Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Eilen kävin tuuttaamassa uudet vakio-Sachsit ja Eibachin -30mm etujouset. Samalla vaihdoin kallistuksenvakaajan tangot ja puslat. Kaikki kolinat katosi taivaan tuullin Todennäköisesti syyllinen kolinoihin oli iskarit, koska muut vaihdetut osat vaikuttivat ihan kunnossa olevilta.

    Etupää putosi n.28mm. Alkutilanne oli navan keskiöstä mitattuna tasan 380mm. Lopputilanne vasemmalla puolella 350mm ja oikealla puolella 355mm. Takapään säädin 355mm tasolle. En tiedä kuuluuko se olla täsmälleen samalla tasolla etupään kanssa vai aavistuksen korkeammalla, jos oikeaoppisesti säädetään?

    Ajettavuuden puolesta ensituntuma 50km matkalta vaikuttaa napakympiltä. Juuri sopivan pintamukava mutta silti jämäkkä mutkissa ja töyssyissä. Tässä pikkukoneisessa E61:ssä nuo vakio-Sachsit tuntuisi olevan juuri oikea valinta, koska keula on jonkinverran kevyempi kuin kuutosdieseleissä. Samaa vaimentajan osanumeroa käytetään myös isompien koneiden yhteydessä, joten niiden tapauksessa saattaisi olla vastaava sportti-versio parempi, koska keula on raskaampi.

    Palikoita kasatessa huomasin, että poikittaisten alatukivarsien puslissa oli havaittavissa jo halkeamia, joten ne menevät vielä uusittaviksi.
    Last edited by JKK; 16-03-2015, 09:15.

    Leave a comment:


  • Mikiis
    replied
    Mulla ollu yhdet tuommoset bilsteinit, ei kylläkään bemarissa, vaan vollessa. En laita toista kertaa, ei oikeen tykännyt pakkasesta, mutta kesäkeleillä pelasivat kylläkin

    Leave a comment:


  • Dabbler
    replied
    Näytti maksaneen 129,90 kipale.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Dabbler View Post
    Huhu pitää paikkansa, itse viime kesänä juurikin ostin Kouvolan Motonetistä.
    Hinta?

    Leave a comment:


  • Dabbler
    replied
    Huhu pitää paikkansa, itse viime kesänä juurikin ostin Kouvolan Motonetistä.

    Leave a comment:


  • yrd3
    replied
    "Huhu" kertoo että Motonetistä on saatavilla Bilstein B4 iskarit, ite vaihdoin kyseiset iskarit kun talvella toinen jäätyi pohjaan ja toisesta oli jo mällit lentänyt mäkeen, ihan ok kuntoiset ollut. parempia varmaan on paljonkin mut omaan ajoon nuo piisaa hyvin. eikä ollut pahan hintaiset.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by PetriPT View Post
    Mitenkäs Konin FSDt?
    Koneista ei oo kokemusta mutta Bilsteineista on. Ne on.... :think

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by PetriPT View Post
    Mitenkäs Konin FSDt?
    Vakioiskareiden korvaajana aivan parasta A-luokkaa, jos lähtökohtana on mukava kyyti. Joku voi kokea nämä pintapehmeänä. Toisaalta sehän tuon FSD-tekniikan tarkoitus onkin.

    Edelliseen Volvoon laitoin nuo ja ei tosiaankaan ole pahaa sanottavaa.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by PetriPT View Post
    Mitenkäs Konin FSDt?
    Täällä toimii H&R:n -35mm -jousien kanssa kuin unelma. Eilenkin ajelin aika pahasti routapateilla olevaa tietä, niin tosi pehmesäti otti vastaan kaikki. Silti tuo on todella jämäkkä ajaa mutkiin jne.

    Tietty joka nurkkaan sitten..


    Edittiä vielä. Toimii nyt mielestäni paremmin matalaprofiilisilla kesärenkailla kuin korkeammilla talvikumeilla. Tuntuma todella hyvä.
    Last edited by Juspa; 11-03-2015, 12:59.

    Leave a comment:


  • PetriPT
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Sachs on ainoa joka toimii.. Tai tietysti orkkikset.
    Mitenkäs Konin FSDt?

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Sachs on ainoa joka toimii.. Tai tietysti orkkikset.

    Leave a comment:


  • marsep
    replied
    Mitäs etuiskareita olette e61 vaihtanut? Ja kannattaisiko samaan syssyyn uudet jouset tilata?
    Tuli katsurilta hylky ja samalla löyty kolinan aiheuttajat. Etuiskarit ja raidetangonpää.

    Leave a comment:


  • revote
    replied
    Itsekin vaihdoin Insigniasta allekirjoituksen kulkineeseen enkä ole katunut millään tavalla vaikka nykyinen on 7 vuotta vanhempi ja enempi ajettu.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by GuGi_ View Post
    Nyt on kyllä pakko sanoa hieman eriävä mielipide. Tällä hetkellä itsellä alla 61:nen xd todella tikissä olevalla vakioalustalla. Ja se kyllä pesee suuntavakauden ja ajettavuuden kannalta nuo edellämainitsemasi.
    Sitten meillä on kyllä todella eriävä mielipide tästä

    On totta että 530xD on suuntavakain BMW millä itsekin olen ajanut. Edellinen bemuni oli juuri sellainen nelikko vuosimallia -08, jonka jälkeen ajelin puoli vuotta -09 mallisella V70:lla. Tämä Volvo oli kyllä ainoa ajamani auto, josta pystyi suoralla tiellä laskemaan kädet ratista ja auto meni niin pitkään luotisuoraan kuin suoraa tietä riitti. Tähän ei edes x-Drive pystynyt, vaikka muuten peseekin ajettavuuden maukkaudessa Volvon 6-0. Ainakin niin pitkään kun ei tarvitse ajaa pimeällä pitkät valot päällä Ainoa asia jota todella kaipaan Volvosta.

    BMW on hieno auto, mutta aivan kaikessa se ei ole maailman paras.

    Leave a comment:


  • GuGi_
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Tämähän ei ole mikään vaiettu salaisuus tälläkään foorumilla, että mikä tahansa nykyaikainen ( ja vähän vanhempikin) etuvetoinen kulkee tien päällä paljon suuntavakaammin kuin mikään BMW. Ajelin juuri puoli vuotta uusikoppaisella Volvon V70:llä, joka kulki todellakin kuin juna kiskoilla verrattuna yhteenkään ajamaani BMW:hen. Olihan se rentouttavaa - tavallaan.... Samalla tavalla paimentamatta ne kulkee muutkin vastaavanlaiset Mondeot, Insigniat sun muut. Silti sen nopeasti huomaa että jokin ajamiseen kiihottava tekijä niistä "etuvetotestivoittajista" lopulta puuttuu - vaikka veisivät automaattiohjauksella perille saakka. Ehkä se onkin se liialliseen helppouteen liittyvä hajuttomuus ja mauttomuus. Ajaminen näillä etuvetoisilla "TM-testivoittajilla" tarjoaa yhtä paljon kiksejä kuin laadukkaalla, testin voittaneella astianpesukoneella tiskaaminen.

    Tosin kyllä 5-sarjalaisen saa kulkemaan riittävän suoraan jos palikat on kunnossa ja alla ei ole loppuun ajetut tai liian jyrkkäolkaiset kumit. Mulla on alla puolikuntoiset Hakkapeliitta R RunFlatit ja ero em. suuntavakaaseen Volvoon ei ole kyllä kauhea suuri.
    Nyt on kyllä pakko sanoa hieman eriävä mielipide. Tällä hetkellä itsellä alla 61:nen xd todella tikissä olevalla vakioalustalla. Ja se kyllä pesee suuntavakauden ja ajettavuuden kannalta nuo edellämainitsemasi.

    Viimesen puolenvuoden aikana on tullu koettua toisiks uusin V70(lähes uusi), Uusin SuperB, Uusin Octavia, Uusin Mondeo sekä erinäinen määrä uusia Nissaneita, Pösöjä ja ikäväkyllä jopa pari Kiaa (näitä viimesiä nyt ei voi edes verrata millään tavalla). Kaikkia noita V70, SuperB, Octavia, Mondeo, on joutunu "ajamaan" ihan eri tavalla kun tätä 61:stä.

    En tiedä onko mun perse vaan tehty takavetoselle (ei homolla tavalla) vai mikä on, mutta yksikään etuvetonen ei mun käsiin tunnu niin suuntavakaalta ja vähemmän "ajoa" tarvitsevalta kun about -04< isot BMW:t. Kunhan alustat on kunnossa, eikä teini madallettu.

    Tähän kun lisätään BMW:n "kiksikerroin", ni mun päätä on todella hankala tällä hetkellä saada käännettyä minkään muun merkin tuotteisiin...
    Last edited by GuGi_; 09-03-2015, 10:36.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎