nitinän takia.
Vuosi sitten vaihdettu
Iskareiden yläpäät (lemförder)
Raidetanko vasen/oikea (lemförder)
Jouset H&R
Kaksi kuukautta sitten vaihdettiin
Alatukivarret (lemförder)
Reaktiotangot (lemförder)
Omassa aikoinaan oli huollossa kiristetty tukitankoa liian vähän. Olikohan tukitanko irroitettu ilmanputsarin vaihtoa varten. Nuo kiinnitysruuvit oli kyllä kiinni,mutta ei vaan riittänyt. Natinaa kuului silti. Eli nuo pienet ruuvit on kiristettävä tosi tiukalle. Ns.ylikireälle.
Sama homma täällä, huomasin hehkuja vaihtaessa että rintapellin kohdalla olevat kaksi pulttia olivat ihan löysällä.
Jännä sinänsä, kolina jota piti ennen kirimistä oli aivan samanlaista kuin että iskarien yläpäät olisi rikki. Ääni kuulostaa niin selvältä rikkinäiseltä osalta että ei tule mieleenkään tarkistaa onko poikkituki kireällä vai ei. Tuo kannattaa siis aina tsekata ensimmäisenä, kaikki neljä pulttia.
Mikähän noita pultteja muuten löysyttää? :think
Mulla oli jäänyt ainakin pakosarjan vaihtorempassa (firmassa) kaikki neljä liian löysälle. En usko, että ne löystyy, jos on alunperin laitettu tiukkaan.
Täällä hävisi E61:sen etupään lotinat ja kolinat, kun iskareiden välinen tukitanko kiristettiin (V-support). Ensin uloimmista päistään, jolloin kolina pieneni ja sitten rintapellin ruuvit, joita sai kiristää noin 90-astetta. Tämän jälkeen loppui kaikki kopinat.
Sama homma täällä, huomasin hehkuja vaihtaessa että rintapellin kohdalla olevat kaksi pulttia olivat ihan löysällä.
Jännä sinänsä, kolina jota piti ennen kirimistä oli aivan samanlaista kuin että iskarien yläpäät olisi rikki. Ääni kuulostaa niin selvältä rikkinäiseltä osalta että ei tule mieleenkään tarkistaa onko poikkituki kireällä vai ei. Tuo kannattaa siis aina tsekata ensimmäisenä, kaikki neljä pulttia.
Täällä hävisi E61:sen etupään lotinat ja kolinat, kun iskareiden välinen tukitanko kiristettiin (V-support). Ensin uloimmista päistään, jolloin kolina pieneni ja sitten rintapellin ruuvit, joita sai kiristää noin 90-astetta. Tämän jälkeen loppui kaikki kopinat.
Leave a comment: